Okay, ik zal zeggen hoe het precies in elkaar zit en waarom het niet werkt met het stappenplan volgens mij.
Pinkey klimt uit de boom, totaal op mij of op Menno gericht, pakt speelgoed om MIJN aandacht te trekken (of die van Menno).
dat gedeelte valt nog te negeren. als ik dan iets pak om HAAR af te leiden, denkt ze dus nog steeds dat we gaan spelen.
en dat was haar doel. hoe dan verder of anders?
mogelijkheid 2 is dat ze uit de boom klimt, in eerste instantie gericht op het stukmaken van iets, maar ook op Menno of op mij.
dat wordt al moeilijker te negeren, want een 220 kabel in haar snavel, de dure nieuwe tafel, mijn muis van de computer, schoenen, aquariumsnoeren en kast, keukenkastjes... je wil het toch graag heel houden. zeker die snoeren, want reken maar dat als je dat negeert, je je vogel daarna niet meer hoef te negeren. dan is je vogel en je snoer stuk.
dus zou ik haar moeten afleiden. maar ze was al op mij en het stukmaken tegelijk gericht. zodra ik dus opsta komt ze er al aangerend en zodrag ik iets in de lucht gooi, is dat niet boeiend genoeg. dat betekent dus dat ik echt meer actie moet verrichten en de aandacht op MIJ moet vestigen en niet op een ander object waarmee ik gooi.
en dan is het cirkeltje rond, plus dat ik haar ook nog een keer beloon voor haar sloopgedrag.
mogelijkheid 3 is dat ze op de grond gaat zitten spelen met iets wat van haar is en ogenschijnlijk niet op ons gericht. dat mocht nog wel, tot ze met haar eigen speelgoed in haar mond naar ander "speelgoed" toeloopt. en dat gedrag (wat gewenst is, namelijk met eigen spullen spelen) mag je volgens Hooimeijer niet belonen, want jij hebt die actie niet voor elkaar gekregen. het is in feite geen gewenst en geen ongewenst gedrag. dus dat houdt al op.
als ik dan toch even doe alsof het gewenst is: als ik haar beloon dat ze met haar eigen speelgoed speel, dan komt ze er meteen aangewaggeld met haar speelgoed, laat speelgoed vallen en sloopt wat er te slopen valt.
nu zetten we haar dus hoe dan ook terug in de boom als ze eraf komt, zonder iets te zeggen en zonder iets anders te doen.
en dat houden we vol.
als wij haar op de grond zetten, mag ze daar spelen. maar meestal wil ze dan weer juist in de boom.