Auteur Topic: Reacties op dagboek van een proefdier-duif  (gelezen 6310 keer)

cosch

• Gast
Reacties op dagboek van een proefdier-duif
« Gepost op: februari 16, 2008, 17:43:27 pm »
Hier kunnen jullie je reacties kwijt op Dagboek van een proefdier-duif

https://www.parkieten-land.nl/smf/index.php?topic=30278.msg278034;topicseen#msg278034

giggles

• Gast
Re: Reacties op dagboek van een proefdier-duif
« Reactie #1 Gepost op: februari 17, 2008, 05:00:06 am »
Waarom zijn het proefdierduiven?

Wat wordt er allemaal getest dan  ???
Ben wel benieuwd naar een vervolg  ;)

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2008, 10:12:24 am »
Ja Yvonne, ik ook..

Leuk dat je hier hun belvenissen vertelt!! :thumsup:

Asura

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2008, 11:18:11 am »
Leuk dat jullie het leuk vinden! ;)

Veel mensen schrikken bij het horen van het woord 'proefdier' en zien meteen allemaal zielige taferelen voor zich, maar sinds ik zelf met proefdieren moet werken ben ik het veel minder zielig gaan vinden. Ze worden heel goed verzorgd en er zijn strenge controles (elk detail van het onderzoek moet van te voren goedgekeurd worden en tijdens het onderzoek komen er vaak mensen kijken of alles goed gaat met de dieren). En alle dierverzorgers houden ook echt wel van dieren, dus iedereen is heel voorzichtig met de dieren.

Schimmel en haar vriendjes worden gebruikt bij onderzoek naar het effect van corticosterone (stresshormoon) op de sex ratio van de eieren. Het idee is dat de moedervogel zelf kan "beslissen" wat het geslacht van haar nakomelingen gaat worden en dat hormonen het achterliggende mechanisme daarbij zijn. We denken dat een hogere concentratie van corticosterone ervoor zorgt dat er meer dochters geboren worden.

Het echte onderzoek is nog niet begonnen, we zijn nu alleen nog maar bezig met de voorbereidingen. De komende paar weken komt er eerst een kort voor-onderzoekje om te beslissen wat de beste manier is om de concentratie van dat hormoon langdurig te verhogen in de duiven. Schimmel gaat het hormoon toegediend krijgen via haar voer, maar andere duiven krijgen een staafje onder de huid ingebracht.

Omdat het om een stresshormoon gaat, moeten we er voor zorgen dat de duiven zo min mogelijk zelf gestresst raken, want dan brengen ze zelf de concentratie van dat hormoon omhoog en dan kloppen onze resultaten dus niet :P

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2008, 21:49:40 pm »
Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden.  ;)
Die proeven zullen vast nodig zijn maar het hele principe staat me wat tegen.

Uiteraard niet persoonlijk naar jou bedoeld hoor. Ik weet zeker dat je goed voor ze zorgt!  :-*

Asura

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2008, 23:02:01 pm »
Weet ik wel ;)

Maar dit is op zich een best wel onschuldig onderzoek.. hormoon toedienen klinkt heel eng, maar we doen ze niet echt pijn ofzo en ze worden er ook niet heel ziek van.

De duiven die we gebruiken komen voornamelijk van duivenhouders die de vogels anders waarschijnlijk 'vermoord' hadden, omdat ze niet goed/snel naar huis vliegen maar bij anderen blijven hangen dus daar hebben ze niks aan. :(

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2008, 23:19:23 pm »
Citaat
niet echt pijn ofzo en ze worden er ook niet heel ziek van

ahum, ik weet niet maar dit klinkt toch niet zo fijn, zie ook helemaal het nut niet zo, maar dat heb ik al snel met dierproeven :CENS

Asura

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2008, 23:41:28 pm »
Het nut is hierbij inderdaad niet zo duidelijk als bij bijvoorbeeld onderzoek naar medicijnen, maar daar gebeuren dan weer veel zieligere dingen. Onze duiven worden niet ziek van het hormoon en de enige pijn die ze ondervinden is als er eventjes een beetje bloed wordt afgenomen (superweinig, want ze hebben tegenwoordig heel goede labmethoden) en misschien even na de operatie (die onder narcose plaatsvindt).

Ik had al wel verwacht dat er negatieve reacties zouden komen en ik zit ook niet te wachten op een hele discussie over dierproeven. Ik kan alleen zeggen dat ik vroeger ook dacht dat het ontzettend zielig was, maar sinds ik van dichtbij meemaak hoe het er aan toe gaat, heb ik er veel minder moeite mee. En omdat veel mensen nooit in aanraking zullen komen met proefdieren, leek het me toch een goed idee om er wat over te vertellen. ;) Hopelijk om een wat beter beeld te geven van hoe het nu met de dieren gaat, in tegenstelling tot allerlei superzielige dingen die vroeger nog gebeurden.

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: februari 22, 2008, 06:55:44 am »
Dat vind ik ook hartstikke goed. Ga vooral door. Ik ben ook zeker geinteresseerd.

Leuk dat je het aandurft om er over te schrijven.  :thumsup:

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #9 Gepost op: februari 22, 2008, 11:58:19 am »
Jullie aan dus eigenlijk kijken of de dochters het gevolg van stress zijn.

R ;D B

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #10 Gepost op: februari 22, 2008, 17:22:42 pm »
\

Ik had al wel verwacht dat er negatieve reacties zouden komen en ik zit ook niet te wachten op een hele discussie over dierproeven. Ik kan alleen zeggen dat ik vroeger ook dacht dat het ontzettend zielig was, maar sinds ik van dichtbij meemaak hoe het er aan toe gaat, heb ik er veel minder moeite mee. En omdat veel mensen nooit in aanraking zullen komen met proefdieren, leek het me toch een goed idee om er wat over te vertellen. ;) Hopelijk om een wat beter beeld te geven van hoe het nu met de dieren gaat, in tegenstelling tot allerlei superzielige dingen die vroeger nog gebeurden.

Dan zijn jullie 1 van de weinigen...want de meeste proefdieren hebben een schrijnend bestaan.
Ik heb me er een tijd in verdiept, ik werd er niet vrolijk van met wat ik allemaal tegenkwam.

Maar goed, fijn dat deze diertjes goed verzorgd worden.

Asura

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: februari 23, 2008, 17:57:00 pm »
Jullie aan dus eigenlijk kijken of de dochters het gevolg van stress zijn.

R ;D B
Ja, zo ongeveer wel ja :)

Bij andere onderzoeken hebben ze inderdaad het directe effect van stress op de sex-ratio onderzocht, door de moeders weinig voer te geven (en daardoor dus stress) en daar werd inderdaad bij gevonden dat die moeders meer dochters kregen. Bij weer andere onderzoeken hebben ze zelf niks verandert, maar wel bloed afgenomen en daarin zagen ze dat de moeders die meer dochters kregen een hogere concentratie van het stresshormoon hadden. Onze duiven worden niet gestresst, maar krijgen wel het belangrijkste stresshormoon toegevoegd, zodat we kunnen zien of dat hormoon verantwoordelijk is voor de sex-ratio verschuiving (meer dochters) of dat het gewoon toevallig samen valt. ;)

Janina, ik weet niet waar jij je informatie vandaan hebt gehaald? Maar ik loop dus stage bij 'Gedragsbiologie' en daar wordt voornamelijk naar het gedrag gekeken en veel minder met rare stoffen enzo gewerkt. Ik denk sowieso dat biologen over het algemeen meer om de dieren geven dan medische studies (maar daar kan ik me in vergissen).

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #12 Gepost op: februari 23, 2008, 18:04:59 pm »
wat ik wel weet is dat er meer mannetjes duiven en eenden zijn, dit probleem word ook wel verweten door het veel te veel voeren door mensen die "fijn even de eendjes voeren"
waardoor er jaarlijks meerdere vrouwtjes eenden worden gevonden die door meerdere mannetjes zijn "gepakt" en soms zelfs dood worden gevonden omdat ze zijn verdronken doordat er meerdere mannetjes op hun kruipen.
of hun kop helemaal tot op het bot kapot is open gebeten door het paar gedrag.

bij duiven kan je het geslacht neit zien, vandaar dat ik het hier voornamelijk over eenden heb ;)

dit weet ik omdat ik zelf in een vogel opvang heb gewerkt.

cosch

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: februari 29, 2008, 08:47:45 am »
Voor jou blijft het dus nog ff spannend of er eitjes komen.

Diarhea bird!  :) :)

cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 07, 2008, 21:46:43 pm »
Fijn dat alles goed was bij jullie! Wel balen dat het mannetje dood is.