Zoals jullie misschien weten ben ik al zeker vanaf mei op zoek naar partners voor Joda en Cody. Voor Joda een personatapopje en voor Cody een fischeriepopje. Doordat wij een edel erbij kregen, waren Joda en Cody getest. Dus wilde ik ook geteste popjes. Hedwig vd Horst zei ooit tegen mij dat 50% van alle aga's besmet was, later heeft ze bij Janina dat opgetrokken tot 80%!
De zoektocht was een drama! Niemand wilde eraan meewerken. Ervaren kwekers werden bot en onbeschoft en wilden hier niet mee doorgaan, of ze leietn niets meer van zich horen. Beginnende kwekers hadden nog nooit van bijv PBFD gehoord en zeiden doodleuk: jahoor hebben wij wel. Bij doorvragen zeiden ze doodleuk: wij hebben nog nooit van PBFD gehoord, dus hebben ze het ook niet. Ja lekker!
Maar na een half jaar liet ik de moed zakken dat het ooit nog zou lukken. En toen gebeurden er twee dingen. Eerst trof ik een kweker die een koppeltje fischeries had, hij was zo zeker van zijn zaak, hij had zoiets bij ongewenste testresultaat breng je ze maar terug. Wauw! Dat was ik in dat half jaar daarvoor en talloze kwekers gesproken hebbende nog niet eerder tegengekomen. Maar oorspronkelijk wilde ik een popje, geen koppeltje. Maar uiteindelijk ben ik toch voor een broedkoppeltje gegaan. In de hoop dat ze bij mij ook jonkies krijgen. Dan probeer ik de jonkies tam op te voeden en laat er een paar op geslacht testen. Dan krijgt Cody zijn popje en helaas moet Joda het dan maar met een andere fischerieman doen. Want de hoop op een getest personatapopje heb ik opgegeven.
Ten tweede trof ik een kweekster van geteste roseicollies. Nu was ik eigenlijk niet op zoek naar collies, maar... En zij wilde mij wel een koppeltje verkopen. Dat moest dan nog wel even wachten, want ze zaten op een nestje.
Een kennis heeft voor mij de fischeries opgehaald (ja, die fischeries zaten zo'n 200 km verderop!), in quarantaine gezet en zij heeft ze ook laten testen. Van het weekend kreeg ik eindelijk het certificaat van Avian (via de mail overigens al eerder) binnen en ik hoor bij die 20%! Alle testen negatief!
Dus, binnenkort heb ik 6 aga's!
En nu maar mijn "bestand" schoonhouden!