Auteur Topic: Cites  (gelezen 6648 keer)

Eefjuh

• Gast
Re: Cites
« Reactie #15 Gepost op: oktober 29, 2007, 13:35:22 pm »
Ik heb net vernomen dat Toekie niet in het bezit is van een CITES certificaat, dus verkoop van Toekie zal helaas nog niet kunnen :(

CoolCrystal

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: oktober 29, 2007, 14:28:48 pm »
Ik verzoek de admins dit topic te verwijderen,
omdat Toekie niet in bezit is van het benodigde
EG certificaat, die sinds 2005 verplicht is.
Het verkopen van Toekie is strafbaar, maar
als de eigenaar haar zelf houdt, kunnen ze niets
tegen hem doen.
Het is balen dat ik mijn ex overtuigd heb Toekie van
MP af te halen, omdat er anders wel actie ondernomen
moet worden.
Hoe het nu verder moet weet ik niet.
Ik kan mijn ex adviseren de papieren aan te vragen,
maar hij heeft haast om Toekie kwijt te kunnen, dus ik
ben bang dat ze onderhands verkocht zal worden aan
een onwetende koper en dan kan ik haar niet meer achterhalen.
Ben ontzettend verdrietig. :(

CC
ps: ik verzoek de admins om dit topic te sluiten of
te verwijderen.

ede

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: oktober 29, 2007, 20:34:54 pm »
Hte verzoek van CoolCrystal is al afgehandeld. Ik heb haar topic verwijderd.
Ik heb fragmenten uit het topic gepakt om de informatie of Cites niet verloren te laten gaan.
Ik hoop dat het nog een beetje leesbaar topic is geworden :S

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #18 Gepost op: oktober 29, 2007, 21:44:38 pm »
Ja hoor hij is prima leesbaar  ;)
Nu zit ik wel zelf met het volgende. Ik lees dat je een aankoopbon of gesloten voetring van je gaai moet hebben wil je kunnen bewijzen dat de gaai van jou is. Ooit heb ik bij een discussie begrepen dat chippen (nog) geen wettig bewijs middel is.
Mochten de grijze roodstaartjes op de CITES 1 lijst belanden heb ik dus een probleem? Kaya heeft alleen een chip (op mijn naam)  ???
En hoe reeel is de kans dat grijze roodstaarten er (snel) op belanden is daar iets van bekend?

ede

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2007, 21:52:17 pm »
Hele terechte vraag.
Weet er geen antwoord op.

Ik denk echter wel dat mochten grijze roodstaarten erop belanden dat je ze wel ergens kunt registreren ofzo. Want dan zouden heel veel gaaien in beslag genomen moeten worden als ze dat zo zouden doen.  :CENS

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #20 Gepost op: oktober 29, 2007, 23:51:48 pm »
Nu zit ik wel zelf met het volgende. Ik lees dat je een aankoopbon of gesloten voetring van je gaai moet hebben wil je kunnen bewijzen dat de gaai van jou is. Ooit heb ik bij een discussie begrepen dat chippen (nog) geen wettig bewijs middel is.
Mochten de grijze roodstaartjes op de CITES 1 lijst belanden heb ik dus een probleem? Kaya heeft alleen een chip (op mijn naam)  ???
En hoe reeel is de kans dat grijze roodstaarten er (snel) op belanden is daar iets van bekend?

dianne, ik heb jouw vraag ,ergens geplaatst waar we misschien antwoord krijgen, er zijn daar een paar mensen die wel op de hoogte zijn van cites -dingen
ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik het eerst niet heb gevraagd  :sorry:

Eefjuh

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2007, 01:37:26 am »
Chippen is bij mij wel een geldig "legitimatiebewijs" voor Kodi geweest

Kodi is een oranjekuif en valt dus onder de CITES A. Toen ik Kodi wou kopen was ik nog niet op de hoogte van de nieuwe CITES regeling, maar heb met veel pijn en moeite (de vorige eigenaar had het moeten aanvragen) toch de CITEScertificaat gekregen (pas in maart terwijl ik het in september had aangevraagd).

Omdat Kodi voor 99% zeker een wildvang is, heeft hij geen vaste (noch andere) voetring. Op zijn certificaat staat zijn chipnummer die de dierenarts voor mij heeft ingeplant. Dit is dus wel degelijk een vorm van identificatie.

Kodi is 1 week bij zijn vorige eigenaren geweest en daarvoor heeft hij op de tijd dat de wet inging bij een dierenwinkel gezeten. Ik heb van zowel de vorige eigenaar als die van de dierenwinkel een verklaring moeten vragen of zij wilden ondertekenen dat zij in het bezit waren van Kodi voordat de wet inging.

Ik moet wel zeggen, zodra de wet ingaat, hebben alle eigenaren een bepaalde tijd om hun aanvraag te doen. Mocht je vogel nog niet gechipt wezen, en je hebt geen aankoopbon, zullen ze je echt wel de kans geven om alsnog je vogel te chippen en de aanvraag plus het ingebrachte chipnummer op te sturen via het aanvraag formulier. Zo moeilijk zijn ze echt niet, mits je natuurlijk wel houd aan die bepaalde datum.

Het scheve is alleen dat het verdomt moeilijk gaat qua doorverkoop of houden van. Ik vind dat als je in het bezit bent van een soort dat je dan ook een certificaat daarbij nodig hebt. Hoe weten ze anders of jij wel of niet doorverkoopt? Voor hetzelfde geld was Kodi al 3 keer zonder certificaat doorverkocht, hardstikke illegaal, maar het zou practisch wel kunnen. Bij een voetring zit namelijk ook geen eigenaar vastgestelt!

Ik vind zowiezo, mocht je een vogel hebben die geen vaste voetring heeft, het dier moet laten chippen. Zo voorkom je namelijk nogal wat problemen mocht de soort toch op een CITES waarvoor een bewijs nodig is komen.

@Giggles:

Ja, toekie heeft een certificaat nodig als zij word verkocht (in bezit zijn van is het ook handig om te hebben). Je zult via ringnummer, aankoopbon, chipnummer of een verklaring van een dierenwinkel o.i.d. moeten kunnen aantonen dat het dier zich al in Nederland bevond voordat de wet van kracht ging.

Of Toekie nou 40 is of pas 3, ze zou illigaal Nederland ingekomen zijn, de wet is van kracht, en met doorverkoop heb je echt een certificaat nodig.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2007, 10:09:22 am »

Een chip is idd geen eigendomsbewijs, maar ik denk dat omdat er op het certificaat staat wanneer de vogel
is gechipt en op wiens naam, het tegen die tijd wel voldoende is omdat hij al gechipt is, lang voor deze vogel
op de cites lijst kwam te staan.

Eefjuh

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2007, 10:17:35 am »
Laten we duidelijk zijn, een ring is ook geen eigendomsbewijs. Het vertelt ons alleen bij welke kweker deze vandaan komt en met een beetje mazzel staat ook het juiste geboortejaar erop vermeld.

Het mooie van zo een CITES certificaat is, ik weet zeker dat Kodi helemaal van mij is! Het is een officieel document.

Toch is een Chip stukken makkelijker dan een ring. In princiepe wijst het wel aan wie de eigenaar is/is geweest. In iedergeval is het voor de CITES voldoende als je geen ring hebt ;)

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #24 Gepost op: oktober 30, 2007, 15:36:53 pm »
dianne, ik heb jouw vraag ,ergens geplaatst waar we misschien antwoord krijgen, er zijn daar een paar mensen die wel op de hoogte zijn van cites -dingen
ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik het eerst niet heb gevraagd  :sorry:

Nee joh dat kan ik alleen maar heel erg waarderen!  :thumsup:

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #25 Gepost op: oktober 30, 2007, 15:41:45 pm »
Oke tegen de tijd dat de grijze roodstaart op de CITES komt heb ik dus wel voldoende aantoonbaar bewijs? Ik heb geen bon of certificaat maar wel van Hedwig (vogelarts) een soort van vogelpaspoort en Kaya is gechipt op mijn naam.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #26 Gepost op: oktober 30, 2007, 17:31:48 pm »
dianne, ik ga jou straks het antwoord doorgeven wat ik tot nu toe al heb ontvangen  ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: oktober 30, 2007, 19:46:17 pm »
interessant dit, ik blijf het even volgen........

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #28 Gepost op: oktober 30, 2007, 21:34:10 pm »
dianne, ik ga jou straks het antwoord doorgeven wat ik tot nu toe al heb ontvangen  ;)

Oke ik ben heel benieuwd!  :-*

marianne

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: oktober 30, 2007, 22:25:51 pm »
djarno van mij is heeft geen ring om zijn pootje en is niet gethipt  :o maar ik heb wel fotos en een stamboom van zijn op op cd staan   ;) heb barbara er over gesproken en zei zei dat mocht er een probleem zijn hun altijd bij haar kunnen vragen  :thumsup: gr marianne