Auteur Topic: kapotte eitjes... keer op keer  (gelezen 4592 keer)

vlinderr

• Gast
kapotte eitjes... keer op keer
« Gepost op: maart 29, 2008, 11:13:26 am »
Het gebeurd nu al een paar keer achter elkaar.... Chico legt een eitje en is samen met haar mannetje Tipsey apetrots. Maar na een dag of 2 is het eitje opeens stuk... een deukje/barstje in de schaal. Dus helaas... eitje is niets meer waard.
Ik heb geen idee hoe dit steeds komt... vind het erg sneu voor het liefdespaartje en baal er zelf ook wel een beetje van.

Ze weigeren om een nestje te bouwen in een nestkastje, nestblokje of ander nest, het gebeurd altijd op de bodem van de kooi. Dit doet ze al jaren, en nog nooit eerder zijn de eitjes steeds weer stuk gegaan. Ze ogen ook erg voorzichtig en broeden vaak samen op het nestje.

Heeft iemand tips om dit te voorkomen? En wat zou een reden kunnen zijn van de kapotte eitjes? Ik hoor het graag!

groetjes Vlinderr en dr 4 gaaitjes

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: kapotte eitjes... keer op keer
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2008, 11:53:28 am »
reden kan zijn te weinig kalk, waardoor de schaal dan te dun is en niet stevig genoeg..
broeden ze op de bodem? of op de bodembedekker? want een te harde ondergrond kan ook een probleem zijn..
hoop voor je dat je er achter komt wat het is.. zo zielig kapotte eitjes als ze zo hun best doen :cry:

vlinderr

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2008, 16:10:49 pm »
hoi
tnx voor het antwoord. Ze broeden op de bodembedekking, meestal met een hele berg gesnippert papier nog. Dus echt hard is het niet. Kan het ook zo zijn dat bv het mannetje het eitje stukpikt? want er zat nu echt een pikgaatje in toen ik vanmiddag keek.... heb het maar weggehaald. Het was een hele strijd, en mn beesies helemaal overstuur  :cry:

Voor eventueel kalk bijvullen kan ik toch sepia gebruiken?  Ik kan allicht alles proberen... Er hangen wel mineraalblokjes in, maar ze zitten er nooit aan.

gr vlinderr

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2008, 17:05:03 pm »
Sneu zeg. Hebben ze erg scherpe nageltjes? Dat kan ook wel eens een oorzaak zijn.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2008, 17:12:58 pm »
wel nep eitjes terug leggen he als je de kapotte weg haald! anders blijven ze leggen en dan heb je een gezondheid probleem!
sepia schelp, grit, mineraalsteen het is allemaal een optie ja!

je hoeft niet perce de eitjes weg te halen hoor, tenzij ze helemaal in stukjes zijn met troep enzo.
zo ik het voor hygienische redenen wel doen, maar dan is het niet meer echt een eitje ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2008, 17:25:16 pm »
reden kan zijn te weinig kalk, waardoor de schaal dan te dun is en niet stevig genoeg..

Te weinig kalk kan voor een hoop ellende zorgen inderdaad.
Naast de sepia zou je ook eens iets kunnen halen om door het eten te doen, zodat je zeker weet dat er kalk naar binnen komt.
Dat er een sepiaschelp is zegt niet altijd dat er ook van gegeten wordt, teminste hier niet.
En met te weinig kalk kan er ook sneller legnood optreden.

En wat doen ze met een nestkastje, als je dat er in zet en laat staan? ( op de bodem )
Kiezen ze dan toch nog voor de bodem?

En daarnaast zou het het mannetje kunnen zijn, komt vaker voor.
Maar zou eerst die extra kalk eens proberen.

vlinderr

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: maart 30, 2008, 13:25:01 pm »
dank jullie wel :)
Ze eten hier inderdaad zelden van de sepia en mineralen, hooguit punten ze hun nageltjes bij door er overheen te gaan krabbelen  :)
Zal in ieder geval de grit eens goed in de gaten gaan houden, eens kijken of ze dat wel voldoende eet.

Het eitje lag gisteren helemaal in stukjes, dus dat vond ik erg vies en heb het om die reden weggehaald.

Heb de afgelopen jaren verschillende dingen geprobeerd qua nestjes... maar de bodem blijft de enige optie voor ze... tja...

Ze blijven overigens wel druk met elkaar imponeren en paren, dus waarschijnlijk komen er nog meer eitjes.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: maart 30, 2008, 15:45:27 pm »
Het eitje lag gisteren helemaal in stukjes, dus dat vond ik erg vies en heb het om die reden weggehaald.

dan kan je het wel weghalen ja ;)

wat denk je van een stofdoekje op de bodem leggen, daar broeden ze hier hun nepeitjes uit,de echte eitjes broeden ze wel uit in een nestkastje.
Maar mochten er wel jongen komen vraag ik me af of ze dan warm genoeg kunnen worden gehouden  ???

ik snap je nu niet, de nep eitjes mogen ze op een doekje, maar met eigen eitjes moeten ze in een nestkastje ??
eigenlijk mag daar geen verschil in zijn hoor! geef je ze een kastje als er eitjes zijn? of wil je die dan in een kasje leggen?

trouwens over het warmhouden, in een kastje kunnen ze zelf de luchtvochtigheid enzo regelen he,
in zo'n klein kastje kunnen ze het makkelijk warm houden, maar als de kooi in de woonkamer staat en het daar ook warm is, dan moet het zo ook lukken lijkt me hoor.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: maart 30, 2008, 18:37:53 pm »
ja veeel duidelijker  :thumsup:
goed idee ook!  :thumsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #9 Gepost op: april 01, 2008, 20:23:28 pm »
Als ze weinig tot niks van sepia enzo eet, moet je daar zowiezo iets aan doen.

Van Bogena hebben ze vogelmineralen waar o.a. kalk in zit, kun je zo door het eten doen.
En van andere merken hebben ze dit ook wel.

vlinderr

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: april 02, 2008, 16:57:50 pm »
Daar Vlinderr van alles geprobeerd heeft (nestkastje) en dit niet lukt en zij ze dus op de bodem laat broeden,vraag ik of het een optie is om ipv op een koude/harde bodem er een stofdoekje onder te leggen...

Tnx voor de tip, het is zeker een optie, alleen ben ik bang dat ze met het doekje gaan slepen. Ze graven namelijk steeds weer nieuwe 'gaten' in de bodembedekking en gooien dan alles aan de kant wat in de weg ligt... maar ik ga het eens proberen.

Ze staan in de huiskamer, dus lekker warm is het daar altijd wel.
Ik kan overigens inderdaad de sepia wel eens gaan raspen, eens kijken of het dan wel opgaat... heb in ieder geval al wel voor elkaar gekregen dat ze aan de grit zijn gegaan deze week... dat was ook geen favoriet van ze.

Er is inmiddels weer een nieuw eitje, ben benieuwd hoe het nu gaat...

vlinderr

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: april 04, 2008, 11:20:09 am »
ze heeft er nu 2, gisteren de 2e gelegd... heb onder de bodembedekking een zacht doekje gelegd, en tot nu toe blijven de eitjes daar op liggen! Dus dat was een goede tip!
En... na 3 dagen is het eerste eitje nu nog heel! dus wie weet... lukt het nu wel  :a036:

Verder rasp ik de sepia nu door het voer, en dat gaat prima, denk dat ze nu wel voldoende kalk binnenkrijgen.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: april 04, 2008, 15:07:21 pm »
gelukkig :thumsup:
nou hopen dat alles goed gaan en ze ook bevrucht zijn!!  :thumsup:

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #13 Gepost op: april 06, 2008, 21:00:04 pm »
Goed nieuws dus!
Fijn dat het extra kalk helpt  :thumsup:

vlinderr

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: april 08, 2008, 20:38:16 pm »
 :cry: toen ik gisteravond thuis kwam zag ik dat er 1 eitje stuk was... ze hebben m verplaatst en daardoor issie denk ik stuk gegaan... nu ligt er nog 1 eitje, die vrijwel geen aandacht meer krijgt... ben bang dat dit weer een mislukt nestje is :(
Vreemd dat het 2e eitje nu ook geen aandacht meer krijgt, misschien zijn ze gewoon niet zo geschikt voor het ouderschap...