Auteur Topic: Reacties op dagboek van een proefdier-duif  (gelezen 6309 keer)

kokosnoot

• Gast
Re: Reacties op dagboek van een proefdier-duif
« Reactie #15 Gepost op: april 11, 2008, 21:17:36 pm »
opgeofferd? zijn ze dood ofzo??  :o    :cry:

jip

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: april 11, 2008, 21:19:50 pm »
bij duiven kan je het geslacht neit zien,

heb jaren duiven gehad je ziet toch verschil hoor mannetjes hebben dikkere neusdoppen meer glans in hun nek zijn forser gebouwd wedde dat ik 99 van de 100 x goed zit hiermee :)

Asura

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: april 12, 2008, 16:05:07 pm »
Ja, ze zijn doodgemaakt.. ze mogen niet meer terug naar de duivenmelkers (of andere mensen) en ze mogen ook niet meer bij ander onderzoek gebruikt worden, dus dan is er nog maar 1 optie over. En bovendien konden we nu ook de organen enzo bekijken.. niet leuk om te doen, maar hopelijk komt er wel nuttige informatie uit. :(

En het geslacht is bij sommigen wel goed te zien, maar bij anderen is het heel moeilijk. Daarom controleren we van alle duiven het 'echte' geslacht via DNA uit het bloed.. meestal hebben de duivenmelkers waar we de duiven van kopen wel gelijk, maar soms ook niet hoor ;)

kokosnoot

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: april 12, 2008, 16:12:36 pm »
toch heb ik hier gemengde gevoelens over hoor  :cry:

Offline pika

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Vrouw
  • Informatief en gezellig. Helemaal top dus!!
« Reactie #19 Gepost op: april 12, 2008, 17:39:19 pm »
heb hier nog niet gereageerd, maar wel meegelezen. Zie eerlijk gezegd het nut van dit experiment niet in. Bij mijn weten heeft een duif praktisch altijd 2 eieren en is het eigenlijk altijd een mannetje en vrouwtje, eenden leggen meerdere eieren en daarbij kunnen misschien wel meerdere factoren op het geslacht van toepassing zijn. Wat willen ze hier nu mee bewijzen en als het middel geen kwaad kan waarom moeten ze dan worden doodgemaakt. De doffer heeft toch geen hormonen gekregen. Het liefst zie ik natuurlijk geen dierproeven in geen enkele vorm, maar af en toe zal het nog steeds moeten daar ben ik me van bewust.

jeannette

Asura

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: april 12, 2008, 18:22:20 pm »
Het doel van het experiment is om beter te begrijpen hoe vogels (in het algemeen, dus niet alleen duiven) de sex ratio in de eieren kunnen manipuleren. Bij verschillende vogelsoorten is bekend dat externe factoren invloed hebben op het aantal mannetjes/vrouwtjes. Ook bij zoogdieren (en de mens!) lijken de ouders tot op zekere hoogte invloed te hebben op welk geslacht de nakomelingen krijgen (bijvoorbeeld na de 2e wereldoorlog werden er veel meer jongetjes geboren omdat er veel mannen tijdens de oorlog gesneuveld waren), dus het is zeker wel heel interessant om de achterliggende mechanismen hiervan te ontrafelen. Bij vogels is dit gemakkelijker te onderzoeken omdat ze ten eerste eieren leggen (dus je hebt gemakkelijker toegang tot het embryo) en ten tweede omdat bij vogels de vrouwtjes verschillende sex-chromosomen hebben (bij zoogdieren heeft het mannetje dat).
Dus: vogels zijn gewoon een goed diermodel om dit te onderzoeken en postduiven zijn gewoon 1 van de vogelsoorten waar dit soort onderzoek mee gedaan wordt.

De mannetjes zijn (nog) niet doodgemaakt, maar de regels zijn nu eenmaal dat alle proefdieren na het experiment dood moeten en niet mee naar huis genomen mogen worden ofzo (bij eerder onderzoek met muisjes wilden een paar klasgenoten van me zo'n muisje meenemen en als huisdier houden, maar dat mag gewoon niet) :(

Bovendien waren de duiven die wij gebruiken waarschijnlijk al veel eerder doodgemaakt als wij ze niet hadden gekocht (omdat ze ongeschikt waren voor de duivenmelkers om mee te kweken of wedstrijden mee te vliegen).

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #21 Gepost op: april 12, 2008, 19:28:06 pm »
oke ik snap hem, maar nog niet waarom ze voor dit experiment duiven ipv eenden hebben gebruikt ivm "problemen" in de praktijk. Zoals je vermeldde over bv de eenden. De duif lijkt me dan niet het geschikste proefdier of zijn er ook aanwijzingen dat duiven ipv het gewoonlijk doffer en duivin jongen nu ook in een keer 2 doffers of 2 duivinnen per keer grootbrengen. Hoop dat je het nog snapt  :)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #22 Gepost op: april 12, 2008, 23:40:54 pm »
Citaat
Bovendien waren de duiven die wij gebruiken waarschijnlijk al veel eerder doodgemaakt als wij ze niet hadden gekocht

hou toch op met dat geneuzel, een half jaar meer of minder maakt ook niet meer uit.
daarom was ik vanaf het begin al tegen.
wat een geze*k zeg, sorry hoor, maar dit slaat echt nergens op.
op geen enkel dierproef trouwens :angry:

cosch

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: april 13, 2008, 00:20:48 am »
Ook al ben je het niet eens met Yvonne, daarom is het nog wel goed om elkaar met respect te behandelen.
Graag aandacht hiervoor!

jip

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: april 13, 2008, 10:55:23 am »
nou gemengde gevoelens heb ik ook maar zonder onderzoek ook geen oplossingen........ hoop dat het euthanaseren wel zo vriendelijk mogelijk is gebeurd(in hoeverre je het over vriendelijk kan hebben dan ;) )

jip

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: april 13, 2008, 10:57:33 am »
oke ik snap hem, maar nog niet waarom ze voor dit experiment duiven ipv eenden hebben gebruikt ivm "problemen" in de praktijk. Zoals je vermeldde over bv de eenden. De duif lijkt me dan niet het geschikste proefdier of zijn er ook aanwijzingen dat duiven ipv het gewoonlijk doffer en duivin jongen nu ook in een keer 2 doffers of 2 duivinnen per keer grootbrengen. Hoop dat je het nog snapt  :)

2 van hetzelfde geslacht is mogelijk had vroeger koppels die dit voortdurend deden terwijl andere bloedlijnen netjes 1 doffer/1 duivin voortbrachten

Offline pika

• Net zelfstandig
« Reactie #26 Gepost op: april 13, 2008, 13:15:18 pm »
oke  :thumsup: Bij mij is dit nog nooit gebeurd

Asura

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: april 14, 2008, 13:52:06 pm »
hoop dat het euthanaseren wel zo vriendelijk mogelijk is gebeurd(in hoeverre je het over vriendelijk kan hebben dan ;) )
Ze hebben een overdosis narcotica gekregen, dus dan slapen ze rustig in.

Verreweg de meeste mensen die fel tegen dierproeven zijn, gebruiken wel medicijnen, pleisters en andere dingen waar dierproeven voor nodig zijn geweest.. of eten vlees (die dieren hebben een veel erger leven dan onze duiven!) dus dat vind ik altijd wel een beetje hypocriet.

De bedoeling van dit topic was om wat onwetendheid weg te nemen, maar blijkbaar wordt dat niet op prijs gesteld :(

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • japie en Bowy.
« Reactie #28 Gepost op: april 14, 2008, 14:51:47 pm »

De bedoeling van dit topic was om wat onwetendheid weg te nemen, maar blijkbaar wordt dat niet op prijs gesteld :(

dat het niet door iedereen op prijs werd gesteld zal je voor lief moeten nemen.
ik vond het in ieder geval interessant en wil je bedanken dat je het een en ander uitgelegd hebt. :-*

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #29 Gepost op: april 14, 2008, 19:42:43 pm »
het is altijd moeilijk om zo'n discutabel onderwerp proberen uit te leggen, hoe goed jou bedoelingen ook zijn!  :-*

ik wil je bedanken voor het delen, want veel inkijk krijgt een normaal mens er meestal niet in he ;)