Auteur Topic: Tips voor het inrichten van de kooi  (gelezen 10400 keer)

Sillebil

• Gast
Re: Tips voor het inrichten van de kooi
« Reactie #15 Gepost op: november 28, 2007, 17:51:10 pm »
Hoi Magic,

Geen tijd??   ben je s'avonds dan ook druk ?
Je zou ze kort kunne wiekke om ze makkelijker tam temaken ( teminste dat zou ik doen) en elke avond/dag ( wanneer je ook maar tijd heb) kooi open zetten en speelplaats is geweldig idee trouwens ,zodat ze toch lekker ff vrij uit de kooi zijn . tis maar een idee ,en toppie dat je het gezelliger wilt maken voor je parkietjese en bezig wilt houden !!! zo is ook niet iedereen ,dus trek je knip maar open :P

suc6 en groetjes  Silvia

Sillebil

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: november 28, 2007, 17:55:31 pm »
ps.  kijk eens naar foto's hier op het forum , en let op de kooie van andere hier , doe je ook leuke ideetjes van op ..................sstttttttttt  heb ik ook gedaan hihi

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #17 Gepost op: november 28, 2007, 18:14:14 pm »
Is het dan ook de bedoeling dat ze nooit los mogen gaan vliegen? want als dat zo is, zou ik je willen aanraden om zeker een grotere kooi (lees: kamervoliere) aan te schaffen zodat ze zeker meer bewegingsruimte/vrijheid krijgen...

kortwieken om tam te maken is grote kolder en helpt niet om parkietjes tam te maken. Tam worden vogels op basis van vertrouwen.

Sillebil

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: november 28, 2007, 18:27:36 pm »
Hallo caradow,

Dat is jou mening , maar ik vin zeker in het begin en als je weinig tijd( vertrouwen krijgen kost tijd ) hebt en ze zijn schikkerig een optie is en dat zou ik dus  eenmalig doen dat kortwieken ,maar dat is mijn mening.
Ieder het zijne.
Terug naar deze topic weer...inrichting!!

Groetjes Silvia

Magic34

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: november 28, 2007, 21:06:41 pm »
Hoi Magic,

Geen tijd??   ben je s'avonds dan ook druk ?
Je zou ze kort kunne wiekke om ze makkelijker tam temaken ( teminste dat zou ik doen) en elke avond/dag ( wanneer je ook maar tijd heb) kooi open zetten en speelplaats is geweldig idee trouwens ,zodat ze toch lekker ff vrij uit de kooi zijn . tis maar een idee ,en toppie dat je het gezelliger wilt maken voor je parkietjese en bezig wilt houden !!! zo is ook niet iedereen ,dus trek je knip maar open :P

suc6 en groetjes  Silvia

De kooi is groot genoeg voor 2 parkietjes, ze hebben de vlieg ruimte, en met de tijd hebben is dus dat ik 3 ploegen werk, en daarnaast nog hobby's heb.

Maar ik probeer in iedergeval hun vertrouwen te winnen, door veel dichtbij te zitten.
Ik merk wel dat ze knarsende geluiden maken met hun snavel, vooral Witje. Magic is het rustige van de 2 :), maar fluit en brabbelt vaker dan Witje.

Maar toch bedankt voor de tips mensen, zaterdag een boel speeltjes kopen ;P

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #20 Gepost op: november 28, 2007, 21:12:27 pm »

De kooi is groot genoeg voor 2 parkietjes, ze hebben de vlieg ruimte

Tja dat is jou mening, daar ben ik het persoonlijk niet mee eens... Zeker asl de kooi straks gezellig ingericht is, dan word de leefruimte al gelijk een stuk kleiner. Neemt niet weg dat de speeltjes wel heel belangrijk zijn!

Ja de kooi is ruim genoeg voor 2 parkietjes, die er ook dagelijks uit mogen om hun vleugels te strekken... Niet voor 2 parkietjes die 24 uur epr dag in de kooi moeten blijven zitten.
Ik heb dezelfde kooi, daar hebben ook 2 parkietjes ingezeten..  maar zij waren (zijn ook nu nog, vanuit de kamervoliere) meerdere uren per dag los.

Ik weet dat ik persoonlijk grote eisen stel aan aan de leefomgeving/verzorging en huisvesting van onze gevleugelde vrienden, maar als je nagenoeg geen tijd hebt voor de dieren, waarom begin je er dan uberhaupt aan...
« Laatst bewerkt op: november 28, 2007, 21:14:24 pm door caradow »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #21 Gepost op: november 28, 2007, 21:30:26 pm »
caradow ik ben het hier met je eens.

magic, ik vind het super van je dat je ze wil verwennen zodat ze zich niet vervelen, met speelgoed ed.
maar als ze er voorlopig niet uit mogen en ze ook niet tam wil maken omdat je er geen tijd voor hebt zal je de leefruimte moeten vergroten. voor het welzijn van hun beide.
ze hebben GEEN vliegruimte in deze kooi, met 1 vleugelslag zijn ze aan de andere kant, en dat is geen vliegen maar zweven of springen ;)
mochten ze na een aantal maanden wel er uit mogen hebben ze geen conditie meer om lekker te kunnen vliegen.

daar naast zullen ze aan je wennen zo dicht bij de kooi, maar zodra je tijd hebt en een stapje verder wilt gaan, dus ze uit de kooi te doen, zal je weer van voor af aan beginnen, want nu wennen ze aan je als de persoon BUITEN mijn kooi, en dat is veilig, in de kooi is hun terrein natuurlijk, maar zodra ze dan met je in contact komen doordat je ze op je hand wil laten opstappen, of dat ze samen met jou in de kamer, dus jouw terrein, is alles voor niets geweest, want dat is iets heel anders als voor de kooi geaccepteerd worden door ze.

dit is ook de verklaring voor dat ze schrikken als jij iets in de kooi komt doen, ze wennen nu aan jou als de persoon aan de andere kant van de tralies, dat is veilig voor hun,
en als jij dan je hand er in steekt schrikken ze zich wild, omdat ze gewend zijn dat jij aan de andere kant blijft, en niet bij hun komt.

persoonlijk ben ik ook tegen wieken van parkietjes. dit om het simpele feit dat ze klein genoeg zijn dus ze genoeg ruimte hebben in een kamer om te vliegen!
en daarbij parkietjes maak je tam IN de kooi, dus wieken is er niet voor nodig om ze tam te maken omdat ze IN de kooi niet weg kunnen vliegen ;)

ik hoop ten zeerste dat je iets doet met de bovenstaande tekst en adviezen, zowel voor je vogeltjes als voor jou plezier met hun!  :-*

giggles

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: november 29, 2007, 01:18:57 am »
Ik vind de kooi ook wat klein voor vogels die er nooit uit mogen.

Goeie kwaliteit kooien zijn helemaal zo duur niet meer hoor.
Dus als je wel de moeite wilt nemen om leuk speelgoed voor ze te kopen... waarom dan niet nog even een klein stapje verder gaan?

Meer ruimte om te bewegen, geeft ook meer beweging en activiteit in de kooi, dus is ook meer gezelligheid om naar te kijken  ;)

Magic34

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: november 29, 2007, 07:29:39 am »
Ik vind de kooi ook wat klein voor vogels die er nooit uit mogen.

Goeie kwaliteit kooien zijn helemaal zo duur niet meer hoor.
Dus als je wel de moeite wilt nemen om leuk speelgoed voor ze te kopen... waarom dan niet nog even een klein stapje verder gaan?

Meer ruimte om te bewegen, geeft ook meer beweging en activiteit in de kooi, dus is ook meer gezelligheid om naar te kijken  ;)

Mensen ben geen dierenbeul die de parkietjes in de kooi laat, alleen de dierenspeciaalzaak had me verteld dat je ze moeilijk tam kon maken.

En een voillere (ofzoiets) was mij te duur. Wil ze graag tam maken alleen hoe doe je dat met 2 parkieten.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #24 Gepost op: november 29, 2007, 07:50:26 am »
Tam maken van grasjes, of het er nu 1 of 2 zijn, kost wel tijd. 2 zal ook wat langer duren dan dat je maar 1 parkietje hebt.

Hier een link waarin het heel duidelijk word uitgelegd: http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Het is alleen een proces waar je wel dagelijks mee bezig moet zijn en wat je niet kan laten liggen om een paar dagen later weer te beginnen en je geeft zelf al aan dat je maar weinig tijd hebt. Vandaar ook mijn vraag waarom je dan aan vogels begonnen bent, want hoeveel je er ook hebt, je moet er wel dagelijks mee bezig zijn. (geld eigenlijk voor alle huisdieren)

Rianne83

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: november 29, 2007, 11:54:55 am »
Het ziet er een beetje zielig uit met zo weinig speeltjes maar zo krijg je een beetje een indruk van een juist formaat kooi:

Zowel de linker als de rechter is goed geschikt, en met een beetje mazzel op marktplaats ben je niet meer dan 75 euro kwijt voor deze kamervolieres van Ferplast. De rechter heb ik voor 65 euro gekocht, in een dorp hier 6 km vandaan, wat wil je nog meer?  :thumsup:
Het enige nadeel van deze kamervolieres vind ik dat je niks aan de binnenkant van het dak op kunt hangen. Maar goed, verder vind ik ze ideaal.

P.S. zo staat het er al 1,5 jaar niet meer bij hoor  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #26 Gepost op: november 29, 2007, 12:20:39 pm »

Mensen ben geen dierenbeul die de parkietjes in de kooi laat, alleen de dierenspeciaalzaak had me verteld dat je ze moeilijk tam kon maken.

En een voillere (ofzoiets) was mij te duur. Wil ze graag tam maken alleen hoe doe je dat met 2 parkieten.

dit komt al heel anders over als je vorige posts ;)

natuurlijk kan je 2 parkietjes wel tam maken, alleen het duurt iets langer, maar elke dag een uurtje minimaal is toch niet moeilijk?
dan ga je snel voor uit hoor! zeker als ze al gewend zijn aan jou als persoon.

dat een voilere om te beginnen duur is vind ik ook logisch hoor, maar je post over dat ze genoeg vliegruimte in de huidige kooi hebben kwam zo verkeerd over bij me, maar voor voorlopig om ze tam te maken is deze groot genoeg, ik zou ze er persoonlijk ook niet eerder uitlaten als dat ze een beetje tam zijn anders moet je je hele kamer door hollen om ze uit eindelijk weer binnen te krijgen. en dat is niet bevordelijk voor je relatie met ze ;)

als je nu een apart topic opent over het tam maken kunnen we je altijd helpen en adviseren, en kan je zelf terug lezen hoe ver je al gekomen bent!
want we gaan nu wel heel erg offtopic ;)

Magic34

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: november 29, 2007, 13:38:11 pm »
Laatste reactie, Hoelang moet je de arm in de kooi houden per keer?

Rianne83

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 29, 2007, 14:09:53 pm »
Ik heb samen met een vriendin een stappenplan geschreven om een valkparkiet tam te maken. Dit zou ook voor een gewone parkiet moeten werken. De link is:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,12896.0.html

Hoe lang hangt af van je parkiet. Als je ziet dat hij na een tijdje erg nerveus wordt, haal je je arm weer terug. Probeer het stappenplan eens en als je vragen hebt kun je me altijd een IM sturen of een topic op het forum openen.  ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #29 Gepost op: november 29, 2007, 14:20:07 pm »
Hoe lang hangt af van je parkiet. Als je ziet dat hij na een tijdje erg nerveus wordt, haal je je arm weer terug.

Daar ben ik het niet mee eens....

Je moet je hand in de kooi houden en deze pas terug trekken als de parkiet rustig word. Als je dit doet als ie onrustig word, leert hij juits dat hij van die hand af komt als ie maar onrustig gaat doen, wat juist niet de bedoeling is ;)