Auteur Topic: door laten broeden of stoppen?  (gelezen 8728 keer)

zinzi3101

• Gast
door laten broeden of stoppen?
« Gepost op: maart 18, 2008, 16:05:34 pm »

mijn forpus popje had eerst 1 eitje op de bodem van haar kooi gelegd ,
ik heb toen een broedblok in de kooi geplaatst en gecheckt of het eitje bevrucht was ,
dat was niet zo ,er zit wel een man bij haar in het hok en ze zijn erg lief voor elkaar alleen weet ik niet precies hoe oud de man is,ze is verder gaan leggen in het broedblok in totaal heeft ze nu 5 eitjes gelegd die allemaal niet bevrucht zijn ik heb ze dus weggehaald!!ik vind het zielig om haar op onbevruchte eieren te laten broeden, ze heeft ook heeel erg veel dikke ontlasting ben ik al mee naar de dierenarts geweest die zag er geen gekke dingen in gelukkig,nu is mijn vraag zal ik het nestblokje weghalen voor een tijdje? ik heb de man ook nog nooit op de pop zien zitten,alhoewel ik overdag vaak moet werken,
want ik denk dat ze even rust nodig heeft of denken jullie dat ik nog even moet wachten met het weghalen van het blok? kan ze nog een ronde aan ?ze is 2 jaar oud en dit was de 1e keer dat ze eitjes had gelegd.ze is in totaal nu denk ik 3 weken bezig.

groetjes Zinzi

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: door laten broeden of stoppen?
« Reactie #1 Gepost op: maart 18, 2008, 16:20:31 pm »
Het beste kan je de eitjes laten liggen tot dat ze stopt met broeden, dat is meestal na een week of 3. Ze beginnen na het 2e of 3e ei vast te broeden.

De dikke en grote hoeveelheid poep is heel normaal bij een pop die eitjes legt en bebroed.

Nu je alles hebt weg gehaald nog voordat zij stopte met het verzorgen/bebroeden van de eitjes, heb je grote kans dat ze binnen 2 weken weer eitjes gaat leggen.

Een gezond koppel kan 2 rondes aan, maar meer zou ik zeker afraden.

Geef haar maar goed kalk etc, dus sepia, zo'n roze blok, calcilux in het water en zo.

Er zullen vast nog meer tips komen, er zijn hier veel ervaren mensen (meer ervaren dan ik denk ik ;))

Succes, Nel

zinzi3101

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 18, 2008, 16:33:18 pm »
okee , dank je wel voor je antwoord,
 ik heb 1 eitje teruggelegd t andere was gescheurd, ik had ze er nog maar net uitgehaald voor ik dit berichtje schreef.
grt Zinzi

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #3 Gepost op: maart 18, 2008, 16:36:58 pm »
Ik denk dat je er beter aandoet om de eitjes idd niet weg te halen.
In onze ogen is het zielig om haar op onbevruchte eitjes te laten broeden. Maar eigenlijk is het veel zieliger om ze weg te halen, want haar broedsheid is daar niet mee tot rust gekomen en dus blijft ze eitjes leggen totdat dat wel het geval is. Ze zal zelfs op de bodem van de kooi kunnen gaan leggen. Als je de eitjes te vroeg weghaalt dan stimuleer je haar juist alleen maar tot het leggen van meer eitjes en dat is niet goed voor haar, dan verzwakt ze. Dus gewoon eitjes laten liggen totdat ze zlef de belangstelling verliest.

catharina

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2008, 21:37:23 pm »
Even reageren
Is het wel verstandig om een popje door te laten broeden op onbevruchte eieren
als de pop broed heeft ze haar lichaamstempratuur verhoogd (een soort koorts)
Dit kost erg veel energie
volgens mij kan je beter de onbevruchte eitjes weghalen en de pop een nieuw nestje laten beginnen.
Piet

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2008, 22:03:20 pm »
zeker weten??
kan je niet beter door laten broeden tot de intresse ervoor verdwijnt, even rust gunnen, en dan pas een nieuw nestje toe laten?
als je de eieren weghaald en haar nieuwe laat leggen, dan kost dat veel langer energie van haar, achter elkaar zeg maar..
dat lijdt toch eerder tot problemen als broeden op een onbevrucht nest?

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2008, 00:55:29 am »
Even reageren
Is het wel verstandig om een popje door te laten broeden op onbevruchte eieren
als de pop broed heeft ze haar lichaamstempratuur verhoogd (een soort koorts)
Dit kost erg veel energie
volgens mij kan je beter de onbevruchte eitjes weghalen en de pop een nieuw nestje laten beginnen.
Piet
ik ben met piet mee eens , als je een goed schouwlampje hebt dan kan je al heel snel zien of je eieren bevrucht zijn
zeker weten??
kan je niet beter door laten broeden tot de intresse ervoor verdwijnt, even rust gunnen, en dan pas een nieuw nestje toe laten?
als je de eieren weghaald en haar nieuwe laat leggen, dan kost dat veel langer energie van haar, achter elkaar zeg maar..
dat lijdt toch eerder tot problemen als broeden op een onbevrucht nest?

nee dat is niet verstandig wand als je haar laat iot broeden de dagen die voor staan , ja , dan is het wachten op iets wat niet komt , en dat is zonde , als je nou het ei weg haald dan gaat de pop ook niet meer op hte nest liggen, en dan begind ze weer op nieuwe , het schild aanziendlijk veel tijd

groetjes rolf

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2008, 01:20:56 am »
ik ben met piet mee eens , als je een goed schouwlampje hebt dan kan je al heel snel zien of je eieren bevrucht zijn
nee dat is niet verstandig wand als je haar laat iot broeden de dagen die voor staan , ja , dan is het wachten op iets wat niet komt , en dat is zonde , als je nou het ei weg haald dan gaat de pop ook niet meer op hte nest liggen, en dan begind ze weer op nieuwe , het schild aanziendlijk veel tijd

groetjes rolf

ok, maar kijk je nu uit gezondheids - of uit het kweek-oogpunt?

ik snap dat het voor een kweker veel tijd scheelt als een nestje dat geen jongen brengt overgaat in een succesvol nestje,
maar voor de gezondheid en inspanning voor de vogel is het toch beter om te rusten??

ik wil geen discussie starten, maar ik heb het namelijk altijd zo begrepen, vandaar dat ik door vraag ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2008, 11:26:03 am »
Ik sluit me hier ook aan bij Nicole

Het leggen van eieren is ook zwaar voor het popje en als het dan steeds weer eieren blijft leggen die onbevrucht zijn en je haalt die weg, dan blijft de pop net zolang doorleggen tot ze een volledig nest heeft.. ook niet bepaald gezond.

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #9 Gepost op: maart 30, 2008, 15:25:23 pm »
ik doe het om alle twee, ten eertse waarom op iets wachte wat niet komt , ik kan er niet tegen als ik een vogel op 6 eieren heb liggen en er komt niks uit , daarom haal ik de eierengewoon weg en dan gaat  bij mij de twee de ronde in ik doe altijd maar twee ronden , en als dat ook niks word dan haal ik het nest blok weg en dan kan de pop lekker zijn eigen gang gaan , maar ik respecteer jullie mening ook , tuurlijk is het zwaar voor de vogels om eieren te leggen.  dus dan kan ik jullie ook begrijpen , maar ik vind dat het groot brengen van kleine veel zwaarder is dan een ei leggen , ik heb het wel eens op internet gezien , het is een mooi gezicht , maar wel zwaar .
ik kan het fragment niet zo snel vinden maar ik hem vind zal ik hem laten zien

groetjes  rolf

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: maart 30, 2008, 15:35:57 pm »
thanks rolf dat je zo eerlijk bent :-*
ik kan goed begrijpen dat een kweker het om beide doet! het is immers ook je brood op de plank, de jongen die je kan verkopen.

Offline thewolf

• Net zelfstandig
  • Dit forum is top!!
    • een kromsnavel site
« Reactie #11 Gepost op: maart 30, 2008, 16:50:07 pm »
hoi, nee , voor mij is dat niet , voor mij is het een hobby , en daar wil ik geen brood aan verdienen, ik wil  graag naar tt gaan en als ik een vogel verkoop ja dan ga ik niet zo hoogste prijs voor vragen, het is voor mij een hobby, voor mij gaat het om de jongen vogels die vind ik mooi  hoe ze groot worden,

maar voor iemand anders is het weer anders dat mogen ze zelf weten.

ik wil het nog met iemand ruilen dat ik een vogels ga verkopen,

groetjes rolf 

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: maart 30, 2008, 18:44:08 pm »
ik wil het nog met iemand ruilen dat ik een vogels ga verkopen,
groetjes rolf 

ow echt :thumsup:
dat is nog eens leuk!!