Auteur Topic: Verlichting in voliere...  (gelezen 4699 keer)

unSOUND

• Gast
Verlichting in voliere...
« Gepost op: oktober 04, 2007, 21:40:09 pm »
Ik heb ooit een keer gehoord dat bepaalde lampen vervelend kunnen zijn in de ogen qua vogels, dat ze zouden flikkeren met een snelheid die wij mensen niet zien, maar vogels wel... Klopt dat ? Ik ben namelijk van plan om spaarlampen in de voliere te gaan plaatsen aangezien deze bijna de hele dag branden... maar leveren die lampen geen licht op wat vervelend is voor de vogels ?

giggles

• Gast
Re: Verlichting in voliere...
« Reactie #1 Gepost op: oktober 04, 2007, 21:59:20 pm »
Ik weet het niet zeker, maar misschien bedoel je de gewone 50Hz lampen?
Dit is bij Tl en spaarverlichting zo. Je hebt hier ook Hoogfrequente uitvoeringen van. Deze knipperen dus vaker dan 50x per seconde.

Misschien dat ze daar dan minder last van hebben?
Ik ben niet bekend met dit fenomeen bij vogels, maar heb dan ook geen voiliere.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Groeten Jarno

ferret

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 04, 2007, 23:43:42 pm »
Ik heb zelf de true light TL verlichting en die is 50 Hz ("knippert" 50 x per seconde), dat is de normale frequentie van de stroom in huis.
Er bestaat ook een 100 Hz versie die dus 100 keer per seconde "knippert".
Je moet dan wel een speciale TL bak hebben die het omzet van 50 naar 100 Hz.

Het is zo dat de vogels dit knipperen zien maar of het echt kwaad kan weet ik niet.
In ieder geval is de 100 Hz versie beter en rustgevender voor de ogen dan de 50 Hz.
Ik weet alleen niet hoe hoog het prijsverschil is, zal dat eens op een beurs navragen bij de handelaar.
« Laatst bewerkt op: oktober 04, 2007, 23:45:40 pm door ferret »

rmb

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 18, 2007, 21:21:10 pm »
voor tl verlichting bestaan er hoogfrequente armaturen,waarbij er inderdaad op ca 100 hz wordt geschakelt.
Ik merk zelf verschil aangezien ik beide armaturen naast elkaar heb zitten.

zodra de hoogfrequente units hun werk gaan doen, lijkt t wel of de vogels wat rustiger worden.

ik hbe er destijds ca. 50 euro p. stuk voor betaald, maar dat is reeds enkele jaren terug.

Kijk eens op www.rimo.nl, daar komt het hoofdstuk verlichting ook voorbij, tesamen met spaarlampen en div. types tl buizen.

giggles

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2007, 23:16:09 pm »
Hoogfrequente tl armaturen zijn wel duurder, maar aan de andere kant ook weer energie zuiniger  :thumsup:
En rustgevender  :thumsup:

unSOUND

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 18, 2007, 15:04:33 pm »
Ik zag op die site van Rimo ook dat ze dimmers hebben, maar er staat bij "dimt gloeilampen, en schakelt TL". TL lampen en spaarlampen kunnen dus niet gedimt worden begrijp ik ?

Voorlopig hou ik het nog bij gloeilampen, dus heb ik wel een schakelklok + dimmer bij Rimo gekocht. Ik weet niet of ik ooit een TL lamp ga gebruiken, dit omdat de kooi niet zo heel groot is... Ik gebruik momenteel 2 lampjes van 25 watt, en dat is meer dan genoeg, dus een TL lamp is misschien weer te veel van het goede.

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 18, 2007, 17:58:39 pm »
Tl lampen kunnen wel gedimt worden, maar hier heb je weer speciale armaturen voor nodig en speciale dimmers en die zijn ook weer wat duurder natuurlijk  shootme

Beste oplossing voor voiliere verlichting is zonsop- en ondergang nabootsing mbv gloeilampen, of halogeenverlichting en dan mbv tijdklok een tl armatuur met daglichtlamp voor overdag een paar uur.
Zoiets wil ik ook nog een keer op onze gaaienkamer hebben...