Auteur Topic: Jacco pinda  (gelezen 9694 keer)

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
Re: Jacco pinda
« Reactie #15 Gepost op: juni 09, 2008, 14:48:14 pm »
Afgelopen vrijdag wilde Paul mij verassen met een nieuwe LCD tv van enorme afmetingen. Dus stond hij vroeg op (zodra ik weg was) en ging Jacco zijn kooi verschonen, boodschappen doen en naar Vianen om de TV (die hij vorige week al kocht) op te halen. Jacco was niet gewend aan die vroege activiteiten en had vrijwel meteen een humeur om op te schieten. Toen daarna de baas ook nog eens weg ging, terwijl ze normaal op vrijdag altijd samen zijn, had de tv voor hem meteen afgedaan.

Bij thuiskomst bedacht Paul dat hij de kabels voor de aansluiting onder de vloer door wilde laten lopen. Dus boorde hij een gat in de vloer bij de voorgevel, eentje in het wandje tussen de kamer en de trapkast, en ook eentje in de vloer in de trapkast, tenminste.......... dat dacht hij. :CENS

Jacco is gek op klussen en zat toe te kijken hoe Paul boorde. Dat vind hij helemaal geweldig, die boor, vooral die hele grote. :dance:

Onze woonkamer vloer is 10 bij 6 meter, en een waterleiding heeft een doorsnee van ? 1 cm. misschien? Nou ja jullie voelen hem al aankomen natuurlijk. Klein stukje boren in de vloer van de trapkast en toen was er ineens een fontein. Paul doorweekt, en de kast (met inhoud) dus ook. Ik weet niet wat Paul gezegd heeft, daar was ik gelukkig niet bij. Jacco verschoot van schrik en is boos blijven zitten mokken (hij houd nou eenmaal niet van douchen).  :angry:

Toen ik om 17.00 uur thuis kwam uit mijn werk, kon ik de voordeur niet in omdat de anti diefstal beugel er op zat. Door het raam zag ik dat het kruipluik open stond en ergens in het vooronder hoorde ik Paul roepen dat ik achterom moest gaan. Nou ben ik wel vaker thuis gekomen, dat er ineens een muur weg was of zo, dus ik kijk nergens meer van op.  :o

Eenmaal in de huiskamer, wist ik niet wat ik moest denken. Eerst een enorme doos van Sony, overal inhoud van de trapkast en onder de tafel een hele bolle, boze papegaai  :pics: De trapkast stond open en was nog nooit zo schoon en opgeruimd geweest.
Eerst maar Jacco buiten op zijn speelstok gezet, en toen weer naar binnen, waar Paul intussen onder de vloer vandaan was. Ik kreeg het hele verhaal en hoe zijn verassing letterl;ijk in het water gevallen was en toen kon ik mijn lachen niet meer houden  ;D
Paul kon er niet zo om lachen natuurlijk en ik vond het ook vreselijk sneu dat het zo gelopen is, maar hilarisch is het wel.

Omdat de tv op een plek moest staan waar op dat moment nog een piano stond, moest die piano dezelfde avond nog overgebracht worden naar de kantine van de sportvereniging. Paul had neef lief geregeld om te helpen, die kwam niet op dagen, dus moesten we samen sjouwen. Jacco, inmiddels weer in zijn kooi, zag het gesjor en gesjouw aan en werd nog bozer, hij is namelijk best gehecht aan de piano. Bovendien had hij de hele dag geen aandacht gekregen, maar wel een hoosbui. Hij was er nu van overtuigd dat het allemaal zijn schuld was.  :cry:

Eenmaal weer thuis van de piano weg brengen, zat Jacco lekker weer buiten. Meagan had hem na een uurtje paardrijden uit zijn kooi gelaten en in de tuin gezet. Dat hielp. Ik heb gauw de oranje vlaggen buiten gehangen en Paul en Meagan zijn de TV uit de doos gaan halen. Die doos was een leuk speeltuig voor de katten, dus die waren de rest van de avond zoet.
Uiteindelijk zijn we alledrie om een uur of 10 op een tuinstoel geploft en hebben we smakelijk gelachen om de perikeen van die dag. Jacco eindelijk bij Paul op schoot en alle kusjes en knufeels maakten het weer goed.

Zaterdag begon deel 2 van de nieuwe TV. Er moest een kastje komen waar hij op kon staan. Jacco ergerde zich intussen aan de doos van de tv die onder zijn kooi lach en waar de katten met verve in en uit renden. Hij hoorde ze wel maar kon ze niet zien en daar was hij niet van gediend. Het was hem allemaal veel te druk dat geren. Dus de doos naar buiten gegooid en wij op zoek naar een kast. Een half uurtje later waren we thuis met een kast. Jacco helemaal enthousiast, want het klussen zou weer beginnen dacht hij. Nou mis dus, want na even gauw de kast in de was gezet te hebben moesten wij meteen weer weg. En die was, die stonk vond Jacco  tongue2

Later die dag hebben we alles aangesloten en op zijn plek gezet. We hebben Jacco bewust in zijn kooi gelaten, zodat hij de verandering goed kon volgen. Jacco houd namelijk niet zo van veranderen en als zijn hele huiskamer ineens anders is kan hij behoorlijk van de kook raken.  :seestars:

Om een uur of 19.00 was alles klaar en zijn we buiten gaan zitten. Jacco er bij, lekker struinen door de tuin en schildpadden kijken (die had ik ondertussen ook nog naar buiten gehaald). 's Avonds bij de tuinhaard marshmallows gepoft en genoten van het uitzicht op de tv. Het was geen weer om binnen te gaan kijken, dat komt een andere keer wel. :thumsup:
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2008, 15:32:13 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #16 Gepost op: juni 10, 2008, 10:26:02 am »
Jacco vind voetbal geen leuk spelletje.  :( Na gisteravond is dat wel heel duidelijk geworden.
De avond begon zoals elke maandagavond. Paul vertrok voor zijn avondje trainen, Meagan kroop achter de computer en Jacco en ik zaten lekker in de tuin. Hij op zijn speelstandaard en ik met een goed boek op een tuinstoel er naast. Het was wel lekker rustig buiten, en met alle veranderingen in het weekend kwam dat voor Jacco goed uit. Dus ik lekker lezen en hij zijn touw slopen, zo begon het. :thumsup:

Om een uur of half 9 begon onze achterbuurjongen met een stadiontoeter vast aan te kondigen dat de wedstrijd zo zou beginnen. Jacco keek even op van het vreemde geluid, maar het was ver weg en hij ging lekker verder met slopen. 10 Minuten later kwam Paul thuis, veel eerder dan anders en Jacco kreeg een paar dikke knuffels. Die ontving hij met tegenzin, Jacco heeft namelijk een absolute hekel aan rood en oranje, en iedereen was in het oranje natuurlijk. Toen Meagan naar buiten kwam met een oranje mutsje op werd hij heel bol en moest hij zelf grommen. :o :angry:

De wedstrijd begon en er kwam wat meer herrie op straat. Jacco ging vroliijk meefluiten met alle voetbalfluitjes, trom-petten en andere toetertjes die in de straten klonken.  :a036:
En toen kwam de 1-0. Paul vloog van de bank en gilde samen met de rest van de straat. Greep de stadiontoeter en tetterde met alle anderen mee. Gelukkig zaten bijna al onze dieren buiten en Paul binnen met zijn toeter. Teetje (de kat) lag binnen op een stoel te slapen en schrok zo vreselijk van die toeter dat hij binnen een tiende van een seconde buiten onder mijn stoel zat en niet wist wat hem was overkomen. Hij is de hele verdere avond niet meer binnen geweest. :seestars:
Jacco schrok ook, van het toeteren in zijn eigen huis en van dat van alle buren.  :nailbiting: Een beetje zenuwachtig rende hij over zijn stok heen en weer en ik heb hem maar gauw bij me gehaald om hem gerust te stellen.
Bij de 2-0 ging hij zich duidelijk afvragen of de baas wel helemaal tof was  :CENS. Gelukkig kwam Paul in de rust naar buiten en mocht Jacco bij hem zitten. Bij de 3-0 kreeg hij echt flink de pest in. Hij was moe en wilde slapen maar iedere keer als hij weg dutte klonk er een oeh of aah vanuit alle huizen.  :angry:
Na het derde doelpunt heb ik hem in zijn kooi gezet en de toeter mee naar buiten genomen. Toen kon hij eindelijk slapen en tot rust komen.

De nieuwe tv vind hij helemaal geweldig, zeker als er papegaaien op te zien zijn. :dance:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #17 Gepost op: juni 16, 2008, 15:32:07 pm »
Ja hoor, gisteren was het weer zo ver. :CENS

Omdat het vaderdag was mocht Paul lekker uit slapen (dat doet hij altijd al, maar nu mocht het zeg maar). Ik was al vroeg wakker en heb meteen toen ik beneden kwam Jacco buiten gelaten. Omdat we niet weg hoefden, mocht hij op de grond, dat vind hij het leukste.  :dance:

Sinds vorige week zondag, zitten onze schildpadden weer in de vijver. Jacco had ze nog niet gezien en kuierde rustig langs de vijver.
Na een champagne ontbijt met heel veel pakjes ging Paul luieren en Jacco ging inpakpapier slopen. Daar is hij wel een paar uur zoet mee geweest. :thumsup:

Toen hij vond dat de snippers klein genoeg waren, kuierde hij weer richting vijver. Slopen maakt dorstig en hij had kennelijk behoefte aan een bad. Hij doet altijd verwoede pogingen om zichzelf nat te spetteren door zijn koppie onder water te steken en dan al schuddend boven te komen, maar op een of andere manier krijgt hij zich zelf nooit echt nat gespetterd. Zijn gepoedel trok de aandacht van "red october" en "yellow submarine" (wij hebben roodwangen en geelwangen) die meteen tot periscoop diepte omhoog kwamen om te zien wat daar allemaal gebeurde. Precies op het moment dat Jacco met zijn kop onder water dook om opnieuw een schep water over zijn rug te hozen, kwam Chuck (eentje van het type yellow submarine) met haar kop boven water piepen om beter te kunnen kijken. "Tok" deed het :seestars: en Jacco deed van schrik een sprongetje achter uit en draaide zijn kop naar rechts, zodat zijn ziende linkeroog kon kijken. De CIA en KGB lagen op een rijtje, koppen net boven water te onbserveren en veroerde geen poot.  :o Jaccco liep langzaam naar links, langs de rand van de vijver, zijn U-boot gevolg achter hem aan. Daar waar de vijver de hoek om gaat, gaat het terras over in gras. Jacco stapte zonder te zien over van de stenen op de sprietjes en toen was het bal. Hij schrok, vloog op en belandde met een plons achter de linie torpedobootjagers. Fladderde om naar de kant te komen, waardoor de aandacht van zijn belagers naar hem getrokken werd, die op hun beurt weer massaal de diepte kozen en onder hem door zwommen om op de bodem te gaan nadenken wat dat nou geweest was. Een van de schildpadden raakte met haar schild een pootje van Jacco, die daardoor zo snel naar de kant kwam, dat het bijna leek of hij zwemvliezen had. ;D

Eenmaal weer op het droge heb ik hem opgepakt en op zijn standaard gezet, zodat hij hoog en droog de vijver kon bekijken, waar de nieuwsgierigheid van de schildpadden nu voorgoed gewekt is. Toen Jacco een poosje later weer een poging waagde om bij de vijver te gaan kijken en het wateroppervlak vervaarlijk bewoog, koos hij eieren voor zijn geld en ging hij badderen in de drinkbak van de egel, waar hij de bodem van kan overzien. :nailbiting:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
Re: Jacco pinda..........de opstapstok
« Reactie #18 Gepost op: juni 26, 2008, 16:28:06 pm »
Jacco heeft een nieuwe opstapstok.

Sinds hij zo vreselijk hard van mijn arm gevallen is, heb ik voor hem een opstapstok gemaakt van 2 stukken bezemsteel. Maar deze was van een formaat waar wel 2 ara's op konden zitten, dus een beetje lastig als ik Jacco in de kooi moest laten opstappen. Dan paste het geheel niet door het deurtje en kwam het nog wel eens voor dat Jacco halverwege afstapte, op de deur van zijn kooi.  tongue2
Nou en dan was het een hele tour om hem weer op de stok te krijgen. Jacco is weliswaar goed opgevoed, maar ook puber en heeft zo zijn streken.

Omdat hij zo graag in de vijver baddert, maar dat eigenlijk nooit echt goed gaat omdat hij niet in het water kan staan, had ik een systeem bedacht om hem te helpen. Ik heb hem op de opstapstok laten stappen met de T ondersteboven. En hem toen hij eenmaal lekker zat, zachtjes een stukje in het water laten zakken, tot zijn buikje ongeveer. :)
Hij leek zijn adem in te houden en tilde een pootje op om het handvat te kunnen vastpakken, en zat er met een koppie van "als er ook maar iets beweegt ben ik boven o.k." :o
Maar hij bleef dapper, zitten en keek geinteresseerd om zich heen.

Toen ik de stok een beetje bewoog, bleef hij eerst nog even zitten en toen ineens stapte hij zomaar van de stok af, de vijver in en meteen de kant op. Hij holde met een noodvaart onder zijn ligbed en ging daar op de dwarslat zitten.  :nailbiting:
Ik liet hem opnieuw opstappen, maar halverwege de vijver sprong hij al op de grond en rende weg. :angry:

Afgelopen maandag moest ik na mijn werk even bij de plaatselijke dierenwinkel langs, en daar verkochten ze opstapstokken voor grijsjes. Een mooi compact blauw stokje van steen, met een plastic plaatje als bescherming en een stevig handvat. Eenmaal thuis verwachtte ik dat Jacco wel even aan de stok zou moeten wennen. Maar nee hoor, toen ik de stok voor zijn borst hield schraapte hij zijn snavel er langs, zag dat het goed was en stapte op. Omdat het stokje niet te breed is kunnen we onderweg naar buiten wel 100 kusjes geven en dat is nu het nieuwe spelletje. :hart:

De oude opstapstok is meteen uit de gratie, bij Jacco vanwege het bad, en bij mij vanwege de breedte van het ding.
Maar dat baden heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat ik er nog wel even mee doorga, misschien gaat hij het ooit nog wel eens leuk vinden om op die manier te "zwemmen". :dance:

Zo ben ik ook nog van plan om ooit nog eens een bootje voor hem te maken, een soort tobbe met een zitstok, zodat hij zijn vijver kan bevaren.
Maar daarover later meer.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2008, 16:30:15 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
Re: Jacco pinda ...... bewegende stenen?
« Reactie #19 Gepost op: juni 30, 2008, 15:45:51 pm »
Natuurlijk zaten we gisteren weer buiten. En juist gisteren was extra feest voor Jacco, want ook Paul zat de hele dag buiten en dan komt Jacco om het uur even langs voor kusjes. Dan geniet hij echt die vogel.

Omdat later in de middag de zon pas echt goed ging schijnen, zaten we achter in de tuin, Paul en ik. Jacco zat op het terras bij de vijver en hoorde ons praten. Hij had net zijn middagdutje gedaan, onder zijn ligstoel, schudde en rekte zich uit en kwam ondewr zijn stoel vandaan.

Hij had duidelijk de bedoeling om onze kant op te komen, maar bedacht zich en tufte eerst richting vijver. Wat hij niet zag, maar wij wel, was dat Jip (een van onze roodwang schildpadden) op de kant lag. Jip lag er raar bij, achterkant op de stenen, voorkant balancerend boven het water.
Jacco ging vlak naast hem wat zitten spetteren en wij verwachtten eigenlijk dat Jip wel in het water zou plonzen.

Niks was minder waar. Jip zat daar best, keek een beetje slaperig naar Jacco en zijn gespetter, en bleef zitten.
Jacco schoof een beetje op naar rechts, en stootte zijn pootje aan Jip haar schild. Hij tilde zijn pootje op en voelde of de steen bleef liggen, dat gebeurde en Jacco stapte op.  :o
Zo stond hij dus bovenop Jip, die rustig bleef liggen. Wij zaten bewegingsloos toe te kijken, als Jip zou schrikken zou ze met Jacco en al de vijver in plompen en dan zou die vogel het helemaal besterven.  :seestars:

Na een poosje zo gezeten te hebben, scharrelde Jacco weer van zijn steen af en kwam naar ons toe, om mee te genieten van een stukje komijnekaas.
Toen hij eenmaal van Jip haar schild af was durfden wij ook weer adem te halen en wat te zeggen. Jip is nog een hele poos op de rand van de vijver blijven zitten dommelen, en dook uiteindelijk te water toen een van de katten langs liep.

En op zo'n moment heb je dan nooit een camera bij de hand.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
Re: Jacco pinda...........zwarte zaterdag
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2008, 16:01:33 pm »
Zaterdag is een zwarte dag in onze agenda.

Al sinds jaar en dag hebben wij 2 tortel paren, die onze tuin dagelijks met een bezoek vereren. Ik geef ze tortelduiven voer in een bakje op de schoorsteen van de tuinhaard en dagelijks horen we ze koeren op onze schoorsteen.
Jacco is in de loop van de tijd bevriend geraakt met deze vogels. Ze zijn bijna even groot als hij en hebben bijna dezelfde kelur. Hij vind het altijd gezellig als ze in de tuin zijn en zet het steevast op een fluiten. De tortels converseren nooit terug, maar dat ontmoedigt hem niet. Hij heet ze met vrolijk gebabbel welkom. :dance:

Zaterdag waren Paul en ik weg, toen we een paar uur later thuis kwamen (Paul eerst en ik twee tellen later) lag de huiskamer bezaaid met grijze veren. Ik schrok me werkelijk een ongeluk, zag al die veren en zag Paul staan met in zijn handen iets grijs met een snavel. Ik dacht meteen dat een van onze katten Jacco te pakken had gehad, maar het bleek een van de tortels te zijn. Wat mij betreft net zo erg.  :cry:

Oh, op zo'n moment kan ik die katten wel wurgen!  :angry:

Het beestje leek nog redelijk goed te zijn, alleen heel zijn staart was weg. We hebben hem tijdelijk even in de caviakooi gezet (Tuk zat buiten) en de dierenambulance gebeld. Die zouden hem snel komen halen.
Jacco zat ondertussen helemaal verdwaasd in zijn kooi. Duidelijk was hij getuige geweest van de slachtpartij van zijn vriendje en hij was helemaal over zijn toeren. Hijgen en volgens mij een hartslag van veel te veel. Ik heb hem gerustgesteld, even bij zijn vriendje laten kijken en toen mee naar buiten genomen. Dat gaf afleiding.
Partner tortel zat op de schuur te koeren om de ander.

Gelukkig kwam de dierenambulance snel, zij hebben het diertje nagekeken waar we bij waren, onder zijn vleugel prijkte een diep gat van duidelijk een slagtand, dus daar moest een dierenarts aan te pas komen. Nadat ze me beloofd hebben dat ze hem weer in onze tuin zouden uitzetten als hij beter was (vanwege de partner) zijn ze weg gegaan en konden wij Jacco gaan geruststellen.
Even later belde de chauffeur, bij de dierenarts was duidelijk geworden dat de tand de botten in de vleugel doorboord had en dat ze de duif toch hadden laten inslapen. Door de verwondingen zou hij zeker een langzame dood zijn gestorven, dus een spuitje was humaner.

Maar ik wordt steeds zo verdrietig als ik nog maar 3 tortels in de tuin zie. Ook zij zijn erg geschrokken en komen helaas niet verder dan de schuur, en die ene zit maar steeds zo zielig alleen te koeren. Zou hij begrijpen wat er gebeurt is? Gaat hij weer een nieuwe partner zoeken? Ik vind het zo vreselijk zielig.

Ik heb nu hoog aan het muurtje tussen ons en de buren een plank gemaakt om de duiven op te voeren. De katten kunnen daar echt niet bij.

Heeft er iemand misschien zin in een broodje Siamees, ik weet wel een gehaktmolen.  :angry:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #21 Gepost op: juli 17, 2008, 16:02:46 pm »
Zodra het weer het ook maar even toe laat zit Jacco buiten, maar dat is intussen al wel bekend.
De eerste die thuiskomt zet hem buiten en dan mag hij kiezen tussen 2 standaards of lekker los door de tuin lopen. Aangezien hij van zijn beide standaards af kan klimmen, zetten wij hem meestal op een van de 2, dan klimt hij als hij at wil er zelf wel af.

Laatst zat hij op een avond na het eten even alleen buiten. Hij kletst dan altijd honderd uit, vooral tegen zichzelf. Jacco praat veel als zijn omgeving stil is. Terwijl wij alledrie binnen met iets bezig waren, was Jacco duidelijk te horen.

"Ja ccooo", waarbij ja dan heel hoog en cco heel laag uitgesproken wordt.
Ook zijn "Jacco lief he??", liet hij regelmatig horen waar bij hij bij het woordje lief, niet alleen hoger praat, maar ook zich helemaal lang maakt, alsof hij extra wil benadrukken hoe erg lief hij dan wel niet is, en waarbij de vraagtekens duidelijk hoorbaar zijn.
Met zijn "kooooooom, kommaar, kooooooom dan!" probeert hij onze aandacht te trekken, en als dat niet lukt roept hij stellig "hee, hier joh". Krijgt hij een van ons dan nog niet zo ver dat hij aandacht krijgt, dan gaat hij fluiten, het bekende hondenfluitje. En als dat niet werkt, dan is het krijsen.

Ik geniet er altijd van als hij op die manier aan het kletsen is. Hele verhalen hangt hij op tegen de mussen en merels in de tuin en als zijn vriendje de tortel zich laat zien, wordt zijn geklets nog vrolijker.

Zo ook die avond, hij kletste honderduit.
Op een gegeven moment moest ik even buiten zijn en op het moment dat hij me zag riep hij "HeeeeejJaccoooooo", dus zei ik terug "Hee Jacco"

"Hoi"  was het antwoord van Jacco. Ik twijfelde of ik het goed hoorde, maar hij had inderdaad "hoi" gezegd, op de toon zoals onze dochter altijd de telefoon opneemt.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2008, 16:05:35 pm door Billybird »

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #22 Gepost op: juli 29, 2008, 16:07:05 pm »
Kun je je voorstellen dat je als papegaai wel eens vreselijk kan schrikken? Jacco heeft daar ervaring mee. :o

Eerst vrijdag avond. Hij zat lekker op zijn speelstandaard, had net gedouched (dus hij was al niet vrolijk) en terwijl hij rustig zijn touwtje zit te slopen verschijnt er ineens een enorme hete luchtballon boven het huis van de achterburen.
Het ding zat zo laag, dat ik bijna de neiging had koffie bij te gaan zetten, omdat ik er van overtuigd was dat alle inzittenden zo uit het bakje bij ons in de tuin zouden kiepen. En dan wil je toch wat te bieden hebben toch? Hij raakte net niet de schoorsteen! :nailbiting:

Nu viel het op dat moment nog mee, Jacco zat net met zijn blinde oog naar die kant en zo'n ding hoor je niet aankomen! Totdat de vaarders bedachten dat ze nu wel heel snel moesten stijgen en de gaskraan open draaiden. Wat een kabaal.

Onze katten, die het gevaarte wel hadden zien aankomen en alvast onder de tuintafel gekropen waren, schrokken zo dat ze niet eens door het kattenluikje in de hor gegaan zijn, maar gewoon de hele hordeur niet gezien hebben in hun run naar binnen. De deur smakte met een rotklap dicht en die klap tegelijk met het gesis van de ballon maakte weer dat Jacco bijna met speelstandaard en al achterover tuimelde.
Toen hij de ballon zag, werd hij heel bol en ging hij grommen, met zijn snavel open en tegelijk begon hij te gapen.

Gelukkig liet hij zich gauw weer kalmeren, wat met de katten anders was. Die hebben de rest van de avond op de zoldertrap doorgebracht.

De ballon piepte nog net over onze schoorsteen en voer toen richting de noordzee.

Zondag werden we ineens verrast door een helikopter. Van de politie  :CENS.
Een paar straten achter ons is een vrouw vermoedelijk vermoord vorige week. De politie doet iedere dag nog steeds grootschalig onderzoek en zondag dus met de helikopter met camera's.
Nou wilde het oeval dat ik (topless  :-X) lag te zonnen in onze eigen tuin. :o
 Na de straat gefilmd te hebben waar het om ging draaide hij boven onze tuin en ging daar een een poosje hangen te wentelwieken.
Weer de hele beestenbende in de stress, want dat maakt ook heel erg veel herrie. Jacco zat onder zijn ligbed omhoog te turen en weer bol zitten en weer grommen.
Toen ik onder de parasol ging staan, gingen de heren (of misschien waren het wel dames) een eindje verderop vliegen en keerde de rust weer.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #23 Gepost op: augustus 25, 2008, 21:23:02 pm »
Vrijdag 1 augustus werd Indy bij ons gebracht. Hij kwam een weekje logeren terwijl zijn gezin een met vakantie ging.
Indy is een Kongo van het type druk en een beetje bang.  :nailbiting:
Om 16.00 kwam hij  aan, met kooi en al ondersteboven op een steekwagentje (ze wonen gelukkig dichtbij). :seestars:
Jacco zat lekker buiten te genieten van het mooie weer en hoorde binnen allerlei stemmen, dus was het een gefluit en geklets van jewelste in de tuin.
Nadat alles in Indy zijn kooi weer was zoals het hoorde, ging de familie met vakantie. Met een dag lieverd veel plezier, namen ze afscheid en bleef Indy achter in dat vreemde huis met ons als vreemden om hem heen.
Paul haalde Jacco uit de tuin en liet hem naar Indy kijken en ook aan Indy zien. Daar werd die grote bangerd heel erg bol van en hij moest er zelfs een beetje van grommen :angry:
Daarna hebben we hem met kooi en al naar buiten gereden, zodat hij ook van het lekkere zomerweer kon genieten. Hij keek zijn  ogen uit en zat redelijk stil op zijn stok. :CENS

De volgende ochtend werd ik om 7.00 uur wakker van een telefoon, en Bernhard die riep "Hallo met Bernard". Slaapdronken vroeg ik me af wat Bernard op dit uur bij ons in huis moest en welke telefoon hij had opgenomen. Gelukkig riep Paul daarna dat hij behoefte had aan een kusje, en omdat Paul zelf op dat moment nog lekker naast mij lag te slapen, begon het tot mij door te dringen dat onze logee en Jacco wakker waren en in gesprek waren geraakt. Op dat uur van de dag en in het weekend twee vogels horen praten was een hele nieuwe ervaring voor mij. :-X
Gelukkig viel ik weer in slaap en kon ik toch nog een beetje uitslapen. Toen  ze om 9.30 allebei hun  broodje pindakaas kregen, was Jacco wel een beetje moe van het vroege gesprek, maar ze gingen allebei lekker naar buiten en zijn daar de rest van de dag gebleven.

Op zondagmorgen ging het net als de zaterdag, alleen nu om 6.30  :seestars: Indy zijn kooi stond precies op een plek waar het allereerste zonlicht op schijnt, vandaar dat hij lekker op tijd wakker was. En dan vond hij het wel gezellig als hij wat te kwebbelen had en dan maakte hij Jacco ook maar wakker. :angry: Die was daar na de eerste dag al niet meer van gediend, dus deed hij zijn mond niet meer open.
Die avond kregen we visite en dat vond Indy geweldig. Hij zat rustig in zijn kooi te luisteren naar onze gesprekken en ging zijn eigen gang. Jacco daarentegen had zich voorgenomen dat hij wel eens zou laten zien wie er nou eigenlijk de belangrijkste was, en floot en kletste overal doorheen, en niet zachtjes ook. Dat ging ons vervelen, dus zette Paul hem buiten en dat vond hij niet leuk. ;D
Later mocht hij er ook weer bij, maar hij heeft zich niet meer laten horen.

Op maandag werden we om 6.30 wakker van de wekker. Ik dacht nog, wat raar! Eenmaal beneden zaten Jacco en Indy in hun kooi. Jacco dutte nog een beetje en Indy scharrelde over zijn bodem. Hij keek me aan met een koppie van "wat moet jij hier, nou ik net door heb hoe het werkt hier in huis, sta je ineens beneden om deze tijd?"
Na de boterham met pindakaas moesten we ze alleen laten, totdat we klaar waren met werken. Daarna gingen ze dan allebei naar buiten en was het fluiten en kletsen, totdat het papegaaien bedtijd was. Als ze dan eenmaal weer binnen waren, gingen ze nog een half uurtje snavel slijpen en daarna ging die tussen de veren.

Het was een hele leuke week, voor Indy en voor ons. Jacco scheen het minder te kunnen waarderen. Indy is best druk en daar in ons vogeltje niet zo weg van.
Indy heeft een behoorlijke woordenschat, en een scala aan geluiden en fluitjes die hij de hele dag laat horen. Daarbij heeft hij een behoorlijk harde stem en kan hij knetterhard fluiten.  :o
Wij hebben genoten van zijn aanwezigheid en we lagen bij tijd en wijle helemaal in een deuk als hij weer ploemp en borrelgesluidjes maakte. Als hij een broodje in zijn waterbakje doopte voor hij het ging opeten riep hij zelf heel hard "ploemp". En vanaf dat we hem een krant op de bodem van zijn kooi gaven riep hij elke dag een paar keer "ff poepen".
Tegen het eind van de week konden we duidelijk merken dat hij het zat werd in zijn kooi, maar omdat hij niet gekortwiekt was, kon hij er niet uit. Jammer.

Wij hebben Indy geleerd noten te snoepen, en eten met zijn snavel aan te pakken, en ik vrees dat hij verslaafd is geraakt aan mijn papegaaien pasta. :thumsup:

Op vrijdag de 8e werd hij weer opgehaald. Natuurlijk was hij blij zijn eigen mensen weer te zien, en hij mocht even rondvliegen in onze huiskamer. Dat leerde ons meteen waarom het goed was dat wij hem in zijn kooi hebben gelaten, zodra hij los was schoten onze twee katers op hem af om hem te vangen, gelukkig ging het allemaal net goed en kon Bernard hem op tijd pakken. Op de steekwagen en ondersteboven gingen ze weer naar huis. Ik had een dagboek bijgehouden zodat ze op hun gemak alle belevenissen konden lezen.

En wij, zijn helemaal verliefd geraakt op Indy, hij mag altijd bij ons komen logeren. :hart:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #24 Gepost op: augustus 25, 2008, 22:07:12 pm »
We gaan met vakantie en Jacco weet dat. Vanaf woensdag heeft hij gezien hoe allerlei kleding en voedsel in kratten door de voordeur naar buiten gingen. En als dan op zateredagmorgen de hele bups op 9.00 uur beneden is en de reiskooien van hem en de katten te voorschijn komen, weet hij het zeker. We gaan kamperen: coolthumb.
Het is een rare week geweest, met Indy er bij als logee en Meagan een paar dagen uit logeren. Jacco was niet happy en zat de hele weg een beetje stilletjes op mijn schoot in de reiskooi. Hij genoot van de voorbijschietende auto's en zijn walnoot. En zo af en toe wilde hij "koppie krauw".
Eenmaal op de camping kon hij vanuit zijn kampeerkooi volgen hoe de voortent aan de caravan werd gezet en dit keer ging dat wel supersnel. Een uur na aankomst zaten Jacco en de katten onder de luifel en konden wij ook gaan zitten.

De eerste avond was Jaco nog wat stilletjes. Nog niet helemaal overtuigd dat die druktemaker echt weg was, bleef hij verdacht rustig. Meagan en ik gingen met de fiets de camping verkennen, Jacco voor op mijn stuur. Gelukkig had ik ook zijn opstapstok meegenomen, want dat fietsen vind hij helemaal niks. Hij zit niet lekker, het hobbelt en hij heeft geen houvast. :(
Maar zittend op de zitstok kreeg hij meer zelfvertrouwen en durfde hij ook om zich heen te kijken. Iedere avond ging 1 van ons met hem aan de wandel en na een dag hoorde je hem alweer over de hele camping fluiten.

Meestal gaat hij 's avonds om een uur of 10 de caravan in, handdoeken over zijn kooi en slapen, totdat iemand de volgende dag de handdoeken van zijn kooi haalt. Als ik als eerste wakker ben, slaapt alles nog vast en sluip ik de caravan uit om lekker een uurtje in alle rust te lezen. Als Meagan op staat neemt ze de katten me, die gaan dan in de bench en als Paul als laatste op staat, komt ook Jacco met kooi en al naar buiten. Zijn kampeerkooi is een soort Jockkooi die boven open kan. Meteen laat hij de hele camping weten dat hij er ook weer is en terwijl ik voor het ontbijt zorg en Meagan en Paulzich toonbaar maken en broodjes halen, zijn alle kinderen van ons veldje onder onze luifel te vinden. Jacco draait dan braaf zijn hele reportoir af en gaat zelfs even dik zitten.

Tijdens het ontbijt staat hij naast de tafel en geniet mee van alles lekkere broodjes en beleg. Stukje ei, croissantje jam en kaas, bruin broodje pindakaas. "Lekker" roept hij het hele ontbijt lang en de hele camping geniet mee van ons ontbijt met Jacco.

Dan mag hij even wandelen. Gras is het dit keer op deze camp;ing, en dat vind hij helemaal niks. Kriebelt een je tenen dat rare groene spul.  :aussie:
Terwijl een van ons samen met Meagan afwast, houd de ander Jacco in de gaten, maar weglopen doet hij niet, hij loopt altijd op een van ons af.
Na de afwas worden er gewandelt met de katten en degene die niet wandelt blijft bij Jacco.

Daarna ligt het helemaal aan het weer wat er dan gebeurt. Met mooi weer (en dat hebben we voor een groot gedeelte gehad dit jaar)blijven we op de camping. Meagan gaat zwemmen en Paul en ik blijven onder de luifel met onze beestjes, beetje lezen, tukkie doen, eten en drinken.  :thumsup:
Is het koeler en geen weer om te zwemmen, dan gaan wij meestal op pad en gaan de beestjes in de caravan.  :yawn:
Tegen het avond eten zijn we dan weer thuis en gaat de hele bups weer naar buiten, wandelen, fluiten en kletsen.

Op een avond wandelde Paul en ik met Jaccus op zijn stokje over de camping. Een duitse gast kwam ons tegemoet, zag Jacco, schrok..... bleef staan en vroeg "ist das ein adler", dus wij op ons beste duits "nein das ist ein papagaai". "Ach so", man gerustgesteld en na nog wat geb(r)abbel liepen we door en ging hij zijn vrouw vertellen van de papegaai.
Een paar straatjes verder, weer duitsers "ach kuck doch mahl, das ist eine papagaai". Was fur ein ist das denn?" :o
Ja en dan moet je met je steenkolenduits gaan vertellen wat een grijze roodstaart is. "Eine graue rot schwanze?????"  cheesy3 Dat zei ze helemaal niks. "Eine Kongo????" cheesy2
Weer geen herkenning. Bij "Timneh" gaven ze het helemaal op en we lieten het maar bij papagaai. Jacco riep vrolijk "ajuu" toen we weer verder gingen en dat verstaan Duitsers ook, dus riep heel Duitsland "tsjuus" in koor. Wij weten nu nog steeds niet wat een grijze roodstaart in het Duits is. Jullie wel? :please:

We hebben een geweldige vakantie gehad en Jacco en de katten ook. Iedereen heeft genoten en Jacco is na de logeerpartij weer helemaal zijn oude vrolijke zelf.

Toch maakt Paul zich zorgen om ons mannetje. Twee jaar geleden kreeg hij ene klein grijs vlekje in zijn rechter oog, toen dat groter werd lieten we ernaar kijken en bleek hij last te hebben van (juvinale) staar. Hij zal aan dat ook uiteindelijk blind worden was de boodschap.
Nu zegt Paul dat hij in zijn andere oog ook zo'n vlekje ziet ontstaan. Ik kan er nog weinig van ontdekken, maar we zullen binnekort weer naar Doormalen gaan om het te laten checken. Laten we nog maar even niet op de zaken vooruit lopen.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #25 Gepost op: oktober 24, 2008, 16:25:46 pm »
We hebben een nieuwe caravan. En dat heeft een heleboel drukte met zich meegebracht, vandaar dat het een beetje rustig was rondom Jacco. :a036:

Op 27 september werd onze nieuwe caravan afgeleverd op de camping waar hij nu voorlopig staat. Omdat hij langer en breder is dan de caravan die we hadden, moeten we nu ook op zoek naar een zwaardere auto om hem te trekken. Voor we die hebben kan nog wel even duren, dus hebben we een jaarplaats en gaan we daar voorlopig naartoe met vakantie. :thumsup:

Jacco is natuurlijk al gewend om met ons mee te gaan als we gaan camperen, dus hij keek ook niet vreemd toen we de 27e naar Beekbergen reden. Wat hij wel raar vond, was dat we met mijn auto gingen en dat Paul er niet bij was. Paul was met een auto vol spullen naar Andelst (waar de dealer zat) om de caravan op te halen, en ik ben met mijn auto, ook vol spullen en Meagan en Jacco rechtstreeks naar Beekbergen gereden. Fluiten geen gebrek natuurlijk, want Jacco vind auto rijden geweldig. :dance:

Die eerste dag was het heel mooi weer en terwijl wij de caravan op zijn plaats zetten, een voortentje bouwden en de boel gingen inrichten, zat ons manneke lekker buiten in het zonnetje te kwetteren met alle bosvogels om hem heen. Hij genoot.
We zouden later die avond weer terug gaan naar huis, maar eerst zouden we nog even wat eten en een borrel gan halen bij de campinghouder, om te vieren dat we er nu voorlopig voor vast staan. Toen mocht Jacco uiteraard binnen staan en dat vond hij geweldig.
Op de terugweg in de auto was het donker en heeft hij lekker zitten tukken, hij was super moe omdat hij zijn middagdut had overgeslagen, en we hebben hem de hele verdere zondag niet meer gehoord.

Vorige week hadden wij herfstvakantie en natuurlijk gingen we naar de camping. Omdat we geen tent hoefde te bouwen en alleen maar wat kleding hoefden mee te nemen, gingen we al op vrijdagavond weg. De katten ook mee dit keer.  Die moesten natuurlijik hun nieuwe vakantie huis van onder tot boven besnuffelen, tot ze ons bed ontdekten. Toen kropen ze meteen in de slaapzak en zijn niet meer wakker geworden tot de volgende morgen. :seestars:

Voor Jacco ook weer een rare ervaring om in het donker te reizen. Voor we op de snelweg waren was hij al ingedut en toen hij in de caravan in zijn kampeerkooi moest, werd hij ook niet echt wakker.
Jacco heeft een eigen tafen met treinzit in de caravan. Overdag staat zijn kooi daarop en kan hij lekker naar buiten kijken het bos in. Hij kan dan achter de caravan van alles aan vogels, eekhoorns en konijnen zien scharrelen en soms zelfs ook een kip van de overburen. Hij vind het geweldig.
's Nachts wordt die treinzit het bed van Meagan en verhuist Jacco naar de tafel van de rondzitgroep achterin de caravan. Wij hebben een vast bed voorin, dus plek zat voor iedereen. ;)

We hadden prachtig weer en hebben van zaterdag tot en met woensdag iedere middag in de zon gezeten. Jacco ook natuurlijk en na een ochtendje, klom hij al van zijn kooi en wandelde door het gras rond de caravan. Hij weet dat hij er niet onder mag, dus dat doet hij ook niet, maar we houden hem wel goed in de gaten. :CENS

Op dinsdag ging Meagan met een van de paarden van de camping een bosrit maken. Lekker wandelen door de bossen op de rug van een paard vind zij het mooiste wat er is. Ik mocht mee en Jacco ook. Lekker op zijn opstapstok, zijn we allerlei ruiterpaden afgegaan en hebben we wel een uur gelopen. Regelmamtig knalde er een eikel of denneappel naar beneden en dan schrok hij wel even, maar hij vond het geweldig. En slapen 's avonds....... als een roosje. :hart:

Zondagavond waren we weer thuis en Jacco heeft echt weer even moeten wennen aan het werkende leven. Wij ook natuurlijk. Gelukkig hebben we van alles vergeten en nu moeten we helaas????? volgende week een weekend terug om dat op te halen. Sneu nou he?

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #26 Gepost op: november 26, 2008, 22:32:43 pm »
We zijn nu een aantal keren in de caravan geweest en Jacco vind het geweldig. Omdat de caravan voorlopig op een vaste plek staat, kunnen we er ook makkelijk en weekendje heen. Dan gaan we vrijdagavond na het eten weg en komen we zondagavond na het eten weer terug. Jacco is altijd gek van auto rijden, maar autorijden in het donker vind hij helemaal toppie. :party:
In de caravan is het 's nachts aarde donker, en dan slaapt hij als een roosje, tot nog lang nadat ik al wakker ben (meestal 9.00 uur). Pas als ik de rolo's open doe heeft hij door dat de dag begint en rekt hij zich eens lekker uit, en dan begint hij te kletsen en te fluiten. In de caravan leef je dicht bij elkaar en dat vind Jacco geweldig.

Nu de dagen korter worden brengt hij thuis weer veel meer tijd in zijn kooi door. Omdat we er toch rekening mee moeten houden dat hij minder goed ziet, heb ik een paar stokken erbij gemaakt en nog wat meer speelgoed, zodat de afstand die hij moet overbruggen om van stok naar stok te klimmen of een speeltje te bereiken niet zo groot is. Hij heeft een nieuw bad, wat gelijk een waterbakje is, dat hangt aan zijn kooi, zo heeft hij meer ruimte op de bodem. Eerst stond daar een platte schaal met water, maar daar liep hij steeds tegenaan. En badderen deed hij toch altijd al in zijn waterbakje, dus was dit een prima oplossing. :thumsup:

Voor onze cavia's hadden we ooit een houten nachthokje gemaakt. 4 wandjes, plat dak, 2 poorten en geen bodem. De dames doken er altijd in zodra het in hun hok werd gezet.  Maar de dames zijn er niet meer en het hokje was ineens over. En omdat Jacco het altijd leuk vind om overal in en onder te kruipen, heb ik het hokje in zijn kooi gezet, in de hoek waar eerst zijn badje stond. De eerste paar dagen heeft hij het aan alle kanten beklopt met zijn snavel en heeft hij geprobeerd er stukjes uit te bijten. Daarna heb ik er een oude keukenhanddoek in gedaan, gewoon op een dotje en sindsdien slaapt hij in zijn huisje. Hij knabbelt de handdoek langzaamaan tot pluizebol en schikt hem zo dat hij er lekker op ligt en dan gaat hij dutten, net als een eendje op zijn nestje. De poortjes zijn maar net groot genoeg voor Jacco om er door te kunnen en hij kan er niet recht op in staan. Boven de ene poort staat "Uk" en boven de andere poort "Tuck", maar het kan Jacco allemaal niks schelen, hij is trots op zijn huis en is dagen zoet met inrichten. Zou hij ook een huisdier nemen? :o

Na een paar weken hebben we ervoor gekozen om hem alleen voor de nacht zijn huisje te geven. Hij kwam er de hele dag niet meer uit en dat was voor ons weer niet zo leuk. Dus nu krijgt hij zijn huisje in de loop van de avond, nadat hij eerste een uurtje TV heeft gekeken en op schoot heeft geknuffeld. Zodra het hokje er staat, laat hij zich naar beneden zakken en gaat hij zijn bed opmaken. Na nog een paar tokken tegen het hout, vlijt hij zich ter ruste.
's Morgens haalt Paul het hokje uit zijn kooi, en datvind hij niet leuk. In het weekend maakt het hem niet zoveel uit, dan is het al licht en is hij wakker, maar door de weeks slaapt hij nog en als we dan het hokje pakken, grijpt hij met zijn snavel een rand van het hokje en blijft er aan hangen, tot hij wel los moet laten, omdat het anders niet door de deur van zijn kooi kan. Dan maakt hij zich bol en boos.  :angry: Om even later om een pinda te roepen, die krijgt hij dan en dan is het goed.

Als het enigszins kan, gaat hij iedere dag even naar buiten. Maar laatst was het toch wel behoorlijk koud naar zijn zin. Ik had hem op zijn speelstandaard in de zon gezet en na een minuutje of zo hoorde ik gerammel aan het kattenluik in de achterdeur. Toen ik in de keuken ging kijken, zat Jacco op de mat, met een heel boos gezicht heel bol te zijn :angry:
Het heeft een voordeel dat hij het kattenluik heeft ontdekt, hij kan dus nu zelf naar binnen komen als hij geen zin meer heeft in buiten.

Hij heeft trouwens nog iets nieuws. Jacco is altijd al gek geweest op struinen door de tuin, nu heeft hij besloten dat hij dat ook in huis kan doen. Dus als hij zin heeft in een wandelingetje, springt hij gewoon op de grond en gaat aan het stappen. Gelukkig hebben we veel snoeren onder de vloer en in holle plinten weggewerkt en zolang hij nit gaat slopen aan de meubels, vinden wij het goed.

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #27 Gepost op: december 07, 2008, 20:07:44 pm »
Jacco heeft al een paar maanden een nieuw bad. Het past net door het deurtje van zijn kooi en is bevestigd op de plek waar eerst zijn drinkbak hing. Het is een combinatie van een bad en een drinkbak. Het ding ziet er uit als een soort plastic wieg, met een wit plastic onderkant en een doorzichtige kap er over. Hij kan makkelijk op de rand zitten en met zijn koppie water scheppen. In zijn drinkbak badderde hij graag, maar daar paste hij nauwelijks in.
Maar nu heeft Jacco besloten dat hij dit bad niet leuk vind. Tenminste........! Hij drinkt er graag uit, en hij baddert nu veel vaker, omdat het makkelijker gaat. Maar als hij over zijn zitstok loopt en hij komt bij het bad, dan is het "pakkum" en dan valt hij uit naar het bad.  :angry:
Als hij over zijn kooi struint, gaat hij op de kap van het bad zitten en bij uit alle macht aan de haken waarmee het aan de kooi hangt. Laatst zat hij op de tralies onder het badje en duwde zo hard omhoog, dat 1 haakje los kwam en bijna het hele bad met Jacco en al van de kooi af tuimelde.  :seestars:
Nu zijn we dus maar begonnen hem af te leren aan zijn bad te slopen. Iedere keer als hij probeert het bad los te krijgen van de kooi, krijgt hij een spriets met de plantenspuit. Eerst was het "nee Jacco foei", maar dat vond hij een leuk spelletje, dus als hij aandacht wilde ging hij aan zijn bad slopen.  :CENS
Nu begint hij het spelletje met de plantenspuit ook door te krijgen. Als hij een aanval pleegt op zijn badje, dan duikt hij in elkaar, rent een eindje opzij over zijn stok, en begint alvast met zijn kop te schudden alsof hij een spriets water verwacht.  :) Gebeurt dat niet, dan kimt hij naar beneden om daar het bakje pitjes om te gaan gooien.  tongue2
Gebeurt er dan nog niks, dan gaat hij maar weer gewoon doen waar hij mee bezig was, hoewel hij dat dan meestal vergeten is.  ;D

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #28 Gepost op: januari 12, 2009, 16:33:27 pm »
Het nieuwe bad staat in de schuur en Jacco heeft weer gewoon zijn waterbakje. Op het laatst deed hij niks anders meer dan vechten met het ding en dat vonden we niet nodig, dus is alles weer als van ouds en badedert hij weer in zijn drinkbak. Het is maar net wat je gewend bent. tongue2

Jacco heeft een geweldige "kerstvakantie" gehad.
Eerste kerstdag waren we met het gezin thuis en lag er een hele berg pakjes onder de boom. Jacco had het opbouwen van de stapel de avond er voor al aandachtig bekeken, de boom staat precies voor de deur van zijn kooi.  :CENS
Toen hij vond dat de berg hoog genoeg was kroop hij in zijn huisje om te gaan tukken. Hij was best moe, want de dag voor kerst is Meagan jarig en die had 10 jubelende pubers op visite gehad en dan moet Jacco natuurlijk heel erg meedoen. Stel je voor dat er iemand harder gilt dan hij kan fluiten, dat zou toch een belediging zijn. Maar....... dat kost energie, ook van Jacco, dus kerstavond op tijd de luikjes dicht.  :seestars:

Ons kerstontbijt is altijd uitgebreid en Jacco is er altijd bij. Croissantje jam, geroosterd broodje met oranjemarmelade, gekookte eitje (alleen het geel want mijnheer is verwend). En daarna die berg pakjes uitpakken. Dat is zijn favoriete bezigheid. Hij kijkt rustig ieder kadootje af en wacht tot de uitpakker klaar is, dan fluit hij een keer hard en wil hij het papiertje, wat hij dan als een gediplomeerd papiervernietiger versnippert.
Maar ook voor hem zit er altijd een pakje tussen en dat mag hij dan zelf uitpakken. Dit jaar kreeg hij een nieuwe steenstok. Hij kreeg dus een behoorlijk zwaar pak in zijn pootje, maar toen Meagan wilde helpen vasthouden flipte hij.  :angry: Het was zijn pak en eens gegeven blijft gegeven. Dus heeft hij net zolang zitten wurmen en schuiven tot hij het vast kon houden en het uitpakken kon beginnen. Eenmaal uitgepakt vond hij er niks meer aan, en knalde de stok met een klap op de grond, miste op een haar na de kat.

's Avonds hadden we een 4 gangen overheerlijk menu, en ook Jacco deed weer mee (natuurlijk alleen de papegaai proof elementen). Wij in gala gekleed, dus Jacco had zijn verendek extra gepoetst. En iedereen om de tafel. Hij werd helemaal stil van de kaarsjes en viel tijdens het hoofdgerecht in slaap.

de 2e dag vertrokken we naar de camping, met gaai en katten. Jacco was onderweg al supervrolijk, hij schijnt te weten waar we heengaan. Bij de caravan aangekomen kregen we een verassing. Voor de voortent stond een eigen gemaakte wipkip, op Jaccoformaat. (Was een grapje van de campinghouder, andere jaren stonden we op een veldje met een echte wipkip, maar dit jaar moesten we verhuizen naar een ander veldje en toen had ik gekscherend mijn beklag gedaan over dat ik dan mijn wipkip moest missen, dus had hij er een voor me gemaakt van een stoeptegel, een vrachtwagenveer en een gefiguurzaagde kip). Te klein voor een kind om op te zitten, maar geschikt voor Jacco Pinda. De kou trotserend heeft hij regelmatig op de kip zijn mooiste fluitconcerten laten horen.

Oudejaarsavond waren we thuis en heeft Jacco genoten van het vuurwerk. Hij staat voor het raam en doet zelf de meest prachtige vuurpijlen en gillende keukenmeiden na. Ook de stukjes oliebol vind hij geweldig en toen we de volgende dag weer naar de camping gingen was zijn hele jaar al goed. Eenmaal daar aangekomen gingen wij (voor het eerst) karbiet schieten. Jacco vond dat zo geweldig dat hij nu nog steeds knallen laat horen.  :dance:

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
« Reactie #29 Gepost op: maart 09, 2009, 16:32:53 pm »
Natuurlijk zijn we ook in de crocusvakantie weer naar de caravan geweest en Jacco en de katten gingen mee. We kunnen nu wel merken dat hij wat slechter gaat zien, hij moet in zijn vakantiekooi eerst een paar keer rondklimmen, om te snappen waar hij nou weer is. Autorijden vind hij nog steeds geweldig, dat herkent hij waarschijnlijk aan de geluiden.
De kooi van Jacco staat voor een raam in de caravan. Hij heeft zijn eigen "dinette" zeg maar. En omdat de bomen nu kaal zijn kan hij op het bospad kijken wat daar loopt. Regelmatig komen er ruiters te paard voorbij die een boswandeling gaan maken. Jacco maakt dan klik klak geluiden, dus voor ons is duidelijk dat hij een paard voorbij ziet lopen. Als zo'n ruiter dan bijna voorbij is, fluit hij ineens keihard, en als het dakluik openstaat schrikken de meeste paarden behoorlijk. Soms schiet er een weg en weet de ruiter niet eens wat hem overkomt en waar zijn paard zo van schrikt. Of Jacco doorheeft wat er gebeurt weet ik niet, maar hij schijnt het een leuek bezigheid te vinden. :thumsup:

Zijn plekje is recht tegenover de keuken en hij kan zo in de pannen kijken. Zodra iemand eten gaat maken zet hij zijn bandje "lekker he?, jammie, jammie" aan en volgt hij alle handelingen die de kok verricht op de voet. Hij doet geluidjes na van een krakend kastje en rinkelende glazen, en als hij de ping van de magnetron hoort, die aangeeft dat zijn eten ook klaar is, roept hij vrolijk "Jacco Pinda"!  :dance:

Als het warm en zonnig genoeg is, mag hij naar buiten. Dan klimt hij van zijn kooi en scharrelt wat in het gras, knabbelt aan scheerlijnen, jaagt de katten (in de bench) de stuipen op het lijf door voor de bench heel hard te krijsen, en soms probeert hij onder de caravan te komen. Dat mag natuurlijk niet van ons, en 1 keer "Jacco nee!" zeggen is in zo'n geval genoeg om te voorkomen dat hij er toch onder gaat.
Op een van de laatste dagen zitten we lekker buiten en Jacco scharrelt wat in het gras rond zijn kooi. Zo rondwandelend dwaalt hij een beetje af en als hij een meter of 6 van ons vandaan is, roept Paul hem terug. Jacco stopt, kijkt om, en loopt daarna nog een paar passen door. Paul waarschuwt nog een keer, en Jacco zet het op een lopen, preceis de andere kant uit als wij willen. Weg dus!
Paul speelt het spelletje mee en holt quasi boos achter hem aan. Jacco rent hard weg en roept "pakkum, pakkum". Maar op zijn onhandige korte pootjes legt hij het af tegen de lange benen van Paul en ineens staat hij stil. Paul moet nog een noodsprong maken om niet op hem te stappen, en laat hem opstappen. Hij moppert "ben jij stout, dat mag toch niet, weglopen!" Jacco kijkt met een kop van "oh, nee moet jij eens opletten" en gaat heel hard op en neer wiebelen. Hij roept "Ajuu" en gaat met tegenzin in zijn kooi.

In het weekend (we zijn weer thuis) ben ik lekker buiten bezig. Het is mooi weer en Jacco zit in de tuin op zijn speelstandaard. Ik heb nieuwe klompen (witte dit keer) en als ik met een wasmand naar buiten kom, kijkt Jacco aandachtig naar mijn klompen. "Pakkum" roept hij en klimt in no time van zijn standaard en sjeest naar mijn klompen. Helaas ziet hij een plantenbak over het hoofd en botst er tegenaan, maar hij wil maar 1 ding en dat is klompen bijten, dus hij loopt gewoon door.  :dance:
Vlak voor hij bij mijn klompen aan komt roep ik "Jacco nee!", hij maakt zich bol, maar stopt wel en druipt een beetje verontwaardigd af. Hij gaat een beetje badderen in de vijver, maar het water is te koud en hij houd opvallend mijn klompen in de gaten. Als ik later naar de schuur loop, komt hij achter mij aan, hij heeft het duidelijk weer op mijn klompen gemunt. In de schuur pak ik een bezem en zet die tussen hem en mijn klompen in. Eerst schrikt hij als hij de bezem voelt, hij ziet hem niet direct en botst er tegenaan. Dan lijkt hij bezem slopen ook leuk te vinden en is hij een poosje geconcentreerd bezig.  :thumsup:
Tegen de tijd dat hij weer aan mijn klompen denkt, is de was opgehangen en heb ik ander schoeisel aan. Hij kijkt eenbeetje teleurgesteld naar mijn voeten en laat zich naar binnen brengen, om een dutje te gaan doen op zijn kooi.  ;)