Auteur Topic: Jacco pinda  (gelezen 9699 keer)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
Jacco pinda
« Gepost op: maart 10, 2008, 19:33:34 pm »
Mijn partner zeurde me al jaren de kop gek om een papegaai. Een ara of een grijze moest het zijn. Toen ik in 2006 door ziekte thuis kwam te zitten en er geen uitzicht was op een andere baan, ben ik er werk van gaan maken. Ik had nu toch de hele dag de tijd. Gek genoeg ben ik op speurders.nl gaan kijken en kwam daar een oproep tegen van mensen uit onze eigen woonplaats. Ze zochten een goed tehuis voor hun vogel, die door omstandigheden weg moest. We maakten een afspraak en gingen kijken. Eigenlijk vonden we het maar een rare grijze, zo klein, zo donker en die staart was helemaal niet zo rood. Maar hij was geweldig, kletste de oren van ons hoofd, deed zijn hele scala aan kunstjes en stal ter plekke onze harten. We hebben die avond nog lang gepraat of we het wel of niet zouden doen, maar eigenlijk wisten we allebei al dat we die vogel nooit meer zouden willen missen. Dus het werd Jacco!!

Het verhaal van Jacco was onduidelijk. Hij zou krijsen en bijten naar hun dochtertje. Jammergenoeg was het meiske zelf de hele tijd dat wij er waren aan het gillen en krijsen en ze sloeg tegen de kooi, dus we hadden meteen al het idee dat dit ongewenste gedrag niet de fout van de vogel was. Jacco zou, volgens hun verhaal, een jaar of 12 zijn, en door de geboorte van hun kindje zou hij de laatste 2 jaar niet meer uit zijn kooi geweest zijn. In zijn kooi hingen 2 stukjes speelgoed en een spiegel. Hij zag er goed verzorgd uit, mooie veren en gezond, alleen een beetje te mager. Later, toen we zelf wat meer verstand van vogels kregen (mede dankzij bird planet) bleek dat Jacco eigenlijk steeds verkeerd voer kreeg. Pitten met heel veel zonnepitten en doppinda's, hij at met de pot mee (lekker, aardappels en groente, met zout en zo) en kreeg regelmatig een lepeltje vla, vooral Bolino vla (lekker met chocola). Nou ja wij waren meteen verliefd op die vogel, en we zouden zelf wel kijken hoe we zelf met hem om zouden gaan.

Op zondag, middenin de zomer werd hij bij ons gebracht, met kooi en al in een vrachtwagentje. Ik had al vast wat extra speeltjes voor hem gekocht en we hadden een plekje ingeruimd in de huiskamer. Vanaf het moment dat hij binnen was, heeft hij het naar zijn zin gehad. Het was warm die eerste dag en hij kon meteen met kooi en al naar buiten. We konden meteen al met hem knuffelen (nog even door de open deur) en hij floot, kletste en was vrolijk. Na een week hebben we hem laten kortwieken en kon hij bij ons zitten, toen was het hek helemaal van de dam. Alleen als er niemand thuis was moest hij in zijn kooi, maar zodra 1 van ons er was, ging de deur open en mocht hij overal mee heen. We hebben hem overgezet op voer wat beter voor hem was, en hij had allerlei uitdagingen. Hij werd wat boller, zijn veren gingen glanzen en zijn staart werd roder.
Na een maand of 4 kreeg hij een grijze vlek in zijn ene oog. Wij naar Doormalen, en daar bleek dat Jacco pas een jaar of 6 kon zijn, ouder niet. De vlek was helaas juvinale staar, opgelopen door een verkeerd behandelde infectie (dat wisten we want dat hadden de vorige eigenaren verteld). Helaas niks aan te doen, hij zal langzaamaan aan dat oog blind worden.
Na een half jaar vond ik weer werk en sinds maart vorig jaar is hij 3 dagen per week van 8.00 - 15.00 alleen. Hij doet het prima. Jacco is netjes opgevoed dat kunnen we heel goed merken. En bijten en krijsen? Dat hebben wij nog niet gemerkt. Wel wil hij zo af en toe happen, maar nog nooit tot bloedens toe. Het was een supervogel!!

En dat is eigenlijk nog steeds zo. We leren nog elke dag en Jacco bind ons steeds meer aan zich. Hij is nu echt deel van ons gezin en we beleven samen van alles. Hij is al een paar keer in de vijver gevallen, gaat mee op vakantie etc. Kortom een vogel om van te houden.
« Laatst bewerkt op: januari 12, 2013, 15:06:19 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
herinneringen uit het verleden van een grijze
« Reactie #1 Gepost op: maart 14, 2008, 14:25:58 pm »
Zoals ik al vertelde, sinds de dag dat we hem zagen zijn we alledrie helemaal weg van die vogel. Op een ander forum heb ik al heel veel annekdotes over hem verteld.
Zoals bijvoorbeeld op die mooie zomerse zondag toen de schildpadden aan de kant van de vijver lagen te zonnen. Jacco struinde langs de rand van de vijver en trapte per ongeluk op een schild. De schildpad schrok zich een ongeluk, en dook met een plons de vijver in. Hiervan schrok Jacco toen zo verschrikkelijk, struikelde achteruit en riep "pakkum, pakkum". Wat had ik toen een spijt dat de videocamera niet net aan stond.
Of van die keer dat hij bij mij in de tuin op een standaard zat toe te kijken hoe ik een eetstandaard voor hem aan het maken was. Het was januari en best koud, maar het zonnetje scheen en we waren lekker buiten. Totdat ik de accuboor aandeed. Jacco schrok zich een hoedje, tuimelde achterover van de standaard (die gelukkig niet zo hoog was) en rollebolde zo de vijver in. Jeetje wat zijn we toen allebei vreselijk geschrokken zeg. Ik heb hem met 1 maai uit de vijver gevist en ben hem meteen onder een warme douche gaan zetten.
Ook een vreselijk leuk moment, was die keer geweest dat we hem even niet zagen. Jacco liep los door de tuin en ik was aan het heen en weer lopen. Op een bepaald moment zag ik hem even niet, en omdat bij ons natuurlijk altijd het gevaar van in de vijver vallen dreigt, riep ik uit gewoonte "Jacco waar ben je?" Er kwam toen heel lief vanachter een lampje "hiehier". Gelukkig hoorde Paul het ook, anders had nooit iemand mij geloofd.

Reken er dus maar op dat er van Jacco inderdaad een heel boek gaat komen, want ik schrijf graag en Jacco beleefd elke week wel een spannend, lief of ontroerend moment.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2008, 14:29:51 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
Re: Jacco pinda
« Reactie #2 Gepost op: maart 17, 2008, 14:42:02 pm »
Sinds Jacco bij ons woont ben ik regelmatig in de weer met spijkers, schroeven een zaag en de accuboor. Ik maak dan voornamelijk speelbomen. Het is maar goed dat mijn man nog niet wist dat ik handig was, anders had ik het huis moeten verbouwen in plaats van hij :P.
Vorig jaar heb ik een standaard gemaakt voor buiten. Jacco heeft daar de hele zomer met veel plezier op gezeten. Belangrijkste reden hiervoor was, dat hij er makkelijk af kon klimmen. :CENS Jacco is een struiner, geen klimmer. Vliegen kan hij niet, omdat hij is gekortwiekt. En aan klimmen heeft hij een broertje dood. Liever loopt hij lekker door de tuin, over het terras en door het gras. Dan kan hij badderen in de vijver, cavia's (die ook loslopen) opjagen, caviavoer uit het hokje jatten, en (zijn meest favoriete bezigheid) de tuinhaard onderspitten op eetbare stukjes hout. Dat laatste mag hij absoluut niet, en dat maakt het nou juist voor hem zo leuk. :whoohoo: Behalve struinen vind Jacco tenen happen ook een geweldig spelletje, vooral omdat de eigenaar van de tenen de meest rare sprongen maakt om zijn snavel te ontwijken. Wij zijn het wel gewend, maar onze visite is hier niet altijd van gediend. Dus vonden we het handiger als ik iets zou bedenken waar hij alleen van af kan klimmen als wij dat goed vinden.
Nou heb ik toevallig voor de winter een speelstandaard gemaakt voor binnen. Omdat we weten dat Jacco voor hij bij ons kwam 2 jaar niet uit zijn kooi is geweest, vinden wij het belangrijk dat hij zo weinig als noodzakelijk is in zijn kooi zit. Jacco kan namelijk niet spelen, en wij vinden het voor hem belangrijk dat hij wel kan spelen, en ook beter leert klimmen. Dus er kwam een hoge, stevige speelstandaard achter in de kamer voor de deur te staan, leuk met uitzicht op de tuin. Jacco zit er graag op, en begint ook steeds beter te klimmen.
Maar dat ding blijkt een echte sta in de weg en nu had ik bedracht dat die grote speelstandaard wel naar buiten kan, en voor in de kamer ben ik iets aan het maken wat aan het plafond hangt. Ik ben daar gisteren aan begonnen en Jacco zat gezellig bij me op tafel om te zien wat ik aan het doen was. Gezeten op zijn activity centre (ik werk in de kinderopvang, dus Jacco krijgt regelmatig afgedankt babyspeelgoed) keek hij aandachtig toe hoe ik in de weer was met touwschommels, kettingen en ijzerdraad. Ik heb een ronde bak gekocht in het tuincentrum, die met 3 kettingen aan een haak in het plafond komt te hangen. Boven die bak heb ik 2 touw ringen bevestigd, die bedoeld zijn als zitstokken, het geheel heeft een doorsnee van ongeveer 60 cm. Terwijl ik bezig was om die ringen vast te maken, klom Jacco van zijn plastic torentje en ging een beetje wiebelig op de rand van de bak zitten. Toen ik het hele ding een keer om te proberen aan de kettingen vastpakte, klom hij als een bezetene langs de kettingen omhoog en kroop gezellig op mijn hand. Hij trok gezellig 1 poot op en ging naar het ding onder hem zitten kijken. Lang heb ik het niet vol gehouden, want de hele constructie weegt aardig wat, maar ik vond het wel lief. Eenmaal weer terug op het activity centr, ging hij druk in de weer met de draaimolen en kon ik de laatste hand aan mijn hangende vrijzit leggen. Nu alleen nog aan het plafond maken en er kan vrij gezeten worden. Volgens mij vind Jacco het wel wat. :thumsup:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #3 Gepost op: maart 19, 2008, 12:00:40 pm »
Een dag als vandaag wil ik niet meer mee maken. Mijn god wat ben ik bang geweest. Nu gaat het weer beter, maar als ik er nog aan denk.........!
Het is woensdag en dan ben ik altijd thuis. Eerst hol ik even gauw over de markt en als ik thuis kom mag Jacco uit zijn kooi. Dat weet hij, dus meestal zit hij al klaar. Maar omdat vandaag mijn dochter een uurtje later naar school gaat, heeft zij hem al eerder uit de kooi gehaald en nu zit hij er boven op. Ik zeg dat hij naar buiten mag, omdat het lekker weer is, nu nog wel. Hij snapt het niet, maar stapt wel op mijn hand, half op de mauw van mijn shirt. Hij wrijft met zijn snavel langs mijn mouw, en hoewel ik weet dat hij niet zal bijten, vind ik dat toch een beetje eng en zeg duidelijk, "nee Jacco, dat wil ik niet". Dus begint hij nog harder te schuren en de punt van zijn snavel krast langs mijn mouw, in mijn huid. Dat doet zeer en ik maak een schokbeweging met mijn hand. Wat er precies gebeurt weet ik niet, maar het volgende moment ligt Jacco op zijn zij op de grond (wij hebben plavuizen), hij ademt zwaar en probeert op te staan, maar draait alleen rondjes om zijn as. Hij is keihard gevallen, en zonder te fladderen met zijn koppie en schouder tegen de grond gesmakt. Ik plof naast hem neer en roep zijn naam, hij reageert maar kan nauwelijks bewegen. Dat maakt dat ik in paniek raak (niks voor mij, ik blijf altijd rustig, maar nu dus niet). Ik weet niet wat ik doen moet en kan hem niet helpen. Hij hangt inmiddels op zijn pootjes, helemaal scheef naar links overhellend en blijft rondjes draaien. Zijn ogen zijn groot en liijken niks te zien. Ik probeer hem te pakken, maar hij wil mijn hand ontwijken en wordt nog onstabieler, dus staak ik mijn pogingen. Ik voel me vreselijk, ik zie het onder mijn ogen mis gaan en kan helemaal niks doen. In paniek bel ik Paul, die op zijn werk zit en natuurlijk helemaal niks kan. Jacco zit inmiddels stil en versuft op de grond. Paul heeft even nodig om te horen dat ik hem bel, krijgt een verward verhaal van een Jacco die bijna doodgaat en schrikt zich natuurlijk ook te pletter. Terwijl ik met hem bel steek ik mijn hand uit en stapt Jacco op mijn hand, nog helemaal suf. Hij hangt tegen me aan, ogen wagenwijd open, nog steeds scheef naar links. Paul zegt dat ik rustig moet zijn, dan wordt Jacco ook rustig, hij zegt dat het het beste is om hem of even bij me te houden, of hem in zijn kooi te zetten zodat hij bij kan komen. Er is verder niks aan hem te zien, dus Paul gaat er van uit dat hij erg gedesorienteerd is door de smak, en even tijd nodig heeft om bij te komen. De bel gaat en mijn hulp komt binnen, Jacco nog steeds tegen me aan en Paul aan de andere kant van de lijn. Ik hang de telefoon op en ga een poosje rustig met Jacco op een stoel zitten, hij pingt een paar keer naar Mirella en zet zijn veren op. Langzaamaan lijkt hij bij bewustzijn te komen. In zijn kooi wil hij niet, hij wil bij mij blijven zitten. Ik hou hem dicht tegen me aan, knuffel en praat zachtjes en kijk goed naar hem, tel alle tenen, pootjes en zelfs veertjes om te zien of er echt niks is. Hij lijkt een blauw oog te hebben, maar dat blijkt de weerschijn van zijn veertjes te zijn. Mirella kijkt mee en haar valt niks op, behalve dat hij erg stil is. Hij schuift een beetje over mijn arm heen en weer en wordt nieuwschierig naar de touwtjes van mijn capuchon. De grip van zijn pootjes op mijn arm is stevig, maar hij helt nog steeds een beetje naar links. Na een half uurtje zet ik hem op zijn speelstandaard, lekker in het zonnetje. Hij lijkt nog wat tuitelig maar gaat zich poetsen en snoept wat lekkers. Omdat het zonnetje zo lekker schijnt doe ik de deuren open en hij gaat een beetje mee fluiten met de vogeltjes buiten. Ik bel Paul weer even om te zeggen dat het beter gaat. Die is blij met mijn telefoontje en legt uit dat waarschijnlijk zijn evenwichtsorgaan een opdoffer heeft gehad, dat is bij vogels natuurlijk een heel fijn en complex orgaan, en dat zal tijd nodig hebben om te herstellen.
Het is nu 3 uur verder en Jacco zit in zijn kooi, ik hoor hem fluiten tegen Mirella en af en toe zegt hij iets. Ik begin er weer vertrouwen in te krijgen dat het goed gaat komen, maar ik zal de komende dagen nog wel heel erg allert zijn.
En ik..........................zal vanavond wel uitjanken als Paul thuis is, hoewel..............ik moet eerst nog werken.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #4 Gepost op: maart 24, 2008, 20:40:18 pm »
Pasen betekend voor ons een feest gelijk aan kerst. Eerst lekker uitslapen, dan een champagne ontbijtje met allerlei lekkere broodjes en beleg, en dan pakjes uitpakken. De paashaas brengt bij ons namelijk pakjes. Omdat wij allemaal in de laatste maand van het jaar jarig zijn en we op die manier alleen dan kadootjes krijgen, hebben we de paashaas ingevoerd toen onze dochter 1 jaar was. En het bevalt ons best zo. Niet alleen voor ons zijn er pakjes, ook voor de beesten. En Jacco, die geniet ook mee van een gezellig en uitgebreid paasontbijt.
Dit jaar begon de pasen een beetje raar. Jacco kreeg zijn kado al op paaszaterdag. Omdat dit met een flinke haak in het plafond gemaakt moest worden en dat betekende boren, en boren doe je niet op eerste paasdag vinden wij. Jacco kreeg een vrijzit die ik zelf had gemaakt en natuurlijk moest hij er meteen op. Hij is nog niet helemaal over de schok van afgelopen woensdag heen en wil nog niet bij mij opstappen, maar met de opstapstok lukte het wel. Geweldig vond hij het. Normaal is onze vogel een kat uit de boom kijker, maar dit keer ging hij meteen op onderzoek uit. De krant onderin de bak was eerst favoriet. Zo'n krant kan hij dan niet heel laten gewoon, die moet versnipperd. De zitstokken zijn van katoen, dus ook daar moest een poos flink in gebeten worden. Toen kwam er visite en die was toch interessanter dan de nieuwe zit.
Nadat we de visite ujitgezwaaid hadden, hebben we nog een poosje in het ziekenhuis doorgebracht, omdat dochterlief tijdens een stoeipartijtje met papa, haar vinger leek te breken. Gelukkig bleek uit de foto's dat het erg meeviel, het is alleen flink gekneusd, dus een poosje drukverband en mitella wordt het wel, maar geen gips.
Later dan verwacht begon het leukste van die avond, de pakjes onder de tak schikken. We hebben een flinke paastak ieder jaar, met veel versiering er in. Toen we de weersvoorspellingen hoorden hebben we er nog even over nagedacht om de kerstboom van zolder te halen, maar achteraf hebben we het maar bij de tak gelaten.
Jacco vind deze activiteiten altijd heel leuk om te bekijken. De tak staat vlak voor zijn kooi en hij bekijkt elk pakje aandachtig. Het rode pakpapier vind hij niet zo, alle andere kleurtjes vind hij geweldig. Veel later dan gepland gingen we slapen die nacht en dus zou het champagne ontbijt ook later beginnen hadden we bedacht. Zo niet Jacco. Om 09.00 uur zat hij vrolijk te fluiten en te tuuten in zijn kooi alsof hij vond dat hij nou lang genoeg naar de pakjes had gekeken. Hij wilde nu wel eens weten wat er in zat.
Daarom ben ik maar naar beneden gegaan en heb ik hem op zijn nieuwe vrijzit gezet. Dat vond hij geweldig. Het ding hangt voor de tuindeuren en daar is 's morgens al vroeg de zon. Met de deuren open heeft hij een tijd met de vogels buiten mee zitten zingen en hij genoot zichtbaar. Ondertussen heb ik een aantal speeltjes opgehangen en toen was het eind helemaal zoek. Terwijl ik de tafel versierde en Meagan met een arm in een mitella toch broodjes bakte, ging Jacco op onderzoek uit.
Na een poosje geklauterd te hebben hoorde ik in eens "kom maar" vanaf het plafond. Ik keek omhoog en ja hoor, daar zatg mijnheer. Met 1 poot aan de haak en de anderen aan een ketting. Wij lagen natuurlijk helemaal in een deuk. Tegen de tijd dat Paul beneden kwam, zat hij daar nog. Trots als een pauw dat hij zo hoog geklommen was. Maar toen hij zag dat we aan tafel gingen, wilde hij toch wel gauw opstappen en eenmaal op de eetstandaard was de vrijzit alweer vergeten. Het werd smullen voor onze vogel. Een stukje van een gebakken eitje, een stukje van een paashaantje met pindakaas, een stukje croissant met oranje marmelade en dan nog een echt stukje paasbrood met spijs. Als toetje kreeg hij nog een miniem stukje matzes met suiker en toen plofte hij bijna. Hij wilde natuurlijk weer op de vrijzit, en wij gingen pakjes uitpakken. Toen ik na een kwartiertje naar hem keek, zat hij lekker op 1 pootje op de onderste ring in het zonnetje te dommelen. En hij had geen champagne gehad???
De rest van de dag heeft hij doorgebracht met het ontdekken van alle mogelijkheden en heeft hij ontdekt dat ondersteboven hangen en op de bodem meppen toch wel het leukste is.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #5 Gepost op: april 02, 2008, 15:48:16 pm »
Jacco is alweer een paar weken gelukkig met zijn hanging basket.  :thumsup: We hebben er wat speeltjes ingehangen om hem af te leiden van de hordeur. Want dat is namelijk zijn leukste spelletje. Even schommelen en dan .........snavel aan de rand van de hordeur en roetssssjjjj, naar beneden.  :P Omdat hij weet dt hij dit niet mag, doet hij het alleen als (hij denkt dat) wij niet kijken. Maar........meestal verraad de domoor zichzelf, want als hij eenmaal beneden is.  :) Meestal roept hij iets als hij o de grond is aangekomen en dan hoor je natuurlijk dat het geluid van beneden komt en wete je dat het weer zo is. Zodra een van ons ziet dat hij wilo gaan roetsjen, krijgt hij een waarschuwing. Dan draait hij zich vliegensvlug om met een kop van "maar ik deed toch helemaal niks" en dan gaat hij heel hard in het touw zitten bijten. ??? Maar ondertussen, als hij ook maar even zijn kans schoon ziet.......... >:D

Nu het weer wat warmer wordt gaat hij ook wat vaker naar buiten. Dat vind hij altijd geweldig. Hij stapt dan dapper over het terras en gaat meestal meteen richting vijver. Daar gaat hij dan badderen, zonder dat hij nat wordt overigens. Nu hebben wij in de winter altijd de stoelen en tafel opgestapeld en onder afdekzeil staan, en dat vind Jacco helemaal niet leuk. In de andere seizoenen zit hij namelijk graag op de stok tussen de poten van een ligbed, en als dat ligbed is ingepakt, kan hij daar natuurlijk niet zitten. Dit tot grote frustratie van onze vogel. De eerste paar keren dat hij dit aantreft, probeert hij nog onder het afdekzeil te kruipen, maar na een paar keer geeft hij zijn pogingen op  bye2. Ook al omdat het rond die tijd (begin november) te koud wordt om nog uren buiten te zitten. Maar, afgelopen zaterdag heb ik de tuin spullen onder het afdekzeil vandaan gehaald. Zaterdagmiddag mocht Jacco weer even naar buiten. Ik zet hem altijd op zijn standaard, maar daar is hij binnen een paar seconden van af. Even keek hij in het rond alsof hij zich moest orienteeren. Toen dribbelde bij richting vijver voor het badritueel. Eenmaal daar aangekomen deed hij verbasd een paar stappen terug. Net toen hij zijn koppie in het water wilde steken, ging het langs de kant erg rimpelen en klonk er een vreemd soort gekwork onder hem.  :o Vanaf een afstandje heeft hij een poosje gebiologeerd staan kijken, ontdekte toen zijn favoriete plekkie, stapte er op, trok zijn poot op en ging eens even ernstig nadenken wat dat nou wel allemaal was in die vijver.
Wij hebben een behoorlijk grote vijver, waar allerlei "wilde" dieren in voorkomen. Kikkers, padden en salamanders wonen in grote getale bij ons in de tuin. En vooral die kikkers zijn op dit moment heel erg druk bezig met het zorgen voor nageslacht. En dat......is wat Jacco zaterdag heeft gezien in zijn vijver.
Sinds zondag hangen er 6 enorme bollen kikkerdril aan de oeverplanten in onze vijver. Omdat het vandaag best zonnig is, heb ik Jacco even in de tuin gelaten. Kennelijk is het kikker slaap tijd, want toen hij (nog een beetje terughoudend) de vijver naderde, zag en hoorde hij niks. Dus stak hij met veel enhousiasme zijn kop in het water, om nou eindelijk eens goed te gaan spetteren. En ja hoor, Jacco weer.........hij dook zo middenin een enorme bol kikkerdril. Gggggeeeeettttvvveeerrr!!!! tongue2
« Laatst bewerkt op: april 02, 2008, 15:53:04 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2008, 14:20:40 pm »
Zondag is het dan eindelijk echt mooi weer en zijn we de hele dag thuis. Al om kwart over acht 's morgens hoor ik beneden......"jaja, kom maar, kooommm, kom dan, Jacco lief he, Jacco pinda?" gevolgd door een vrolijk gefluit.  :thumsup: Omdat we sinds vorige week regelmatig een vermoorde kikker in huis vinden, zit sinds een paar dagen het kattenluik dicht, en liggen beide moordenaars in ons bed uit te slapen. Ze ergeren zich duidelijk aan het lawaai beneden en halen dan ook mij uit mijn slaap. Dus ga ik er maar om half negen uit, niet mijn tijd voor de zondag.  bye2 Als ik beneden kom zit ons grijze gevaar al tegen de voorkant van de kooi geplakt, met een koppie van "ja mag ik er nou eindelijk eens uit zeg!". Ik laat hem opstappen en wil hem naar de hanging basket brengen, maar dat is duidelijk niet zijn bedoeling. Hij vertikt het om van mijn hand af te stappen en roept, "Jacco lief he, Jacco pinda", waarmee hij duidelijk aan geeft dat hij iets anders wil. (Ja je spreekt Jacco taal of niet, ik gelukkig wel). Ik zeg dus "Oh je wil naar buiten zeker". En hij hipt zo hard op en neer dat hij bijna weer valt. Dus zet ik hem buiten o de speelstandaard. Daar kan hij eigenlijk niet af, en voor dat moment vind hij het goed. :a036:
Tijdens het ontbijt zit hij binnen bij ons aan tafel. Meagan is logeren en hij kijkt steeds een beetje vreemd naar de lege plek aan tafel. "Meagan, Meagan" zegt hij steeds, en als ik uitleg dat die vanavond weer komt is het goed. :CENS
En na het ontbijt wordt het feest, we gaan naar buiten. In no time is hij van zijn stok af en struint hij door de tuin. Alles is weer zoals hij het kent en hij drentelt van de ene kant van het terras naar de andere kant. Naar de vijver met dat gekke dril, naar de tuinhaard waar je niks uit mag eten (vorig jaar geleerd), langs die stoel die je zo lekker kan slopen, en waar je helemaal op kan klimmen (rotan fauteuil). Hij baddert in de vijver, fluit heel hard tegen wat musjes, en iets vriendelijker tegen de tortelduiven die altijd in onze tuin zitten, hij scharrelt wat onder het afdekzeil van de bbq en tuurt hoog in de lucht (daar vliegen nog wel eens 2 buizerds) en dan komt hij bij de achterdeur, waar ik net naar buiten wil stappen. Dan begint het allergeweldigste. Klompen happen. Ik heb van die Zweedse muilen aan, en dat is maar goed ook, want met Jacco los over de vloer en open teenslippertjes ben je zo een teen kwijt.
"Pakkum" roept hij vol overgave, en valt frontaal mijn klop aan. Ik til snel mijn tenen op, en hij bijt in de houten onderkant. Zo ga ik in een soort jump - hink - stap naar de schuur, want ik ben vandaag van plan de schuur op te ruimen en schoon te maken. Ik kom er al gauw achter dat dit met Jacco op mijn hielen niet gaat lukken. Soms wordt hij even afgeleid door een takje of musje, maar dan ziet hij mijn klompen weer en trekt hij weer ten strijde. Dus zet ik hem op de speelstandaard, zodat hij niet meer op de grond kan. Nou, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Woest is hij! :angry: Binnen 3 seconden klimt hij naar de onderste zitstokken (hoezo Jacco is niet zo'n klimmer?) dan is hij nog een centimeter of 50 boven de grond. Hij gaat ondersteboven aan de stok hangen, maar hij is te kort om die afstand te overbruggen. Dan bedenkt hij het volgende. Ondersteboven schuifelt hij opzij naar een van de staanders van het ding. Daar hapt hij zich in vast en laat dan zijn pootjes los. Zo laat hij zich op de grond vallen. Trots op zichzelf kijkt hij nog eens naar waar hij vandaan kwam, schikt zijn vleugels netjes op zijn rug en neemt dan een spurt naar de schuur, waar hij denkt mij (en vooral mijn klompen) aan te treffen. Maar ik was nou net even de keuken in gelopen en hij vind Paul bezig in de schuur. Van Paul mag hij de schuur in (van mij mag dat niet). Schoorvoetend stapt hij over de drempel, en verkent de betonnen vloer met zijn snavel. Da's raar, daar kun je op lopen. Gauw waggelt hij naar Paul en gaat op zijn voet zitten. Zo, dat zit beter dan dat koude beton. Samen vegen ze de schuur, Jacco roept regelmatig "pakkum" naar de bezem, maar echt krijgen doet hij hem niet. Dan gaan wij koffie drinken en scharrelt Jacco naar zijn favoriete plek onder het ligbed. Na een minuut of 5 zien we hem knikkebollen en nog wat later steekt hij zijn snavel tussen zijn veren en slaapt uren achter elkaar. Als om vier uur de zon achter het huis verdwijnt neem ik hem mee naar binnen.
 :hart:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #7 Gepost op: april 10, 2008, 16:27:40 pm »
En wij maar denken dat we onze gaai goed gewiekt hadden.
Gisteren middag waren we weer buiten in de tuin. Ik moest de was van de lijn halen en Jacco struinde op zijn gebruikelijke manier de terassen af, naar sloop dingen. Ik heb al verteld dat hij gek is op mijn klompen, en ja hoor, zodra hij er een zag, nam hij een aanloopje, riep "pakkum" en hapte vol overgave in het hout. Nu is dat spelletje wel even leuk, maar als je bezig bent is zo'n plagende gaai best lastig. Bovenddien zitten mijn voeten in die klompen en als hij van achter komt, hangt hij in mijn hielen, geen leuk idee!  :oDus besloot ik met mezelf dat hij het spelletje maar af moest leren. Ik pakte de bezem (daar is hij bang voor) en steeds als hij op mijn klompen aanviel, zette ik de bezem tussen hem en mijn voet in. Bij de derde keer schrikt hij zich ineens te pletter van die bezem, vliegt op!!!!!!!??????? over de pampasgras (en die is zeker 1,50 hoog) en midden boven de vijver, kan hij ineens niet verder, en stort zo het water in. Helemaal koppie onder. Ik steek gauw de steel van de bezem onder hem, maar ja die moest hij natuurlijk niet. :) Met zijn vleugels wijd, zwemt hij vervolgens zelf in een soort vlinderslag naar de rand van de vijver, hakt zijn snavel in het hout en trekt zich uit het water.  :thumsup: Dan rent hij naar zijn plekje onder de ligstoel en gaat daar heel hard zitten bibberen. :angry: Ik moet eigenlijk vreselijk lachen om dit maffe voorval, maar ik ben ook geweldig trots op hem dat hij zo makkelijk uit die vijver is gekomen. Ik haal hem snel onder de stoel vandaan en zet hem binnen onder een warme douche. Dat vind hij dan weer niks, maar het bibberen houd tenminste op. Als Paul 's avonds thuis komt krijgt hij het nadrukkelijke verzoek ons grijze mannetje iets korter te wieken dat tot nu toe, want als hij over die pampasgras kan, kan hij ook over de schutting. :o

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #8 Gepost op: april 13, 2008, 20:15:32 pm »
Het is zaterdag en super mooi weer. Omdat er niemand hoeft te softballen hebben we de hele dag voor ons zelf. Ik sta op tijd op en maak ontbijt op bed. Jacco krijgt zijn boterhammetje pindakaas en zijn boterhammetje vruchtenhagel. Als hij mij met dienblad de trap op ziet gaan, begint hij te fluiten. "Hee, dat is de bedoeling niet, ik wil naar buiten"  :angry: Hij zal even moeten wachten, eerst ons ontbijtje. We horen boven een geklets van jewelste, dus ik hoef niemand zelf wakker te maken, ik hoef alleen de deuren maar open te zetten. Zeker als hij ons hoort, gaat hij helemaal uit zijn dak. Zo te horen rent hij op, in en over zijn kooi en na een half uurtje is het geduld op en gaat hij echt krijsen.  :-X Omdat hij weet dat er dan helemaal niemand komt, houd hij er snel mee op en als hij weer lief zit te fluiten, gaat Paul naar beneden om met hem te kroelen. Het ontbijt is op en de familie komt in beweging. Er moeten nog wat boodschappen gedaan worden, dus Paul en ik gaan op pad, Meagan blijft thuis en Jacco mag naar buiten. Als wij weer thuiskomen is er koffie met iets lekkers, daar krijgt ook Jacco een hapje van. Hij is de hele tuin al door geweest. Heeft weer van alles gedaan en Meagan heeft zeker een uur klompenpakkertje met hem gespeeld (en ik maar proberen hem af te leren dat hij mijn klompen grijpt  :fool:). Hij is een beetje moe, en dat merken we. Hij klimt op zijn standaard, die achter Paul zijn stoel staat en gaat geconcentreerd zijn verenpak poetsen (nog steeds een beetje boos om zijn korte vleugeltjes.) Meagan en ik kruipen met een tijdschrift op een ligstoel en Paul gaat naar boven. Als ik na een paar minuten naar Jacco kijk, zit hij letterlijk te knikkebollen. Achter de stoel zit hij heerlijk uit de wind, maar nog net in het zonnetje. :yawn: Zijn oogjes vallen steeds verder dicht en na nog 1 minuutje steekt hij zijn snavel tussen zijn veren en valt vast in slaap. Het is altijd heel rustig in onze achtertuin (omdat wij meestal de enigen zijn die buiten zitten) en het enige wat je dan hoort is het fluiten van de wilde vogeltjes. Zelfs ons geklets zo af en toe, maakt hem niet wakker. Dan, eindelijk, om een uur of 4 's middags wordt hij wakker omdat de zon weg gaat achter het huis.  bye2. Hij kijkt een beetje verbaasd om zich heen en wij liggen helemaal in een deuk. Hij heeft dus gewoon 3 uur zitten knorren die mafketel. :)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #9 Gepost op: april 15, 2008, 16:33:16 pm »
Zoals al eerder verteld, hebben we Jacco nu ruim 1 1/2 jaar. Bij zijn vorige eigenaar heeft hij het goed gehad, maar..............! Vooral op het gebied van voedsel en spelen liet hun verzorging wel wat te wensen over. Op een warme vrijdagavond zijn we voor het eerst gaan kennismaken met Jacco en zijn gezin. 2 Jonge mensen en een klein meisje, die allemaal door elkaar heel erg enthousiast vertelde over hun vogel, en Jacco die in zijn kooi de show stal. Zo hebben we daar 1 1/2 uur gestaan. In die tijd hoorden we dat Jacco uit Enschede kwam (over zijn dialect zal ik later wel vertellen) en ongeveer????? oud moest zijn. We kregen een hoop informatie over zijn eten, dat voornamelijk bestond uit doppinda's en zonnebloempitten en gekocht werd bij  :-X omdat die zoveel van vogels wisten. Ze lieten zien dat hij iedere dag een pinda kreeg, waar hij dan zelf om vroeg (vandaar zijn naam Jacco Pinda), en dat was dan een walnoot die een stukje open gebroken werd om hem te helpen. Jacco ondertussen laten zien hoe hij die dan uit het pootje op at! En ze vertelden dat hij gek was op wat zij zoal aten. Ze gooiden iedere avond een aardappel (lekker gekookt met zout) in de kooi en ook wat van de groente (ook lekker zout) en van het toetje at Jacco ook mee, want dat deed hij zo leuk zelf van een lepel (Jacco weer demonstreren natuurlijk). Die avond stond er toevallig bolino vla in de koelkast, en ik kan me herinneren dat hij smulde van de chocola die daarin zat. Wij hadden natuurlijk totaal geen verstand van vogels, gelukkig maar want als we dat wel hadden gehad, waren we ter plekke in janken uitgebarsten en hadden we hem zonder na te denken meegenomen!! Hij stond daar in huis ook pal naast de eettafel, en kon dus zelf goed in de gaten houden of hij wel genoeg kreeg van wat zij aten.
Na deze eerste kennismaking zijn wij naar huis gegaan, en hebben we samen nog tot diep in de nacht zitten praten over of we nou wel..... of niet.....! Ik zal jullie de details besparen, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor wel Jacco overnemen. We waren namelijk allebei al in de eerste minuut van het bezoek gezwicht voor de charmes van deze vogel.
Gelukkig duurde het nog 4 weken voordat Jacco definitief bij ons kwam. We gingen namelijk eerst nog met vakantie. En in die vakantie heb ik een boekje gekocht over gedrag en verzorging van papegaaien. Gelukkig maar, want toen las ik wat er allemaal mis ging bij Jacco, en wist ik ook gelijk wat wij zouden gaan verbeteren.
Dus......... we kochten allerlei speeltjes, en echt papegaaienvoer. Het enige wat we niet gingen veranderen waren de walnoten, die waren goed had ik gelezen. En toen was de grote dag aangebroken.
Dat Jacco zich meteen bij ons thuis voelde heb ik in het eerste stukje al verteld. Hij kreeg 1 van de nieuwe speeltjes in zijn kooi en zo'n snoepstaaf en dat was voor dat moment even verandering genoeg. (Veranderingen moet je doceren had ik gelezen). In de week die volgde, hebben we het voer wat hij had langzaam vervangen door beter voer, zonder doppinda's en met veel variatie van allerlei zaadjes. Dat vond hij minder leuk, maar hij pikte het wel. En bij ons mocht hij ook met de pot mee eten, maar dan op papegaaien wijze. Als wij fruit aten, kreeg hij van alles wat. Hij vond het geweldig, voor hem was het nieuw en dus een uitdaging. En zeker als hij zag dat hij kreeg wat wij aten, want daar was het hem tenslotte om begonnen. Als wij brood aten, dan kreeg hij een klein stukje, belegd met pindakaas. Alleen de warme maaltijd, dat ging me te ver om zoutloos te gaan koken omdat we een papegaai mee moesten laten eten. Maar al gauw ontdekten we dat hij gek was op mais, dus als wij warm aten, dan kreeg hij een stuk mais. Om het idee voor hem te versterken dat hij erbij hoorde en mee mocht eten met ons, heb ik een standaard voor hem gemaakt waarop hij aan tafel zit als wij eten. Een paar maanden ging het op deze manier helemaal goed. Totdat ik in de winkel een papegaaienvoer vond, wat sweet noodles heette. Moest in de magnetron en smullen maar. Dat was wat voor Jacco, want die mais als avondmaaltijd begon hij een beetje saai te vinden. Hij smulde er dan ook van. Maar die pakken waren best duur, en wat er in zat kon ik ook maken. Dus sindsdien kook ik voor onze vogel. Een keer in de maand kook ik een pan met pasta, of rijst, en daar doe ik dan allerlei groentes door die ik eerst even roerbak in palmolie. Ik verdeel het over kleine porties en dat gaat de vriezer in. Dus, als wij eten eet Jacco mee, aan tafel, en zijn eigen voer. Gelukkig eten wij nooit toetjes, dus Jacco sinds hij bij ons is ook niet meer. De mais hebben we verplaatst naar na de maaltijd, als hij gedouched heeft. Dan krijgt hij die als beloning. 's Morgens als wij weg gaan en 's avonds als we weer thuis komen roept hij altijd Jacco Pinda, en dan krijgt hij zijn walnoot. Alvast een beetje open gepeuterd, anders kan hij hem niet kraken.
Toen Jacco bij ons kwam was hij veel te mager. Zijn borstbeen was net een kiel van een bootje. Nu..............nu hebben we een lekkere gezonde vogel. Slank, maar niet te mager, en met en verenpak dat glimt als een spiegeltje. Zijn staart is roder, zijn veren grijzer. Zijn snavel lijkt in de lak te staan. En wij...................wij zijn supertrots op ons mooie vogeltje, en blij dat we er toch een nachtje over doorgepraat hebben.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2008, 16:04:32 pm »
Onze vogel is in de rui, en dat zullen we weten ook. Niet dat hij chagerijnig is of zo, nee hoor helemaal niet. Hij is alleen heel stil.  :sorry:
Normaal kletst hij de oren van ons hoofd en fluit hij alle deuntjes die hij kent. Maar nu even niet. Hij poetst de hele dag zijn verenpak en fladdert heel veel. Dan sneeuwt het bijna in de kamer van de donsveertjes die van hem af komen. In het najaar was hij ook in de rui, maar toen kwamen ook de grote veren los en maakte hij nieuwe pennen. Nu lijkt het wel alsof alleen zijn winterjasje los komt, ik zie nog geen grotere veren en ook geen nieuwe pennen. Hij is erg lief en aanhankelijk, wil het liefste de hele dag bij je zijn en knuffelen. Zodra hij op een stok zit, dut hij in. Laatst viel hij zelfs aan tafel tijdens het eten in slaap.We zaten gezellig te kletsen en toen ik even naast me keek, waarom ik daar niks hoorde, zag ik zijn koppie knikkebollen en vielen zijn oogjes net dicht. Het toetje heeft hij gemist.
Van het weekend was het heerlijk weer en is hij veel buiten geweest. Eigenlijk gewoon de hele dag. Dan poedelt hij wat in de vijver, klauterd wat over obstakels en kijkt stilletjes naar de wilde vogels in onze tuin. Donderdag zat er een grote reiger op de schuur, die vond hij wel erg eng. Gisteren en eergisteren waren vader en moeder koolmees druk bezig huin kleintjes te voeren (in de mezenkast onder de dakgoot), en dat vond hij leuk om naar te kijken.
Hij heeft sinds kort een nieuw favoriet plekje buiten. Eerst zat hij altijd onder het ligbed, op de as van de wielen. Tegenwoordig zit hij op de rugleuning van het ligbed. Hij heeft ontdekt dat hij zelf via de poten omhoog kan klimmen, en dan lekker in het zonnetje wegdutten en even niet denken aan al die vervelende veertjes die zo kriebelen.
Jammergenoeg wordt het weer slechter de komende week. Wel gelukkig is dat het vakantie is en er nu dus de hele dag iemand thuis is om met hem te knuffelen en te spelen. :-*

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2008, 14:27:22 pm »
Die korte vakantie heeft ons vogeltje goed gedaan.
Eerst op maandag en dinsdag is er hard in de tuin gewerkt. Daar mocht hij ook bij zijn. De kas werd gesloopt, en ondanks dat het koud was en hij zich duidelijk niet fijn voelde ging hij mee naar buiten. Jammergenoeg moest hij op zijn speelstandaard en mocht hij niet rondwandelen, want als er gesloopt wordt kun je beter geen vogel los hebben lopen toch? Maar in de spiegel of gewoon kon hij alles goed volgen en had hij veel afleiding. Bovendien is hij erg begaan met het koolmezennestje wat recht boven zijn standaard hangt. En als de kleintjes piepen dat ze honger hebben gaat Jacco heel hard naar vader en moeder mees zitten gillen, om ze toch vooral te laten weten dat hun kindjes dreigen te verhongeren. Pa en ma mees vinden dat gekrijs maar niks en blijven dan dus alleen maar langer uit de buurt. Gelukkig heeft Jacco verstand en als je tegen hem zegt dat hij zachtjes moet doen (en je fluisterd daarbij) dan gaat hij ook zachtjes gillen. En dan komt het allemaal wel weer goed met de minimeesjes.
Jacco wordt ook heel vrolijk van het geluid van een accuboor. Ik denk dat hij dan denkt dat er weer een nieuw speeltuig voor hem in de maak is., en meestal is dat ook zo. Dus van het kleine stille vogeltje van vorige week was ineens niks meer te merken.
Toen de kas weg was hebben we in die hoek een zitje gemaakt. Helemaal af is het nog niet, want er moet nog zand en tegels in, maar voorlopig kunnen we er tot 's avonds lekker in de zon zitten. Op koninginnedag hebben we voor het eerst gezellig geborreld in onze "buitenlounge" (skipakken aan, dat wel). Lekker glas witbier/rosebier en borrelhapjes erbij. Jacco liep los en zat onder zijn ligbed. Hij vond het wel vreemd dat onze stemmen nu ineens van de andere kant kwamen, een kant van de tuin waar hij eigenlijk nooit komt. Schoorvoetend ging hij op onderzoek uit. Wij hem volop aanmoedigen natuurlijk (kom maar Jacco, we zijn hier, kom dan!) Hij moet of door het gras, en dat vind hij vreselijk, of langs de bbq en die vind hij eng, sinds er een keer een kat onder vandaan schoot toen hij langs liep. Maar hij overwon zichzelf en kwam gezellig naar ons nieuwe hoekje. Het kan ook zijn dat hij op de kaasoufleetjes af kwam, dat weet je nooit met Jacco. Hij nestelde zich onder een van de ligbedden die er staan en vond het zo ook geweldig.
Met Hemelvaart was er dan eindelijk zon. Wij hebben een hele beschutte tuin, dus we kunnen al gauw buiten zitten. Jacco ook weer mee. Lekker in de zon, pluiste hij dat het een lust was. Overal vlogen donsveertjes en zijn leukste spelletje was om er heel hard naar te fluiten. Na een poosje werd het ineens heel stil. Ik was even binnen en zag hem met zijn goede oog angstvallig omhoog kijken. Ik keek waar hij naar keer, en zag recht boven zijn hoofd, op het garagedak een reiger zitten loeren naar de kikkertjes in onze vijver (het zijn er maar een stuk of 10.000.000). Jeetje wat is zo'n vogel dan groot zeg, als hij zo dichtbij zit. Gauw maar de reiger weggejaagd (voor Jacco en de kikkertjes).
Vrijdag werd het heerlijk weer en natuurlijk ging Jacco weer de hele dag naar buiten. Dat plaatsje waar eerst de kas stond, vind hij bereleuk. Er is namelijkl zand, en daar houd Jacco wel van. En bovendien staan daar ook ligstoelen waar je onder kan zitten. Ik dach ik zal eens even zijn intelligentie testen en ging naar zijn oude ligstoel (nadat ik zeker wist dat hij me zag) en riep, "hee Jacco, waar ben je dan?" En ja hoor, onder de nieuwe ligstoel hoorde ik "Hier.....Jacco Pinda." Gauw een pinda (walnoot) gegeven en hem geprezen om zijn slimheid. Er moest van alles in de verf (de zijkant van de schuur en de schutting, waar die kas had gestaan, ook maar de rest van de schutting, kozijnen en deuren etc.) dus ik heb lekker in bikini de boel geverfd en Jacco bekeek alles vanonder zijn stoel en floot als hij fluiten wilde of riep iets als hij roepen wilde. Soms kledderde ik verf op mijn lijf, riep dan "gadver" en dan kwam er stevast vanonder de stoel "lekker he?".
Zaterdag was eigenlijk net zo'n dag. Eerst even gauw boodschappen gedaan en toen de tuin weer in. Jacco zat al lang buiten en had alle 4 de ligbedden al uitgeprobeert. Toen ik buiten kwam, was hij in de tuinhaard aan het pulken, iets wat hij absoluut niet mag! Toen hij me zag riep hij vrolijk "nee,nee" en liep met een gezicht als een heilig boontje naar het cavia hok en ging daar tegenaan tikken met zijn snavel. Toen ik de was op ging hangen maakte hij er een sport van om in mijn tenen te bijten. Hij weet dat ik dat eng vind, dus des te leuker het spelletje. Iedere keer als ik op een ligbed spring om zijn snavel te ontwijken, dan gaat hij een smakelijke schaterlach nadoen. Wie hem dat geleerd heeft weten wij niet, maar hij doet het heel goed. Hij wordt dan heel hoog, zet wat veren op, gaat heen en weer wiegen en roept heerl hard "hahahahahahahahaha". Als wij dan mee gaan doen zwiert hij zo hard heen en weer dat hij bijna omvalt. Omdat ik zo niet kon opschieten met de was, heb ik mijn klompen maar aangedaan en toen droop hij af, op zoek naar ander onraad. Die klompen mag hij in bijten en dat is lang zo leuk niet. Hij heeft zich een tijdje vermnaakt met in het zand spelen en is toen maar weer op zijn "oude" ligbedplekkie gaan zitten. 's Avonds na het eten was het weer mezen voertijd. Paps en mams vlogen af en aan en de kleintjes piepten in hun hokje. Jacco bekeek het met studie en zei toen ineens zo uit het niets "Jacco lief he? Jacco zachtjes doen?" Daat Jacco lief he ken ik van hem, dat heeft hij van mij geleerd, maar dat Jacco zachtjes doen was nieuw voor ons allemaal. Het leverde hem wel 25 dikke kussen op zijn snavel op van ons alledrie, en natuurlijk ook weer een walnoot.
Zondag ook weer weer voor in de tuin. We hebben buiten ontbeten en Jacco was al om 09.00 uur buiten. Gelukkig waren de buren al wakker, anders had Jacco ze zeker gewekt. Hij floot en kletste aan 1 stuk door. Ik was met het otbijt bezig, en als hij een van ons in de keuken hoort, dan begint hij meteen: "Lekker he? Jammie jammie?, Jacco Pinda?, kom maar! Kooommmm ddaannn?, kom maar hier!" Afgewisseld met vrolijk gefluit, en als hij een koolmeesje zag, floot hij zachter. Na het ontbijt de rest van het verfwerk af gemaakt en Jacco aanschouwde alles vanaf zijn plekje onder het nieuwe ligbed. 's Avonds speelde zich een drama af in onze tuin. Net op het moment dat wij allemaal binnen waren (omkleden en eten koken) gaf Jacco ineens een krijs, riep van alles en floot keihard. Ik riep nog vanuit de keuken dat hij zachtjes moest doen, dat hij ook eten zou krijgen. Toen ik even later naar buiten ging zat hij weer op zijn stok, helemaal bol en Teetje onze kat, zat onder de tafel met iets te spelen. In plaats van dat ik even verder kijk.....maar nee, Jacco en T hebben wel vaker ruzie, en ik ga er zomaar van uit dat het zoiets wel geweest zal zijn. Als Paul een kwartiertje later buiten de tafel gaat dekken, hoor ik hem schelden "moordenaar". Als ik vraag wat er is laat hij me de resten van een koolmeesje zien, dat was wat T te pakken had, en dat was wat Jacco gezien had. We waren er allebei een beetje ziek van K.. kat. De minimeesjes riepen om eten en er was er nog maar 1 over om te voeren.
Na het eten zaten we nog even in de tuin en zagen toen dat "onze" beide koolmezen er nog waren. Maar ja, nu zit er wel een ander nestje zonder papa of mama!
Zaterdag nog een beetje warmer.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #12 Gepost op: mei 08, 2008, 14:57:12 pm »
Het gaat nog steeds goed met onze jonge koolmeesjes. Papa en mama vliegen af en aan naar het nest, met allerlei lekkers. Ik heb ontdekt dat onder een van de dakpannen ook nog een mussen nestje zit, terwijl in de klimop tegen de kopgevel van ons huis een nestje mereltjes zit.  :hart:

Gisteren (woensdag) was ik thuis en kon onze Jaccus lekker buiten zijn. Hij is dan helemaal in zijn element. Als ik 's morgens terug kom van de markt, neem ik hem mee naar de tuin en dan zet ik hem op zijn speelstandaard.  :(
Hij vind dat niet helemaal top, maaromdat we nou eenmaal heen en weer moeten kunnen lopen (mijn hulp is er altijd op woensdag) en Jacco gek is op voeten attaqueren, mag hij even niet op de grond tot het werk gedaan is. Om 12 uur gaat Mirella weg en mag hij los.  :thumsup:

Zittend op zijn speelstandaard floot hij gisteren het hoogste lied. In de boom naast hem is het een aan- en afvliegen van papa en mama vogels en hij fluit ze allemaal na. Je hoort bij Jacco duidelijk verschil of hij een musje, een koolmees of een merel na doet. Laatst zat er een spreeuw in zijn boom, die kennelijk veel naast een spoorwegovergang zit, want die deed de bel van de spoorbomen na.  :o Jacco viel bijna van zijn standaard, dat spreeuwen dat kunnen  :)

Toen hij een beetje moe werd en een dutje wilde gaan doen, hipte er ineens een koolmeesje op zijn standaard. Het beestje keek hem even aan en hipte toen naar zijn bakje ei voer en begon zich daaraan te goed te doen. Jacco was duidelijk stomverbaasd. Eerts werd hij heel bol, toen floot hij heel hard en heel vals en toen de mees niet weg ging, draaide hij zijn kop zodat hij hem met zijn goeie oog eens goed kon bekijken.  Even later streek er een mus neer op de rand van de opvang bak onder zijn standaard en toen werd het hem te gen. Hij zette het op een krijsen, strekte zijn vleugels uit en flapperde om de twee belagers te imponeren. :angry: Mus en Mees hadden er niks van en pikten gewoon door. Daarom liet Jacco zijn bravoure maar varen en ging zich zitten poetsen.

Jacco heeft sowieso wel voorkeuren heb ik gemerkt. Van kraaien en eksters moet hij hoegenaamd niks hebben. Als er 1 in zijn buurt komt tettert hij ze de tuin uit.
Merels en spreeuwen doen hem weinig, soms vind hij die spreeuwen wel druktemakers en ze moeten niet op zijn stok komen zitten, maar hij verdraagt ze.
Mussen, koolmeesjes en roodborstjes vind hij wel leuk. Hij probeert ze na te doen en volgt ze de tuin door als hij los loopt.
Zijn echte vrienden zijn de twee tortels die iedere avond bij ons in de tuin komen eten. Ik koop speciaal voer voor ze en iedere avond rond 7 komen ze op de rand van de schotel zitten en pikken hun lievelingszaadjes er uit.Ik denk dat Jacco ze als soorgenoten ziet. Meestal zitten ze eerst een poosje op de dakgoot en dan roep Jacco "hoehoe". Als ze klapwiekend naar beneden komen, flappert hij ook met zijn vleugels en eenmaal op gelijke hoogte doet hij er alles aan om hun aandacht te trekken.
En dan is er nog de soort waar hij bang voor is. De reiger, die regelmatig op het schuurdag landt, de meeuwen die gelukkig hoog over vliegen en de buizerds en ooievaars die regelmatig boven ons huis cirkelen vind hij doodeng. Dan duikt hij in elkaar en als hij los loopt kruipt hij onder een tafel of stoel.

Omdat ik gisteren best moe was en wel vond dat ik een uurtje zonnen verdiend had, ben ik op het ligbed op ons nieuwe terras gaan liggen. Jacco zat toen al onder een van de andere ligbedden. lekker te dutten. Ik was snel vertrokken, maar werd na een half uurtje wakker van een raar getik. Iedere keer heel zachtjes "tik, tik, tik" kwam van onder mijn stoel. Dus keek ik over het randje en zag daar Jacco, ondersteboven aan een dwarslatje hangen. Kennelijk had hij geprobeerd om bij mij op de stoel te klimmen, maar dat was niet gelukt. Nu hing hij daar en tikte hij met zijn snavel tegen het kunststof. Nadat ik hem bevrijd had uit zijn benarde positie, ben ik met een boek in de schaduw gaan zitten, in de zon was toch wel erg warm. En Jacco, die kroop onder zijn ligstoel en ging weer dutten.
 :thumsup:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #13 Gepost op: mei 14, 2008, 21:26:31 pm »
Het is weer woensdagavond en we zitten samen buiten na een dag hard werken. Soms denk ik wel eens dat ik op een niet werk dag harder moet werken dan op een wel werkdagn  :fool:
Jacco zit al bijna de hele dag buiten. Vanmorgen heeft hij ontdekt dat hij ook van zijn speelstok af kan klimmen. Tot nu toe liet hij zich alleen vallen, met soms wel wat nare gevolgen. Nu heeft hij ontdekt dat hij langs de verschillende stokken en uiteindelijk een trapje tot op de grond kan komen. :fool:

Sinds Jacco bij ons woont en vaak lekker buiten zit, heeft hij al veel vrienden in de buurt gemaakt.
Allereerst de grijze van een paar huizen verder. Die fluit de hele dag naar Jacco. En als hij hem hoort, dan wordt Jacco heel stil. Hij luisterd dan wel hoor! Maar hij reageert niet op hem.  tongue2

Twee huizen verderop woont Peter 1. Zijn ouders hebben altijd een papegaai gehad, die nu bij zijn broer woont omdat zijn ouders allebei al overleden zijn. Peter heeft iets met papegaaien dus, en als Jacco buiten zit dan fluit hij terug als Jacco fluit. Dat vind Jacco mooi. Hij luisterd heel aandachtig en probeert het na te fluiten.  :thumsup:

Weer twee huizen verder woont weer een Peter 2, die denkt altijd dat hij leuk is. Die gaat altijd hele moeilijke liedjes fluiten als Peter 1 fluit en Jacco terug fluit. En dan wordt Jacco boos en wacht hij weer tot Peter 1 fluit. Peter 2 negeert hij volkomen.  :angry:

Achter ons woont Hans, die kan ook leuk terug fluiten. Hij is niet vaak thuis, maar als hij er is en hij zit buiten dan heeft hij altijd wel een fuutje over voor onze vogel.  coolthumb

Naast Hans wonen Fred en Magda. Fred fluit altijd, waar hij ook is. Jacco vind dat helemaal toppie. Fred doet soms een beetje raar, dus van ons buren mag hij fluiten zoveel hij wil, dat hoort bij hem. Magda vind het allemaal minder leuk, die schaamt zich een beetje. Maar zij is gek op huisdieren en dus mag Fred wel naar Jacco fluiten.  :oops:

Daarnaast woont Ron met zijn gezin. Ron is ook een fanatiek Jacco fluiter. Maar Ron houd het bescheiden. Hij fluit, maar niet te hard en niet te vaak. Ron denkt dta wij niet weten dat hij ook naar Jacco fluit, maar dat weten wij natuurlijk allang.  cheesy3 cheesy2

Weet je wat nou het rare is, behalve Peter 1 heeft nog nooit iemand Jacco gezien? Zouden al die fluitende buurmannen denken dat ik ..............?? :yahoo: :) ;D

Nee ik denk dat iedereen hier in de buurt wel weet dat wij Jacco hebben, en dat Jacco een papegaai is.
Ik heb  al eens in een ander topic verteld dat onze buren regelmatig op de kleinkinderen passen. De oudste is nu een jaar of 2 1/2 en vorig jaar kwam hij met zijn ouders op het huis van opa en oma passen. Toen hij in de tuin aan het spelen was en Jacco hoorde, rende hij als een razende naar binnen en riep naar zijn moeder "mama, papegaai is er, papegaai is er, mama, mama, papegaai is er" Mama snapte gelukkig de boodschap en kwam met hem mee naar buiten, daar wees hij kennelijk op een kraai die in de dakgoot zat en zei "kijk mama de papegaai is er". Mama lag in een deuk, en ik ook natuurlijk, maar ja als je niet over de schutting kan kijken dan gok je maar wat. Tenslotte is een kraai ook een vogel. Natuurlijk heb ik toen meteen tegen Fransien gezegd dat het goed was als ze even naar de andere kant van de schutting kwam, zodat hij de echte kon zien. Nou dat heeft indruk gemaakt, en ook rust gebracht. Nu is hij er al weer aan gewend en weet hij waar dat rare stemmetje aan de andere kant van de schutting vandaan komt. Afgelopen weekend logeerde hij bij opa en oma, samen met zijn zusje van nu 1 1/2. Toen Jacco buiten zat en weer eens zijn praatuurtje had, hoorde ik hem wijs tegen zijn zusje zeggen "Hoor Jara, dat is de papegaai". Wat er toen precies gebeurde weet ik niet, maar het klonk als een bak water en een gillende keukenmeid van 1 1/2, met meteen daarachter aan een hele boze opa stem (ook een Hans) die zei dat dit niet mocht! Daarna moest de meute naar bed en heb ik ze niet meer gehoord.
En Jacco, die strekte zich uit op zijn stok en schaterlachte, zoals hij altijd doet als wij ergens heel erg om moeten lachen.
Niet dat we ons arme buurkleinkind hebben uitgelachen hoor!!! We zouden niet durven.  cheesy3 cheesy2 cheesy2 cheesy3
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2008, 21:30:05 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #14 Gepost op: mei 23, 2008, 15:00:10 pm »
Ik las net het topic over douchen en dat bracht me er toe om jullie onze (lees Jacco's) doucheperikelen te vertellen.

Zoals verteld, wij hebben Jacco van iemand anders overgenomen. Die mensen haddn nog nooit gehoord van een douche voor vogels. Toen we Jacco eenmaal bij ons in huis hadden, heb ik braaf een boekje gekocht en daar stond in dat het belangrijk was voor vogels om regelmatig te douchen.

Nu hebben wij een hele mooie douche kabine die zich prima leent voor een papegaaien douche, dus daar hoefden we niet zoveel aan te doen. Maar eerst moest Jacco wennen aan het verschijnsel zelf. Daarom zijn we begonnen met hem te sproeien met de plantenspuit (klein beginnen zei het boekje). Nou dat was meteen al drama vanaf de eerste spriets. Men had Jacco in zijn vorige leven opgevoed met de plantenspuit (als hij iets deed wat niet mocht, werd hij natgespoten) dus die spuit was geen succes en zou het ook nooit worden.

Toen hebben we bedacht dat hij wel in de douche zou willen. Dus op een mooie zondagmorgen met het hele gezin naar boven, douche alvast voor laten sproeien zodat hij lekker warm was, maar niet te heet en op standje druppelen gezet. Douche goed aan de kant gedaan en Jacco rustig in de douche bak gedaan. En toen de douche over hem heen laten druppelen. Nou ook dat was drama. Hij probeerde alle kanten op te vluchten, maar omdat die bak glad is schoot hij door roeien en ruiten. Eenmaal weer op Paul zijn hand rende hij meteen door naar zijn schouder om daar nooit meer weg te gaan.  :nailbiting:

We hadden toevallig nog een oud opstapje van de caravan staan, zo'n metalen. Bij de volgende poging hebben we Jacco daarop gezet, kon hij in ieder geval niet uitglijden. Bij de eerste druppel vladderde hij van het krukje, knalde er tegen aan, sloeg met een vleugel tegen de wand van de douchekabine en kwam toen met 1 pootje in het putje terecht.  :seestars:

Toen las ik in het boekje dat het hielp als met met je vogel ging douchen en dan jij zelf vrolijk zingen en fluiten (onder de douche :CENS). Vooral de vrolijke liedjes en moppies. Dan kan je vogel aan jou zien dat het leuk is en gaat hij het ook leuk vinden, was het advies.
Het leek mij verstandig om Jacco eerst maar eens te laten wennen aan de badkamer op zich en hem eerst maar eens goed te laten kijken wat zo'n douche nou eigenlijk is. Dus zeulde ik iedere dag zijn eetstok mee naar boven en zette hem op die standaard voor de douchekabine. Dan ging ik zelf douchen met de deur een stukje open. Jacco kreeg dan soms wat spetters en flink wat stoom.  :angry:

En ik zingen daar onder die douche, hele aria's. Gelukkig ken ik beel kinderliedjes, simpel en altijd vrolijk. Meestal paste ik de tekst zo aan dat ze over Jacco gingen (Jaccootje Dap...., Op een grote paddestoel....zat Jac co de papegaai..., En Jacco mag een liedje zingen...)Maar ja, Jacco werd er niet vrolijk van en ging het ook niet leuker vinden. Wel konden we duidelijk merken dat hij minder stofte, dus dat zijn huid minder droog was. Ondertussen hebben we van alles anders geprobeerd. In de spoelbak in de keuken (daar zit ook een douche in de kraan), met de plantenspuit, in de spoelbak als een soort badje, in het vogelbadje buiten enz. 1 Keer had hij plezier. Toen zat hij in de tuin op de rugleuning van een rieten stoel, half onder de sering. Ik was de tuin aan het sproeien en nam Jacco en passant mee. Dat vond hij geweldig, fladderen, fluiten (hij wel) en heen en weer hippen  :dance: Nou ik kan jullie wel vertellen dat die sering heel veel water krijgt in de zomer.

Vorig jaar kocht ik op de kromsnavelbeurs een stok die met zuignappen aan de muur zit, en daar zit Jacco nu op. Hij doucht altijd met mij of met Meagan, Paul is een beetje bang dat Jacco op het verkeerde stokje gaat zitten!
Hij vind het nog steeds een drama, al maakt hij niet meer zoveel bombarie. Gelaten zit hij op zijn stok tot hij helemaal doorweekt is en wacht hij tot ik klaar ben en de douche uit draai. Zingen doe ik niet zoveel meer, ik moet ook aan de buren denken. Zodra de douche uit gaat kruipt hij naar de punt van de stok en steekt hij zijn pootje uit om op te stappen. Dan moet hij natuurlijk even wachten tot ik droog ben en weer toonbaar, en dan mag hij weer mee naar beneden. Halverwege de trap begint hij te fladderen en krijg ik een tweede douche, en eenmaal weer in zijn vertrouwde omgeving kletst hij de oren van je kop.

Ik heb me er maar bij neergelegd dat onze vogel geen zwemvogel is. :(