Auteur Topic: Help! Weet er iemand raad?  (gelezen 5370 keer)

Canis Lupus

• Gast
Help! Weet er iemand raad?
« Gepost op: oktober 21, 2007, 11:20:33 am »
Hey hallo!  Ik ben het baasje van Kyko, een eigenzinnige Senegal papegaai die nu anderhalf jaar is.  Het is een geweldig beestje, nauwelijks van zijn vake weg te slaan.  Alles ging tot hier toe meer dan prima tot ik gisterenochtend constateerde dat hij helemaal niet in zijn normale doen was.  Toen ik gisterenochtend zijn doek van over zijn kooi haalde, zag ik dat hij helemaal in elkaar gedoken op zijn stokje zat, hij wou niet eten, wou niet drinken en gaf geen kik.  Ik heb onmiddellijk dierenarts Van der Cruyssen in Oosterzele (België) gebeld om een afspraak vast te leggen. 

Een goed uurtje later kan ik hem laten onderzoeken.  Uit het mest, dat niet normaal van kleur was (zwart en donker beige) kon afgeleid worden dat er gestold bloed in zat.  Weinig of geen bacteriële zaken te zien.  Een duidelijke oorzaak konden we na drie kwartier niet achterhalen maar de dierenarts hield het op een lood- of zinkvergiftiging.  Kykootje kreeg onmiddellijk twee spuitjes om dit in zijn bloed af te breken.  Verder kreeg ik twee zaken mee: druppeltjes (geen naam ervan) die 's ochtends en 's avonds moet geven 'EFC' dat ik 's ochtends en 's avonds in zijn drinkwater moet doen. 

Aangezien hij niet wil eten probeer ik hem papegaai babyvoeding met een spuit te geven maar dat lukt me niet al te goed.... Ik weet niet hoe ik hem het beste vasthoudt en hoe diep ik de spuit mag stoppen....  Bovendien braakt Kyko ook vaak zodat er uiteindelijk niet veel blijft in zitten.

Het mest is ondertussen terug groenig en wit, al is het nogal platjes, maar ik zie hem niet echt verbeteren, ondanks dat de dierenarts me vertelde dat het tegen morgenochtend echt wel beter zou moeten zijn.

Ik ben ondertussen ook op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak.  Nergens kan ik wat vinden.... Ik heb zelfs zijn gewone kooi (die een klein beetje roest onder het drinkbakje ondanks dat ze nog maar een jaar oud is) vervangen door een zelfde model, maar dan volledig in inox (kost wel vier keer zoveel als een gewone kooi maar maakt me echt niet uit).  Er zijn geen gordijnen, geen planten waar ie aan geknabbeld heeft....  Meer zelfs, hij zit vaak op zijn kooitje of op mijn schouder als ik thuis ben.

Ik maak me verschrikkelijk zorgen en ben op zoek naar alle mogelijke tips die me kunnen helpen om hem terug beter te maken....  Dank je voor jullie opmerkingen/vragen/tips!

ede

• Gast
Re: Help! Weet er iemand raad?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:26:07 am »
Zooo dat is schrikken zeg!

Gelukkig dat de ontlasting weer normaal is.. dat is goed nieuws.

Ik denk dat als je het niet vertrouw je de arts nogmaals moet bellen en het hem laten beslissen. Volgens mij is deze arts goed aangeschreven in Belgie.   :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:26:32 am »
Ach.... wat akelig zeg!!! :cry: Wat zal jij geschrokken zijn! :( Ik heb wel eens eerder zoiets gelezen. Je hebt in ieder geval de kooi vervangen, super! Je zegt dat je geen verbetering ziet in de mest, maar die is in ieder geval niet meer zwart toch? Ik weet verder ook echt niet wat je kan doen buiten het advies van de dierenarts! ;)

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:27:33 am »
Ik zou eventueel opteren om hem morgen, indien niet beter, te laten opnemen in de dierenkliniek in Merelbeke bij Gent.  Vinden jullie dit een goed idee?  ???

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:28:30 am »
Overleg morgen met je vogelarts over de situatie, dan kunnen jullie dat samen bekijken, toch? ;)

Dorian

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:29:52 am »
Ik kan je niet verder helpen.
Ik vind het alleen vreselijk voor je...
Super dat je meteen naar een goede VA bent gegaan.
Als je het echt niet vertrouwt terug naar de VA of naar een andere goede vogelarts.
Soms kan een andere arts meer zien...

Verder kan ik niet meer dan je heel veel sterkte wensen  :-*

Ik zie dat je zelf al gepost hebt: ik weet niet of dat het beste is, wat je voorstelt, Gent, maar ik kan me zeker voorstellen dat je het laat doen.
Zij zullen meer ervaring hebben dan jij.
Moet je wel zeker weten dat ze ook echt veel van papegaaien weten, anders heb je er niks aan.
In dat geval kun je beter op zoek naar een goede vogelarts die zich voor een tijdje om hem wil bekommeren.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2007, 11:31:41 am »
Wat een akelige situatie!
Ik kan je ook niet helpen.
Ik wens je heel veel sterkte en zou toch nog eens contact met de arts opnemen, zsm.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2007, 17:09:41 pm »
jee jong das wel schrikken

woon je ver van nijlen (tegen lier) daar zitten 2 hele goede vogelartsen in een dierenkliniek, die van merelbeke die ken ik niet echt
maar door eigen ondervinding ben ik zeker dat je beter een tweede opinie kan vragen, mijn vogel is door de 2de opinie beter geworden , dus kwaad kan het nooit hé

hopelijk leest sandra dit ,zij is van de buurt van gent en kent de kliniek misschien

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2007, 17:13:17 pm »
Jeetje, das schrikken  :( veel sterkte!!!  :-*

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: oktober 21, 2007, 17:37:04 pm »

woon je ver van nijlen (tegen lier) daar zitten 2 hele goede vogelartsen in een dierenkliniek, die van merelbeke die ken ik niet echt
maar door eigen ondervinding ben ik zeker dat je beter een tweede opinie kan vragen, mijn vogel is door de 2de opinie beter geworden , dus kwaad kan het nooit hé

hopelijk leest sandra dit ,zij is van de buurt van gent en kent de kliniek misschien

Hey Vivke!  Ik ben van Aalst, ergens tussenin Gent en Brussel.  Sandra, weet jij iets meer van de dierenkliniek in Merelbeke?

Deze namiddag heeft Kyko even drie kleine stukjes appel gegeten maar even later weer uitgebraakt.  Hij lijkt niets binnen te kunnen houden en verzwakt....

Alvast hartelijk dank, alle tips zijn welkom!

ede

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 21, 2007, 17:51:17 pm »
Vogelarts bellen!

Canis Lupus

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 21, 2007, 17:59:09 pm »
Net naar een andere dierenarts gebeld aangezien ik de mijne niet kan bereiken.  Kent iemand dokter Symens uit Aartrijke(België)?  Ik belde hem op aanraden van de kweker, die uit Brugge afkomstig is.  Deze DA raakt ook niet onmiddellijk wijs uit de symptomen die ik opsom.  Eventueel ga ik morgenavond, na het werk, langs bij deze DA.  Of toch maar terug dezelfde DA of de dierenkliniek?  Ik weet niet wat best gedaan....

ede

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: oktober 21, 2007, 18:18:50 pm »
Die meneer van cruijssen staat wel aangetekend als iemand met verstand van vogels.
Dus ik zou de voorkeur geven aan zo iemand.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: oktober 21, 2007, 18:44:39 pm »
hoi wolf

op dit nummer kan je bellen 03/380 00 30
 en die kunnen je zeggen welke vogelarts van wacht is ( en dan geven ze je zijn gsmnr), misschien kan je vandaag nog terecht , en vragen stellen doet niemand kwaad

TWEETY

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 21, 2007, 20:41:49 pm »
hoi , ik herinner me je nog van vorig jaar hier  ;) ben even je naam kwijt.
ik heb ook johan vandercruysen en dinnie van hier op het forum ook,
ik heb 100% vertrouwen in hem , ik zou dus gewoon zo snel mogelijk terug gaan ,
merelbeke is een universitaire veeartsenijschool en daar heb je iedere keer iemand anders.
bel dus morgenvroeg maar naar johan , je mag hem ook altijd mailen hoor
johan.van.der.cruyssen@pandora.be

laat even iets weten hè

gr sandra