Auteur Topic: Halsbandparkiet goeie keuze?  (gelezen 11096 keer)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Halsbandparkiet goeie keuze?
« Reactie #30 Gepost op: januari 23, 2008, 15:02:21 pm »
Ten eerste: neem alstjeblieft een vogel die zelfstandig is. Er zitten veel risico's aan handopfok als je onervaren bent! Ten tweede. Zorg dat  de vpgel die je koopt getest is. Ten derde: laat je valkje testen!!
Ik heb juist het idee dat je heel erg snel wil. Je leest wel in, maar bent toch erg ongeduldig.. Heb je hier op het forum al dingen nagelezen? Er staat heel veel te lezen over samenzetten in één kooi, over jonge vogels, opvoeding etc. etc.!! ;)

Als je op de indexpagina bovenaan bij Zoeken woorden intypt, kun je topics vinden waarin je geinteresseerd bent... ;)

daniel

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: januari 23, 2008, 15:06:15 pm »
Ik ben inderdaag soms wel eens ongeduldig als ik iets in mijn hoofd heb. Ben trouwens wel al langere tijd van plan om nog een vogel erbij te halen. Is ook leuker voor het valkje als hij gezelschap heeft wanneer ik en mijn vriendin niet thuis zijn.
Ik ben dan ook van plan om me goed voor te bereiden voordat ik de vogel haal. Ik krijg al geregeld van mijn vriendin te horen: ben je nu nog steeds op die vogelforums aant lezen... (ben al een tijd paar uur per dag forums door aant lezen en info aant zoeken op internet)

daniel

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: januari 23, 2008, 15:07:36 pm »
Ik zie dat er al een reactie geplaatst was voordat ik dit geschreven had, zal ff met de zoekfunctie zoeken naar antwoorden :)

Rianne83

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: januari 23, 2008, 15:19:51 pm »
Begin alsjeblieft niet aan handopfok! Waarom veel geld betalen voor een vogel die niet eens zelf kan eten?
Als je bij een kweker reserveert, kun je precies aangeven wat je wilt. Zelfstandig, tam, getest, noem maar op.  ;)

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #34 Gepost op: januari 23, 2008, 16:33:37 pm »
Je zegt steeds dat je ze toch wel graag samen in 1 kooi hebt. En ook zeg je steeds dat het zo leuk zal zijn voor je valkje.
Als ik dat steeds zo lees, dan denk ik dat je beter geen grotere parkiet en ook geen kleine papegaai kan nemen. Voor je valkje en samen in 1 kooi is een ander valkje of een even grote parkiet (zie de eerder besproken pyrrhura) veel beter.
Als je echt een grote parkiet wilt, of een kleine papegaai, dan moet je de ideeen van samen in 1 kooi en het leuk zijn voor je valkje echt loslaten.

daniel

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: januari 23, 2008, 16:59:48 pm »
Ik wil ze niet perse samen in 1 kooi hebben, wanneer dit goed blijkt te kunnen heeft dit wel mijn voorkeur. Als dit niet kan wil ik de kooi ook wel opsplitsen of een tweede kooi erbij halen.
Ik begrijp dat het voor het valkje leuker is als hij een speelkameraadje van eigen grootte heeft, maar ikzelf wil een grotere vogel. Maar ik denk dat het nog altijd leuker is voor het valkje wanneer hij als er verder niemand thuis heeft iemand heeft om mee te praten of eventueel mee te spelen, dan wanneer hij helemaal alleen thuis is.

Ik wil dus gewoon graag een grotere vogel. Wanneer dit dan ook nog leuk blijkt te zijn voor het valkje is dit mooi meegenomen.  :thumsup:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #36 Gepost op: januari 23, 2008, 17:33:20 pm »
Oke! Dan zou ik er vanuit gaan dat de grotere vogel een eigen kooi nodig heeft. Dan kan je je ook orienteren op elke soort die je maar zou willen! ;)

arnootje

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: januari 23, 2008, 17:43:41 pm »
Oke! Dan zou ik er vanuit gaan dat de grotere vogel een eigen kooi nodig heeft. Dan kan je je ook orienteren op elke soort die je maar zou willen! ;)

Mits je genoeg ruimte heb, maar zoals iemand ook al zei laat je valkje eerst testen voordat je ergens iets besteld/koopt. Alleen ik begrijp iets niet, je opent het topic met een vriendje voor je valkje. terwijl je zelf eigenlijk een grotere gaai wil. Let goed op dat je niet iets uit impuls koopt, want die staan er op marktplaats al genoeg.

Zoals ik vanmorgen ook al aangaf, een valkje of een pyrrhura zouden denk ik 1 van de beste keuzes zijn voor je eigen valkje.

Rianne83

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: januari 23, 2008, 18:11:54 pm »
Voor het valkje zelf blijf ik bij een soortgenoot. En als je toch een tweede kooi neemt, kan dat valkje er evengoed wel bij! En de nieuwe vogel in de nieuwe kooi. Iedereen blij  ;)

daniel

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: januari 23, 2008, 18:20:27 pm »
In eerste instantie wilde ik een halsbandparkiet omdat een papegaai te duur voor mij is. Aangezien ik nu een komervoliere heb met daarin maar 1 klein valkje dacht ik dat er nog wel plek was voor een 2e vogel. Maar heb intussen even op het forum rondgekeken en zag daar 2 keinere papegaai soorten die niet zo duur zijn: meyer en bonte boertje. Die vind ik eigenlijk veel leuker dan een halsbandparkiet omdat deze wat groter zijn, meer aanleg hebben om te praten en (minder belangrijk) er ook leuk uitzien. Ik zou hem/haar graag bij mijn valkje willen zetten maar weet niet of dit wel goed zal gaan. Zo niet dan wil ik graag de voliere splitsen. Zodat ik 2 kooien heb van 75x60 en 67 hoog.
Of is dit te klein voor een bonte boertje?

Het duurt toch nog ff (weekje of 5 zeker) voordat het bonte boertje oud genoeg zal zijn.

Wat kost het eigenlijk om een valkje te laten testen op ziektes?

kokosnoot

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: januari 23, 2008, 18:22:29 pm »

dat is per VA verschillend, en het kunnen hele grote verschillen zijn.

arnootje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: januari 23, 2008, 18:24:37 pm »

tussen 90 en 140 euro

daniel

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: januari 23, 2008, 18:31:46 pm »
 :o Dat is meer als dat ik voor het valkje betaald heb ;)
Worden ze normaal niet door de kweker getest?

kokosnoot

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: januari 23, 2008, 18:34:58 pm »
:o Dat is meer als dat ik voor het valkje betaald heb ;)
Worden ze normaal niet door de kweker getest?
een kweker die zijn parkietjes laat testen is net als een speld in een hooiberg moeilijk te vinden.
ik heb mijn grasparkietje ook laten testen, ik houd van mijn beesje en wil dan weten of hij gezond is, of hij nou 5 euro kost of 5000 euro.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #44 Gepost op: januari 23, 2008, 18:37:39 pm »
dat is de spirit  :thumsup: