Auteur Topic: Knijster  (gelezen 3109 keer)

Offline Lejah

• Super Parrot
Knijster
« Gepost op: april 22, 2008, 10:59:35 am »
Uit mijn nestje van Albus en Minerva heb ik een jonkie gehouden. Voor mezelf. Ik wilde al tijden een lutino en was ook naarstig op zoek, maar de zoektocht naar geteste aga's is niet altijd makkelijk en toen had ik ineens tot mijn grote verbazing en verrassing zelf een lutinootje in mijn nestje roseicollies!

Dat is Knijster.

Haar brusjes vlogen uit. Gisteren ging het laatste brusje, Hagrid, naar zijn nieuwe huisje.
Maar hagrid heeft nog wel even een souvenirtje achtergelaten.
Hagrid en Knijster waren de afgelopen week al steeds meer en meer aan het kibbelen. Maar dat hoort ook een beetje bij aga's, dus schonk ik er niet te veel aandacht aan, ook omdat ik dacht dat brusjes onderling wel goed zouden gaan. Maar eergisteren is het dan toch verkeerd gegaan en heeft Hagrid Knijster flink onder haar vleugel te pakken gehad! Knijster zat werkelijk waar onder het bloed! Uiteindelijk bleek ze een wond onder haar vleugel te hebben, waardoor er op beide kanten van de vleugel op haar verenpakje bloed was te zien. En je ziet dat ook zo goed op dat geel. We hebben de wond schoongemaakt en nu kunnen we alleen maar afwachten of ze niet teveel verzwakt is. Ze maakt nog een erg levendige indruk, hoewel ze wel raar loopt. Maar toen ik gisteren de kooi open had en Hagrid bij mij zat, kwam ze wel zelf de kooi uitgevlogen om bij ons te gaan zitten. Arm Knijstertje, ik hoop dat ze soepel herstelt!
Ik voel me ook wel schuldig hoor. Ik zag dat ze meer gingen kibbelen en toch heb ik niet ingegrepen; ik dacht dat het wel los zou lopen. Stom dus, dat doe ik nooit weer!

Knijster is nog niet gewiekt, dat wilde ik eigenlijk gisteren gaan doen, want toen zou ik Hagrid ook wieken voor zijn nieuwe baasjes. Maar nu met wond durfde ik het niet te doen. Nu willen we as weekend gaan kamperen op de camping. Mr Darcy de edelpapegaai gaat gewoon mee. Verder zitten alle vogels, op Knijsterje na, met zijn tweetjes, behalve Smeagol, maar dat is een verhaal apart. Dus zat ik te denken om Knijster ook maar mee te nemen. (Har zuchten, die is bang dat ik van de zomer alle vogels mee wil! :)) Maar ik durf Knijster alleen maar gewiekt mee te nemen, want stel je voor zeg!
Knijster lijkt nu weer van alles te doen, maar toch ziet de wond er niet mooi uit. Wel schoon hoor en niet ontstoken ofzo, maar gewoon een nare, akelige wond. Ze klimt en klautert en vliegt en eet wel allemaal gewoon goed. Ook komt er niets uit de wond (geen wondvocht ofzo). Ze voelt zich wel een beetje zielig en zoekt veel onze aandacht, maar dat is ook logisch na het vertrek van Hagrid gisteren, dat heeft volgens mij niets met de wond te maken. Ik mag haar ook gewoon over dat vleugeltje aaien, maar als ik eronder kijk vindt ze dat niet prettig, maar dat is ook wel weer begrijpelijk.
Ook wil ik haar graag wieken omdat we nu een kitten hebben rondlopen. Als ze gewiekt is kan ze er gewoon veel meer uit en kan ze ook veel meer aandacht krijgen.

En dan moet ik nog even kwijt dat ik heel blij ben met mijn mooie knalgele Knijstertje!

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Sjakko
Re: Knijster
« Reactie #1 Gepost op: april 22, 2008, 12:27:16 pm »
Oh wat leuk Angelique, een eigen lutinootje en nog wel van eigen kweek!!! :thumsup: Je maakt je al weer veel zorgen. Als ik het zo hoor gaat het goed met de wond, het ontsteekt niet etc. Leuke naam, Kniijster! :thumsup:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #2 Gepost op: april 22, 2008, 13:19:21 pm »
Oh wat leuk Angelique, een eigen lutinootje en nog wel van eigen kweek!!! :thumsup: Je maakt je al weer veel zorgen. Als ik het zo hoor gaat het goed met de wond, het ontsteekt niet etc. Leuke naam, Kniijster! :thumsup:

Tuurlijk maak ik me zorgen, dat is helaas waarschijnlijk een specialiteit van mij... ;)

Zouden jullie Knijster nu gewoon wieken?

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #3 Gepost op: april 22, 2008, 15:43:48 pm »
Wat een schatje   :hart:

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: april 22, 2008, 16:27:58 pm »
ach wat een scheet  :hart:

ik wens lieve Knijster veel sterkte  :-*

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: april 22, 2008, 17:04:05 pm »
ik denk dat als je de wond niet raakt, met vasthouden ofzo,
dat je haar best kan wieken hoor..

je moet zo denken, of 5 min zorgen maken of je haar zeer doet met wieken
of het weekend zorgen maken omdat je haar niet mee hebt kunnen nemen  :CENS

ik zou het wel weten ;)
succes en kus voor knijstertje  :hart:

Offline Loes

• Global Moderator
  • Senior Parrot
  • Sjakko
« Reactie #6 Gepost op: april 22, 2008, 18:11:23 pm »
Ja, ik zou het ook doen hoor! ;)

Offline Janina

• NOP Sponsor
  • Senior Parrot
« Reactie #7 Gepost op: april 22, 2008, 20:17:31 pm »
Ach, mijn broertjes en zusjes vechten ook wel eens hoor, heb ook wel eens een bebloed teentje of een hap veren zien liggen.
Maar toch is het anders vechten dan wanneer ik bijv. 2 popjes bij elkaar laat.
Dat is geen kibbelen meer, maar ordinair vechten, waar je niet tussen komt.  :o

Als de wond goed geneest en Knijster kan goed vliegen is wieken zeker geen probleem.

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #8 Gepost op: april 24, 2008, 08:37:34 am »
Ik heb goed naar jullie geluisterd hoor. We hebben Knijster gisteren toch maar gewiekt. Het ging eigenlijk heel goed. Ze vond het niet zo leuk dat we het gewonde vleugeltje uitvouwden, maar ze liet het wel toe en we hebben natuurlijk geprobeerd het zo min mogelijk uit te vouwen. Grappige is wel dat ze sinds het wieken nog geen vliegpoging ondernomen heeft. Dus als ze dat vanmiddag nog niet gedaan heeft, dan zal ik haar zachtjes boven ons bed loslaten, zodat ik toch kan zien of het wieken idd al haar stijgend vermogen heeft ontnomen.
Dan gaat ze van het weekend lekker mee naar de camping, samen met Mr Darcy, de edelman. Ik neem voor de zekerheid voor haar wel een lampje mee, zodat ik die snachts als een soort kruikje kan gebruiken.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: april 24, 2008, 08:46:45 am »
goed zo! misschien weet ze het ergens dat eht niet kan, en doet ze het daarom niet :)
of ze verstopt dat ze ondanks het knippen nog kan vliegen :CENS
zijn slimme beestjes he ;D

veel plezier op de camping, en doe maar snel weer eens :pics: van Mr Darcy hoor!
die heb ik ook al lang niet gezien!  :hart:

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #10 Gepost op: mei 02, 2008, 14:30:21 pm »
En we zijn weer terug van de camping. Vlak voor we gingen hebben we Knijster nog even boven ons bed losgelaten, om te checken of ze echt niet meer kon stijgen. Ze daalde in een keurige glijvlucht neer. Prima dus. Ook gezien dat ze het wondje nog had. Maar met het wondje gaat het prima; ze lijkt er ook helemaal geen last van te hebben. Alleen zijn er wel 2 a 3 veertjes op de vleugel verkleurd, die krijg ik niet meer geel. Maar okee, ik durf ook niet hard te poetsen, laat staan een schoonmaakmiddel te gerbuiken. het slijt wel, en anders wachten we wel tot de rui. ;)
Knijster ging in haar kleine kooitje mee naar de camping en ook Mr Darcy, de edelman, was mee. Knijster vond de camping erg leuk. Of niet. Want zodra we het kooitje opendeden, sprong Knijster ons tegemoet! Zo hopla vanuit het kooitje tegen onze borst aan! Dus, vindt ze ons nu zo lief? Of was de camping zo eng? Of was het kooitje zo klein? 
Knijster heeft veel gehad om naar te kijken en te ontdekken. De eerste 2 dagen was het prachtig weer en konden we goed buiten zitten. Knijster zat of bij ons, of los op haar kooitje die buiten op tafel stond. Ook heeft ze een paar keer op de papegaaienstandaard van Mr Darcy, onze edelman, gezeten. Buurman dacht nog even dat Knijster een baby-papegaai was. en tsja dat was Knijster ook nog wel een beetje, maar niet zoals buurman bedoelde, die dacht dat Knijster ook Mr Darcy-formaat zou gaan worden! (Mr Darcy weegt zo tussen de 475 en 485 gram!)
We hebben nog wat beleefd ook met Knijstertje! Knijster zat in haar open kooitje op tafel, Mr Darcy op zijn standaard, jongens waren ergens aan het spelen, manlief lag onder de caravan (aan het klussen hoor ) en ik wil even wat uit de caravan halen. En je voelt hem al aankomen! Ik kom terug, Darcy zit nog precies waar ik hem gelaten heb, maar Knijster zit niet in haar kooitje, ook niet op haar kooitje, ook niet voor haar kooitje, niet op tafel, niet onder tafel..  En ja hoor, een paar metertjes verder kuiert rustig op haar gemakje een knalgeel agaatje door het groene gras! Ik roep ontsteld: Knijster! Knijstertje kijkt eens rustig om en denkt: verhip ik heb ook nog een vrouwtje en komt vervolgens op dr dooie akkertje rustig terug kuieren!   Dat wordt dus in het vervolg geen seconde meer omdraaien met open deurtje!
En als het koud was, dan had Knijster geen voorkeur voor iemand uit het gezin hoor. Als diegene maar een hals had en een fleecekraag, dan had Knijster genoeg om zich eens lekker te nestelen!
's Nachts gingen de vogels mee in de caravan; dat werd een hele krappe bedoeling. Mr Darcy, de edelman, ging in een kleine kooi die pal voor ons bed op de grond stond en Knijster ging in haar kooitje bovenop het gasfornuisje. Maar gezellig hebben we het wel gehad!
Ik zal kijken of ik er binnenkort eens wat foto's van kan plaatsen. Niet dat ik nu zoveel foto's heb gemaakt, maar wel een paar.

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: mei 02, 2008, 14:39:39 pm »
nou klinkt heel gezellig en geslaagd  :thumsup: is dus een goede beslissing geweest!
knijstertje heeft de tijd van haar leven gehad!  ;D

hopen dat ze niet zo groot wordt als mr darcy :) anders is het kleine kooitje te klein ;D
ben wel benieuwd naar mevrouwtje op haar kooitje ;)