Nog even een updateje.
Ik ben nog steeds erg blij met de kooi. Hij is zoveel makkelijker schoon te houden. Scheelt me echt zeeeeeeen van tijd.
Stresskip Favo is zeker in het begin wel wat weer meer gaan plukken, maar dat wordt alweer minder. Als ik kijk naar wat er op een dag gegeten wordt, dan moeten de grijzen meer zijn gaan bewegen, want er wordt gewoon extra verbruikt. Ook wordt er ineens vaker gebadderd. We zijn nu aan het kijken of we een grote ring met hangbak kunnen bevestigen als badderbak (we zitten aan zo'n standaard voor de hond met van die rvs bakken te denken) zodat er ook altijd badgelegenheid is. De kooi is groot zat voor zo'n plek.
Als de grijzen uit de kooi zijn, blijven ze ook erg makkelijk op de kooi, de speelplaats wordt niet echt gemist. Alleen Chico vliegt nog wel eens heen en weer.
Chico moest natuurlijk nog het meeste wennen. Chico is niet handtam, dus als de gaaien los zijn, dan wachtte ik bij de oude kooi tot Chico op de binnenkant van de grote deur ging zitten en dan sloot ik die om te voorkomen dat ik moest gaan jagen en vangen.
Wat betreft de nieuwe kooi was het dus even wennen, wat het handigste was. Maar Chico begrijpt nu al, dat als ik de ronde bovenkant van de kooi sluit er van hem verwacht wordt dat hij via het aan de voorzijde geplaatste halfronde klepje naar binnen gaat dus dat gaat ook goed.
Al met al heb ik de indruk dat de grijzen veel blijer zijn geworden.
Natuurlijk kan het een en ander samenhangen met een vastere regelmaat in verzorging en vrijheid (dat is door de komst van meerdere honden wat in de verdrukking gekomen) maar ik heb het idee dat ook de grijzen hun nieuwe kooi beter waarderen. Ze kunnen verder uit elkaar zitten, en de links rechts beweging is groter.

Nu nog een nieuwe functie voor de al dan niet anders geplaatste oude kooi bedenken.... Bij voorkeur als buitenvoliere.... Het liefst voor een kweekkoppel niet te grote papegaaien...