Auteur Topic: rozenbottel met of zonder pitjes?  (gelezen 11054 keer)

kokosnoot

• Gast
rozenbottel met of zonder pitjes?
« Gepost op: augustus 26, 2007, 16:01:30 pm »
ik heb veel rozebottels in mijn tuintje, nu las ik al van arnootje dat ik ze kan invriezen nadat ik ze heb schoongemaakt, maar eten ze die met of zonder pitjes? en hoe weet ik of ze rijp zijn? ben nl geen rozebottel-expert :P
« Laatst bewerkt op: september 05, 2007, 14:33:13 pm door Loes »

arnootje

• Gast
Re: rozebottel met of zonder pitjes?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 26, 2007, 16:07:02 pm »
Ja rozenbottels eten ze met de schil en pitjes, heb even wat verder gezocht over de rijpheid en een mooi artikeltje gevonden. Meestal is de maand september de maand van de rozenbottels, maar denk dat je vanaf halverwege augustus ook al wel kan plukken.

Ook andere rozensoorten, bv. Rosa rugosa, rimpelroos of Rosa villosa, de bottelroos, geven eetbare en lekkere vruchten. Je moet natuurlijk wel uitkijken als je rozenbottels van sierrozen plukt, want rozen worden dikwijls met erg giftige sproeistoffen behandeld. Bovendien zijn rozebottels van hybride sierrozen (meestal struiken met veel grote bloemen) helemaal niet geschikt voor menselijke consumptie. Ook naast de autoweg plukken is echt niet aan te raden! Pluk rozenbottels als ze volledig rijp, maar nog stevig zijn.

Rozenbottels hebben sterk geneeskrachtige eigenschappen en zouden goed zijn voor herstellenden door hun ongewoon hoog gehalte aan vitaminen. Ze stimuleren de spijsvertering en werken urineafdrijvend. Ze verhogen de weerstand tegen verkoudheden en verhogen de bloedproductie.

Rozenbottels bevatten 100 tot 1.000 mg warmtebestendige vitamine C per 100 g, provitamine A, vitamine B, P, K en E, 3 % tannine, 10 % pectine, appel- en citroenzuur, etherische olie, gom, flavonoïde glycosiden en mineralen (Mg, P, K, Ca en Fe).

kokosnoot

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: augustus 26, 2007, 16:12:32 pm »
wow dat is een hoop info! maar de mijne hier zijn niet rond maar meer langwerpig, is dit een blonde opmerking of....
en de rozen in mijn tuintje zijn idd sierrozen maar ik heb ze er al iets van 6 jaar staan en zijn nooit bespoten, dan kan het toch?

arnootje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: augustus 26, 2007, 16:23:13 pm »
Dat is een goede, ik zou niet weten welke soort roos je hebt staan. echte rozenbottels zijn meer rond, van cultuurrozen zijn ze meer langwerpig klopt.
In het bovenstaande artikeltje staan de rimpel en bottelroos beschreven, deze 2 zijn alle 2 rond van vorm. Ik zou uitkijken met alle soorten zomaar te voeren, of je moet zeker weten dat de vogels bij jou in de tuin deze vruchten ook eten.
Ik kon hier zelf ook niet veel info over vinden, misschien andere leden van het plf?

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 26, 2007, 16:34:27 pm »
zolang ik dit niet zeker weet zal ik ze zeker niet geven....hopelijk leest iemand dit die het wel weet?

arnootje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: augustus 26, 2007, 16:36:51 pm »
Misschien dat je de latijnse benaming weet van de rozen soort die in je tuin staat.

Of een goede foto van de hele plant (bloem, vrucht en blad)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2007, 17:31:04 pm »
Misschien dat je de latijnse benaming weet van de rozen soort die in je tuin staat.

Of een goede foto van de hele plant (bloem, vrucht en blad)
de naam weet ik niet, op dit moment heb ik er geen bloemen aan zitten, een foto en dan hierop zetten? van het blad en de rozenbottel?

arnootje

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2007, 17:42:16 pm »
de naam weet ik niet, op dit moment heb ik er geen bloemen aan zitten, een foto en dan hierop zetten? van het blad en de rozenbottel?

ja, hoe meer info des te beter :P

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2007, 17:53:02 pm »
oke, hoop dat het gelukt is, dit is mijn eerste foto die ik hier plaats  :P

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2007, 18:54:47 pm »
Die heb ik ook, had ook geen idee of je ze kunt geven, maar denk het eigenlijk wel.. ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2007, 19:09:30 pm »
Ik heb ze gegeven en Orrie is er rázend op!! :)

Vond nog een artikeltje over deze soort:

http://www.takecare.nl/index.php?id=17&l=bel

;D Kan nooit slecht zijn voor een oudje als Orrie!! :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2007, 19:53:04 pm »
Ik heb ze gegeven en Orrie is er rázend op!! :)

Vond nog een artikeltje over deze soort:

http://www.takecare.nl/index.php?id=17&l=bel

;D Kan nooit slecht zijn voor een oudje als Orrie!! :thumsup:

die lijken verdacht veel op die ik hier heb.....zou ik ze kunnen geven? dan is het nog de vraag of ie ze lust  :)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #12 Gepost op: augustus 26, 2007, 21:22:45 pm »
Ja, dat is de vraag... Orrie vrat ze meteen op. Sjakko en Yiska laten ze nog liggen, maar wie weet!! ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2007, 21:51:42 pm »
dus die ik hier in mijn tuintje heb zijn echt niet giftig? en ik kan ze dus plukken, schoonmaken en invriezen? en dan af en toe eentje geven?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2007, 21:56:00 pm »

Wij hebben bovenstaande rozebottels in huis. Mr Darcy vindt ze wel lekker. Je kan ze ook invriezen. Drogen is een heel secuur werkje en zou ik niet aanraden.
Als je gaai net zijn rozebottel heeft gegeten en hij heeft vol met zijn snavel in de pitjes gezeten, moet je m geen kusje geven hoor! Heb ik een x wel met Darcy gedaan; mijn lippen hebben toch gejeukt! Niet te zuinig!