Auteur Topic: Heel veel vragen over de muisparkiet / monniksparkiet  (gelezen 13388 keer)

Miriam

• Gast
Heel veel vragen over de muisparkiet / monniksparkiet
« Gepost op: mei 17, 2008, 00:28:00 am »
Vandaag heb ik een muisparkiet oftewel een monniksparkiet gekregen.
Het beestje heeft van kleins af aan een vriendje gehad en dat beestje is overleden, de eigenaar wilde niet meer parkieten en had niet genoeg tijd en aandacht voor het beestje dus vroeg of wij haar (ze denken dat het een pop is) een plekje willen geven.
Op het moment is het beestje nog bij mijn moeder nog even helaas in een veel te klein kooitje omdat het een lang eind is om haar op te halen.
Maar goed ik kan niet megaveel vinden over de verzorging van deze parkiet en ik hoop dat hier mensen meer weten.
Kan de parkiet samen met mijn andere parkieten (gras/valk/turquoisine)
Hoe ga ik het beste met zo'n vogel om gedragsmatig, want het is al redelijk een papegaaiachtige als ik het mag geloven, razend slim, wel sociaal, maar ook wel eigenwijs als ik het goed begrijp.
Hoeveel oppervlakte hebben ze nodig wat voliere betreft?

Hoe zit het nu echt met schreeuwen, doen ze dat echt heel veel en vaak (heb ook buren om aan te denken) en zou dat kunnen verminderen als het beestje een partner heeft, of heeft die het ook al heel erg naar zijn/haar zin met de overige parkieten?

Ik ga hier eerlijk zeggen dat ik dus ook niet weet of ik het beestje aanhoud. We gaan het proberen om het hem/haar zo veel mogelijk naar het zin te maken en als het echt niet lukt om een plek te zoeken bij iemand die weet waar die aan begint want als ie nog een keer moet verkassen lijkt me niet gezond voor het beestje.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en me alles en ngo meer kunnen vertellen over deze vogel, want ik heb al gegoogled, maar kan helaas niet veel meer vinden dan het standaard verhaal wat ook op vogelproblemen.nl bijv staat.

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Heel veel vragen over de muisparkiet / monniksparkiet
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2008, 01:03:08 am »
hoi miriam,
ik heb wel wat info voor je kunnen vinden in een boek dat ik hier heb liggen.

voeding: gewone zaadmengels voor de grote parkietsoorten, of natuurlijk pellets vers fruit en groente, de lekkernijtjes dus, omdat je valkparkieten hebt zal dat zaad ook wel goed zijn denk ik hoor!
huisvesting: voliere> minimaal 3meter lang en 2 meter breedt en hoog, genoeg voor een vrije vlucht dus! ik denk dat in een kooi je moet denken aan een kooi voor een bbtje of waar je makkelijk 2 valkjes in zou kunnen houden. maar dan moet ie wel regelmatig uit de kooi kunnen. anders moet het dus nog ietsie groter, vind ik dan he ::)
man of pop: ze vertonen uiterlijk geen verschil, de ondersoorten verschillen wel van elkaar maarde sexe binnen de soort niet
samenleving: het zijn kolonievogels die in het wild tot wel met 200 bij elkaar zitten, in een groep leven lijkt me dus geen probleem.

tip 1 het zijn echte knagers, misschien daarom "muis" :) dus let op je houtwerk met de voliere, liever metaal dus ;)
tip 2 het zijn zeer luidruchtige vogels, dus een voliere buiten moet wel passen in je woonomgeving!

het boek waar dit uit komt hebben we ook in de shop! klik hier voor het boek in de shop

verder heb ik op internet gevonden dat vele het afraden om ze met andere soorten bij elkaar te doen in een "gezelschapsvoliere"
dit om het terretoriale gedrag en de luidruchtigheid, dus onrust veroorzakende geluid van de muisparkiet.
een andere soort zal snel overklast worden door het karakter en het volume van hem denk ik persoonlijk ;)
hiermee zeg ik niet dat het NIET kan, maar dat het af geraden wordt!
misschien dat hij een eigengedeelte kan krijgen in de voliere? dan is er al minder terretoriaal gedrag, dan zou je met een partner misschien de geluiden wat kunnen dempen.

je moet er rekening mee houden dat elke vogel die een tijd geen aandacht heeft gehad, en dat wel gewend was zeer luidruchtig kan zijn en veel schreeuwt.
dat zou jij immers ook doen als iemand jou voor lange tijd negeerd! ik denk zelf dat een partner misschien wel de oplossing is aangezien hij/zij al eerder een partner heeft gehad. je zal dan wel denk ik de sexe moeten bepalen zodat je niet met 2 vrouwtjes komt te zitten. das hommeles gok ik ;)

qua opvoeding denk ik dat je het goed doet als je dezelfde aanpak gebruikt als bij de andere vogels,
slecht gedrag negeren,  goed gedrag belonen, en kleine stapjes met veel geduld!

misschien als je zoekt op:
Myiopsitta Monachus of Monk Parakeet
Quaker Parrot / Parakeet, Grey-breasted Parakeet

ik hoop dat je hier iets mee kunt!
veel succes!!  :-*

Miriam

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 17, 2008, 01:24:44 am »
Hee wat apart ik had juist gevonden dat het supersociale vogels waren en niets gevonden over teritoriaal gedrag. Verder had ik begrepen dat de poppen zo verdraagzaam met elkaar zijn dat ze zelfs ine en gezamelijk nest broeden, dus dan zou je denken dat 2 poppen bij elkaar geen probleem zou zijn..

We kunnen ook eenmooie ruime kooi in onze kweekschuur maken, maar ja dan kunnen we geen 3 meter realiseren een eigen vlucht hebben we ook geen ruimte meer voor. Tja misschienmoeten we er een ander huisje voor zoeken, maar we wilden het graag een kans geven..

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: mei 17, 2008, 01:32:05 am »
dit wat in het boek staat is natuurlijk wat allemaal het aller beste zou zijn,
maar ik denk dat er maar weinig zijn die zo'n voliere kwijt kunnen, en in een kooi, als hij dagelijks er uit kan, moet dat best te doen zijn denk ik hoor ;)

dat van de 2 vrouwtjes bij elkaar is een gokje van mij hoor, dit is niet per definitie zo! dus zou best kunnen dat wat jij gevonden hebt klopt!

Miriam

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 17, 2008, 01:34:40 am »
Alvast bedankt ik hoop van harte dat er nog wat ervaringsdeskundige zijn die nog wat antwoorden voor me hebben ook!

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2008, 10:18:06 am »
Ik heb ook mijn boeken er op nageslagen, kan echter niets vinden van de muisparkiet/papegaai. :CENS

Wel zie ik ze elk jaar in Barcelona, daar leven ze in het wild. Ze fourageren in grote groepen, eten gezellig uit hun pootje en de toeristen kunnen ze tot redelijk dichtbij benaderen.
Op een gegeven moment gaan ze met een hele groep de hort op en landen uit zicht weer om daar weer verder te keuvelen en te eten.

Verder kan ik je er niets over vertellen. Ik wens je veel succes en hoop dat er hier iemand reageert die echt van dichtbij een huis/voliere muisparkiet/papegaai meemaakt of heeft meegemaakt.

Miriam

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2008, 13:53:26 pm »
Nee rot is dat he, ik kan dus ook zowat niets vinden, ook geen ervaringsverhalen op internet. Ook staan ze maar amper te koop. We zitten gewoon heel erg te twijfelen, meteen een maatje erbij halen en als het bij ons dan niets wordt voor hen samen een nieuw huisje zoeken (zou ons wel geld kosten, maar het gaat me vooral om de vogel (ook al groeit het helaas niet op mijn rug) of gewoon kijken hoe het beestje reageert bij ons ander vogels in het hok omdat ik dus juist gelezen had dat ze zo vreselijk sociaal waren, maar goed in het boek van 180sonic staat dus blijkbaar dat ze juist heel terretoriaal zijn. Moeilijk hoor, het zou echt geen parkiet geweest zijn die ik zelf had uitgezocht, maar ja je wil toch zo'n beestje graag een goed onderdak bezorgen en diegene die hem had zat niet zo in de vogelwereld..

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2008, 17:27:44 pm »
De latijnse naam is in ieder geval Myiopsitta monachus, weet niet of je daar op gezocht hebt? Of Monk Parakeet.
Misschien dat je eens kunt navragen bij iets als avifauna of een dierentuin waar ze veel vogels hebben, misschien dat zij weten waar je info vandaan kunt halen, of hebben zelf de info beschikbaar.

Miriam

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2008, 15:35:15 pm »
Na lang van alles nagezocht te hebben en uitgekomen te zijn op amerikaanse sites en dergelijke hebben we de beslissing genomen dat wij helaas niet goed genoeg voor deze parkiet zullen kunnen zorgen. De parkiet kan alleen maar in een gezelschapsvoliere met vogels van hetzelfde kaliber als hij en dat betekend dus halsbanden, bonte boertjes etcetc. De engelse naam is trouwens Quaker Parrot zijn erg leuke filmpjes over te vinden op you tube.
Je moet of genoeg in huis hebben om het beestje binnen te hebben en dan goed zijn in het opvoeden van parkieten cq papegaaien of je moet dus een grote voliere met ander van zulk soort parkieten hebben. Aangezien dit allen bij ons niet het geval is hebbenwe dus besloten om een ander plekje voor de parkiet (onderhand Croky gedoopt) te zoeken.
We waren op zoek naar een plekje waar die kon blijven en niet nog een keer van hot naar her verhuist omdat dit vaak niet bevordelijk is voor de vogel het gedrag van de vogel. Dit plekje hebben we gevonden bij een papegaaien en parkieten opvang in Groningen. Het kost ons wel wat geld en zo, maar goed blij dat we een goed onderdak voor hem hebben. Mocht toch nog iemand een persoon weten die hem ook graag wil hebben en dan dus soortgenoten van hem heeft dan verdiend dat nog altijd wel de voorkeur, zo niet dan kunnen we begin volgende week bellen voor wanneer we het beestje naar de opvang kunnen brengen.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2008, 15:56:05 pm »

Offline aschra

• Net zelfstandig
  • joly en keesie en Dirk
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2008, 16:59:35 pm »
hier staat ook het gedrag beschreven

http://www.vogelproblemen.nl/Muisparkiet.htm

Miriam

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2008, 17:27:02 pm »
Nog bedankt voor de laatste reacties, maar zoals ik al schreef heb ik dus alles al  uitgeplozen over deze vogel en ook een nieuw onderdak ervoor gevonden.

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2008, 18:21:55 pm »
Nog bedankt voor de laatste reacties, maar zoals ik al schreef heb ik dus alles al  uitgeplozen over deze vogel en ook een nieuw onderdak ervoor gevonden.

Oke :-[

Miriam

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2008, 19:56:21 pm »
Oke :-[

:) je hoeft niet te blozen hoor  ;)

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2008, 20:25:53 pm »
Hahaha, ja ik bloos er van.

Ik had je laatste bericht niet gelezen :-[. Ik kwam dit onderwerp op een ander forum tegen dus ik gelijk dolenthousiast een link kopieëren. :)