Chippen is bij mij wel een geldig "legitimatiebewijs" voor Kodi geweest
Kodi is een oranjekuif en valt dus onder de CITES A. Toen ik Kodi wou kopen was ik nog niet op de hoogte van de nieuwe CITES regeling, maar heb met veel pijn en moeite (de vorige eigenaar had het moeten aanvragen) toch de CITEScertificaat gekregen (pas in maart terwijl ik het in september had aangevraagd).
Omdat Kodi voor 99% zeker een wildvang is, heeft hij geen vaste (noch andere) voetring. Op zijn certificaat staat zijn chipnummer die de dierenarts voor mij heeft ingeplant. Dit is dus wel degelijk een vorm van identificatie.
Kodi is 1 week bij zijn vorige eigenaren geweest en daarvoor heeft hij op de tijd dat de wet inging bij een dierenwinkel gezeten. Ik heb van zowel de vorige eigenaar als die van de dierenwinkel een verklaring moeten vragen of zij wilden ondertekenen dat zij in het bezit waren van Kodi voordat de wet inging.
Ik moet wel zeggen, zodra de wet ingaat, hebben alle eigenaren een bepaalde tijd om hun aanvraag te doen. Mocht je vogel nog niet gechipt wezen, en je hebt geen aankoopbon, zullen ze je echt wel de kans geven om alsnog je vogel te chippen en de aanvraag plus het ingebrachte chipnummer op te sturen via het aanvraag formulier. Zo moeilijk zijn ze echt niet, mits je natuurlijk wel houd aan die bepaalde datum.
Het scheve is alleen dat het verdomt moeilijk gaat qua doorverkoop of houden van. Ik vind dat als je in het bezit bent van een soort dat je dan ook een certificaat daarbij nodig hebt. Hoe weten ze anders of jij wel of niet doorverkoopt? Voor hetzelfde geld was Kodi al 3 keer zonder certificaat doorverkocht, hardstikke illegaal, maar het zou practisch wel kunnen. Bij een voetring zit namelijk ook geen eigenaar vastgestelt!
Ik vind zowiezo, mocht je een vogel hebben die geen vaste voetring heeft, het dier moet laten chippen. Zo voorkom je namelijk nogal wat problemen mocht de soort toch op een CITES waarvoor een bewijs nodig is komen.
@Giggles:
Ja, toekie heeft een certificaat nodig als zij word verkocht (in bezit zijn van is het ook handig om te hebben). Je zult via ringnummer, aankoopbon, chipnummer of een verklaring van een dierenwinkel o.i.d. moeten kunnen aantonen dat het dier zich al in Nederland bevond voordat de wet van kracht ging.
Of Toekie nou 40 is of pas 3, ze zou illigaal Nederland ingekomen zijn, de wet is van kracht, en met doorverkoop heb je echt een certificaat nodig.