Auteur Topic: ongelukjes door wieken?  (gelezen 2824 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
ongelukjes door wieken?
« Gepost op: september 13, 2007, 10:46:52 am »
Ik ben eigenlijk nieuwsgierig geworden naar de ongelukjes van gewiekte en ongewiekte vogels. Ik heb zelf een poosje overwogen om Pika eens een keer te wieken omdat haar buitenvoliere nog niet klaar is (spaarpot is nog niet vol genoeg  :P ) Nu kom ik geregeld topics tegen over gewiekte vogels met blessures tgv wieken. Welke vogels hebben de meeste ongelukjes en in wat voor mate. Bv Pika ongewiekt geen ongelukjes ondanks vrij vliegen in huis met grote ramen (de ramen heb ik in het begin "versierd" zodat ze kon zien dat ze er niet langskon en ook laten voelen).

gr jeannette
« Laatst bewerkt op: september 13, 2007, 10:49:10 am door Loes »

ede

• Gast
Re: ongelukjes
« Reactie #1 Gepost op: september 13, 2007, 10:50:39 am »
Leuk topic! :thumsup:

Mijn 2 grijsjes zijn gewiekt. Behalve het af en toe van de kooi springen als ze ergens van schrikken of niet goed vasthouden, komen hier weinig tot geen ongelukjes voor. (AFKLOPPEN). Ze hebben daarbij nog geen verwondingen aan overgehouden.

Wat wel eens is gebeurd, dat Coco het puntje van zijn snavel had gebroken van het vallen in de douche. Maar een vliegende vogel zou ook gevallen zijn aangezien de douche klein is!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
Re: ongelukjes door wieken?
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2007, 10:51:50 am »
Ik heb de titel even duidelijker gemaakt!

Zelf heb ik geen ongelukjes door wieken meegemaakt, bij mij is er goed gewiekt! ;) Wel is de opvangvogel die ik had. Rocco, te kort gewiekt en ploft recht naar beneden. Daardoor heeft hij een bloedpen gekregen, zich verwond aan de vleugel, een infectie gekregen en is nu bang (waarschijnlijk door de pijn, die hij geassocieerd heeft met volwassenen) voor zijn vrouwtje en anderen. :(

TWEETY

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2007, 10:57:51 am »
tweety heeft in het begin een grote wond gehad door steeds te vallen, ze is te vroeg en slecht gewiekt waardoor ze nooit haar spieren heeft kunnen oefenen,

Offline Diesel

• Broedrijp
  • Lorre en Diesel
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2007, 11:01:01 am »
Heb hier nog nooit (ook afkloppen) ongelukjes gehad door het wieken ..
Ze weten het dondersgoed ...
Alleen bij het valkje en de halsband was de eerste keer "vliegen" na het wieken dat ze ff op dr neus keken , toen wisten ze ook hoe of wat ...
Diesel wil wel eens van de kooi af fladderen .. maar kan net genoeg om netjes te landen ...

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #5 Gepost op: september 13, 2007, 11:53:28 am »
Ik heb hier nog nooit ongelukjes gehad van het wieken. Wel dat ze van de kooi of bank afspringen ofzo, maar dan landen ze goed en kan je eigenlijk niet spreken van een ongelukje (alleen van ondeugend zijn  :)).
Mr Darcy kan na het springen heel mooi zweven en mooi landen, als ie wil. Soms laat ie zich echter als een baksteentje naar beneden vallen, vooral als ie dicht bij je is; hij heeft daar nog nooit iets aan over gehouden. Maar waarom hij af en toe zo doet? ???

Caiolinda

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 13, 2007, 11:55:54 am »
Hier gelukkig ook niet veel ongelukjes. (Quinzy is namelijk een brokkenpiloot als ie kan vliegen)

In het begin toen Khiara er net was vloog ze soms Quinzy van de kooi niet expres maar gewoon per ongeluk toen zijn er wel een paar bloed pennen geweest. Nu Khiara gewiekt is gebeurd het nog een enkele keer dat er een van de boom of kooi vliegt maar dat is dan tegen de tijd dat ze weer moeten worden bij geknipt.

Groetjes Linda

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #7 Gepost op: september 13, 2007, 12:41:39 pm »
Ik heb juist alleen ongelukjes meegemaakt door niet te wieken,omdat ze dan ergens tegenaan
gevlogen waren en een bloeduitstorting op de snavel kregen  :(

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: september 13, 2007, 12:47:05 pm »
de vlieg ruimte voor een vogel is redelijk klein binnens huis, ook een grote woonkamer is in vogel begrippen nog te klein om lekker te kunnen vliegen dus ik denk dat je op langer termijn meer ongelukjes krijgt met vliegers dan met wandelaars ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: september 13, 2007, 16:32:33 pm »
Ik heb de titel even duidelijker gemaakt!

Zelf heb ik geen ongelukjes door wieken meegemaakt, bij mij is er goed gewiekt! ;) Wel is de opvangvogel die ik had. Rocco, te kort gewiekt en ploft recht naar beneden. Daardoor heeft hij een bloedpen gekregen, zich verwond aan de vleugel, een infectie gekregen en is nu bang (waarschijnlijk door de pijn, die hij geassocieerd heeft met volwassenen) voor zijn vrouwtje en anderen. :(
waaraan herken je een bloedpen? ik wil graag alles leren, vandaar mijn vragen, en Corina, groeit de snavel weer aan als er een puntje afbreekt?

ede

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 13, 2007, 16:38:40 pm »
De schacht van de veer is helemaal donker. En als hij afbreekt gaat het echt bloeden. Dit kan wel pijnlijk zijn voor de vogel.

Ja het puntje van de snavel groeit weer aan. Binnen een paar weken was zijn snavel weer als vanouds. Alleen wat scherper! :S

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2007, 16:47:13 pm »
De schacht van de veer is helemaal donker. En als hij afbreekt gaat het echt bloeden. Dit kan wel pijnlijk zijn voor de vogel.

Ja het puntje van de snavel groeit weer aan. Binnen een paar weken was zijn snavel weer als vanouds. Alleen wat scherper! :S
weer wat geleerd, dank je  :-*

Dorian

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 13, 2007, 17:14:37 pm »
Loes, ook een goed gewiekte vogel kan vallen...

Pink en Puck vallen regelmatig, gewoonweg omdat ze de verkeerde kant op springen of, zoals in het begin bij Pink gewoon niet te vliegen en niet te sturen, en dan keihard op een scherpe punt knallen.
Daarnaast denk ik dat roseetjes toch vaker springen dan veel andere gaaien. Mick springt in ieder geval veel minder vaak ergens vanaf omdat hij bedacht heeft ergens naartoe te willen. Die klimt gewoon netjes en voorzichtig naar beneden. Pink nu ook wel. Puck nog niet.

En Pink heeft ADHD aanvallen. Dan valt ze ook vaak uit de speelboom.

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #13 Gepost op: september 13, 2007, 20:24:01 pm »
Ja, dat is waar Dorian, die van jou springen ws gewoon en vliegen dan niet.  :) Best eng hoor!

Dorian

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 13, 2007, 20:52:09 pm »
Jeps... is ook wel griezelig.
En soms ook grappig.
Pink heeft nog van die momenten.
"Hey, jij bent iets leuks aan het doen, dat wil ook ook."
Dan springt ze en valt ze dus en vlak voor ze neer komt denkt ze: "oja, ik heb van die wapperdingen, daar moet je wat mee doen."

Het wordt bij haar minder, maar Puck doet het ook nog zo.
Plus dat je wel ziet dat Mick ALS hij vliegt, altijd gericht ergens naartoe wil.
Pink en Puck doen gewoon wat binnen komt in die hersentjes en gaan daarna pas nadenken.