Hey hallo! Ik ben het baasje van Kyko, een eigenzinnige Senegal papegaai die nu anderhalf jaar is. Het is een geweldig beestje, nauwelijks van zijn vake weg te slaan. Alles ging tot hier toe meer dan prima tot ik gisterenochtend constateerde dat hij helemaal niet in zijn normale doen was. Toen ik gisterenochtend zijn doek van over zijn kooi haalde, zag ik dat hij helemaal in elkaar gedoken op zijn stokje zat, hij wou niet eten, wou niet drinken en gaf geen kik. Ik heb onmiddellijk dierenarts Van der Cruyssen in Oosterzele (België) gebeld om een afspraak vast te leggen.
Een goed uurtje later kan ik hem laten onderzoeken. Uit het mest, dat niet normaal van kleur was (zwart en donker beige) kon afgeleid worden dat er gestold bloed in zat. Weinig of geen bacteriële zaken te zien. Een duidelijke oorzaak konden we na drie kwartier niet achterhalen maar de dierenarts hield het op een lood- of zinkvergiftiging. Kykootje kreeg onmiddellijk twee spuitjes om dit in zijn bloed af te breken. Verder kreeg ik twee zaken mee: druppeltjes (geen naam ervan) die 's ochtends en 's avonds moet geven 'EFC' dat ik 's ochtends en 's avonds in zijn drinkwater moet doen.
Aangezien hij niet wil eten probeer ik hem papegaai babyvoeding met een spuit te geven maar dat lukt me niet al te goed.... Ik weet niet hoe ik hem het beste vasthoudt en hoe diep ik de spuit mag stoppen.... Bovendien braakt Kyko ook vaak zodat er uiteindelijk niet veel blijft in zitten.
Het mest is ondertussen terug groenig en wit, al is het nogal platjes, maar ik zie hem niet echt verbeteren, ondanks dat de dierenarts me vertelde dat het tegen morgenochtend echt wel beter zou moeten zijn.
Ik ben ondertussen ook op zoek gegaan naar de mogelijke oorzaak. Nergens kan ik wat vinden.... Ik heb zelfs zijn gewone kooi (die een klein beetje roest onder het drinkbakje ondanks dat ze nog maar een jaar oud is) vervangen door een zelfde model, maar dan volledig in inox (kost wel vier keer zoveel als een gewone kooi maar maakt me echt niet uit). Er zijn geen gordijnen, geen planten waar ie aan geknabbeld heeft.... Meer zelfs, hij zit vaak op zijn kooitje of op mijn schouder als ik thuis ben.
Ik maak me verschrikkelijk zorgen en ben op zoek naar alle mogelijke tips die me kunnen helpen om hem terug beter te maken.... Dank je voor jullie opmerkingen/vragen/tips!