ik heb nu de hele DVD gekeken.
zoals ik al eerder zei, voor mij was het niet zoveel nieuws eerlijk gezegdÂ

niet dat ik wist dat dit de aanpak van Hooimeijer is, maar blijkbaar is mijn eigen aanpak zeer gelijk aan wt hij zegt.
toch ben ik het ook op een aantal puntjes niet met hem eens.
hij zegt dat je een vogel die fluit (uit zichzelf) niet moet belonen.
wel als jij zegt bijvoobeeld: fluit eens een mooi deuntje en de gaai doet dat dan.
in de eerste situatie controleert de gaai de situatie.
in de tweede jij, en op het fluiten dan, volgt een beloning.
toch is het wel zo, dat de gaai ook in de tweede situatie gedrag laat zien, omdat hij DAARNA beloond wordt.
het doel van de vogel is in beiden situaties hetzelfde.
plus dat als je gaai vrolijk zit te fluiten, en dan een beloning krijgt, lekker verder fluit (in ons geval).
dus dan is fluiten in een situatie zonder aandacht het gewenste gedrag en niet zoals hij het beschrijft: niet gewenst en niet ongewenst.
hij sluit met de manier van vertellen veel dingen en achterliggende doelen uit.
dat vind ik er jammer.
hoewel hij wel zegt dat je altijd, zeker bij probleemgaaien, zijn achterliggende doel moet zien te vinden.
maar hij laat daar vervolgens geen voorbeelden van zien.
want wat doe je nou precies met een schreeuwertje.
zoals ik het heb begrepen ga je iets doen wat zijn aandacht trekt en als je die hebt, kun je hem via de rest van het stappenplan belonen.
Mick schreeuwt vaak als ik op de bank zit, wat aan de andere kant van de kamer is.
zoals ik het heb opgevat moet ik dan opstaan om iets te doen wat hem afleidt (als ik mijn lappie wegzet is dat al genoeg om hem te laten stoppen).
als ik het zo zou doen als Hooimeijer beschrijft, zou opstaan en iets anders doen om aandacht te trekken, maar het opstaan alleen is al beloning genoeg.
dus de volgende keer schreeuwen betekent dat ik opsta... in zijn hoofd dan he...
wie kan me vertellen wat ik hier verkeerd zie?
ik ben het overigens met heel veel dingen eens en denk dat de aanpak heel erg goed is.
dat je een gaai niet moet willen straffen dat geloof ik ook zeker.
het is dus niet dat ik het af wil kraken of wat dan ook, want we doen vaak precies dat wat hij zegt.
ik zou heel graag een keer een gesprek met Hooimeijer willen hebben om mijn gedachtegang aan hem voor te leggen.
ik ben zo nieuwsgierig geworden.
heb er alleen geen heleboel geld voor over, en daarnaast ook geen gaai die op gedragsconsult moet.
wie weet krijg ik deze mogelijkheid nog wel eens op een andere manier.