Auteur Topic: vervelend begin van de zondag  (gelezen 8698 keer)

kokosnoot

• Gast
Re: vervelend begin van de zondag
« Reactie #45 Gepost op: december 27, 2007, 14:30:43 pm »
beter voorkomen dan genezen, absoluut goed reinigen die hap  :thumsup:

ben blij voor je dat er nu een einde komt aan die ellende.

arnootje

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: december 27, 2007, 18:41:32 pm »
Hoop dat de rest het wel overleeft. Hoeveel vogels heeft je dit nu gekost, en welke ziekte/virus was het nu?

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • Caique freak
« Reactie #47 Gepost op: december 27, 2007, 22:03:09 pm »
In totaal heb ik 7 of 8 vogels verloren door de mega-bacterie

arnootje

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: december 27, 2007, 22:10:53 pm »
weet je ook welke bacterie het is/was?

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #49 Gepost op: december 28, 2007, 08:47:43 am »
De mega-bacterie. Het is een schimmel in de maag die de maagwant aantast waardoor het voer niet kan worden of word verteerd

kokosnoot

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: december 29, 2007, 21:26:57 pm »
 :( arme vogeltjes  :cry:

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #51 Gepost op: december 29, 2007, 23:41:55 pm »
gadsie... daar wil je echt niet aan denken, wat een ellende zeg.

hoop dat je dit niet meer mee hoeft te maken :cry: :cry:

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #52 Gepost op: februari 04, 2008, 14:09:41 pm »
 :angry: Het is helaas nog niet achter de rug.
Afgelopen weekend zat de jonge swiftman niet lekker in zijn vel en sliep veel.
Door de weeks ook nog eens een vreemde ontlasting kleur gezien. (Lichtgroen met wit)
Heb toen deze man direct appart gezet en afgelopen weekend zat hij wat lekkerder in zijn vel.
Ik merkte alleen dat hij heel veel aan het eten was en zijn ontlasting werd zo goed als helemaal zwart.

Toen ik net uit school kwam vertelde men moeder dat de swift man er niet meer was.

Nu vermoed ik dus weer megabacterie maar dit laat ik uitzoeken door hedwig. De vogel is al verstuurd en ben benieuwd wat de uitslag zal gaan zijn.
Voorloopig komt er nu dus ook geen nieuwe vogel meer in en hoop ik dat het wil gaan klikken tussen de 3 overgebleven swiften (1 man en 2 poppen)

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #53 Gepost op: februari 04, 2008, 15:40:03 pm »
Dit is heel vervelend  :(

Nu vermoed ik dus weer megabacterie maar dit laat ik uitzoeken door hedwig. De vogel is al verstuurd en ben benieuwd wat de uitslag zal gaan zijn.
Voorloopig komt er nu dus ook geen nieuwe vogel meer in en hoop ik dat het wil gaan klikken tussen de 3 overgebleven swiften (1 man en 2 poppen)

Maar je bent toch ook aan het kweken ? Dan zou ik daarmee toch maar ff wachten.
Dit klink niet als "even een griepje"  het probleem lijkt nog niet opgelost te zijn.
Veel sterkte ermee  :-*

Offline Sanny

• Super Parrot
  • me
« Reactie #54 Gepost op: februari 04, 2008, 15:42:28 pm »
jij hebt ook geen geluk mee  console

Offline parkieten-lover

• Broedrijp
  • Caique freak
« Reactie #55 Gepost op: februari 04, 2008, 16:45:50 pm »
Dit is heel vervelend  :(

Maar je bent toch ook aan het kweken ? Dan zou ik daarmee toch maar ff wachten.
Dit klink niet als "even een griepje"  het probleem lijkt nog niet opgelost te zijn.
Veel sterkte ermee  :-*

Het probleem lijkt mij dan meer in de rechter voliere te zitten.
De vogels die allemaal met de kweekbezig zijn (op swiften na dan) die zitten al binnen vanaf december binnen en hadden die nog iets gehad dan hadden die dat waarschijnlijk al lang laten zien. En om nu het broedproces van de swiften te verstoren wil ik ook niet doen.
Ik wacht in ieder geval even af op de uitslag.

arnootje

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: februari 04, 2008, 16:49:08 pm »
het zijn wel de symptomen van de megabacterie he, veel eten en slapen, slechte ontlasting.

Sterkte

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #57 Gepost op: februari 04, 2008, 17:01:08 pm »
Is het ook de megabacterie die KDS kan veroorzaken ?

Max had namelijk ook bacterie in z'n ontlasting, at heel veel en viel alleen maar af tot op bepaald gewicht.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #58 Gepost op: februari 04, 2008, 17:06:11 pm »
Is het ook de megabacterie die KDS kan veroorzaken ?

Max had namelijk ook bacterie in z'n ontlasting, at heel veel en viel alleen maar af tot op bepaald gewicht.

Megabacterie heeft uiteindelijk een verlamde kliermaag als gevolg, dus dan zou het antwoord ja zijn..

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #59 Gepost op: februari 04, 2008, 17:12:46 pm »
Dank je wel ;)

Ik zit net een stukje te lezen erover:

Zoals jullie allen wel zullen weten, zijn inteelt parkietjes zwakkere vogeltjes en zijn zij veel gevoeliger aan ziektes omdat ze vaak een veel zwakker afweersysteem hebben. Inteelt vogeltjes kunnen dus gemakkelijker de "mega-bacterie" krijgen en vervolgens over brengen.
De grootste bronnen van besmetting zijn: tentoonstellingen en grote voilères.
Tentoonstellingsvogels zijn vaak met velen bij elkaar en kunnen de bacterie aan elkaar overdragen. (via ontlasting).
Parkietjes kunnen drager zijn (sinds de geboorte) van de "mega-bacterie" en kan door omstandigheden (Stress, zwak afweersysteem) uitbreken, of een parkietje dat een periode minder weerstand heeft en dus zwakker is (door stress, of andere onderliggende ziekte) ziek worden door een ander diertje.
De "mega-bacterie" zal inteelt vogels veel gemakkelijker ziek maken dan kerngezonde vogels.
Als ze enkel drager zijn, wordt de "mega-bacterie" ook vaak niet gezien bij nader onderzoek en als ze er niet ziek van worden kunnen ze er oud mee worden. Pas als de "mega-bacterie" uitbreekt wordt het ontdekt.
De "mega-bacterie" is echter geen bacterie zoals velen denken, maar een schimmelsoort.

Wat doe die "mega-bacterie" nu?
Wel, de "mega-bacterie" (als hij tijdig ontdekt wordt) kan met een medicijn tegen schimmelinfecties behandeld worden. De parkiet kan weer helemaal herstellen. Echter zullen ze daarna af en toe nog een kuurtje moeten volgen.
Een antibioticum is geen optie omdat het niet werkzaam is tegen schimmels. Doordat een antibioticum het natuurlijke evenwicht van goede en kwade bacteriën in o.a. het maag-darmkanaal verstoort, kunnen schimmels waaronder de "mega-bacterie" nog harder groeien waardoor de ziekte verergerd.
Er is echter ook nog een andere kant aan deze ziekte. Als je parkietje te lang ziek is(te laat ontdekt) tast die ziekte het kliermaagje aan, zodat dit geen eten meer verteert. Met het gevolg dat het maagje zich helemaal gaat uitzetten.
Als dat gebeurd kan er niet veel meer gedaan worden voor je parkietje. De maag komt niet meer goed. Ze kunnen met röntgenfoto's of bij een autopsie zien of het kliermaagje uitgezet is.
De "mega-bacterie" is besmettelijk, daarom is het ook belangrijk dat je de andere diertjes preventief mee behandeld. Zo is het risico klein dat je gezonde parkietjes het ook krijgen, omdat ze beschermd worden door het medicijn. Ook een goede hygiëne is heel belangrijk (alles vrij regelmatig ontsmetten). Nog een goed preventief middel is met regelmaat het water verzuren met appel(cider)azijn.
De mega-bacterie kan niet leven is deze zuren.
Let wel dat je dit niet doet wanneer je parkietje medicijn neemt tegen deze ziekte.

Naast appelazijn zijn er ook nog andere manieren om het water te verzuren.
http://www.parkietenfreak.nl/a-drinkwater.php
Voor mensen die meer willen weten over de mega-bacterie.
http://home.hetnet.nl/~becinfo2/mega.htm

http://www.webwizzards.nl/webwizzards/wwbasic/web/lookdetailspublicatie.asp?RelatieID=292&PublicatieID=309

Dus mensen, wil je gaan kweken, let dan op dat je geen inteelt hebt. Want zoals je kunt lezen, kan dit heel wat problemen en verdriet meebrengen. Zowel voor het diertje als voor de verzorger die hun parkietje zo graag ziet