Auteur Topic: Huiskamer vogel, welke raad je aan?  (gelezen 27344 keer)

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
Re: Huiskamer vogel, welke raad je aan?
« Reactie #60 Gepost op: januari 24, 2008, 16:36:18 pm »
ben het eens met bovenstaande, liever geen vogel. Het is altijd afwachten met vogels qua geluid, de ene soort kan rustiger zijn dan de andere, maar onderling zit ook nog heel veel verschil. Bv Had 2 jonge valkjes uit hetzelfde nest in huis waarvan 1 heel rustig af en toe een beetje herrie en de ander moest en zoul altijd overal boven uit.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #61 Gepost op: januari 24, 2008, 16:59:51 pm »
ga eens naar een vogelzaak die verschillende soorten hebben en ga kijken en luisteren
en bekijk het dan nog eens wat je ermee doet.

Elke dier/vogel maakt wel lawaai, dat hoort gewoon zo,
de ene gaai is ook zachter van geluid dan een andere in de zelfde soort.
de een krijst de andere weer niet, neem 10 valkjes ze zullen allemaal anders zijn.

iets dat stil is, vergeet je dat het er is   ;)

Sillebil

• Gast
« Reactie #62 Gepost op: januari 24, 2008, 17:57:50 pm »
   iets dat stil is, vergeet je dat het er is    <--------- mooi gezegd

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #63 Gepost op: januari 24, 2008, 18:37:16 pm »
het was toch voor over een jaar of 2?

kijk anders voorlopig even verder, je heb tijd zat.
voorlopig vind ik het niet veel lijken op iemand die graag een vogeltje wil.

wie weet kom je in die 2 jaar ineens iets tegen op je pad.

succes.

mar77

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: januari 24, 2008, 19:03:53 pm »
Klopt maar denk dat ik dan toch op mijn eigen intuitie af ga........ de Forpus.
Het lijkt hier bijna of ik een levend schilderij wil hebben.

Maar ik ben gewoon eerlijk, ik wil een dier die je in een kooi kan houden als je weg bent.  En er zelfstandig uit kan als je thuis bent.
Muizen?onwijs leuk om te zien maar je kan ze geen seconde uit het oog verliezen als ze uit de kooi zijn. En na een jaar zijn ze je maatjes en gaan ze alweer dood. Tam maken? ik ben er geen type voor omdat: neem een kat als voorbeeld kan mijn hele bank slopen, maar kijkt die met een lief kopje "sorry, wist niet dat het fout was" dan krijgt die van mij een hele dikke knuffel (zo creeer je valse katten, ik weet het). Vandaar dat ik het niks vind als ik een dier "tam moet maken". Daar moet je echt tijd voor maken en dat heb ik niet.

Soms heb ik even het gevoel dat ik de enige ben hier die "negatieve"ervaringen kent met vogels.
Ik blijf erbij Forpussen zijn hartstikke leuk/lief/klein en mooi stemgeluid.
Ik heb blijkbaar gewoon onwijs gevoele oren. Die niet tegen schelle geluiden kan.

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #65 Gepost op: januari 24, 2008, 19:15:11 pm »
tam maken is niets voor jou. Wat wil je dan doen, de kooi openzetten en kijken wat het vogeltje gaat doen ? Hoop dat je vitrage voor de ramen hebt. Hoe wil je het vogeltje weer in de kooi krijgen? Wat voor aandacht krijgt hij dan buiten de kooi ?

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #66 Gepost op: januari 24, 2008, 19:15:56 pm »
lees het niet verkeerd, ik bedoel het goed ;)

Klopt maar denk dat ik dan toch op mijn eigen intuitie af ga........ de Forpus.
Het lijkt hier bijna of ik een levend schilderij wil hebben.
Maar ik ben gewoon eerlijk, ik wil een dier die je in een kooi kan houden als je weg bent.  En er zelfstandig uit kan als je thuis bent.

sorry maar dat is er niet.
een dier dat in een kooi moet als je weg gaat , gaat daar in om een reden.
die reden is dat het niet zelfstandig kan zijn en er dus altijd op gelet moet worden als het er buiten is.
dus elk dier dat je in een kooitje houd zal aandacht nodig hebben als je het er uit laat.
of je het nu over een hamster, cavia, konijn, slang, hagedis of vogel hebt..
als het in een kooitje gehouden moet worden, moet het los in de gaten gehouden worden!

dit geld ook voor kinderen, zolang deze nog in een afgesloten box slapen en spelen moeten deze als ze uit de box zijn ook continu in de gaten gehouden worden.

Citaat
Muizen?onwijs leuk om te zien maar je kan ze geen seconde uit het oog verliezen als ze uit de kooi zijn. En na een jaar zijn ze je maatjes en gaan ze alweer dood. Tam maken? ik ben er geen type voor omdat: neem een kat als voorbeeld kan mijn hele bank slopen, maar kijkt die met een lief kopje "sorry, wist niet dat het fout was" dan krijgt die van mij een hele dikke knuffel (zo creeer je valse katten, ik weet het). Vandaar dat ik het niks vind als ik een dier "tam moet maken". Daar moet je echt tijd voor maken en dat heb ik niet.

wat ik niet meer snap is dat je het ene moment praat over de toekomstige tijd, dat je dus over 2 jaar iets wil, en het andere moment praat je in het NU, je weet niet of je over 2 jaar geen tijd hebt om ze tam te maken. als je er gewoon geen zin in hebt om ze tam te maken moet je dat gewoon zeggen. dit kan natuurlijk ook, en is mijns inziens helemaal geen schande!
maar verwacht dan niet dat het dier (wat het dan ook is) weet wanneer hij los is hij weer naar binnen moet,
omdat je geen echte band creerd door het niet tam maken.

Citaat
Soms heb ik even het gevoel dat ik de enige ben hier die "negatieve"ervaringen kent met vogels.
Ik blijf erbij Forpussen zijn hartstikke leuk/lief/klein en mooi stemgeluid.
Ik heb blijkbaar gewoon onwijs gevoele oren. Die niet tegen schelle geluiden kan.

nee hoor, ik heb ook vervelende ervaringen, maar hier moet je van leren en iets mee doen.
het komt op mij over dat als jij 1 ervaring hebt met een bepaald diertje dat je het direct afschrijft,
zoals het geval met vallende planten bakken en schreeuwen door gesprekken heen.
ik neem het nu een beetje op voor de vogeltjes :)
maar je moet ze niet allen over 1 kam scheren! ik durf te wedden dat er namelijk ook forpusjes zijn die een oorverdovend geluid kunnen produceren..

al met al, ik hoop dat je me begrijpt en dat je het niet te negatief op pakt!
maar ik probeer net als jij gewoon eerlijk te zijn!
groetjes nic

mar77

• Gast
« Reactie #67 Gepost op: januari 24, 2008, 19:51:57 pm »
sorry nu&toekomst leven bij mij door elkaar heen door diverse situaties. Ik zit er ook steeds meer aan te denken eerst zonder dieren zijn...... en dan beseffen wat ik mis(knuffeldier-knagertje / levendig,aanwezig dier-vogels).

Kooidieren?tuurlijk heeft elk dier zijn aandacht nodig. Dat is ook de reden dat ik wacht met de aanschaf van een vogel tot ik genoeg tijd voor ze heb. Maar de dieren die ik nu heb: muizen 2x per week eruit is al voldoende voor ze!. De hamster gaat dagelijks kooi uit, en de 3robo's?dat zijn kijkdieren die kan je niet in je handen nemen door hun snelheid. Die zijn helemaal blij als ik al 1minuutje tegen ze praat elke dag hahaha.

Tam maken? goed voorbeeld is mijn hamster, na paar dagen is die aan kooi gewend en haal je hem uit zijn kooi en dagelijk is die in mijn handen dus binnen nog geen week is die tam(ondertussen kijk ik tv/lees een boek/reclame etc. )Bij vogels "moet"je toch voor het tam maken dagelijks naast de kooi zitten. Je kan niet tv kijken en ondertussen op afstand vogel tam maken. Zijn ze tam, tuurlijk heb ik dan nog genoeg aandacht voor ze, maar dan kunnen ze lekker rondvliegen. zoals ik weleens roep, dan kan ik naar het toilet toe zonder een speurtocht te doen,omdat hamster nog los was en graag overal in klautert. Al mijn dieren (inclusief grasje die ik had) weten precies wanneer ze naar binnen moeten hoor! alleen was grasje soms lekker baldadig.

Ik creeer die indruk ja, of ik meteen een bepaal dier afschrijf bij 1fout. Maar ik heb gewoon een goed eigen instinct, en ik geef hier 1x een voorbeeld van een dier. Maar die voorbeelden kom ik een aantal keren ook op internet tegen.
Ik vind namelijk dat je nooit een dier moet nemen omdat die zo leuk is. Elk dier heeft zijn leuke & minder leuke kanten. En daar moet je erg reeel in wezen. (hamsters tam maken? ze blijven nooit stil bij je zitten op commando. Maar daarentegen maken ze ook geen herrie qua stem etc.) Je hoort alleen zijn loopradje en dat vindt ik leuk om te horen!. Maar dat ik gesprekken moet afbreken met mensen omdat vogels ertussen zitten vind ik hinderlijk.

Sillebil

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: januari 24, 2008, 20:08:11 pm »
  mar77  ......... lees nog eens alles door en terug.......  :P

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #69 Gepost op: januari 24, 2008, 20:11:52 pm »
ok marielle, ik snap je wel, maar nu reageer ik even zoals jij ok?

ik heb zelf 10 tallen russische dwerghamsters gehad, en een rot herrie dat die beesten maakten!! ontzettend, ik werd gek van het wieltje dat draaide snachts,
en als ze water dronken tikte dat bakje enz enz enz.. maar dat houdt niet in dat een ander daar ook niet tegen kan.
dus zeg niet dat een hamster geen herrie maakt, dan zeg ik niet dat een grasje geen herrie maakt ok?
een beleving van een bepaald beest is bij iedereen anders!

vogels hoeven niet uit hun kooi, als ze alle ruimte hebben, dus wel een aantal vierkante meters in grond oppervlakte, dan hoeven ze niet naar buiten,
dan heb ik het alleen over de kleine vogels waar jij het nu over hebt, over grotere ga ik niet spreken, want dan heb ik maar 1 mening: NIET DOEN!
maar goed.. als jij een nieuw dier aanschaft en er totaal geen tijd voor heb om er een band mee te krijgen slaat dat beest de eerste beste keer op de vlucht als hij zn kooi uit mag!

daarnaast hoef je als je een dier goed opvoed niet een gesprek af te kappen! dat is onzin! ik kan hier makkelijk mijn telefoontjes uitvoeren terwijl mijn parkiet om mn schouder zit. wat je doet met deze uitspraken is generaliseren, en dat is nu juist iets wat je met vogels niet kan of moet doen!
elke vogel is anders, niet alleen grasjes, ook valkjes, forpussen, kanaries en alle andere vogels!

ik denk persoonlijk dat ik het houden van knaagdieren niet kan vergelijken met vogels, en zeker niet met papegaai-achtigen!
voor een vogel in een kooi is 2 keer per week buiten mishandeling!
en een vogel maak je niet tam door je hoofd bij de kooi te laten zien!
ik wou dat je wat meer las hier op het forum, dan zal je zien dat ieder dier anders is, en ook ieder dier gelieft en gehaat wordt door verschillende mensen.

ik vind het trouwens jammer om te lezen dat jij de dieren tam maakt terwijl je iets anders kan en ook doet, omdat je op die manier de indruk wekt bij mij dat het je eigenlijk niet uitmaakt hoe het beestje het door maakt, als jij maar tegelijk iets anders kan doen, wat dus met een vogel niet kan.

voorlopig blijf ik bij mijn allereerste standpunt en dat is dat je met deze instelling beter geen vogels kan nemen! sorry..

mar77

• Gast
« Reactie #70 Gepost op: januari 24, 2008, 20:25:44 pm »
pfffffff dit topic is megalang geworden, terwijl ik alleen mijn situatie had geschetst. En eropeens over valkparkieten etc. gesproken ging worden terwijl ik over formaat grasparkiet had. En er allemaal reacties op de valkparkieten kwamen waardoor het door mij niet maar te volgen was.

Maar het was "mijn topic"dat wil zeggen ik geef mijn mening hier om te lezen hoe anderen daarover denken, en wellicht een andere mening te krijgen. Alleen leg ik jullie uit hoe ik aan mijn gedachten kom zodat jullie het snappen.(omdat ik weet dat het bot/lullig naar jullie over kan komen) Maar jullie gaan allemaal zo erg er tegenin dat ik bijna geen behoefte meer heb om hier nog mijn mening te plaatsen. Want als ik alles van jullie op een rijtje plaats komt het er opneer dat ik slecht ben voor mijn dieren omdat ik een makkelijk dier zoek?? wees blij dat ik opensta of moet ik zeggen STOND voor goede meningen.  Jullie zijn hier allemaal mega ervaren.

En als ik dan een nieuweling ben, die wil weten welk vogeltje ik zal nemen en het alleen maar reacties zijn dat ik geen dier moet nemen. (dat is hetzelfde als dat ik tegen jullie zeg gooi al jullie dieren het huis uit, komt net zo vriendelijk over). Maar ach het is ook mijn eigen schuld door mijn nieuwsgierigheid ben ik overal op ingegaan waardoor er voor mij niks meer te begrijpen is. behalve dat ik geen dier moet nemen volgens jullie met jullie sarcastische opmerkingen. Zal voor vanavond niks meer zeggen, anders komt het toch  :angry: over.
« Laatst bewerkt op: januari 24, 2008, 20:29:39 pm door mar77 »

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #71 Gepost op: januari 24, 2008, 20:28:12 pm »
Het is niet dat je geen dieren moet nemen maar beter geen vogel
en zeker geen papegaai/parkiet-achtige.

Niemand heeft gezegd dat je niet goed voor je diertjes bent  ???

mar77

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: januari 24, 2008, 20:35:17 pm »
ik vind het trouwens jammer om te lezen dat jij de dieren tam maakt terwijl je iets anders kan en ook doet, omdat je op die manier de indruk wekt bij mij dat het je eigenlijk niet uitmaakt hoe het beestje het door maakt, als jij maar tegelijk iets anders kan doen, wat dus met een vogel niet kan.

, zo is ook de opmerking door jezelf gemaakt dat ik beter vissen kan nemen.

een grasje is tam omdat ik 3dagen mijn hoofd bij kooi liet, en nou mag het opeens niet??
grasje-die ontsnapt is zat zelfs op schouder toen ik dagelijks bij kooi zat. Toen ik niet meer bij kooi zat werd die schuw.
Ik bedoel maar elk mens vat alles anders op maar al die lange verhalen erover pffff

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #73 Gepost op: januari 24, 2008, 20:35:37 pm »

dit was mijn eesrte gedachte toen ik je eerste berichtje las, heb het toen even aan gekeken, maar kom er toch weer op terug.
dit zijn ideale en leuke dingen, maken ook geen rommel, alleen een beetje groot maar je heb ze ook in het klein. :)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #74 Gepost op: januari 24, 2008, 20:46:31 pm »
ik had een lang verhaal maar daar ben je niet naar opzoek!

dus ik zal het kort houden,
ik denk dat jij nooit zal vinden wat je zoekt, omdat je 100 vragen stelt en naar geen enkel antwoord luisterd en niets aan neemt van een ander!

zo is ook de opmerking door jezelf gemaakt dat ik beter vissen kan nemen.

jij vind dit dus een band opbouwen met een huisdier:

Tam maken? goed voorbeeld is mijn hamster, na paar dagen is die aan kooi gewend en haal je hem uit zijn kooi en dagelijk is die in mijn handen
dus binnen nog geen week is die tam(ondertussen kijk ik tv/lees een boek/reclame etc. )

Bij vogels "moet"je toch voor het tam maken dagelijks naast de kooi zitten. Je kan niet tv kijken en ondertussen op afstand vogel tam maken.

daar zou ik als huisdier om janken!!
van mij heb je geen last meer hoor! ik antwoord niet meer, want ik heb niet het gevoel dat je serieus bent!