Auteur Topic: Nieuwe voliere voor de huiskamergrijzen  (gelezen 3071 keer)

Riboet

• Gast
Nieuwe voliere voor de huiskamergrijzen
« Gepost op: maart 01, 2008, 19:21:40 pm »
Riboet, Favo, Middel en Chico zijn verwend. Ik heb een nieuwe binnenvoliere voor ze gekocht.
Eigenlijk niet alleen voor de huiskamergrijsjes, maar ook voor mezelf  :). De oude voliere, van volierelementen, was een crime om schoon te maken. Zelfs met de stoomreiniger was ik daar eeuwen mee bezig. Dus ik wilde eigenlijk gewoon weer een traliekooi in plaats van een gaaskooi.

Deze is het geworden:

Via ebay Duitsland. Ik wilde graag eentje met een playtop en van een groot formaat. Moest er wel het dressoir voor de kamer uit doen, maar hee, alles voor mijn diertjes he? De kooi is twee meter breed en iets van 65 cm diep. Het ronde dak kan open met een stok erbij. De roosters heb ik niet in gebruik. Ik kan door middel van een scheidingswand de kooi in tweeen delen, maar dat is niet nodig (of Riboet en Chico moeten iets krijgen met elkaar en aan de linkerkant van de kooi een broedblok geplaatst willen zien, maar ik heb daar geen aanwijzingen voor gezien  :)).

Ondanks dat we de eerste twee nachten licht hadden branden in de kamer is er toch wat paniek bij de grijsjes geweest met het op stok gaan (nieuwe slaapplaatsen zoeken) en Favo is gevallen en daarbij heeft ze de punt van de snavel gebroken. Ik kwam er achter doordat ik heel veel bloeddruppels vond. Ze wilde niet meer eten eten en drinken (het was echt maar een ieniemienie puntje dat er af was hoor, maar het zal wel erg pijnlijk zijn geweest). Ik heb uiteindelijk maar wat handopfokvoer gegeven via een spuitje en op die manier ook wat water. Tegen de avond (dus bijna 24 uur later) kwam er weer wat leven in Faaf en ging ze ook weer eten. De volgende dag was alles weer goed.

Vandaag nog een nieuw sloopspeeltje (zitstok met daaraan touwtjes en houtjes) geplaatst en een sisaltouwding aan de haak op de playtop en ik wil nog wat zelf maken en de kooi zo langzaam aan weer wat meer inrichten.

Wat schoonmaakwerk betreft, is dit echt een verademing. Even een doekje over de tralies en klaar! Ja, ben er erg blij en de grijsjes volgens mij ook. En ik vind dit ook fraaier in de huiskamer staan dan de voliereelementen.

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Nieuwe voliere voor de huiskamergrijzen
« Reactie #1 Gepost op: maart 01, 2008, 19:38:39 pm »
Dat is een heel mooi kooi, ene FANTASTISCH kooi
 :thumsup:
WOW
 :thumsup:

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: maart 01, 2008, 19:50:41 pm »
Zoooooooooooooooooheeeeeeeeeeeeeejjjjjjjjjjjjjj, dat is zeker verwennerij (voor je grijsjes en voor jou :))
Balen dat er een puntje van de snavel bij de val was gebroken, maar gelukkig eet Favo weer zelf. Maar goed dat je handopfok in huis had zeg.

Allemaal heel veel plezier van de nieuwe kooi. :thumsup:

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: maart 01, 2008, 20:04:38 pm »
:o das een aardig huis zeg :o
:thumsup:  super voor ze / je !! :)

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #4 Gepost op: maart 01, 2008, 20:05:22 pm »
amai barbara  :o dat is pas wat je noemt een KOOI !!!!!!!!!!!!!!!! héhé ,zit ik hier ferm jaloers te wezen
daar raak ik ze hier allemaal in kwijt  :) en kunnen ze mekaar nog steeds ontlopen

cosch

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 01, 2008, 20:23:11 pm »
Ziet er goed uit!  :thumsup:

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #6 Gepost op: maart 01, 2008, 20:39:05 pm »
Hmmmm een dressoir de kamer uit, klinkt bekend alleen wij hebben hem verplaatst  :)
Maar een mooie kooi wij hebben deze ook voor Noa maar dan net een maatje kleiner.

Offline tommy-z

• NOP Sponsor
  • Broedrijp
  • japie en Bowy.
« Reactie #7 Gepost op: maart 01, 2008, 20:59:59 pm »
schitterende kooi hoor :thumsup:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2008, 23:48:59 pm »
sjonge, daar kan ik bijna mijn shetland pony in kwijt!  :o

:P

Aestiva

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2008, 01:45:13 am »
Mooi zeg!

Riboet

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: maart 02, 2008, 09:09:00 am »
Hmmmm een dressoir de kamer uit, klinkt bekend alleen wij hebben hem verplaatst  :)

:) En mijn dressoir was al verbouwd met traliewerk enzo, zodat mijn fretjes er een huis in hadden  ;). De fretjes zitten nu in een buitenhok. Overigens is niet alleen mijn dressoir de kamer uit, hoor, mijn eettafelset is anderhalf jaar geleden naar boven gegaan, zodat er voor mijn zwangere teefje een werpkist kon komen en de latere puppen wat meer speelruimte hadden. Uiteindelijk beviel dat zo goed, dat de tafel boven is blijven staan  :). Voor onszelf hebben we in de woonkamer nu nog een hoekbak, een tvkastje, een klein opbergkastje en een salontafel. Onder de open trap staat een klein computertafeltje voor mij. Voor de rest staat er nog een slaapkist voor de honden en liggen er her en der matrasjes en mandjes voor de bullen. Ach, wij vinden het wel heel gezellig zo.

Dat ontlopen, Vivke, dat kunnen ze hier elkaar nu ook heel goed (overigens hebben ze eigenlijk nooit ruzie). Die ander kooi was vooral hoog (en 80 cm diep en breed) en deze is breed, ik heb het idee dat ze dit leuker vinden. Overigens komt het op mij ook over van: jee, er passen nog wel meer grijsjes in dan deze vier  :P. Maar ik vind, met het oog op het verenstof, de vier grijsjes echt het max. Of Pappa- en Mammagaai moeten ooooooit een echt kneusje voortbrengen, dan wil ik nog een uitzondering maken. Dat kan nu wel met deze kooi  :).

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • TUVIX en KATO
« Reactie #11 Gepost op: maart 02, 2008, 09:22:01 am »
 :o dat is echt een mega kooi  :thumsup:

Offline Michel

• Pas uitgevlogen
  • N.O.P. verslaafde
    • vrolijke_gozerd
« Reactie #12 Gepost op: maart 02, 2008, 09:41:49 am »
 cheesy3 Dus de huisdieren hebben zo'n beetje de huiskamer overgenomen  cheesy2

kokosnoot

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: maart 02, 2008, 11:46:38 am »
cheesy3 Dus de huisdieren hebben zo'n beetje de huiskamer overgenomen  cheesy2
dat heb ik al zo een beetje mijn hele leven  :-[
maar wel gezellig!  :thumsup:

Riboet

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2008, 07:28:16 am »
Nog even een updateje.

Ik ben nog steeds erg blij met de kooi. Hij is zoveel makkelijker schoon te houden. Scheelt me echt zeeeeeeen van tijd.

Stresskip Favo is zeker in het begin wel wat weer meer gaan plukken, maar dat wordt alweer minder. Als ik kijk naar wat er op een dag gegeten wordt, dan moeten de grijzen meer zijn gaan bewegen, want er wordt gewoon extra verbruikt. Ook wordt er ineens vaker gebadderd. We zijn nu aan het kijken of we een grote ring met hangbak kunnen bevestigen als badderbak (we zitten aan zo'n standaard voor de hond met van die rvs bakken te denken) zodat er ook altijd badgelegenheid is. De kooi is groot zat voor zo'n plek.

Als de grijzen uit de kooi zijn, blijven ze ook erg makkelijk op de kooi, de speelplaats wordt niet echt gemist. Alleen Chico vliegt nog wel eens heen en weer.

Chico moest natuurlijk nog het meeste wennen. Chico is niet handtam, dus als de gaaien los zijn, dan wachtte ik bij de oude kooi tot Chico op de binnenkant van de grote deur ging zitten en dan sloot ik die om te voorkomen dat ik moest gaan jagen en vangen.
Wat betreft de nieuwe kooi was het dus even wennen, wat het handigste was. Maar Chico begrijpt nu al, dat als ik de ronde bovenkant van de kooi sluit er van hem verwacht wordt dat hij via het aan de voorzijde geplaatste halfronde klepje naar binnen gaat dus dat gaat ook goed.

Al met al heb ik de indruk dat de grijzen veel blijer zijn geworden.

Natuurlijk kan het een en ander samenhangen met een vastere regelmaat in verzorging en vrijheid (dat is door de komst van meerdere honden wat in de verdrukking gekomen) maar ik heb het idee dat ook de grijzen hun nieuwe kooi beter waarderen. Ze kunnen verder uit elkaar zitten, en de links rechts beweging is groter.

:CENS Nu nog een nieuwe functie voor de al dan niet anders geplaatste oude kooi bedenken.... Bij voorkeur als buitenvoliere.... Het liefst voor een kweekkoppel niet te grote papegaaien...  :thumsup: