Auteur Topic: Broedmachine vogels  (gelezen 28358 keer)

arnootje

• Gast
Re: Broedmachine vogels
« Reactie #105 Gepost op: april 02, 2008, 20:55:49 pm »
Tja, ook ik merk aan Qwiebus dat het een handopfok is, al is ie met 5 weken uit het nest gehaald en is ie met 2 broers tegelijk opgegroeid. Ze hebben tot 14 weken bij elkaar gezeten.

Je merkt gewoon dat je echt vogel gedrag mist in de vogel, lastig uitleggen. Ik mis gewoon het echte vogel gedrag, ik kan het niet goed verwoorden.
Ik weet wel dat als er nog een huiskamer vogel bij komt dt een natuurbroed vogel wordt, of het nu een grijze is of een caique als het maar natuurbroed is.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #106 Gepost op: april 02, 2008, 21:22:40 pm »
Dat is ook zo.

Net als: Een kind dat kort na zijn geboorte van zijn/haar ouders weggehaald wordt, heeft een vergroot risico om een gedragsprobleem te ontwikkelen.

Ik geloof ook dat het zo bij papegaaien is, en dan voornamelijk bij risicovogels als Kaketoes en Grijze Roodstaarten.

Is eigenlijk ook heel logisch. Ik ben ook altijd voor natuurbroed geweest, gewoon omdat het veel normaler is en ze van de ouders veel leren!! Handopfokvogels missen een heel stuk, laat staan broedmachinevogels!! :o

Aestiva

• Gast
« Reactie #107 Gepost op: april 03, 2008, 11:05:53 am »
Daar is mijn Jodie dus een goed voorbeeld van!

Dorian

• Gast
« Reactie #108 Gepost op: april 03, 2008, 18:15:09 pm »
Wij hebben geen broedmachine Ara, maar ze is wel met drie weken bij haar ouders weggehaald, omdat ouders haar niet meer voerde.
Hoewel ze hier nog niet zo lang is, is ze een stoer meisje, nergens bang voor. Maar veel met mensen heeft ze niet. Onze andere Ara is het hetzelfde vergaan en hij is veel meer op mensen gericht.
Pink is handopfok (vanaf week of 7), was redelijk gericht op mensen, maar nu ze met 5 gaaien zijn, is dat steeds minder erg aan het worden.
Puck is geboren in voliere, was niet tam toen hij hier kwam. En nu is hij wel gericht op mensen (meestal meer dan Pinkey), maar vertoont nog steeds ook gewoon echt gaaiengedrag.
Mickey is 11 jaar lang met mensen geweest, maar nu we hem anders behandelen en het natuurlijke gedrag vrij laten, is ook hij gewoon echt een gaai en niet zo zwaar op mensen gericht.

We hebben dus alles bij elkaar en door elkaar hier in huis en eigenlijk zien we weinig verschil tussen de gaaien, anders dan wat het karakter en de soort met zich meebrengt.

Vlada

• Gast
« Reactie #109 Gepost op: april 10, 2008, 19:53:18 pm »
Ja wat een goede informatie  :a036: :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #110 Gepost op: april 10, 2008, 20:16:05 pm »
Wij hebben geen broedmachine Ara, maar ze is wel met drie weken bij haar ouders weggehaald, omdat ouders haar niet meer voerde.
Hoewel ze hier nog niet zo lang is, is ze een stoer meisje, nergens bang voor. Maar veel met mensen heeft ze niet. Onze andere Ara is het hetzelfde vergaan en hij is veel meer op mensen gericht.
Pink is handopfok (vanaf week of 7), was redelijk gericht op mensen, maar nu ze met 5 gaaien zijn, is dat steeds minder erg aan het worden.
Puck is geboren in voliere, was niet tam toen hij hier kwam. En nu is hij wel gericht op mensen (meestal meer dan Pinkey), maar vertoont nog steeds ook gewoon echt gaaiengedrag.
Mickey is 11 jaar lang met mensen geweest, maar nu we hem anders behandelen en het natuurlijke gedrag vrij laten, is ook hij gewoon echt een gaai en niet zo zwaar op mensen gericht.

We hebben dus alles bij elkaar en door elkaar hier in huis en eigenlijk zien we weinig verschil tussen de gaaien, anders dan wat het karakter en de soort met zich meebrengt.

Ik geloof best dat jullie weinig verschil zien, maar het er is wel degelijk onderzoek gedaan naar handopfok versus natuurbroed en daar blijken toch heel wat nadelen te zitten aan handopfok (lees publicatie in Pakara juli/aug. 2006). Maar we hebben het in dit topic over broedmachinevogels en over de handopfok/natuurbroed hebben we het al zo vaak gehad.. ;)

« Laatst bewerkt op: april 10, 2008, 20:19:26 pm door Loes »