Auteur Topic: Zijn papegaaien goede huisdieren?  (gelezen 4883 keer)

Africangrey

• Gast
Re: Zijn papegaaien goede huisdieren?
« Reactie #15 Gepost op: maart 10, 2008, 12:16:22 pm »
Daar was ik al bang voor. Daarom mn opmerking onderaan.
Het is echt zo dat ik hier al langer over nadenk. Nu was jouw verhaal wel een aanleiding om het nu eindelijk te plaatsen. Maar het was echt niet TEGEN jou bedoeld. Juist helemaal niet.

Nee joh, ik snap het helemaal ;)
Ik vind het alleen maar goed erover te praten.
Maar om gewoon even on-topic te blijven, ik geloof wel dat een gaaitje die als baby veel te vroeg 'volwassen' moest worden om het zo maar even te zeggen eerder gedragsproblemen kan ontwikkelen, dan heeft het met de opvoeding niet veel te maken.
De gaai die ik eerst had, is veel later uit t nest gehaald dat weet ik vrijwel zeker.
Ik weet niet hoe jullie daarover denken, maar er zijn zoveel factoren die een rol spelen of een gaai een goed huisdier kan zijn, ofwel gelukkig is.
Ik vind dit juist een heel interessant onderwerp ;)
« Laatst bewerkt op: maart 10, 2008, 12:20:07 pm door Africangrey »

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #16 Gepost op: maart 10, 2008, 12:22:06 pm »
Of een papegaai een goed huisdier is?
Tsja, dat vraag ik mij ook weleens af. In het verlengde daarvan ligt voor mijn gevoel de vraag of het hebben van een huisdier uberhaupt wel goed is. Wat kunnen we huisdieren in het algemeen bieden? Is 3x daags een rondje lopen met je hond voldoende? Als we kijken naar problemen met papegaaien en het afstaan van papegaaien, dan denk ik ook aan alle zwerf- en asielhonden. Met honden speelt hetzelfde, alleen is dat veel meer geaccepteerd in de maatschappij. Het houden van papegaaien is nog betrekkelijk jong als je dat vergelijkt met andere dieren zoals honden en katten. Ook honden en katten raakten in de loop der jaren/eeuwen steeds gedomesticeerder, zou dat in de toekomst ook niet met de papegaaien gebeuren?
De schrik sloeg mij om het hart toen ik op de achterflap van het boek van Bonny Talsma las dat 90% van de papegaaien in meer of mindere mate problemen cq overlast aan zijn eigenaar bezorgde. Wie was ik om bij die 10% te gaan horen? Dit las ik voordat ik mijn edel aanschafte, ondanks alles heb ik dus toch voor een gaai gekozen. En ook al vind ik het moeilijk, en zullen sommigen het niet met mij eens zijn; de toekomst zal het uitwijzen of ik er wel of niet wijs aan heb gedaan mijn gaai aan te schaffen. Ik kan niet in de toekomst kijken, misschien ontwikkelt mijn gaai probleemgedrag, ik zal er alles aan doen wat in mijn macht ligt om dat tegen te gaan. Misschien gaan zich situaties voordoen dat ik mijn gaai niet de aandacht en zorg kan geven die hij nodig heeft, maar als ik dat relativeer, dat zal met andere huisdieren net zo spelen.
En natuurlijk neem je je gaai dingen af als je hem in gevangenschap houdt, net zoals andere huisdieren dingen worden afgenomen. Maar je geeft je gaai ook weer andere zaken die hij in vrijheid niet had.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #17 Gepost op: maart 10, 2008, 12:41:23 pm »
En nou Boefie heeft precies dezelfde opvoeding gehad, zelfde thuissituatie kreeg dezelfde aandacht, mee naar buiten, in de douche enz.
En kijk nou wat er is gebeurd, ik kan er zelf ook geen touw aan vastknopen ??? Deze vogel heeft een heel ander karakter.

Maar om gewoon even on-topic te blijven, ik geloof wel dat een gaaitje die als baby veel te vroeg 'volwassen' moest worden om het zo maar even te zeggen eerder gedragsproblemen kan ontwikkelen, dan heeft het met de opvoeding niet veel te maken.

Dit is dus één van de dingen die ze zo gelijk maken aan kinderen.
Ze krijgen allemaal dezelfde opvoeding en toch heb je er een kint tussen zitten
met gedragsproblemen of wat ook. Ook is het zo dat een kind dat een slechte
start heeft gemaakt ook problemen kan tegenkomen in zijn verdere leven, en
daar kan je als opvoeder niets aan doen, hoe moeilijk ook ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #18 Gepost op: maart 10, 2008, 12:47:07 pm »
Ik had Bobbie en Dinky (bijna) tegelijkertijd. Er zat 2 maanden tussen. Allebei jong maar zelfstandig, 13 weken ongeveer. Allebei jardine. Allebei dezelfde opvoeding. Maar mensen, wat zat er een verschil in karakter tussen die 2. Dinky is altijd veel zachter van karakter geweest. Bobbie was de clown, praten, zingen, fluiten, op zijn rug spelen. Maar ........ ook constant proberen zijn grenzen te verleggen. Bij hem blééf ik opvoeden. We hebben op een gegeven moment zelfs de poten onder de kooi weggezaagd. Hij probeerde flink dominant te zijn.
Dinky totaal niet.

Zo zie je maar, net wat Antonia schrijft: wat een karakterverschillen, :CENS net als bij kinderen.

Caiolinda

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: maart 10, 2008, 13:41:50 pm »
Ik denk dat je je dat bij alle huisdieren kan afvragen. En net als leon zegt ook bij kinderen kan je dat denken of je daar wel goed aan doet. Je weet het nooit van te voren.

Als je een huisdier neemt dan moet je er wel het beste voor kunnen geven ruimte en opvoeding en mocht het uit de hand lopen krijg je alleen maar een pluim als je een andere oplossing zoekt.

Groetjes Linda

TWEETY

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: maart 10, 2008, 20:51:41 pm »
oei zwaar onderwerp  :CENS
meestal vraag ik me af " ben ik een goeie papegaai eigenaar "  :)
maar eigenlijk voel ik me soms schuldig dat we hoe modern en vrij we ze ook opvoeden we ze toch van hun vrijheid beroven.
Dat gevoel heb ik ook als ik in een winkel chinchillas of fretten en zo zie zitten , zijn dat wel huisdieren  :CENS
langs de andere kant ben ik blij dat tweety bij mij is , en tweety is voor mij een goed huisdier,

Offline Marijke

• Net zelfstandig
« Reactie #21 Gepost op: maart 10, 2008, 21:20:47 pm »
ik zie het als kinderen...
de opvoeding doet al veel werk

Daar heb je inderdaad gelijk in, ik heb nog geen kinderen maar als je een papegaai kunt opvoeden.. :CENS heb gehoord dat een papegaai opvoeden moeilijker kan zijn dan kinderen opvoeden! Dus wij gaan even oefenen  ;D

net als de kindjes , ik heb er zes en het zes totaal verschillende,

Poehh 6 kinderen ik moet er niet aan denken, ook niet aan 6 tamme papegaaien hoor!!! Al zeurt arno nu al over een tweede Grijze roodstaart man, hebben Qwiebus nog geen week  :( waar eindigd het....

Iedereen voed zijn papegaai op zijn/haar eigen manier op, en iedereen denkt het beter te doen of te kunnen! Als je maar in jezelf gelooft! en de gaai het vertrouwen geven dat is ook heel erg belangrijk!!!

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #22 Gepost op: maart 11, 2008, 00:40:28 am »
ben blij dat er een topic over word geopend, ik zat namelijk ook met die zelfde vraag ,zeker sinds de komst van toni
hij is zo heel anders als tuur en flip , hij krijgt hier bij ons dezelfde opvoeding als de anderen , maar merk wal dat het bij hem anders aankomt/overkomt
de andere 2 waren baby's oen ze hier kwamen en werden door ons gevormd (als ik het zo mag noemen), hij is al 2 ,evenoud als de andere maar ozoo verschillend ,een heel ander type grijsje

kan begrijpen dat hij wegmoest (ook al klinkt dat nu cru, geen verwijt naar niemand) hij maakt ons ook soms gek door zijn gedoe en dan troost ik me, heb even geduld ,hij is er nog maar pas ,hij moet nog wennen ,

maar wat als de andere 2 zijn (voorlopig gedulde ) gedrag gaan overnemen , ben ik dan nog zo soepel in men overdenkingen , sta ik dan ook op het randje van pppffff dit kan zo nimeer

maar een goed huisdier , daar zeg ik volmondig "JA" op , als ze gelukkig zijn , ze spelen met elkaar , dan voelen ze zich wel goed zo

congogrijsje

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: augustus 19, 2008, 20:55:21 pm »
Ben hier ook blij mee :-[
Ik krijg begin zomer een grijze roodstaart, en zit nog wel te twijfelen of het verstandig is.
Vooral met de hoeveelheid aandacht die hij nodig heeft. Hoeveel aandacht geven jullie je gaaitje
per dag (uren)? Ik heb zomervakantie 8 weken dus heb ik in het begin heel veel tijd maar daarna alleen s'ochtends vroeg s'middags en s'avonds  hij zit dan wel een uur of 5/7 alleen.  Is dit erg? :(
gr. natanja
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2008, 21:03:02 pm door congogrijsje »

congogrijsje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: augustus 19, 2008, 20:56:16 pm »
Vindt het ook erg als mensen tegen mij zeggen:
'vogels horen in de natuur, het is zielig om ze in een kooitje te doen'.
Maar sommige vogels hebben het heel fijn bij hun baasje :dance: toch?
Of als je ze kortwiekt (dat ze dan niet natuurlijk rond kunnen vliegen)
wat vinden jullie?
gr. natanja
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2008, 21:01:55 pm door congogrijsje »

cosch

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: augustus 19, 2008, 22:21:56 pm »
Het scheelt dat papegaaien/grijsjes vrij flexibel zijn en passen zich goed aan.
De ene gaai heeft ook meer aandacht nodig dan de andere.
Als je een grijsje neemt moet je er ook helemaal voor gaan. Ik denk niet dat je spijt zult krijgen. Vaak gaan dingen heel automatische. Het is mooi om de gaai mee te laten draaien in het gezin, dan hoef je er ook geen extra aandacht aan te geven. En gaat het bijna van zelf.

Vindt het ook erg als mensen tegen mij zeggen:
'vogels horen in de natuur, het is zielig om ze in een kooitje te doen'.

Hier hebben we ook nog wel topics over. Dat is altijd een hele moeilijke discussie.

congogrijsje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: augustus 20, 2008, 11:21:02 am »
Bedankt voor je reactie :thumsup:
Denk ook niet dat ik er spijt van krijg ;)
gr. natanja

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #27 Gepost op: augustus 21, 2008, 21:21:00 pm »
Leuk dat dit topic weer even naar boven komt, was er toen nog niet.
En ik denk dat het iets heel dubbels is.
Aan de ene kant, die kant dat we die vogels gewoon zo super gaaf vinden, willen we ze zo dichtbij mogelijk hebben. alles geven, liefde speeltjes het beste voer, etc.
Aan de andere kant weten we dat we een aantal dingen niet kunnen geven, dus voorzien we ook nog eens in een soortgenootje. Maar de vlieg vrijheid kunnen we ze niet geven, althans de grotere vogels in een huiskamer niet.
Een voliere/vlucht is al beter zeker bij het wat kleinere spul. Maar indien gewiekt houdt het op natuurlijk.

Wat mij vooral bezig houdt is wat wil ik nu van zo'n beestje, ik heb het verschil gezien met grasjes uit het zelfde nest, binnen in de keuken, met voldoende vrijheid en met zijn alle in de voliere,...conclusie daar zijn ze happier en dus daarbij gevoegd.
Dus wat wil ik, ja zou aan de ene kant graag een vogel binnen hebben, liefst wat groter dan een grasje om tam te maken en te kroelen en verzorgen, dingen te leren, ......vleugels af te nemen  :(

Mijn conclusie is dan nu ook, dat gaan we niet doen, ik ben er uit, vogels zijn prachtbeesten, mijn lust en mijn leven maar ze moeten vliegen, zoveel mogelijk, dus hou ik het bij de wat kleinere soorten in een voor mij zo groot mogelijke voliere met buitenvlucht. Zo dicht mogelijk bij de natuur, zonder de natuurlijke vijanden.  ;)

En kroelen dat doe ik zowiezo met mijn kind maar heb besloten om van het voorjaar een wat gedomesticeerder huisdier te nemen die niet gewiekt hoeft te worden maar zo mee het bos in kan, een hond.  :)
Altijd gehad en weer gewild zodra Thom een beetje de leeftijd had, hij is nu 5 en half dus mooi, heeft hij er ook wat aan. Mijn vorige honden hebben de leeftijd van 12 en 13 gehaald toen was Thom een baby, handen vol dus maar wegdoen is natuurlijk taboe! Je gaat geen hond weg doen als je een kind krijgt, dan moet je maar rekening houden met en beter plannen of gewoon het beste er van maken, het is geen oud speelgoed!
Maar toen ze er niet meer waren was er wel het verdriet maar toch ook het besef, nu is het kind even volledig in de aandacht, en ooit....

Dat ooit gaat dus komen dit voorjaar, en zoals ik al liet doorschemeren is er twijfel geweest om een tamme vogel te nemen, opvoeden. Maar hoe leuke en verleidelijk het ook is als je die scheetjes ziet, ik doe het niet, het voelt me toch tegennatuurlijk, dus ik ben het qua mening met Pika eens.

Maar dat is mijn mening en mijn gevoel, waar ik mee leef. Ik laat heel graag andere mensen in hun mening daar we nu ( gelukkig ) ook niet allemaal het zelfde zijn en zou er ook niemand om veroordelen of aanspreken. Behalve als het om MIS-handeling gaat natuurlijk.  :-[

cosch

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: augustus 21, 2008, 21:38:49 pm »
Hele duidelijke mening. Niets op aan te merken!  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #29 Gepost op: augustus 21, 2008, 23:18:49 pm »
heel duidelijk gesproken nicky
alleen één ding ,nu je besluit om geen groetere vogel te nemen ,blijf je hopelijk toch wel actief hier hé  ???
anders gaan we je nog gaan missen, je hoort toch bij de plf-familie  :-*