Vooropgesteld ben ik voor natuurbroed of in ieder geval een deel van de opvoeding door ouders, net als waarschijnlijk veel kwekers (nee, ik kweek niet) dit ook liever zien.
Maar... mochten Pink en Puck eitjes maken, kan ik nu heel hard roepen dat we deze dan maar kapot laten gaan, in het geval dat ze er niet voor willen zorgen.
Menselijk instinct (gevoel, emotie, weet ik veel) is anders.
Misschien kan ik dat dan niet. Misschien zal ik toch iets verzinnen om ze uit te laten komen. Ik weet het niet.
Vogels zouden zelf moeten broeden. Ja, mee eens.
Maar Caiolinda noemt hier dat als ze dat niet doen, er iets mis is.
JA, tuurlijk, ze leven namelijk niet in de natuur.
Logisch dat niet iedere vogel nog zo om zal gaan met eitjes als dat in de natuur zou gebeuren.
Maar de meesten zijn wel tegen wildvang.
Bekend is bij mij, ik weet niet of dat bij anderen ook zo is, dat er vaak gezien wordt door kwekers, dat het niet opgaat:
Natuurbroed doet het soms slechter dan anderen, soms beter.
Iemand zal wetenschappelijk onderzoek dus moeten doen, naar mijn mening, om hier echt iets over te zeggen.
Bekend is verder dat sommige soorten, zowel in de natuur als in gevangenschap, hun eitjes stuk maken.
Instinctief voetballen met de eitjes.
Er zijn gevallen bekend waarin dit ook gebeurt met natuurbroed.
Het is nog steeds niet bewezen dat niet-natuurbroed dit minder doet in gevangenschap.
Er werd ergens een vergelijking gemaakt met een embryo, dat wordt ook niet in een lab gelegd om 9 maanden te worden.
Nope, dat niet, want het is niet levensvatbaar.
Maar uhm... het gebeurt echt wel.
Daarnaast is er nog Kunstmatige Insiminatie enz.
Hoewel je discussie dan gaat verleggen, is dit wel degelijk iets om dan over na te denken.
Met 1 van beiden is iets mis. Ze kunnen niet zelf een kindje maken.
De baarmoeder doet het niet goed genoeg om het eind van de rit te halen.
Lekker laten doodgaan die handel en ook niet mensen op een andere manier bevruchten?
Dat de ontwikkeling anders (minder) zal zijn ben ik het volledig mee eens.