Auteur Topic: Dringend, ziektebeeld en het is zondag!!  (gelezen 6904 keer)

Thallusplantje

• Gast
Dringend, ziektebeeld en het is zondag!!
« Gepost op: maart 23, 2008, 15:13:14 pm »
Hey,
ik heb 2 aga's die eigenlijk uit een voliere komen, ik heb ze al meer dan een jaar, en tot nog toe ging alles schitterend.

nu merkte ik een week geleden dat er eitjes in hun hokje lagen, het een is een vrouwtje, het ander vogeltje haar geslacht ken ik niet.

daarnet haalde ik de vrouw uit hun hok, om de algemene toestand even na te gaan, maar ik verschoot me een bult!!
het was al 3 weken geleden dat ik ze uit haar hok had gehaald omdat ze aan het nestelen was, maar daarnet merkte ik dus giga kale plekken op mijn vogel, met name aan de anus en op de rug, en een klein plekje aan de snavel..

ze is algemeen gesproken ook erg mager vind ik, hoewel de krop gevuld is komt het borstbeen eruit steken, mijn vogelie heeft er nog nooit zo slecht uitgezien!!

ze krijgen grit, krachtvoer, aga mix van versele laga, ze hebben een knaagsteen, als ondergrond gebruik ik kranten...
aangezien het paasweekend is zit ik hier echt mee verveeld, ik heb ivermectine (anti luchtpijpmijt) staan voor mijten ed, maar ik zie geen mijten!

zou dit PBFD kunnen zijn?? ik heb daar 2 jaar geleden een vogel aan verloren, maar deze doet het al meer dan een jaar erg goed en nu ineens ziet ze er zo slecht uit? De andere vogel ziet er normaal uit...
ze komen niet in contact met andere vogels..

aub, SNEL een antwoord, of een spoedarts...

dank je! bye2

Thallusplantje

• Gast
Re: Dringend, ziektebeeld en het is zondag!!
« Reactie #1 Gepost op: maart 23, 2008, 16:26:08 pm »
Ze staan op een kamer waar het lekker warm is, koud hebben ze het echt niet, ik zal straks druivensuiker meebrengen, ik heb ze nu ook preventief behandeld tegen mijten.

Ik weet niet of de eitjes bevrucht zullen zijn aangezien ik niet weet of het om 2 vrouwen draait of niet, ik moet de pluimpjes nog opsturen naar het labo.
ze is een beetje suf wel vind ik, maar ze kwettert nog volop als ik binnenkom, en ze eet ook goed, dus ik weet niet at het probleem is.

de veren zijn vooral onder haar vleugel en op de rug weg... ik zie wel al nieuwe veertjes klaar zitten, zou het iets met de rui temaken kunnen hebben??
ze zijn iig behandeld tegen mijten nu, ik zal nog ff af moeten wachten want hier zit in de omtrek geen dierenarts die spoed doet.. stom paasfeest  :(

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #2 Gepost op: maart 23, 2008, 16:36:04 pm »
kaalheid met de rui lijkt me onwaarschijnlijk hoor..
ik snap dat je je nu druk maakt omdat je het nu pas opmerkt.
misschien is het niet van vandaag maar al veel langer,
ik zou gewoon een goede VA bellen en een afspraak maken.
je kan er zelf weinig aan doen alleen zorgen dat ze het niet koud hebben.

het kan ook zo zijn dat de ene de ander plukt he..
maar zolang je aan het gedrag niets merkt hoef je niet direct in paniek te raken.
ik kan hem helemaal voorstellen dat het vervelend is, nu zeker omdat je nergens terecht kan,
maar ik denk dat je schrik nu erger is dan de situatie!
Als het pbfd zou zijn zou het er verschrikkelijk uit moeten zien! dus niet alleen kalig maar ook nog andere dingen ;)
succes en sterkte :-*

Offline lisianthus

• Net zelfstandig
  • Geslacht: Man
  • Edels in top!!!
« Reactie #3 Gepost op: maart 23, 2008, 16:43:34 pm »
Heb je ook verenuitval met afgestompte punten?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #4 Gepost op: maart 23, 2008, 17:05:43 pm »
Heb je ook verenuitval met afgestompte punten?

Jij bedoelt hoe de uitgevallen veertjes eruitzien?
Daar zat ik idd ook aan te denken.
Als die er anders uitzien dan normaal, denk je idd aan PBFD. Maar dan moet je wel weten hoe normale veertjes eruitzien.
Kan je een foto van de uitgevallen veertjes en kale plekken plaatsen?

Verder ben ik het met Wilma eens, zet een warme lamp bij de kooi. Je kan wel zeggen dat ze in een warme kamer zitten. Maar dat gaat niet op. De lichaamstemperatuur van een aga is veel hoger dan kamertemperatuur.
Zet een warme lamp, bijv een sterke burolamp op een hoekje van de kooi. Dan is het in dat hoekje erg warm. Als ze er behoeft aan heeft, gaat ze in de warmte zitten. Heeft ze daar geen behoefte aan, kan ze in een ander gedeelte van de kooi gaan zitten. Maar laat die lamp gewoon aan, ook vannacht. En druivensuiker in het water geeft ze net een beetje energieboost.
Maar ze eet dus nog wel goed?
Zit ze bol?
Heeft ze misschien nog een eitje in zich?

Thallusplantje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: maart 23, 2008, 17:39:45 pm »
nee ze is niet bol, ik voel geen eitjes meer.. de kooi van de aga's staat op een kamer vol terraria, er heerst daar een tropisch klimaat, zou ik dan toch nog een lamp bij plaatsen?

ze eet en drinkt goed, toch voor zover ik kan zien want de bakjes zijn elke dag leeg en ze valt elk snoepje aan :) ik zal straks wat druivensuiker oplossen in het water ofzo?

foto's maken gaat niet lukken, ik kan ze niet vasthouden én foto's maken tegelijkertijd.. de pluimen liggen trouwens in hun nest, waar ik liever niet aan zou prutsen...

de andere vogel heeft trouwens echt totaal niks hé, geen plekken, niks..
de vrouw met plekken zag ik daarnet erg krabben.. mss toch mijt?

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #6 Gepost op: maart 23, 2008, 21:06:35 pm »
Mijn Pino plukt zich ook onder haar vleugels, rond haar gatje, haar buik en haar rug + stuit kaal.
Het enige waar veren blijven zitten is op haar kop en vleugels en haar staartveren  ::)

Mijn andere vogels plukken zich alleen op de borst kaal tijdens de broedperiodes.
Het kan dus wel door de hormonen komen.
Het vele plukken kan erg gaan irriteren, ik was Pino dagelijks met Aloë Vera, waardoor haar huid wat zachter gaat aanvoelen en daardoor minder irriteerd.

Wat extra warmte kan bij een kalig kipje nooit kwaad. Pino krijgt een kruik ( in een handdoek gewikkeld ) en daar maakt ze soms dankbaar gebruik van.

En neem de voeding eens onder de loep, een aga is een makkelijke eter wat lekker eten betreft. Op een dieet van zaadjes snoepen ze het lekkere eruit en de rest laten ze liggen.
Dit levert ook tekorten op, op korte of lange termijn.

Ik denk wel dat je even een goede vogelarts moet zoeken en haar eens na moet laten kijken, want ze is wel sterk vermagerd en op dit moment niet gezond.
Of er pbfd is weet ik niet, kan ik zo moeilijk zeggen, maar door veel leggen, broeden en een niet al te beste voeding kunnen ze er ook dramatisch uitzien.

jet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: maart 23, 2008, 21:49:07 pm »
Ik heb er helaas geen verstand van maar ik wens je erg veel sterkte met de beestjes :-*

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
« Reactie #8 Gepost op: maart 23, 2008, 22:28:43 pm »
ik heb ook geen idee, maar wil je toch effe sterkte wensen
al denk ik niet meteen iets erg.
 :-*

Thallusplantje

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: maart 24, 2008, 10:06:43 am »
weten jullie in de buurt van mol een goede vogelarts die werkt op paasmaandag??

of zouden ze dit niet bekijken als spoedgeval??

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #10 Gepost op: maart 24, 2008, 11:05:41 am »
Ik denk niet dat dit een spoedgeval is, je kan nu niks meer doen dan morgen ;)
Ik zou morgen een va bellen en een afspraak maken.

Thallusplantje

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: maart 24, 2008, 14:34:35 pm »
goed! ik loop stage bij een DA, morgen ben ik daar toch dan pak ik mijn vogeltje meteen mee.

Onze DA kent wel wat van vogels dus ik zal morgen posten wat er eventueel mis is met het beestje.

thanks voor de hulp!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: maart 24, 2008, 20:16:46 pm »
laat je ons weten wat er verteld is? hoe het gegaan is?

strekte  :-*

Thallusplantje

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2008, 18:38:33 pm »
laat je ons weten wat er verteld is? hoe het gegaan is?

strekte  :-*

Hey,
mijn dierenarts zei dat ze waarschijnlijk te weinig nestmateriaal heeft. Ik heb ook bloedluisjes gevonden in hun hokje, niet zo veel, maar toch wel wat, dus dat hok is in behandeling en hun kooi heb ik volledig uitgekuist en heb er een nieuw hokje in gezet. ze zijn behandeld tegen mijten ed dus dat probleem zou van de baan moeten zijn. Verder heb ik coco fibre en nestmateriaal uit tom en co gehaald, morgen gaan we nog wat pluimpjes halen zodat ze voldoende nestmateriaal heeft.

En dan moet ik afwachten, als het probleem niet beter is binnen een paar weken moet ik terug gaan...

ik hoop op het beste!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2008, 19:43:26 pm »
dan duim ik in ieder geval met je mee  :-*