Auteur Topic: Vogelmarkt in Boskoop  (gelezen 2854 keer)

Hennie

• Gast
Vogelmarkt in Boskoop
« Gepost op: februari 02, 2008, 13:45:42 pm »
Vanmorgen ben ik met onze dochter en schoonzoon meegeweest naar de vogelmarkt in Boskoop.
Zij komen daar wel vaker om houtsnippers ed te kopen voor hun valkparkieten-buitenvoliere.
Mede door een advertentie op Marktplaats waar iemand schreef dat hij als zijnde "de man met de bretels"daar aanwezig zou zijn met een twintigtal papegaaien en andere kromsnavels.
Waarschijnlijk is deze man "bekend" onder de kwekers want mijn schoonzoon zei direkt , "daar moet je nooit een vogel kopen, je zal straks zelf wel met eigen ogen zien wat ik bedoel ".
Idd , aangekomen bij zijn stand , stond ik geloof ik met open mond , verstard van ongeloof en bijna met tranen in mijn ogen  :o  te kijken naar hetgeen hij bij zich had.
Op de kooien zaten , ten eerste een blauwgele ara, die er helemaal niet goed uitzag. Fletse verdrietige ogen  :cry:  en zijn veren hier en daar geplukt en wijd uiteen staand.De vogel stond te bibberen op zijn benen, natuurlijk van het lawaai in de hal en de stress.Ook vond ik hem erg klein vergeleken de ara's die ik in het verleden mocht aanschouwen.
Hij was angstig want hij wilde niet naar me toe komen toen ik hem met een vleiende stem daartoe probeerde over te halen.
Op die zelfde, naast elkaar staande kooien stond ook een klein kaketoetje, die zag er wel heel mooi uit, maar dat was ook de enige vogel die er voor het gezicht goed uit zag, misschien had hij die wel net aangeschaft.
Ook stond er op diezelfde kooien een bibberend rose kaketoetje.
Ik lokte hem/haar met mijn stem en bibberend kwam het naar me toe.Ik kon ermee kroelen en ze stapte meteen op mijn arm om tegen me aan te gaan leunen, met oogjes toe van geluk ontspande het zich bij zoveel aandacht. Als ik stopte met kroelen dan pikte het zachtjes in mijn hand, zo van "ga door, ga door."
In de kooien zelf zaten nog wat papegaaien en kaketoes, 1 kaketoe had geen veren meer op zijn borst.
Ik geloof dat ik hier nog wel een paar dagen ziek van ben, en dat ik nooit meer na zoiets ga.
Vooral het rose kaketoetje blijft in mijn hoofd spoken, maar goed dat ik het geld er niet voor had want wie weet met wat voor ellende ik thuis was gekomen uit pure medelijden. Met het risico dat mijn eigen Rocky er ook ziek van zou kunnen worden.
Ook probeerde een handelaar mij een BB tje te verkopen van 2002 voor €175 euro. Normaal vroeg hij er €200 voor maar omdat hij wat aan zijn vleugel gepikt had mocht ie weg voor minder.
Ik denk dan meteen, daar zal de vogel wel een reden voor hebben omdaar steeds te pikken dus moet er bv een pen niet goed door willen komen of zoiets. Maar de handelaar wist niet waarom hij dat ineens was gaan doen , waarschijnlijk heeft hij niet eens gezocht naar de oorzaak.
Thuis gekomen heb ik mijn jas en mijn sjaal , waar het rosetje tegenaan gezeten had in de wasmachine gedaan en mijn handen goed gewassen voordat ik bij Rocky in de buurt kwam.
 Het klikte zo lekker tussen het rosetje en mij, dat spookt wel erg door mijn hoofd. :hart:
Hopenlijk kan ik het snel van mij afzetten.

« Laatst bewerkt op: februari 02, 2008, 13:48:16 pm door Hennie »

kokosnoot

• Gast
Re: Vogelmarkt in Boskoop
« Reactie #1 Gepost op: februari 02, 2008, 15:05:09 pm »
dat soort markten kom ik nooit om dezelfde reden, het is hartverscheurend.
ik ben ooit eens op de vogeltjesmarkt geweest in belgie......... :cry:
inderdaad heel verstandig dat je je kleding meteen hebt gewassen en het beste is je handen te ontsmetten erna.

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #2 Gepost op: februari 02, 2008, 15:39:05 pm »
die man met de bretels ,is dat die die soms ook op tv komt of aan winkelketens staat ofzo
,niet dat ik het ken ,allezins in belgie nie

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2008, 10:32:27 am »
Ja heel moeilijk zeg!  :cry:
Wat kun je je dan beroerd voelen! :S

Rianne83

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2008, 15:54:26 pm »
Je koopt dan zo'n vogel om de vogel, natuurlijk niet voor de verkoper. Maar het is de wetenschap dat je er dan toch aan bijdraagt dat deze mensen dan weer verder kunnen met hun vage praktijken... en de onwetendheid van de achtergrond van het dier...
Roseetjes kunnen gauw je hart veroveren  :hart:  Hopelijk komt ie goed terecht en kun jij het van je af zetten.

Hennie

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2008, 17:13:54 pm »
Nou dat rosetje heeft wel mijn hart gestolen, ik moet er steeds aan denken, maar net wat je zegt, voor een handelaar betekent het gewoon dat hij er weer een nieuwe voor in de plaats kan aanschaffen voor de verkoop.
Maar wat zijn die rosetjes een knuffelkonten zeg, vergelijkbaar met een grijsje.
Rocky wil wel kusjes geven maar na het tweede kusje vind hij het genoeg en knuffelen vind ie al helemaal niks.

Offline Dilletantjes vader

• Pas uitgevlogen
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
    • www.vogel-online.nl
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2008, 18:32:36 pm »
Ik wilde eigenlijk eerst niet reageren ,maar doe het toch maar,ik zag hetzelfde aratje,niet met fletse maar dus nog redelijk donkere ogen,(is dus normaal voor die leeftijd)Op de kooien heen en weer lopen te  klooien.

Niets geen zielig vogeltje,wel iid een kleine vogel,maar er zijn nu eenmaal kleinere en grotere Ara,s,dus bij deze geef ik mijn mening,die losstaat van welke markt dan ook,maar dit was zeer zekers GEEN zielige vogel.

En dat hij niet naar iedere hand gaat nou ja,dat doen wij toch ook niet,op de mijne zat hij iid geval wel

Gr Kees.

Hennie

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 05, 2008, 23:27:34 pm »
Misschien was ie wel moe op dat moment. Maar hij was in mijn ogen wel erg gestrest..
En ik wil niet vervelend doen, maar ik vond zijn vogels er niet erg jofel uitzien op een paar uitzonderingen na.
Eigenlijk best wel jammer dat ik mijn digi niet gebruikt heb terwijl ik hem wel bij me had, al was het alleen maar om te laten zien dat ik niet overdreven heb.
Zo'n vogelbeurs was voor mij de eerste keer dus ben ik nog niet zo gehard in dat soort zaken.

Hennie

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 05, 2008, 23:32:00 pm »
Ik wilde eigenlijk eerst niet reageren ,maar doe het toch maar,ik zag hetzelfde aratje,niet met fletse maar dus nog redelijk donkere ogen,(is dus normaal voor die leeftijd)Op de kooien heen en weer lopen te  klooien.

Niets geen zielig vogeltje,wel iid een kleine vogel,maar er zijn nu eenmaal kleinere en grotere Ara,s,dus bij deze geef ik mijn mening,die losstaat van welke markt dan ook,maar dit was zeer zekers GEEN zielige vogel.

En dat hij niet naar iedere hand gaat nou ja,dat doen wij toch ook niet,op de mijne zat hij iid geval wel

Gr Kees.

Heb ik nog wel een vraagje, wat voor soort kaketoetje was het dat op die kooien liep en die zo knuffelbaar was.
Ik dacht eerst aan een rosetje maar als ik nu foto's opzoek van rosetjes dan zijn die zilvergrijs met een hard rose kop en borst.
Dit kaketoetje was volgens mijn herinnering ( ik ben nog verblind van de indruk die het op mij gemaakt heeft) was deze vogel wit met een lichtrose borst.Was het dan nog een jonge vogel en niet op kleur of ???? een ander soort dan de rose?

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2008, 00:05:10 am »
misschien de inca kaketoe ,die is veel lichter van kleur dan roseetjes en lijken er wel wat op

Hennie

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2008, 00:12:51 am »
Okay, bedankt, ga ik daar eens naar googlen.