Auteur Topic: grasparkiet wieken  (gelezen 4922 keer)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
grasparkiet wieken
« Gepost op: november 02, 2007, 18:02:46 pm »
hoi allemaal,

ik weet t even allemaal niet meer..  :cry: dus kom even uitblazen en om hulp vragen..
ik weet dat het groten deel van de forumnaars hier een grotere kromsnavel heb, maar verplaats je even in mijn situatie door onderstaand verhaal.

ray is hele dagen thuis, en dan mag cor smiddags lekker naar buiten, spelen en ray vervelen :)
tot het echt vervelen wordt, dus dat ze ongewenst gedrag vertoond, ray bijten en schelden ed dan moet ze weer naar binnen als straf, ze krijgt dan ook geen aandacht voor ongeveer 15 min.
op de dagen dat ik niet op stage of school ben wordt het grote deel van het huishouden gedaan, dus stofzuigen (meestal is cor dan binnen muv het filmpje) strijken wassen ramen lappen enz..

vandaag waren we terug van boodschappen doen, cor was nog niet buiten geweest, maar ik moest ook nog strijken en ray zat op de pc druk bezig.
dus cor ging zielig doen omdat ze er normaal wel uit mag smiddags.. zielige fluitjes kwamen mij tegemoed.
maar als ik strijk durf ik haar er niet uit te laten, en ray was ook nog eens druk bezig dus die kon haar ook niet entertainen.

ik zei tegen ray: dit is dus een voorbeeld waarom een gewiekte vogel beter is. niet in zoverre "beter" maar ze zijn vrijer, als ik ga strijken kan ze dan gewoon naar buiten om te spelen,
als je druk bent en ze toch het recht heeft om buiten te zijn kan ze gewoon lekker keutelen in de speeltuin en in de boom. wel een oogje in het zeil houdend natuurlijk.
daar was ray het wel mee eens, maar hij ziet dit als voordelen voor ons, en niet voor cor..

nu wil ik niet zeggen dat ik cor wil wieken, ik begin er alleen over te denken omdat ik vaak door heb dat ik haar wel buiten wil doen maar omdat er wat dingen zijn, bv strijken of we gaan eten enz enz dit niet gebeurd. ik zou dan het liefst met haar afspreken "ja mag buiten maar je moet op de speeltuin/boom/kooi blijven" :)
nu zit ik dus persoonlijk met een vervelend gevoel omdat ik haar steeds weer binnen moet zetten als er iets moet gebeuren.

graag wilde ik in dit topic jullie idee bij dit verhaal.
ik zeg niet dat ik het ga doen, want ik krijg ray al zo ie zo niet zover,
maar voor zover ik het zelf bekijk wil ik haar de vrijheid van het vliegen niet ontnemen...
maar t is allemaal zo dubbel voor mn gevoel.. help... bye2

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
Re: grasparkiet wieken
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2007, 18:26:27 pm »
Hey Nic...

Ik voel met je mee.. maar ik hoop dat je verstandig bent en het niet doet ;)

Mijn 2 centen vanuit grasjesperspectief ;)

Als je Corretje zou wieken, wil dat helemaal niet zeggen dat ze op haar boompje blijft, of op de kooi.. Ze kan ook gewiekt flink op onderzoek uit en dan zijn de gevaren misschien nog wel veel groter... 
Stel je staat te strijken, je denkt dat Cor lekker op haar boompie zit. Je zet de strijkbout neer, draait je om om het vouwgoed weg te leggen.. FLATS... Corretje was op de grond beland en liep net achter je..

Misschien extreem, maar het gebeurt! Zelfs bij de mensen die normaal gesproken het meest oplettend zijn.. Pas iemand van het grasjesforum nog overkomen...

Ik denk dat als je als gaat tellen hoeveel tijd Corretje er niet uit kan en hoevele tijd het WEL kan, dat de tijd dat zre er wel uit kan misschien nog wle groter is dan wanneer het niet kan... Daarnaast... je hebt ene behoorlijke kooi en ze word er echt niet minder van als ze ene keer een dag er niet uit kan.  Dat ze het daar zelf niet mee eens is, zou niet jou probleem moeten zijn ;)

Ik begrijp echt hoe je je voelt mijn bende is normaal gesproken nooit gewiekt, maar nu even wel, vanwege het Hooimeijer verhaal, Coco verenvervreet verhaal ed.. Maar dat is ook eenmalig. Het is duidelijk dat het wieken van de rest Cocos probleem niet verhelpt en dus mogen ze weer vliegen. Ik weet wel, dat ze echt niet gelukkiger izjngeweest in deze periode en dat ze eerder juist veel rustiger zijn geweest ne de voliere helemaal niet uit kwamen. Begint nu weer te komen, net als de vleugelpennen...

Sterkte met je beslissing :)

:-*

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2007, 18:44:15 pm »
ik ben zowiezo geen voorstander van wieken, helemaal niet bij een grasparkietje. Een gewiekte vogel zet je op een speelstandaard en mag er in principe niet af. Ik vind dit een grote kooi zonder tralies. Mijn vogels gingen allemaal naar buiten in de kooi of voliere. Wanneer ze dan in huis kwamen waren ze vaak bekaf en lieten ze hun gewone vliegcapriolen achterwege (buitenlucht blijkt enorm vermoeiend te werken) als ze uit de kooi mochten. Het was vaak een kwestie van poetsen en slapen.

gr jeannette

kokosnoot

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2007, 19:47:08 pm »
Nicky, ik begrijp heel goed je "probleem", ik heb zo een beetje hetzelfde met Piet, ook druk met aandacht eisen wat ik ook doe en waar ik ook ben, bij vervelend gedrag gaat hij hup zijn kooi in. ook met eten kan hij er niet uit want hij land doodleuk op je bord midden in je eten.
hoe dan ook zijn vrijheid met vliegen neem ik hem niet af puur omdat hij niet anders gewend is, hij weet ook goed de weg in huis en is nooit ergens tegen aan gevlogen.
je hebt een grote kooi en ik denk/weet dat jouw Corretje best veel aandacht van jou krijgt.
en zoals Caradow al zegt zijn er ook genoeg gevaren voor gewiekte vogels.
ik zou het niet doen maar het is jouw beslissing  :-*

TWEETY

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2007, 19:55:34 pm »
lieve nic,

beetje moeilijk om goeie raad te geven  :CENS
eerst dacht ik , jaa doen , wieken !! lekker veel vrij,
maar dan begon ik te twijfelen  ::)
zo een klein dingetje , als je daar eenmaal op trapt  :o
je vergeeft het jezelf nooit meis .
corretje weet perfect wanneer ie zielig moet doen  :)
maar eigenlijk ist ie niet zielig maar rot verwend  ;D
negeren dus als ie uit veiligheidsredenen in zen toch best mooie gezellige kooi moet blijven  ;)

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2007, 20:22:09 pm »
Ja dat is moeilijk!

Ten eerste zitten aan kortwieken zowel voor als nadelen. Dus elke keuze wat je maakt zitten bepaalde nadelen aan (en ook voordelen) ook voor een grasje. Dat wilde ik als eerste even zeggen.

Ik denk ook niet dat je het moet doen zodat hij naar jouw idee meer naar buiten kan. Ook als hij gekortwiekt is kun je em beter niet alleen laten buiten. Kan wel eventjes maar geen uren. (Er kunnen ook katten rondlopen ;) )

Ik denk dat je moet kortwieken als je van plan bent om em mee te nemen op visite of met wandelen buiten. Als je dat niet van plan ben.. denk ik persoonlijk dat hij best goed af is zo. Beetje vliegen en beetje naar buiten enzo!

Nu begrijp ik alleen niet uit je verhaal waarom ze niet met kooi en al naar buiten kan als jij binnen bent?

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2007, 20:52:13 pm »
Volgens mij bedoelt Nic met "buiten" buiten de kooi en niet buiten op het balkon/tuin oid

ede

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2007, 20:57:31 pm »
Ohhh ok!  :CENS Dat verklaart het!  :)

Ze krijgt er niks van om een poosje in de kooi te zitten hoor.

Dus nogmaals: ik zou niet om die reden kortwieken!

(om lekker mee naar buiten te nemen, van de zomer wel ;) )

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2007, 21:01:54 pm »

(om lekker mee naar buiten te nemen, van de zomer wel ;) )

Welnee, lekker in het kooitje naar buiten, zelfs gewiekt is dat voor zo'n kleintje toch een stuk veiliger ;)
En trouwens, ook niet alleen in de zomer :)

tongue2

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2007, 15:01:56 pm »
allemaal al heel erg bedankt voor de reacties, dat geeft me toch een goed gevoel, dat ik het toch wel goed doe ;)

cor komt met kooi en al vaak buiten, als het weer het toe laat dan he :)
gewiekt zou ik haar zonder kooi nooit alleen buiten laten, ik bedoelde idd met "buiten doen" uit de kooi ;)

caradow je voorbeeld is extreem maar daar had ik nog niets eens aan gedacht! en ik moet er niet aan denken ook trouwens  :o

maar eigenlijk ist ie niet zielig maar rot verwend  ;D

denk dat dat het grootste probleem is.. want je hebt wel gelijk.. ik blijf bezig met speelgoed en boompje dit en schommeltje dat.. ray zegt  wel eens "als je zo door gaat zie je heel die vogel niet meer door al het speelgoed! en moeten we verhuizen zodat we wat ruimte hebben!"

mijn gevoel zegt dat ze lekker alles moet kunnen doen, en haar zin moet krijgen, wil haar gelukkig houden he..
maar dit kan natuurlijk niet altijd! als we een dagje weg geweest zijn voel ik me alweer schuldig dat ze alleen gezeten heeft..
de volgende dag mag ze er dan extra lang uit..

ik wil haar niet wieken, maar soms ga ik toch twijfelen, omdat ik de voordelen van de grotere kromsnavels zie, maar die niet 100% op gaan voor een grasje..
en ik moet me ook maar eens een cursus "ik laat mij niet manipuleren" nemen, want als ze zo zielig gaat zitten doen.. heb ik gelijk het gevoel dat ik het niet goed doe..

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 03, 2007, 15:33:07 pm »

en ik moet me ook maar eens een cursus "ik laat mij niet manipuleren" nemen, want als ze zo zielig gaat zitten doen.. heb ik gelijk het gevoel dat ik het niet goed doe..

gaan we samen, dat kan ik ook wel gebruiken met tele-Piet  :-[   ;D

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #11 Gepost op: november 03, 2007, 17:15:18 pm »
Ik heb voor mijn Hooimeijer avontuur ook al zitten denken of het niet beter zou zijn om de schaar erin te zetten hier. Maar nu het dan gebeurt is, ben ik er niet blij mee.

Ze zijn hier juist onzeker en angstig geworden. Waar er gezegt word dat vliegen vaak vluchtgedrag is, is het ook wel een veiligheid, een garantie om toch iets te durven ondernemen. Als het niet bevalt, kun je tenslotte wegvliegen. Zo zie ik het nu meer. En ja, bij de grote kromsnavels zijn de voordelen vele malen groter, dat ben ik ook zeker met je eens.

Wat je mogelijk nog wel zou kunnen overwegen, maar dat kan natuurlijk ook fout gaan, is een vriendje voor Cor.

Ik denk dat Corretje het bij jou juist heel erg goed heeft..  stikverwent.. en tja, hoe meer men heeft, hoe meer men wenst he ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 03, 2007, 19:11:15 pm »

Wat je mogelijk nog wel zou kunnen overwegen, maar dat kan natuurlijk ook fout gaan, is een vriendje voor Cor.

Piet hier bied zich aan als chatmaatje en wil Corretje ook wel bellen met zijn mobieltje  ;D
grapje hoor, ik wil je opvrolijken  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: november 03, 2007, 21:07:06 pm »

daar hebben we hier al hele discussies over gehad, en dat zit er niet in.
laat ik het politiek correct zeggen, wij hebben samen besloten dat er geen vriendje komt voor cor.

Piet hier bied zich aan als chatmaatje en wil Corretje ook wel bellen met zijn mobieltje  ;D
grapje hoor, ik wil je opvrolijken  ;)

thanks!! :)

maar ik ben bang voor de rekening cheesy2

kokosnoot

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2007, 21:30:38 pm »

maar ik ben bang voor de rekening cheesy2

nee joh, dat trekken we van Piet zijn zakgeld af  ;D