Ik bedoel dus de achterkant van de doeken, zeg maar het vocht van de ontlasting dat ziet er rood uit, maar idd het is een smeerboel misschien dat kranten een betere optie is, en dan alleen een doek om hem een beetje warm te houden.
Kan dus ook best zo zijn, dat de urine door de doek als het ware gezeefd wordt en of dat de doek wat kleurstoffen meegeeft aan de door de doek heen gedruppelde urine (net als dat je kleding hebt die in de was afgeeft en je mooie witte overhemd ineens roze is gekleurd

). Wil je het zekere voor het onzekere nemen, zou je het gaaitje even op uitsluitend keukenpapier moeten houden, denk ik.
Maar ik acht de kans groot dat je de oorzaak in het bodemmateriaal moet zoeken (en uiteraard hoop ik ook dat het daar aan ligt).
Als je kranten (eerste laag) en zaagsel, dat spul dat je in muizen en hamsterkooien gooit bedoel ik , er boven op gebruikt, wel vaak verschonen, hoor. Dat zaagsel neemt het vocht goed op, maar ruikt ook heel snel. Maar dagelijks een bakkie zaagsel en kranten leegkieperen en afwassen, vond ik minder werk dan iedere dag doeken en bakkie uitwassen

.
In plaats van een doek kan je ook een warmtelamp gebruiken om je grijsje wat warm te houden maar als de dekveren toch behoorlijk zijn doorgekomen, dan moet kamertemperatuur voldoende zijn.