Auteur Topic: Let op bij benauwdheidsklachten!  (gelezen 6468 keer)

Rianne83

• Gast
Let op bij benauwdheidsklachten!
« Gepost op: november 08, 2007, 19:04:20 pm »
Vorig jaar januari geloof ik kreeg ik een email van een vrouw die bij mij en bij mijn vriendin een valkparkiet heeft gekocht. Ze had last van haar longen en zat nog in onderzoeksfase. Of ik enkele valkparkieten kon opvangen voor een paar maanden. Ik vond op dat moment dat ik er al best wat had, dus kon toen niet, maar mijn moeder wilde wel 3 valkparkietjes in huis te logeren. Het werden de 2 valkparkieten bij onze kwekerij vandaan, + 1 partner.
Uiteindelijk bleek dat die vrouw haar valkparkieten niet meer in huis kon hebben. Ze had ze inmiddels alle 15 al ondergebracht bij andere mensen en ging nu iedereen weer bellen of mailen of ze de vogels wilden houden. Mijn moeder vond ze inmiddels zo leuk, dat was geen enkel probleem. De vrouw had de aandoening Alveolitis (de vogelvorm) oftewel Duivenmelkerslong. Lees ook hier: http://www.pipa.be/artikelsnew/differentwriters/long.htm
Hier is geen medicijn tegen. Het toch houden van de vogels heeft uiteindelijk de dood (van jezelf!) tot gevolg omdat je longen hun functie niet meer kunnen doen. In feite stik je uiteindelijk.

Alsof het nog niet erg genoeg was allemaal... Mijn moeder besloot dit jaar een voliere te zetten. Daar de valkjes in, mijn 2 catharina's kwamen erbij, nog 2 kwartels, en nog 2 nieuwe valkjes. Hardstikke leuk. Maar ondertussen liep mijn moeder dus al een tijdje met benauwdheidsklachten. Omdat ze ook reuma heeft en aan de bloedverdunners zit voor trombose, zochten we de oorzaak daar eigenlijk. Wel speelde het allergie verhaal in mijn achterhoofd maar de longarts heeft er niks mee gedaan, tot hij vorige week de uitslag van de CT Scan met contrastvloeistof van mijn moeders longen kreeg. Zij heeft dus ook Alveolitis...

Ook haar vogels moeten dus weg, ondanks dat ze buiten zitten. Je komt toch buiten om lekker buiten te zitten, de was op te hangen, vuilnis weg te gooien, om je fiets in de schuur te zetten etc etc. Zelfs dat contact is te veel.
Gelukkig kwam mijn vriend al met de oplossing. De voliere en de vogels gaan naar hier toe. De voliere gaat aan mijn eigen voliere vast en de catharina's krijgen een aparte vlucht. Ze kunnen namelijk niet samen met de valkjes tijdens de kweek, daarom zaten ze bij m'n moeder. Van het weekend, als het weer een beetje meezit, gaan we er aan beginnen.

Lees het stuk in de link goed door, en herken je symptomen, doe er dan iets mee!
De gevolgen zijn echt heel ernstig...

ede

• Gast
Re: Let op bij benauwdheidsklachten!
« Reactie #1 Gepost op: november 08, 2007, 19:10:09 pm »
Heftig zeg!  :o

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: november 08, 2007, 19:15:26 pm »
Jee, heftig hoor. Ik heb het stuk door zitten lezen, omdat ik toevallig gisteren met Sjakko zat te kroelen en ik ook last van mijn longen kreeg. Ik werd wat benauwd en hees.  Later hoeste ik slijm op en daarna was het weg (Sjakko was ook al weer weg bij me). Nu moet ik zeggen dat ik altijd al veel last van bronchitus heb gehad (hoewel het heel goed gaat sinds ik minder rook).

Heel rot voor je moeder zeg!! :(

giggles

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: november 08, 2007, 19:22:51 pm »
Jeetje... Is toch wel heftig zulke dingen...

Ik heb even bij de link zitten kijken...
Voorzorgsmaatregel... Een luchtfilter.
Ik wil in de toekomst ook een luchtfilter en dit is weer duidelijk een extra reden waarom...

Sterkte met je moeder. Hopen dat het meevalt.
En succes met jou nieuwe voiliere dan. Hopen dat jij er geen last van krijgt zeg  :(

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #4 Gepost op: november 08, 2007, 19:26:30 pm »
Jeetje Rianne, wat erg voor je moeder. Gelukkig kunnen de birdies bij jullie.

Ik heb het stuk ook goed doorgelezen en zal het zeker in mijn achterhoofd houden.
Als ik bij een dokter kwam (huisarts, cardio etc) vertelde ik altijd wel dat ik vogels heb en gelukkig werd er dan altijd een notitie gemaakt in mijn dossier.
Ik had er natuurlijk al eerder van "gehoord". Maar nu ik dit stuk heb doorgelezen komt het helemaal heftig over zeg.

Veel sterkte met je moeder.

Groetjes, Nel

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #5 Gepost op: november 08, 2007, 20:15:59 pm »
 :o wat een eng verhaal ...

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #6 Gepost op: november 09, 2007, 06:45:41 am »
als ik dat zo lees, bedenk ik iets..

zou het niet mogelijk zijn dat één van die vogels iets op zich heeft dat zo een reaktie op een mens heeft
mijn bedenking is als alleen die vogel weg is het probleem gedaan is of zou kunnen zijn

waarom zeg ik zoiets, omdat de persoon waar mijn valkje 7 jaar terug is van gekomen
hebben opnieuw een valkje  (enkele maanden al)  :angry:
en blijkbaar heben ze er nu geen last meer van

wat wil zeggen dat die mensen mij belogen om van het valkje toen af te komen
of er is iets anders aan de hand waardoor er nu geen probleem meer is
iets dat in de veren zit of zo (denkend aan stofmijt of zoiets)

hier heeft hij (het valkje) geen probleem, wegens regelmatig douche of zo?
het is maar een denkpiste natuurlijk

Rianne83

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: november 09, 2007, 19:50:04 pm »
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Morgen ga ik de valkjes en cathi's verhuizen. De kwartels nog niet, dan heb ik 2 mannetjes bij elkaar en ik weet niet of dat goed gaat.

Even reageren op Leon:
Deze mensen hebben na 7 jaar weer een valkje genomen? Misschien zijn in de tussentijd de longen weer wat opgeschoond en tot rust gekomen. Het kan zo maar zijn dat ze er weer last van krijgen. Van een allergie genees je volgens mij niet. Met 1 valkje zal het minder snel gaan als met bijv 4. Met douchen en sprayen ga je het ergste stof wel tegen maar je komt er nooit vrij van. Het valkje is natuurlijk niet 24 uur per dag nat.

Offline Rianne

• Een trouwere vriend dan een dier zul je nooit vinden!!
  • Pas uitgevlogen
  • Collin en Rosy. Schattig, maar o zo gevaarlijk ;-)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 10, 2010, 10:53:46 am »
Ook al is hier al jaren niet op gereageerd, toch wil ik weten of dit hetzelfde is als "papegaaienziekte".  De vader van mn tante die duivenmelker was die had het en was er echt heel slecht aan toe. Lag zelfs op sterven, maar is er toch bovenop gekomen. Maar de vogels moesten weg en andere vogels moeten ver uit de buurt blijven

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #9 Gepost op: augustus 10, 2010, 16:09:20 pm »
Nee, is absoluut niet hetzelfde als papegaaienziekte.. Zoals je in het gelinkte artikel in de eerste post kunt lezen, is dit een allergie voor stof.  ;)

Offline Marian

• Broedrijp
« Reactie #10 Gepost op: augustus 10, 2010, 16:51:48 pm »
 :o jee heftig verhaal pffff

Offline Rianne

• Een trouwere vriend dan een dier zul je nooit vinden!!
  • Pas uitgevlogen
  • Collin en Rosy. Schattig, maar o zo gevaarlijk ;-)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 10, 2010, 16:55:17 pm »
Nee, is absoluut niet hetzelfde als papegaaienziekte.. Zoals je in het gelinkte artikel in de eerste post kunt lezen, is dit een allergie voor stof.  ;)

Dat had ik niet gelezen  :-[ , maar het klonk net zoiets als die man had