Mag ik even voor stellen, onze Coco.. Hier nog in betere tijden.

Coco(pop) is nu 3 een half jaar en heeft nog 3 vriendjes. (1 pop en 2 mannen)
Coco heeft een klein probleempje.. een groot klein probleempje..
Coco heeft om te beginnen 3 jaar geleden een ongelukje gehad en toen haar vleugelpennen aan 1 kant dusdanig beschadigd dat ze gewiekt moest worden.
Na een paar maanden, toen de boel net weer lekker begin aan te groeien, zaten we wegens groot onderhoud aan onze (huur) flat tijdelijk in een andere woning. Dit was een kaal huis, met alleen die paar meubels die we mee konden nemen. Toen we terug waren in onze eigen woning was Coco helemaal happy, maar kwam nog wel even de frustratie eruit van de weken daarvoor en heeft ze alle nieuwe pennen doorgeknaagd. Dus dat was nog een periode gewiekt door het leven erachteraan.
Een paar maanden later was alles weer ok en kon deze dame weer lekker haar rondjes maken door de woonkamer. Ook had ze inmiddels een maatje gekregen met wie ze een haat/liefde verhouding heeft opgebouwd. Ze kunnen niet met en ze kunnen niet zonder elkaar. Geen gevechten, maar ook geen gekroel.
Dit alles speelde tussen zomer 2004 en begin 2005. Nadien nooit geen problemen geweest.
Eind oktober 2006 zijn Moppie en Binkie erbij gekomen. 2 jonge grasjes die eerst een tijdje apart hebben gezeten voor ze in de kamervoliere bijgeplaatst zijn. Dit ging niet zonder slag of stoot, want binnen een week na aanschaf bleek Moppie, het popje, behoorlijk ziek te zijn. Gelukkig is ze er bovenop gekomen, in die zin, ze doet het redelijk, maar we moeten er rekening mee houden dat ze niet oud zal worden en mogelijk een inteeltgevalletje is, in ieder geval een vrij zwak vogeltje. Moppie voelt zich pas vanaf februari een heel stuk beter.
27 maart: Coco wil de voliere uitvliegen en ploft neer... blijkt dat ze van 1 vleugel alle pennen aan gort heeft gebeten.. een uur later is de andere vleugel ook ana gort en heb ik inmiddels de VA gebeld en een afspraak gemaakt. Bij de VA is ze helemaal nagekeken, ontlasting is goed, geen parasieten, geen schimmels, niks afwijkends te vinden. Veren nog gekweekt, geen bijzonderheden. Dus afwachten maar weer en hopen dat het een eenmalig iets is geweest? Niet lang daarna ligt ook haar staart eraf..
Een boel telefoontje en brainstormsessies met mijn VA over de oorzaak later nog niets wijzer.
Of toch... Moppie, het jonge popje zit een stuk beter in haar vel en zit nog wel eens te klieren. Even goed observeren.. Ja, Coco laat zich elke keer wegjagen door Moppie.. Is Moppie dan de oorzaak? Stress veroorzaakt door dat jonge popje? mogelijk.. Goed in het achterhoofd houden.
Telefonisch overleg met Hedwig in Veldhoven. Brainstormsessie.. Lichamelijk alles uitgesloten? Ja, voedingstekorten ed zijn eigenlijk uitgesloten. Ik voer pellets en daarnaast groente en fruit.
Gut, zou ze misschien ergens een broedneiging hebben en is ze gefrustreerd omdat ze geen blok heeft. Is een mogelijkheid, dus.. Blok aangeschaft en Coco gaat apart in de kooi. Ukkie houd haar gezelschap (overdag zijn ze vrij om te gaan en te staan, voor de nacht scheiden we de koppels en houd Ukkie Coco gezelschap. Coco brengt heel veel tijd in het blok door, vind het heerlijk om er te slapen, te knagen en gewoon in te zitten. verder gebeurt er niets. Dus geen broedneiging. Coco vind het trouwens wel heerlijk in de kooi, ze wil niet eens meer naar de voliere, heel af en toe op visite, meer niet. IN de kooi word ze niet gestoord door de 2 jonge vogels, die gaan daar eigenlijk niet naar binnen. Dus een veilige haven voor Coco. Elke nieuwe veer die doorkomt, gaat er gelijk weer af.
Uiteindelijk moeten we onze conclusie trekken, 90% zeker is het Moppie die alles veroorzaakt en we nemen het moeilijke besluit om Moppie aan te bieden voor adoptie. Wel met een aantal voorwaarden.. Mop is nog steeds een vogeltje dat ws extra medische aandacht nodig heeft in de toekomst en we willen wel dat ze op pellets blijft enz.
Uiteindelijk is Moppie niet weggegaan. Niemand heeft zich aangeboden en dat vinden we ook helemaal niet erg.. Moppie is wel ons Moppie en heeft ook een speciaal plekje in ons hart.
Sinds augustus kwam Coco weer steeds vaker in de voliere en soms voordat het tijd was om af te sluiten, ging ze demonstratief richting voliere (nou ja, wij brachten haar daar op haar verzoek) en soms bleef ze dan daar slapen, dat ging goed. Vanaf half augustus wilde ze eigenlijk nooit meer naar de kooi toe. Ook had ze weer een paar pennen die ze met rust liet en ze kon welgeteld weer 3 meter vliegen. (als een normaal gewiekte vogel)
Wij denken dat het zo goed ging, omdat Moppie iets leek te verslechteren. Moppie begon ontzettend te groeien, woog maar liefst 60 gram (topzwaar) en was veel rustiger. En zat dus ook niet zo achter Coco aan te vangen. Er is inmiddels duidelijk dat Moppie van buiten er goed uit ziet (op haar overgewicht na) maar dat het van binnen een rommeltje is. Hier is eigenlijk niets aan te doen en we moeten er ook rekening mee houden dat het mogelijk iets echt ernstigs is. De VA verbaasd zich er nog steeds over dat Moppie het uberhaupt gered heeft na die eerste hele slechte maanden. Inmiddels is Moppie weer aktiever (de periodes goed en slecht wisselen elkaar in hoog tempo af)
En ja hoor.. Coco is weer begonnen.. nog agressiever dan dat ze het deed. Zie dit schokkende filmpje:

Onze laatste optie is om de stap naar Meppel te maken, naar Hooimeijer. Hopelijk kan hij ons helpen om Coco hier vanaf te krijgen. Dit is het laatste wat we kunnen doen en ik moet zeggen dat ik er even over na moest denken. Het is een reis van 2 uur heen en 2 uur terug, daarnaast zijn de kosten hoog en er is geen garantie dat hij ons kan helpen. Maar we willen er wel alles aan gedaan hebben, dus de spaarpot gaat onder de hamer. De DVD hebben we als voorbereiding al in huis, scheelt ook weer een hoop uitleg tijdens het consult en over 14 dagen is het zover. De hele bende gaat mee. De hele familie in een kleine auto, midden in de ochtendspits naar Meppel.
Op school van dochterlief was het geen probleem om vrij te krijgen.
Mijn man heeft ook dagje vrij kunnen plannen tussen zijn drukke werkzaamheden door, ik ben vrij..
Word vervolgd...