Auteur Topic: Hulp gevraagd bij beslissing overnemen grijsje  (gelezen 7750 keer)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Hulp gevraagd bij beslissing overnemen grijsje
« Gepost op: november 10, 2007, 00:04:01 am »
ik zal beginnen bij het begin,
daarnet bezoek gehad en die hadden iets te vertellen.
Er is een koppel hier in de gemeente
die dringend hulp nodig heeft.

Hun ouders zijn overleden, sinds kort de moeder, vader was al eerder overleden
de ouders hadden een grijsje (geen timneh deze keer) van 30 jaar oud nu,
en deze bevind zich nu bij dat koppel.
alleen weten die geen raad.

waarom? wel in eerste plaats is het grijsje aan het rouwen (denk ik),
eet en drinkt wel goed, maar zit maar te zitten. babbelt niet en
bijt of wilt knappen naar dat koppel. hij is er nog maar enkele weken.
het koppel wil raad om het dier er terug boven op te krijgen
ze weten nog niet of ze hem gaan houden of aan mij geven/verkopen.
bij hun ouders was hij volledig handtam en praat goed en was levendig

wat kan ik doen voor hun, of de gaai er terug bovenop te helpen?
is het beter hem ineens hier te houden om hem dagelijk te kunnen bezighouden?

wat volgt is een eerste kontakt tussen hun en direct met ons/mij ,
ik ga de gaai bezoeken en eens tegen bezig zijn, kijken hoe hij reageerd.
wat kan ik doen of proberen op dat moment? waar op letten?
elke info is welkom

wie weet heb ik er binnenkort en grijsje bij...

Edit Cosch: titel verduidelijkt
« Laatst bewerkt op: november 10, 2007, 12:51:51 pm door Cosch »

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Hulp gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2007, 00:11:14 am »
Oooh! Leon, wat sneu voor dat beestje..  :cry: Haal hem maar gauw zou ik zeggen, dat komt wel goed. Grijsjes zijn naar mijn mening zeer flexibel. Ze zouden er gewoon dingen mee moeten doen, dus er uit halen etc. etc. Denk dat hij gewoon niet veel afleiding krijgt daar? ??? Aan de andere kant heb ik ook een vrij saaie grijze die gewoon in de koo zit te zitten vaak.. :)

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2007, 03:10:11 am »
het is absoluut zo dat grijsjes kunnen rouwen!
ik ken genoeg verhalen over grijsjes die na het overlijden van 1 van hun baasjes een hele verandering hebben ondergaan.
zeker als het de persoon was waarmee de grijze het meest had. grijsjes kiezen natuurlijk ook een metgezel als ze alleen zijn.
dus een vorm van rouwen kennen ze ook.

als ik jou was zou ik de mensen aanbieden om een proef periode te doen, zodat je zelf kan zien hoe en wat er met t grijsje is,
en evt. hier wat info geven over het gedrag.

ik denk dat er op langer termijn wel weer "leven" in komt, want het zal verwerkt worden, en het gemis minder,
en als de huidige eigenaren zich geen raad weten zal hij waarschijnlijk ook weinig aandacht krijgen en dus ook terug geven,
en de oude situatie alleen maar meer missen.

waar je op moet letten zijn eigenlijk de standaard dingen, verenpak, teentjes, voetjes, papieren van testen ???
maar het gedrag zal in dit geval niet positief uit de normale beschouwing komen, maar dat heeft een reden natuurlijk ;)
ik wens je veel succes! en ik hoop dat als je het niet aan durft de huidige eigenaren een ander goed huisje voor hem zoeken!
:-*

Offline papadoc

• NOP Sponsor
  • Pas uitgevlogen
  • Isis is 6 jaar
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2007, 08:45:11 am »
hoi leon

heb zelf zon geval gehad met de Amazone van me Vader

Toen die overleden was heeft het me meer dan een jaar geduurt om zijn vertrouwen te winnen,terwijl de Amazone me toch goed kende

mocht ik hem bijna niet voeren of met de hand in de kooi als dat nodig was  ook opstappen niet

Naar een jaar van heeel veel geduld en aandacht werd het wat beter marre de oude is die nooit meer geworden

Praten zo als voorheen deed die nie meer alleen elke dag een paar keer me vaders naam roepen kijken of  me Vader toch nog kwam

dit gedrag heeft de Amazone tot zijn dood vol gehouden

Dorian

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2007, 09:35:14 am »
Ik hoop dat je wat kan met de tips tot nu toe. Ik denk dat je ook moet doen wat je voelt dat je moet doen. Je weet het zelf best.
Ik denk dat de grijze aandacht nodig heeft.
In principe is er weinig anders dan wanneer een gaai verhuist. Dat wordt ook niet als rouwen gezien, maar als wennen aan de nieuwe situatie.
Tuurlijk zal hij doorhebben dat alles anders is, dat zijn oude baasjes er niet zijn.
Maar als hij zich nu ook nog verveelt, gaat hij geen plezier hebben ook.
Het kan best dat als hij aandacht krijgt, een speelmaatje, leuk speelgoed en een gezellige kooi en omgeving, dat "rouwen" wel meevalt hoor.

Succes... :-*

ede

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: november 10, 2007, 10:17:03 am »
Ik sluit me bij mn voorgangers aan. Sterkte met je besluit!

CT

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: november 10, 2007, 11:36:20 am »
Ik sluit me bij mn voorgangers aan. Sterkte met je besluit!

ik ook, heel veel sterkte

Dinnie

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: november 10, 2007, 11:50:37 am »
Ach, arme gaai. :cry:

Zelf ben ik van mening dat de gaai het beste uit de situatie waarin hij nu zit, gehaald kan worden en wel om het volgende.

Hijzelf zal al niet lekker in zijn vel zitten. Bovendien voelen gaaien dondersgoed sferen aan. De mensen waarbij hij nu zit zijn zelf ook superverdrietig want hun (schoon)ouders zijn overleden. Zo zit de gaai in een verdrietige cirkel (denk ik).

Als hij in een totaal andere sfeer komt te zitten zou het wel eens kunnen dat hij veel eerder uit dat stille gedrag getrokken wordt.

Maar goed, dat is mijn mening en ik kan me vergissen natuurlijk maar toch ............... :CENS

giggles

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: november 10, 2007, 12:16:51 pm »
Hé Leon,

wat sneu voor het grijsje... Na 30 jaar altijd dezelfde gezichten om zich heen te hebben gehad, zal het denk ik wel wat moeite kosten om het beestje er weer bovenop te helpen.
Hoe lang heeft het stel het grijsje al in huis?
Want ik denk dat wat Dorian zei dat dat wel klopt. Het grijsje zal hetzelfde meemaken als een grijsje dat uit zijn vertrouwde omgeving is weggehaald (verhuizen) en in een nieuwe omgeving is neergezet en hierdoor zal deze erg onzeker zijn en de kat uit de boom gaan kijken. Het belangrijkste is dat hij wel goed eet en drinkt.
Geef het grijsje de tijd om te kunnen wennen aan zijn nieuwe omgeving. Als jij 30 jaar in hetzelfde huis met dezelfde mensen hebt gewoond, zal jij ook bij het veranderen van omgeving niet gelijk het zonnetje in huis zijn.
Als ik jou was, zou ik goed informeren of het stel wel echt het grijsje wil als huisdier en dat ze het niet doen uit respect voor de overleden ouders. Informeer ze goed, vooral over de negatieve dingen. Het zou zonde zijn als ze er voor kiezen om het vogeltje in huis te nemen en dat hij (nadat hij weer gewent is aan zijn nieuwe omgeving) na een tijdje op marktplaats zal belanden.

Hoe dan ook. Succes met de ontmoeting en de beslissing die je gaat nemen. Persoonlijk ben ik van mening dat een gaai als deze het beste af is bij mensen die een beetje verstand hebben van gaaien.

Groetjes Jarno

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
Re: Hulp gevraagd bij beslissing overnemen grijsje
« Reactie #9 Gepost op: november 10, 2007, 12:55:12 pm »
bedankt voor de vele reakties

ik heb voor de moment te weinig gegevens om verder te kunnen
ik wacht op de nodige info om een eerste contact te maken
om dan de eerste vereiste info op te vragen zoals julie het vermelden
test papieren en dergelijke
en met de nieuwe info van jullie kan ik wat meer info verschaffen aan die mensen
die helemaal niets van dieren kennen en nooit een huisdier hadden
eerlijk zou ik hem liever bij mij hebben

wordt vervolg van zodra ik meer info heb

bedankt  :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: november 10, 2007, 14:22:19 pm »
ik kan je weinig vertellen omdat ik er geen ervaring mee heb, maar je wel succes wensen!

Offline Dianne

• Super Parrot
« Reactie #11 Gepost op: november 10, 2007, 16:03:01 pm »
Bobbie heeft in deze ook een sterk punt, hij zit in een cirkel en voelt het aan dat ze bezorgd zijn. Het beste (lijkt mij) is weg uit die omgeving en een geheel nieuwe opstarten.
Ook een 30 jarig grijsje kan nog genieten van het leven. Mijn tips van Hedwig (vogelarts) waren toen ik Kaya ging halen. Ga niet meteen naar de vogel maar zorg dat je zijn aandacht wint op afstand. Pas als zij/hij jou interresant gaat vinden ga je naar hem toe. Ondertussen moet je wel al bekijken hoe de vogel reageert: aan de tralies zenuwachtig knagen kan een teken zijn van blindheid. Maar goed ook een blind grijsje verdiend een mooie toekomst  ;)
Succes ermee!

TWEETY

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: november 10, 2007, 16:07:50 pm »
ach arm grijsje  :cry:
wat erg om na 30 jaar je baasjes te verliezen, kan je je voorstellen wat er allemaal door dat kleine lieve kopje gaat  :(
ik vind het super van jou leon dat je gaat helpen  :thumsup:
en iedereen zal je hier met raad en daad bijstaan hoor  ;)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #13 Gepost op: november 10, 2007, 16:42:45 pm »
leon,
ik zou zeggen ga ervoor, goed nazien of het veilig is voor jouw vogels en dan houden van het grijsje
volg je gevoel  :thumsup:

ps, als je voelt dat zij het niet echt willen kan je eventueel de negatieve kantjes wat erger maken  :)

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #14 Gepost op: november 10, 2007, 17:07:36 pm »
je "ps" bevalt me wel , vivke  :)

ik zal daar zeker rekening mee houden
ik ga wel eerlijk blijven en de feiten zeggen zoals ze zijn
aan hun gezicht zal ik kunnen aflezen of ze zoiets hebben van
WOW wat een werk aan een gaai of ja dat zien we wel zitten om het zelf te doen
het zijn tenslotte onervaren en nietswetende van gaaien.

we zien wel wat er gebeurt, ik ga er niet op zitten hopen dat hij naar hier komt
maar ik hou er alvast heel veel rekening mee.