Auteur Topic: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer  (gelezen 10236 keer)

Dorian

• Gast
Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer
« Gepost op: september 22, 2007, 09:06:57 am »
Nou hier komt ie dan...

Pink klimt heel erg vaak uit haar speelboom.
Ik wil haar leren dat dat niet mag.

(wat we nu doen vertel ik nog niet)

Wat zouden jullie doen en dan met name: hoe pas je hierin het stappenplan van Hooimeijer toe?

ede

• Gast
Re: Gedragsproblemen aanpakken volgens het 5 stappenprotocol van Hooimeijer
« Reactie #1 Gepost op: september 22, 2007, 10:45:32 am »
Je pakt wel gelijk een heel moeilijk probleem! cheesy2

Ik durf daar niet zo goed antwoord op te geven. Ik ben 3 jaar geleden bij Hooimeijer geweest. Heb toen in het begin de stapjes gedaan.. daarna eigenlijk niet meer. Heb er uiteraard wel veel over gelezen.

Maar het eerst wat in me op komt is dat al hij aanstalte maakt.. de 5 stapjes doen. (+ in elke benadering in alle situaties) En dan kun je hem dus bij stap 5 weer op de boom zetten! Stap 5 is iets wat de vogel voor jou moet doen!

giggles

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 22, 2007, 12:48:29 pm »
Het probleem begint eigenlijk al bij stap 1:
Citaat
1 ) U bent de baas in huis, u heeft de zaak onder controle, u heeft geen probleem
Je hebt wel een probleem, want jij wilt dat Pink op haar kooi blijft. Pink heeft geen probleem en jij dus wel  :)
Dit zou je dus kunnen oplossen, door Pink compleet te negeren als ze zelf aan de wandel gaat zonder jullie goedkeuren.

stap 2:
Citaat
2) U vindt de papegaai fantastisch en mooi
Dit is volgens mij geen probleem bij jullie  :P
Maar ik vermoed dat hiermee bedoelt wordt, dat je Pink echt giga de hemel in moet prijzen zolang ze op haar kooi zit (of ZIJ deze link zal leggen betwijfel ik, maar goed ::) )

stap 3:
Citaat
U bent de leermeester zoals de ouders van kinderen of de juffrouw in de klas
Prijs alleen gewenst gedrag en negeer het negatieve (hoe verd*mde moeilijk dit ook is af en toe)

stap 4:
Citaat
U vraagt de papegaai iets voor u te doen
Oefen jullie probleem met haar.

stap 5:
Citaat
De papegaai moet leren iets te accepteren wat hij/ zij niet leuk vindt.
Zorg ervoor dat ze het leuk vindt om op de kooi te blijven zitten. Maak de omgeving minder interessant.
Waar gaat Pink heen als ze van de kooi klautert. Probeer te begrijpen waarom ze van de kooi gaat.

ede

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 22, 2007, 13:06:37 pm »
Je legt stap 3 (en 4) verkeerd uit
Bij stap 3 moet je de vogel iets leren. Bijv. Linker pootje/rechterpootje, zwarte pen, rode staart zwarte snavel, vinger, ring, mobiel noem maar op.

Bij stap 4 vraag je em bijv op te stappen, pen even aan te raken, zwaaien, noem maar op.
Bij stap 5 zet je em dan weer terug op de kooi. (dus hij moet accepteren om op de kooi te blijven)

Kijk hier ook eens: https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=9489.0

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 22, 2007, 13:19:33 pm »
Goeie link Corien  :thumsup:

(vooral het begin met Frank  :) )
Erg leerzaam stukje  :a036:

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #5 Gepost op: september 22, 2007, 13:20:33 pm »
Bij stap 1 moet je dan als Pink van de kooi af komt, gewoon doorgaan met je eigen dingen. Jij hebt GEEN probleem omdat hij van de kooi af komt. Althans, dat laat je Pink geloven ;). Als jij dan met je eigen ding bezig bent (of je gaat in zijn richting, al bezig zijnde met andere dingen, zonder naar Pink te kijken) en je merkt dat Pink jou opmerkt, dan heb je zijn aandacht. DAN kun je beginnen met stap 2...

ede

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 22, 2007, 13:31:27 pm »

(vooral het begin met Frank  :) )

Ik verwachte die opmerking al. :)
Toen was het nog leuk!  na 100x niet meer! :S
« Laatst bewerkt op: september 22, 2007, 13:34:56 pm door Cosch »

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: september 22, 2007, 13:40:29 pm »
2e poging dan.

stap1: Je negeert Pink totaal. Jij hebt dus idd geen probleem. Laat die vogel maar lekker zijn gang gaan en nu ga jij iets doen, waardoor jij zijn aandacht krijgt. (ik las int topic "Hoe doen jullie de 5 stappen" iets van met knuffels gooien of zo?)
stap2: Als je haar aandacht hebt zeg je; Wat een mooie roze Pinkey ben jij zeg. Met die prachtige kuif van je. (dus aandacht geven)
stap3: Nu ga je Pink iets leren. Dit is een pen, deze pen kan schrijven.
stap4: Nu moet je Pinkey de pen aan laten raken. Raakt ze de pen aan, helemaal de hemel in prijzen.
stap5: Zet Pinkey weer op de speelboom. Wat knap Pinkey. Wat blijf jij mooi op de boom zitten.

Klimt ze er weer af, dan begin je weer van voren af aan. Stap 3 en 4 kan elke keer iets anders zijn. Je bent je vogel daar iets aan het leren.
maar stap 5 is altijd dat wat ze niet leuk vindt. Het op de speelboom blijven zitten.

Zoiets??? Lijkt dat er meer op???
Ik vind het wel grappig om er zo goed over na te moeten denken. Onbewust doe je eigenlijk al veel van die dingen zonder er erg in te hebben volgens mij.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: september 22, 2007, 14:45:20 pm »
2e poging dan.

stap1: Je negeert Pink totaal. Jij hebt dus idd geen probleem. Laat die vogel maar lekker zijn gang gaan en nu ga jij iets doen, waardoor jij zijn aandacht krijgt. (ik las int topic "Hoe doen jullie de 5 stappen" iets van met knuffels gooien of zo?)
stap2: Als je haar aandacht hebt zeg je; Wat een mooie roze Pinkey ben jij zeg. Met die prachtige kuif van je. (dus aandacht geven)
stap3: Nu ga je Pink iets leren. Dit is een pen, deze pen kan schrijven.
stap4: Nu moet je Pinkey de pen aan laten raken. Raakt ze de pen aan, helemaal de hemel in prijzen.
stap5: Zet Pinkey weer op de speelboom. Wat knap Pinkey. Wat blijf jij mooi op de boom zitten.

Klimt ze er weer af, dan begin je weer van voren af aan. Stap 3 en 4 kan elke keer iets anders zijn. Je bent je vogel daar iets aan het leren.
maar stap 5 is altijd dat wat ze niet leuk vindt. Het op de speelboom blijven zitten.

Zoiets??? Lijkt dat er meer op???
Ik vind het wel grappig om er zo goed over na te moeten denken. Onbewust doe je eigenlijk al veel van die dingen zonder er erg in te hebben volgens mij.

ik begrijp hier dit uit (ik speel even voor papegaai  ;D )
als ik uit de boom klim of van mij kooi af mag ik wandelen, dan zie ik mijn baasje en die vind het leuk mij te treffen, want ze doet mij prijzen dan ik zo mooi ben,
en ik leer hele mooie en leuke dingen zoals een pen :) maar dan is het over met het spel en moet ik weer naar boven.. zal ik dan weer naar benede gaan om nog een lesje te krijgen?

of ga ik nu te ver in mn idee?

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: september 22, 2007, 14:47:40 pm »
Ja zo denk ik er ook over eigenlijk  :CENS
Het 5 stappen plan gaat in mijn ogen niet op als ze iets doen wat niet mag. Als Kaya van de klimboom af komt laat ik haar zonder wat te zeggen op stappen en zet haar op het spiraaltouw of in de kooi. Ze doet het nu al een heel stuk minder vaak.

ede

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 22, 2007, 14:50:11 pm »
Nee want door het afleiden van een knuffel gooien terwijl je niet naar hem kijkt... bepaalt hij niet dat hij aandacht krijgt. Maar ziet hij dat jij hem aandacht geeft!
Dus jij bent de baas.

Omdat jij niet naar hem kijkt weet hij niet dat je dat doet omdat hij van de kooi klimt. Als jij dan zijn aandacht heb. Dus de aandacht is weg van het van de kooi klimmen. Dan geef je hem aandacht en dan ziet hij dat het vanuit jou komt. En gaat hij dus leukere dingen met je doen dan van de kooi afklimmen!

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: september 22, 2007, 14:56:21 pm »
Ik denk er ook zo over als Nic en Dianne. Want in eerste instantie krijgt hij geen aandacht, maar na het knuffel gooien fkrijgt hij wel aandacht. Die aandacht krijgt hij als hij van de kooi af is en op de grond is. Was hij op de kooi gebleven, had hij misschien helemaal geen aandacht gehad omdat je bijv met iets anders bezig bent.
Mr Darcy komt ook van zijn kooi af. Ik heb geen probleem. Maar Mr Darcy gaat wel knagen aan mijn dressoir en trekken aan mijn leesmap. Dus ik kan wel zeggen dat ik geen rpobleem heb, maar ik heb wel degelijk een probleem. Kooi interessanter maken? Mr Darcy vindt alles van een ander op een gegeven moment mooier dan wat van hem is. Ook mijn woonkamer is groter dan zijn kooi, dus die kooi kan ik nooit zo interessant maken als mijn woonkamer.
Daarom leek die dvd mij ook zo interessant, want van de kooi komen, valt volgens mij (met mijn huidige kennis) niet af te leren volgens het 5stappenplan.
Dit geldt ook voor het schreeuwen tijdens een verjaardag overigens. Negeren kan niet, want je moet over Darcy heenschreeuwen of wachten tot ie klaar is (in beide gevallen een reactie) en de verjaardagen zijn te weinig om er echt aan te werken. Maar okee, hierin dwaal ik af.

ede

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 22, 2007, 15:00:53 pm »
Nee het is geen reactie als je gewoon doorgaat met wat je aan het doen was. Negeren is niet hetzelfde als stil zijn. Negeren is niet reageren op de vogel en gewoon door gaan met wat je aan het doen was. In het verjaardag geval kun je gewoon door praten en niet reageren op Darcy. Dus niet schreeuwen naar em: hou je kop. Of iets lekkers geven zodat hij ophoud enzo! Als hij ziet dat hij er niets mee bereikt dan zal hij daarmee ophouden.

(maar het is natuurlijk ook begrijpelijk dat hij ook drukker word als het drukker is in huis)

Even weer over die stapjes:
En stap 1 kan zijn: je bent koffie aan het drinken. De vogel gaat schreeuwen. Je zet je koffiekopje een beetje harder op tafel zonder dat je naar hem kijkt -> je hebt zijn aandacht zonder dat hij in de gaten heeft dat je dat doet om zijn aandacht te trekken (daarom is het belangrijk om af te wisselen en vindingrijk te zijn-> vervolgens draai je je om -> en begin je met stap 2.
« Laatst bewerkt op: september 22, 2007, 15:02:44 pm door Cosch »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: september 22, 2007, 15:10:26 pm »
Ik denk er ook zo over als Nic en Dianne. Want in eerste instantie krijgt hij geen aandacht, maar na het knuffel gooien fkrijgt hij wel aandacht. Die aandacht krijgt hij als hij van de kooi af is en op de grond is. Was hij op de kooi gebleven, had hij misschien helemaal geen aandacht gehad omdat je bijv met iets anders bezig bent.

ik begrijp helemaal wat je bedoeld corina, je gaat pas na het van de kooi af klimmen incident wat doen met hem,
dat kooi afkomen is in de kijk dan eigenlijk niet gebeurd. maar ik denk zoals hierboven, dat de gaai het wel onthoud hoor ;)

nermin

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: september 22, 2007, 15:59:44 pm »
Hier hetzelfde probleem. Rifki klimt van de kooi of speelboom  dan kunnen er drie dingen gebeuren:
1. hij begint met zijn speeltjes te spelen op de grond en ik prijs hem de hemel in  ::)
2. hij gaat stoute dingen doen en eist zodoende mijn aandacht bijv. de steentjes uit de plantenbak gooien...ik kan dit gedrag niet negeren en zal wel moeten ingrijpen ::)Gooien en doen met dingen helpt niet want zijn bezigheid is al een super vermaak voor hem :CENS Als ik zijn stoutigheid blijf negeren gaat die roepen:NIET DOEN RIFKi...ja dan weet ik wel hoe laat het is ;D
3. Hij loopt direct naar mij toe en tikt (als ik sta) aan mijn voet en als ik zit klimt die gewoon op mijn schoot.Ik kan en wil hem hiervoor niet straffen omdat hij dan genegenheid zoekt...de ene keer komt het mij wel uit en de andere keer niet....maar dat begrijpt hij toch niet  :P Ik zet hem nu terug als het mij niet uitkomt en geef hem iets leuks om mee te spelen....dan beloon ik hem dus....en moedig hem aan :CENS