Auteur Topic: wel of geen rooster in de kooi?  (gelezen 4018 keer)

chantal

• Gast
Re: wel of geen rooster in de kooi?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 28, 2007, 07:30:23 am »
Volgens mij eten ze alleen poep als ze jong zijn want Chico deed dit ook toen hij klein was en nu als hij poep tegen zijn snavel krijgt dan gaat ie heel hard met zijn kop schudden.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 28, 2007, 08:58:25 am »
Volgens mij eten ze alleen poep als ze jong zijn want Chico deed dit ook toen hij klein was en nu als hij poep tegen zijn snavel krijgt dan gaat ie heel hard met zijn kop schudden.
dat denk ik ook, mijn Poekebeest is 11 weken en eet ook af en toe een hapje van zijn poep  :) nu heb ik (nog) niet veel verstand van gaaien, maar wel van paarden, dit is wel iets anders dat weet ik hahaha maar veulens eten ook hun eigen poep en die van moeders, en dat stopt ook als ze wat ouder worden. maar ik kan me voorstellen dat ook oudere gaaien wel eens een hapje nemen, er schijnt toch vitamine in te zitten die ze opnemen als ze het te kort komen.

Grecia

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: augustus 28, 2007, 11:16:34 am »
Dit gedrag komt ook bij honden voor. Mijn hond at de poep op van haar puppies. Later waren er ook van die puppies die poep aten van de anderen. Op een gegeven moment stopt dit wel, zowel de moeder en de puppies aten het niet meer. Wel was er een die het bleef doen, maar deze hond overleed later ook door ziekte. Wat wij ook hebben geprobeerd wij konden haar er niet van weerhouden dit te doen.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: augustus 28, 2007, 13:58:38 pm »
gelukkig is dit een gewoonte van dieren...... :P
toch blijf ik het moelijk vinden of ik straks het rooster eruit laat of erin doe. ???

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #19 Gepost op: augustus 28, 2007, 14:02:20 pm »
Ik zou het ook eruit halen.
Ik had bij één van m'n kooien randjes van perplex gemaakt
voor dat randje waar ze met de kop door kunnen.

ede

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: augustus 28, 2007, 14:23:04 pm »
Er uit halen. Het vergroot de wereld van je vogel doordat ze lekker kunnen scharrelen en spelen op de bodem! + het is veiliger!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: augustus 28, 2007, 15:04:19 pm »
antonia en cosch, dat wil ik ook! maar als ik er een rand van plexiglas of hout oid omheen maak, hoe maak ik dat veilig vast? ik heb ook liever dat ie lekker kan rondscharrelen, zeker nu ie zo jong is nog.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #22 Gepost op: augustus 28, 2007, 15:57:33 pm »
je kan kleine gaatjes boren op de zijkanten en dat vast maken met van die plastieken trekstrips

miekje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 28, 2007, 16:14:57 pm »
(heb Barcelona kooi)
maar als ik er een rand van plexiglas of hout oid omheen maak, hoe maak ik dat veilig vast?

Bij mijn vriend thuis hebben ze de Palace kooi voor het valkparkietje.
Ze zaten ook met het probleem, rooster erin of eruit.
Als ze hem eruit haalden zat er een grote gleuf waar het pietje makkelijk doorheen pastte.
Rooster erin, dan was hij een heel stuk kooi kwijt, en kon hij niet lekker scharrelen.

Nu hebben ze toch het rooster eruit gehaald en een stuk plexiglas ervoor gemaakt.
Twee gaatjes bovenin het "plankje" plexi, en 2 haakjes erdoor, en dan aan de tralies hangen  :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 28, 2007, 16:54:37 pm »
dat zijn 2 hele goeie tips, bedankt! ik ga eens kijken wat ik er mee kan  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #25 Gepost op: augustus 28, 2007, 19:12:55 pm »
antonia en cosch, dat wil ik ook! maar als ik er een rand van plexiglas of hout oid omheen maak, hoe maak ik dat veilig vast? ik heb ook liever dat ie lekker kan rondscharrelen, zeker nu ie zo jong is nog.

Ik had kleine gaatje in het plexi gesmolten omdat het snel scheurt met boren.
Daarna boutjes met met moertjes er doorheen gedaan met grote ringen.
Ik heb de kooi niet meer anders had ik een foto gemaakt.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 28, 2007, 21:23:35 pm »
ik heb nog laminaat delen in de box, eens kijken of dat lukt met van die tie-rips (of hoe je die plastic-aansnoer-dingen ook noemt :)) zagen en boren dus  ::)

Dorian

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: augustus 28, 2007, 21:40:41 pm »
vivke heeft een mooie naam voor die aansnoerdingen, maar ik ben het alweer vergeten ( :-[)

wij hebben ook de roosters eruit. gewoonweg omdat onze roseetje nogal van scharrelen houden.
ook twee scharrelkippies dus.
en ons grijsje maakt toch wel troep, wat we ook doen.

lekker laten scharrelen. succes met het zoeken en maken van een creatieve oplossing

Africangrey

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 28, 2007, 22:02:51 pm »
Hier ook geen rooster.
Ook ik had het probleem van de te grote opening.
Ik heb de grootte van de opening opgemeten een een latje bij Karwei gehaald met dezelfde afmetingen.
Ik heb iets van het latje afgeveild, zodat het precies tussen de opening paste en klem vast kwam te zitten.
Dus geen gedoe met boren of schroeven :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: augustus 28, 2007, 22:04:52 pm »
Hier ook geen rooster.
Ook ik had het probleem van de te grote opening.
Ik heb de grootte van de opening opgemeten een een latje bij Karwei gehaald met dezelfde afmetingen.
Ik heb er iets van het latje afgeveild, zodat het precies tussen de opening paste en klem vast kwam te zitten.
Dus geen gedoe met boren of schroeven :thumsup:
dat is preciesie werk! ik boor wel een gaatje en een tie-ripje  :-[