Auteur Topic: snavel te lang?  (gelezen 6798 keer)

maryen65

• Gast
snavel te lang?
« Gepost op: januari 07, 2008, 16:42:36 pm »
Hallo

Ik zal me eerst netjes voorstellen, ik heet maryen ben 43 jaar oud en woon in het noorden van het land.
Mijn zoon van 11 heeft een gele parkiet gekregen van opa. Het is echt een heel lief beestje en lekker verwend. Nu zeggen een aantal mensen tegen mij dat mickey (zo heet de parkiet) zijn snavel te lang heeft. Ik heb helemaal geen verstand van vogels dus kan niet zeggen of  het wel of niet zo is. Dus opa gevraagd want die heeft jaren vogels gehad. Die zegt dat het wel mee valt.
Ik heb zo'n roze steen in zijn kooi hangen maar daar zie ik hem nooit bij.
Moet ik met hem naar de dierenarts gaan? En wat doet die eraan, een stukje afknippen? Sorry ik kom misschien wel dom over maar heb nog nooit geen vogel gehad.

Mvg Maryen

cosch

• Gast
Re: snavel te lang?
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2008, 16:44:26 pm »
Welkom op Parkieten-land.  :thumsup:

Je mag alle vragen stellen die je kwijt wilt ;)

Kun je misschien een foto maken en plaatsen? Dat zou wat makkelijker oordelen zijn voor degene die er verstand van hebben!

Offline Neophema Plaza

• Administrator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Man
    • George Steinz
« Reactie #2 Gepost op: januari 07, 2008, 16:45:54 pm »
Hallo

Ik zal me eerst netjes voorstellen, ik heet maryen ben 43 jaar oud en woon in het noorden van het land.
Mijn zoon van 11 heeft een gele parkiet gekregen van opa. Het is echt een heel lief beestje en lekker verwend. Nu zeggen een aantal mensen tegen mij dat mickey (zo heet de parkiet) zijn snavel te lang heeft. Ik heb helemaal geen verstand van vogels dus kan niet zeggen of  het wel of niet zo is. Dus opa gevraagd want die heeft jaren vogels gehad. Die zegt dat het wel mee valt.
Ik heb zo'n roze steen in zijn kooi hangen maar daar zie ik hem nooit bij.
Moet ik met hem naar de dierenarts gaan? En wat doet die eraan, een stukje afknippen? Sorry ik kom misschien wel dom over maar heb nog nooit geen vogel gehad.

Mvg Maryen
Domme vragen bestaan niet!

Wij kunnen zo aan de hand van een verhaal ook niet aangeven of de snavel echt te lang is ja of nee.
Naar een dierenarts gaan ter controle zou je gerust kunnen doen, die knipt het dan inderdaad bij.
Maar als opa zegt dat het wel meevalt (en opa heeft al jaren vogels), tja, wellicht zou die de 'ingreep' ook wel kunnen doen. Op die wijze bespaar je de kosten van een VA/DA en is het beestje ook geholpen. WQel opletten dat je niet in 'het leven' knipt. De snavel mag niet gaan bloeden.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: januari 07, 2008, 17:13:56 pm »
hoi maryen, welkom op het forum! :bye:
zoals al gezegt zonder foto kunnen we weinig echt zeggen..
als opa in kwestie zegt dat het mee valt zal het wel zo zijn hoor ;)
een te grote snavel valt namelijk wel echt op.

de roze steen is waarschijnlijk een mineraalsteen, hij zal dat nog wel moeten ontdekken,
hij weet misschien nog niet wat hij er mee moet.. dus even laten wennen en er zal vanzelf aan geknaagd worden..
duurt dat nu echt te lang probeer dan eens een sepia schelp.. cor van mij is daar gekker op als op zo'n mineraal steen.
smaken verschillen natuurlijk he!

ik hoop dat je zo een beetje gerust gesteld bent, en je komt absoluut niet dom over!
zie het zo: als je niets gevraagd had hier, en gewoon was gaan knippen en het beestje misschien wel heel erg zeer gedaan had,
en dan pas had komen vragen had ik je waarschijnlijk dom gevonden ;)
nu kan ik je bezorgtheid zeer waarderen!! :thumsup:

groetjes nic en cor

Jeffrey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: januari 08, 2008, 01:16:08 am »
welkom  :thumsup:

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
« Reactie #5 Gepost op: januari 08, 2008, 07:08:58 am »
Welkom op parkietenland :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2008, 13:32:29 pm »
welkom  :-*

ferret

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2008, 13:35:25 pm »
Welkom op parkietenland en zoals al gezegd is, domme vragen bestaan niet.

Wanneer de snavel echt te lang zou zijn dan zou je dat zonder moeite kunnen zien: de punt van de bovensnavel groeit dan bijna horizontaal. Zie het maar als een kromzwaard, die punt gaat ook "te ver"" door. Ik heb een bourke zitten waarbij ik de snavel 2 keer per jaar moet knippen, die groeit anders over haar ondersnavel heen haar keel in. Gelukkig eet ze goed, ze redt zichzelf. Hang maar sepia op, daar zijn ze over het algemeen gek op.

jip

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2008, 13:38:27 pm »
welkom en veel lees en tikplezier op plf  :-*

Asura

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2008, 18:31:42 pm »
Wanneer de snavel echt te lang zou zijn dan zou je dat zonder moeite kunnen zien: de punt van de bovensnavel groeit dan bijna horizontaal.
Horizontaal?? ??? Ik denk dat je verticaal bedoelt??

Welkom Maryen!

Een stukje afknippen zou ik pas doen als de snavel ECHT duidelijk te lang is. Parkieten kunnen niet zo goed tegen stress namelijk.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2008, 19:29:27 pm »

Een stukje afknippen zou ik pas doen als de snavel ECHT duidelijk te lang is.
dat zou ik dan toch door een VA laten doen  :hot:

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2008, 20:42:15 pm »
dat zou ik dan toch door een VA laten doen  :hot:

Dacht het ook wel ja  :hot:

maryen65

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2008, 22:53:57 pm »
Hai

Bedankt voor de reacties.
Mocht de snavel echt te lang zijn ga ik er echt niet zelf in knippen hoor, zou niet weten tot hoever en wil zo'n beestje niet verwonden. Heb het wel eens bij mijn katten gedaan na het eerst van de DA te hebben afgekeken. Maar ik ga een foto van Mickey maken dan kunnen jullie het zelf even zien. Maar dat doe ik nu niet meer want Mickey slaapt  ;)

Gr Maryen

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #13 Gepost op: januari 08, 2008, 23:02:10 pm »
Hebben jouw katten een snaveltje dan  :o  :CENS     ;D  ;D

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: januari 08, 2008, 23:07:16 pm »
met een foto is altijd makkelijker kijken ;)
en nageltjes knippen is denk ik iets makkelijk bij een poes als een snaveltje bij een vogel,
al zou ik dat nageltje knippen niet eens zelf durven..  :-[