Auteur Topic: Hij is terug bij zijn eigen vrouwtje  (gelezen 10577 keer)

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ik ga toch morgen de 17-jarige Jacco de timneh halen....
« Reactie #30 Gepost op: september 12, 2007, 10:16:50 am »
Ik heb gelijk maar de meest bekende vogelarts in Amersfoort gebeld.

Gezien zijn leeftijd en het contact met 1 valkparkiet gaan ze er bij die praktijk vanuit dat ie geen PBFD/polyoma heeft. Anders had ie zelf al lang ziek geweest en de valkparkiet ook.
Als Jacco drager was geweest dan was de valkparkiet binnen een halfjaar ziek geworden en als de valkparkiet drager was geweest had Jacco binnen een halfjaar ziek geworden. Testen kan altijd zeiden ze, maar ze zien geen dringende noodzaak in deze situatie en ik hoefde me geen zorgen te maken.

ede

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: september 12, 2007, 10:21:18 am »
Nou hartstikke duidelijk!  :thumsup:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #32 Gepost op: september 12, 2007, 10:58:12 am »
Ik zet daar toch mijn vraagtekens bij,want bij de va,waar ik kom,hebben ze een gaai gehad
die al meer dan 10 jaar drager bleek te zijn  :(

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #33 Gepost op: september 12, 2007, 11:18:04 am »
Ik zet daar toch mijn vraagtekens bij,want bij de va,waar ik kom,hebben ze een gaai gehad
die al meer dan 10 jaar drager bleek te zijn  :(

Zat die ook bij een andere vogel? Want die zou dan ziek moeten zijn.

ede

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: september 12, 2007, 11:18:12 am »
Als drager gaat de vogel er ook niet dood aan. Maar zoals nel schrijft: als het grijsje drager was geweest. Was de valkparkiet al gestorven aan PBFD.
(en andersom)

Dus kun je er van uit gaan dat de vogel gezond is wat dat betreft!

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #35 Gepost op: september 12, 2007, 11:22:34 am »
Zat die ook bij een andere vogel? Want die zou dan ziek moeten zijn.

Dat weet ik niet,wel dat ie werd getest en toen bleek dat ie pbfd had.

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #36 Gepost op: september 12, 2007, 11:48:54 am »
Maar dan weten ze toch niet of hij al 10 jaar drager is? Daarbij blijven grijsjes en kaketoe's geen dragers, die worden binnen 8 jaar ziek heb ik van Hedwig begrepen. Grijsjes en kaetoe's hebben geen resistentie tegen PBFD. Agapronissen kunnen wel hun levenlang drager blijven heb ik begrepen zonder ziek te worden.
Ook ik hoefde Kaya niet te testen omdat zij al 10 jaar alleen had gezeten.  :(

kokosnoot

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: september 12, 2007, 12:33:30 pm »
mij te ingewikkeld allemaal, daarom ben ik blij mijn grasparkiet en mijn grijsje puur voor de zekerheid heb laten testen.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #38 Gepost op: september 12, 2007, 12:51:52 pm »
Ik heb gelijk maar de meest bekende vogelarts in Amersfoort gebeld.

Gezien zijn leeftijd en het contact met 1 valkparkiet gaan ze er bij die praktijk vanuit dat ie geen PBFD/polyoma heeft. Anders had ie zelf al lang ziek geweest en de valkparkiet ook.
Als Jacco drager was geweest dan was de valkparkiet binnen een halfjaar ziek geworden en als de valkparkiet drager was geweest had Jacco binnen een halfjaar ziek geworden. Testen kan altijd zeiden ze, maar ze zien geen dringende noodzaak in deze situatie en ik hoefde me geen zorgen te maken.

ik ben even de tel kwijt nu...
ze zeggen dus dat als ze bij elkaar zitten en 1 van de twee wordt binnen een half jaar ziek dat je moet gaan testen omdat er dan 1 ziek is en 1 drager...
maar het lijkt mij beter om dat VOOR dat je ze bij elkaar zet te doen, want dan weet je van te voren waar je aan begint,
en misschien wel van te voren dat je een keuze moet maken omdat 1 van de 2 ziek is (of drager is) en de ander niet.
als de ene drager is van pbfd kan hij gewoon leven, maar als na een half jaar dit pas blijkt doordat de ander ziek wordt ben je toch te laat?
er is nog niets tegen pbfd toch? dus je moet daar toch van te voren rekening mee houden en testen?

uit bovenstaande tekst begrijp ik dat de arts er van uit gegaan is dat de valk en de grijze al bij elkaar zitten, en dat dan moet blijken uit of er 1 wel of niet ziek wordt of de ander ziek is (of dragen is). maar ze zitten toch niet bij elkaar?? jacco is er toch nog niet?

aangezien jij meerdere vogels heb, en dit nog steeds goed gaat, er niemand de afgelopen 6 maanden ziek geworden is,(neem ik aan ;) )
denk ik dat je voor je vogeltjes in jouw huis er goed aan doet om jacco te laten testen VOOR hij bij jou binnen komt.
en aangezien er veel verschillende meningen zijn over wel of niet testen van een gaai die lang (jaren) niet in contact gekomen is met andere gaaien zou ik het zekere voor het onzekere nemen, ik heb geen idee wat die testen kosten, maar het verliezen van een vogeltje aan jou kant door de komst van een grijsje is natuurlijk niet met geld goed te maken.

en daar komt ook nog bij dat de mensen waar hij vandaan komt wel kunnen zeggen dat hij niet in contact is geweest met andere gaaien,
maar ziektes kunnen ook doorstofjes versprijdt worden, of vogelpoep of de jas enz enz
het is natuurlijk jou keuze, maar ik zou het zeker weten doen voordat hij bij de rest komt, zekerheid voor alles!

veel succes!

ede

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: september 12, 2007, 13:00:13 pm »
Ik denk dat Nel nog een keer de situatie duidelijk moet uitleggen. Omdat er zo heel veel verwarring ontstaat!

Want de valkparkiet was toch al bij dei mensen en dus in aanraking geweest met Jacco?

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #40 Gepost op: september 12, 2007, 15:09:04 pm »
Ik denk dat Nel nog een keer de situatie duidelijk moet uitleggen. Omdat er zo heel veel verwarring ontstaat!

Want de valkparkiet was toch al bij dei mensen en dus in aanraking geweest met Jacco?

Helemaal goed Corina.

Jacco en een valkparkiet wonen al enkele jaren in hetzelfde huis. De valkparkiet zijn kooi stond pal tegen de kooi van Jacco aan.
De valkparkiet waar we het over hebben is NIET van mij, die is van die mensen waar Jacco enkele jaren woonde.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #41 Gepost op: september 12, 2007, 15:11:53 pm »
Enne .............. misschien vinden jullie het leuk om te weten, maar Jacco zit nu sinds 5 minuten hier in een kooi, bij mij thuis.

De reis is vlot verlopen. De eerste 10 minuten hiing hij in de tralies van de bench. Na 10 minuten heeft hij zich een paar keer flink uitgeschud, ging op stok zitten en bekeek alles zeer geïnteresseerd.

Hij is ondertussen gekortwiekt (gelijk doorgereden).  Foto's volgen nog. Eerst laat ik hem even bijkomen.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #42 Gepost op: september 12, 2007, 15:13:32 pm »
 :thumsup: Gefeliciteerd    :-*

ede

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: september 12, 2007, 16:27:16 pm »
Gefeliciteerd zeg!

Ben benieuwd naar de foto's!  :thumsup:

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #44 Gepost op: september 12, 2007, 16:33:55 pm »

Jacco is al aardig op zijn gemak moet ik zeggen. Hij snavelkraakt al, zit op 1 pootje en heeft zijn eerste woordje al gezegd. :hart:

Zoals jullie kunnen zien heeft hij ook net zijn eerste stukje appel van mij op :)