Bij mij komen ze alle 4 bij een dierenwinkel vandaan, 3 verschillende winkels. Bij de eerste had ik er weinig tot geen verstand van, maar met een beetje gezond verstand zie je toch wel of een vogel gezond is of niet. Lette daar na aankoop van de eerste (die overigens gewoon gezond is) erg goed op, zag er genoeg die er niet goed bij zaten, schurftmijt en wondjes enzo... Het is jammer dat sommige winkels er gewoon de tijd niet voor hebben om een winkel te runnen en ook genoeg aandacht voor de vogels te hebben om de gewonden op te merken om ze er uit te halen...
Maar al mn grasjes doen het gewoon goed

de oudste heb ik nu 10 maanden! (al weet ik van geen van allen de leeftijd, de eerste 3 waren al volwassen, de laatste zal niet lang uit het blok zijn geweest) Als 2e had ik een grasje bij een particulier vandaan, heel lief beestje, goede verzorging voor alle parkieten, maar die heb ik helaas maar een paar maandjes mogen hebben... Het is nooit een garantie dat je een parkiet lang gaat hebben als je die bij een kweker of een winkel koopt... Het is alleen gewoon leuk om bij een kweker langs te gaan (A) Was met de kanarie van mn vriend ook, super om de volière en broedruimte te zien, al waren we helaas savonds...
Maar mijn mening is dat als je goed oog hebt voor hoe een parkiet er bij hoort te zitten, je ze best bij een winkel kunt kopen, maar een kweker kan je vaak gewoon wat meer over de achtergrond vertellen, zeker interessant als je zelf ook kweker bent. Dit geldt alleen denk ik niet voor de parkieten/gaaien die een gezondheidstest moeten ondergaan... heb laatst het topic over 4-animals gelezen