Auteur Topic: vraagje over garantie problemen met klant  (gelezen 4632 keer)

birdsathome

• Gast
vraagje over garantie problemen met klant
« Gepost op: november 01, 2007, 21:55:11 pm »
hallo

ik wilde graag spoedig jou mening weten over het volgende probleem

er is afgelopen week iemand bij ons geweest die een vogeltje heeft gekocht. nu is het geval dat het vogeltje met een vliegles te hard op de groend is gekomen en daarbij zonder mijn weten een teentje heeft gebroken. dit was toen niet zichtbaar. een dag na de val waren er mensen geweest voor dit vogeltje die zeiden van goh het teentje staat scheef hoe kan dat? ik heb gekeken en zag dat het gebroken was of in ieder geval scheef stond en iets dik was. naar mijn weten kan je bij teentjes niet veel doen.
of het geneest of amputatie bij een dierenarts, maar meestal gaat het wel goed. dit heb ik die mensen ook gezegt.ik zei ik weet het goed gemaakt dan laat je hem nog even hier, want dan kan ik het nog even aankijken. daarop zeiden ze van nee we hebben 1,5 uur gereden dus we nemen hem mee! het vogeltje koste normaal 65 euro en toen heb ik ze het vogeltje mee gedaan voor 45,00 euro. lijkt me netjes toch? ik zei toen ze weg liepen van houden jullie me even op de hoogte hoe het zich ontwikkelt?

dus eigenlijk leek alles goed totdat ik vandaag na 3 dagen wachten een telefoontje kreeg van haar. ze zegt het teentje werd toch iets zwart en ik ben ermee naar de dokter geweest (dus zonder dat ik er verder vanaf wist) heeft ze kosten gemaakt.toen zegt ze het teentje moet eraf.
dit houdt in consult 35,00 en een operatie van 75,00 euro heeft ze geregelt zonder dat ik ervan af wist. direkt daarop zegt ze ik wil eigenlijk mijn geld terug van de aankoop 65,00 euro? omdat je mij die vogel hebt meegedaan? ik zeg je wist ervan af en heb je gewaarschuwd dat dit kon gebeuren. zei zegt maakt niet uit ik wil mijn aankoopbedrag terug anders zijn jullie slechte kwekers! ik zei van je hebt het vogeltje nu 3 dagen ik heb jullie het aanbod gedaan van je hoeft hem niet mee te nemen dan kijk ik het eerst nog even aan en mocht het goed gaan mag je hem alsnog ophalen. nee maar ik ga niet nog eens een 1.5 uur rijden 1x is meer als genoeg.
daarop zeg ik van dan geef ik je alleen het geld terug als ik de vogel terug krijg? dan heb je verder geen kosten en dan zorg ik dat het weer goed komt.
zei zegt: de vogel gaat niet terug naar zo'n slechte kweker je hebt me bedondert en alles? ik zeg nee hoor ik heb je een aantal voorstellen gedaan en dat wil je niet!
jij wil het aankoop bedrag terug en de vogel houden. dat werkt niet. volgens de wet heeft een een dier garantie op zichtbare gebreken en een aantal ziektes voor zover ik dat weet. en we hebben dit samen gezien en besproken en jullie wilden niet naar huis zonder die vogel? ja maar nu zijn we er al aan gehecht! en ik ga niet nog eens 1.5 uur rijden.

nu willen dreigen deze mensen dus dat als ik ze niet tegeoet kom om mijn naam door de slijk te halen op diverse forums en site. terwijl ze er zelf mee akkoord gegaan zijn om de vogel mee te nemen?

nu is mijn vraag wat vinden jullie op dit forum wat ik moet doen? zij is namelijk zonder mijn weten naar de dierenarts gegaan zonder door te geven? heeft daardoor kosten gemaakt of gaat ze maken en die vraagt ze terug aan mij. dit kan toch niet denk ik? heb jij een idee wat ik hiermee kan doen?

hoor graag snel wat van je

groeten donny van birdsathome

ede

• Gast
Re: vraagje over garantie problemen met klant
« Reactie #1 Gepost op: november 01, 2007, 22:23:45 pm »
Jeetje wat lastig. Ik weet niet precies de rechten en plichten van een verkoperl.

Ten eerste wist de klant dit voordat hij de vogel kocht.
Het lijkt me dat je goed gehandeld heb en meerdere alternatieven en acceptabele oplossingen hebt aangeboden en de klant heeft dit geweigerd.
Mijn inziens heb je het goed gedaan maar nogmaals ik weet niet precies wat de kleine lettertjes van de wet zijn.

En ja dat zwart maken zou heel vervelend zijn. Helaas zul je er weinig tegen kunnen doen.
Ik zou je wel willen aanraden om niet in gevecht te gaan op de forums met deze mensen. Daarmee doe je meer kwaad dan goed (voor jezelf) Dat meen ik echt serieus... doe dat ajb niet. Houd de eer aan je zelf.
Des te eerder is het weer klaar... ;) sterkte!

Offline Dianne

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: november 01, 2007, 23:27:31 pm »
In mijn ogen heb jij het heel netjes afgehandeld. Achteraf gezien kun je er een les uit trekken door nooit meer in dit soort gevallen de vogel mee te geven (maar dat is achteraf).
In mijn ogen heeft zij de vogel gekocht met korting en acceptatie van de "gebreken" ze heeft ook zonder te laten weten een vogelarts bezocht en kosten gemaakt. Dit had ze van te voren moeten vast leggen met jou in hoevere je tegemoet zou komen. Maar het is wel zo als jij de vogel wel gehouden had had je deze kosten ook gemaakt voor de vogel (neem ik aan).
Ik zou als ik in jou schoenen stond de kosten van de dierenarts halveren. Zij heeft de vogel geaccepteerd dus zij haar deel, en jij zou bij behouden de kosten hebben gehad. Maar het aankoop bedrag terug geven vindt ik dus niet kloppen, ze was al accoord.

Wat de wet erover zegt weet ik niet, maar voor mijn gevoel is dit de oplossing  ;)

Succes en sterkte.

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2007, 08:15:08 am »
Ik heb zelf ook 2 "kweekkoppels"(edelpapegaaien).Tja dit zijn vervelende zaken.Zelf heb ik iets dergelijks met een teentje ook meegemaakt.Alleen met dien verstande dat ikzelf naar de DA geweest was waar het teentje erafgehaald was.DAT KOSTTE GEEN 100 EURO!!!
Als ze jullie op de hoogte zou houden,had ze jullie moeten bellen voordat ze naar de DA ging.De DA kosten zou je zelf ook kwijt zijn geweest maar absoluut geen 110euro.
Ik heb er geen mening over.Er is voor beide partijen wat te zeggen.Zeker ook voor jullie mening.....
De garantie geld voor dierenwinkels(nog)niet voor particulieren.In een dierenwinkel betaal je er ook meer voor.

Succes.
Als ze dreigen jullie door het slijk te halen zegt dat mss al veel over die mensen

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2007, 08:50:25 am »
Inderdaad.. Dit is heel flauw gedoe na huin éigen keuze de vogel mee te nemen ondanks het teentje! :(

kokosnoot

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2007, 12:53:07 pm »
en mocht je toch overwegen de kosten van de DA samen te betalen (wat ik niet zou doen omdat dit zonderoverleg is gebeurd en ze heeft de vogel MET gebrek geaccepteerd) zou ik wel eerst een bon willen zien waarop de kosten staan van die DA, ze kan wel zoveel zeggen wat het gekost heeft.
« Laatst bewerkt op: november 02, 2007, 14:55:42 pm door pietepoek »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2007, 13:37:17 pm »
ik vind dat je geen blaam treft hoor,
je hebt van te voren aangegeven dat er wat scheelt, en zij hebben er toen voor gekozen om het toch mee te nemen,
dat hier verdere kosten aan verbonden zijn, dat hadden zij van te voren kunnen bedenken. en dat jij de vogel wilt vergoeden,
of zelfs geheel terug nemen is een service! en geen verplichting.. dus ik vind t netjes hoor!

simpele vergelijking:
je koopt een auto met een waarschijnlijk kapotte schakelbak, na 3 dagen kom je er achter dat de schakelbak echt vervangen moet worden,
deze kosten vallen dus voor jezelf en zijn niet te verhalen op de verkoper. aangezien je het van te voren wist kan je niets maken aan de verkoper.

verkopen onder valse voorwenselen is hier ook niet van toepassing want ze wisten het van te voren,
dus ze kunnen je niets maken, dat ze vinden dat je een slechte kweker bent ja das een mening daar doe je niets aan,
maar ik zou blij zijn dat zulke mensen niet meer klant willen zijn hoor.

mochten ze je zwart willen maken denk ik dat ze niet ver komen,
als ik hier het verhaal zou vertellen dus samengevat,
ik heb een vogeltje gekocht met gebroken teen en moest later naar de VA en de kosten hiervan worden niet door de kweker vergoed,
krijg ik waarschijnlijk de vraag sinds wanneer het teentje is gebroken en of ik de consulten bij de VA besproken heb met de kweker..
dus echt gehoor zal er niet zijn als mensen eenmaal doorvragen ;)

en nog 1 laatst dingetje van mijn mening :)
als je 1,5 uur rijden te ver vind voor je vogel, dan ben ik van mening dat je niet veel voor je vogel over hebt ;)
in mijn idee maakt het niet uit hoe ver ik moet reizen voor mijn vogel! al moet ik 4 uur reizen! als ik maar goede zorg krijg voor mijn vogel ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2007, 14:56:58 pm »
zo is dat nicky  :a036:

Dorian

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2007, 16:43:08 pm »
Ik vind dat je het onwijs netjes hebt gedaan, zelfs netter dan had gehoeven.
Jij kunt er als kweker niks aan doen dat de vogel neerstort namelijk.

Ik geef mijn voorgangers gelijk en kan vooral aan het bericht van 180sonic niets toevoegen...

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2007, 17:06:37 pm »
...Verder is een vogel met een wond aan de teen geen zwaargewonde vogel.
Ik begrijp niet hoe ze aan die kosten komen ( alhoewel, als ik sommige consultprijzen bij dierenartsen hoor, zou dit wel mogelijk kunnen zijn  :fool: )
Daarbij snap ik de mensen niet, als je een huisdier neemt kan het ook voorkomen dat je een keer ( of vaak   ::)  ) naar een dierenarts moet, blijkbaar willen deze mensen wel de lusten en niet de lasten.

Ook heb je aangeboden om de vogel nog een tijdje te houden voor de zekerheid, dit wilden ze niet ivm de reistijd.
Daar kan ik inkomen, maar zeur dan ook achteraf niet.
Ze wisten dit tenslotte.

Als die mensen zo ook met hun dieren omgaan.... shootme

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2007, 19:03:54 pm »
Tjeetje. :CENS

Ik zou telefoonnummer en naam van de dierenarts vragen en een kopierekening toe laten sturen. Zo heb je zelf ook een soort "controle".
(wel zou ik nummer en dierenarts combi checken via google/telefoonboek).
Ik twijfel namelijk of dit wel daadwerkelijk heeft plaats gevonden (slecht he :-[ ) en zou zeker om bewijzen vragen. Foto van vogel/pootje door mailen ofzo.

Succes ermee.

ik kom wel argwanend over he, maar negatieve ervaringen maken je dat wel :-[
« Laatst bewerkt op: november 02, 2007, 19:05:37 pm door Bobbie »

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2007, 19:14:55 pm »
donny je hebt je keurig gedragen. Ik zou er verder helemaal niet op ingaan. Ze wisten dat er iets niet goed was, jij was eerlijk genoeg, aangeboden eerst nog bij je te laten, dit wilden ze niet. Jij hebt ze zelfs nog korting gegeven. Petje af netjes gedaan er blijven nu altijd mensen die ergens een slaatje uit willen slaan.

gr jeannette

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2007, 23:30:22 pm »
nu willen dreigen deze mensen dus dat als ik ze niet tegeoet kom om mijn naam door de slijk te halen op diverse forums en site. terwijl ze er zelf mee akkoord gegaan zijn om de vogel mee te nemen?

Deze mensen spelen een heel vies spelletje en dit hier is chantage...

Ik vind ook dat je het netjes hebt afgehandelt, maar ja mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen...
Ben dan nu ook eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal die deze persoon op fora gaat zetten eigenlijk...

Misschien wel een goede leer voor de volgende keer dat je het vogeltje alleen meegeeft als ze een contract bij je tekenen.
Op deze manier heb je altijd bewijs. Het klinkt heel hard, maar op die manier kan je je altijd verdedigen.
En we weten hier allemaal hoe makkelijk een kweker een slechte naam kan krijgen via mond op mond reclame.
Mijn advies is om voet bij stuk te houden en gaat deze persoon op fora slechte verhalen afsteken over jou, zet gewoon jou verhaal eronder en laat mensen hun eigen conclusies trekken...
Ik vind jou verhaal erg geloofwaardig en daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar het verhaal van de koper...

Een kopie van nota van de DA vragen is ook altijd een goeie manier van controle idd...

Sterkte  :-*

jip

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2007, 21:23:42 pm »
ik werk zelf in een winkel en verkoop ook dieren,meestal vissen maar ook wel afentoe vogels of knaagdieren als collega er niet is....wettelijk heeft klant recht op 6 maanden garantie op levende have,dit over het volledige aankoopbedrag(in jou geval 45 euro) en alleen bij overleg van kassabon en aangekocht dier....dierenarts hadden ze vantevoren moeten overleggen met verkoper waarop deze kan beslissen te delen in de kosten of de aankoop te vergoeden

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2007, 21:37:16 pm »
ik werk zelf in een winkel en verkoop ook dieren,meestal vissen maar ook wel afentoe vogels of knaagdieren als collega er niet is....wettelijk heeft klant recht op 6 maanden garantie op levende have,dit over het volledige aankoopbedrag(in jou geval 45 euro) en alleen bij overleg van kassabon en aangekocht dier....dierenarts hadden ze vantevoren moeten overleggen met verkoper waarop deze kan beslissen te delen in de kosten of de aankoop te vergoeden

ja maar dan moet je de goederen wel retour geven, dan krijg je alles volledig terug, dat klopt, dat is de wet..
maar als ze de vogel niet terug willen geven gaat deze regel ook niet op he..