Preventief testen is natuurlijk anders dan testen als er symptomen zijn. En bij het grasje waren de symptomen best heel duidelijk, hoewel ik zelf aan Franse rui dacht (daar is ook op getest). Het grasje had helemaal geen staartveren en vleugelpennen meer op een gegeven moment. De kans dat het een labfout in combinatie met typische symptomen is, is denk ik wel heel klein.
Maar met een preventieve positieve test zou het idd misschien wel handig zijn om een tweede test uit te laten voeren.
Wat betreft de keuzes omtrent het testen heb ik me wel laten leiden door de mening van dr. Hedwig. Hoewel ik best veel over PBFD gelezen heb (bijvoorbeeld dat de vogelsoorten die ik nu heb, niet zo heel vatbaar zijn voor PBFD), is zij natuurlijk de dokter, en ik heb veel vertrouwen in haar. In mijn situatie (geen jonge vogels, weinig contact met andere vogeleigenaren) had ik ook kunnen afwachten of er nog weer symptomen bij andere vogels zouden verschijnen, maar wilde ik het helemaal zeker weten, dan kon ik dus het beste wel testen. Nou ja, ik wilde het dus wel helemaal zeker weten.
Groetjes,
Wendy