Auteur Topic: Help een ei...  (gelezen 8920 keer)

lolarico

• Gast
Help een ei...
« Gepost op: mei 17, 2008, 23:20:33 pm »
Zoals ik in het voorstel forum al heb verteld hebben we 2 grijsjes.
Lola vermoedelijk (nu bewezen :) ) vrouw van 7 jaar en Rico vermoedelijk man van bijna 4 jaar.
Rico is erbij gekomen als kamaraadje voor Lola omdat we haar niet altijd de aandacht kunnen geven die ze eigenlijk verdient.
En om in de toekomst eens te proberen of het nu echt man en vrouw zijn  ;) en een nestje te proberen te maken.

Lola en Rico versaan zich heel goed poetsen elkaar en voeren elkaar, of ze Het doen pffff daar ben ik niet zeker van :-[
De laatste paar dagen merkte ik wel een raar gedrag op aan Lola ze gedroeg zich anders.. maar ik kon de vinger er niet opleggen wat er aan de hand zou zijn. Minder praten rustiger genoeg eten Ik kon zelfs haar koppie krauwen (iets wat ik normaal niet mag want dan bijt ze me, ze hangt aan mijn man die kan met haar alles doen)

Enfin om een lang verhaal wat in te korten donderdag 15 mei ik kom terug thuis van kids naar school brengen en boodschappen doen.. Zit madam op de bodem van de kooi. Niet ongewoon want ze zit daar vaker te ‘graven’.. Maar nu zit ze wel erg stil.. Ik ga naar de kooi en babbel met haar ze zit helemaal te bibberen... Ik de pc op en google mar vind niks.... Na wat heen en weer geloop van kooi naar pc.. google en lokken met haar favorieten fruitjes.. geen intresse, niets vinden.. Zit ik weer te google (heb ondertussen al bijna een afspraak met een vogeldokter geregeld) Begint ze heel raare geluidjes te maken.. de vleugels hangen af.. Wil haar pakken maar ze bijt naar me... Tja er zit toch meer in dan ik dacht...Bel mijn man op zijn werk kom naar huis gaat niet goed met Lola... Zet de honden buiten omdat die druk begonnen te doen.. Met mijn paniek  en huilen  :cry: Help Lola gaat dood  :)  Ga terug naar de kooi en ik kijk en ik kijk en ik kijk nog eens... Heeft Lola een ei gelegd....  :thumsup:    Niks ziek gewoon een ei :fool: Ik lachen en huilen tegenlijk natuurlijk...

Nu ga ik mijn verhaal afmaken.
De houtsnippers wat aan de kant gelegd en een oude lap op de plaats het ei er bovenop Lola gaat erop en eraf.  Zit te broeden net naast het ei... of erbovenop... kom eronder gezet lap erin ei erop. zit nu beter op het ei tot de volgende morgen gooit ze het ei uit de kom en gaat ze naast de kom ‘broeden’ maar zo gauw de deur opengaat komt ze eraf...Ze moet dus rust hebben.. Ik  (smorgens)naar de winkel broedhok gekocht.. Achterkant eruit schaafmeel erin ei erbovenop nestkast op de bodem van de kooi gezet op de plaats waar het ei lag (krijg je ongeveer het effect toen Pascello zijn allereerste nest had)... Maar die van ons zijn dus als de dood voor dat houten blok in hun kooi en gaan niet meer naar de bodem toe...
Dezelvde avond dus vrijdag hebben we de achterkant  weer terug aan het nestkastje gemaakt en die aan de buitenkant van de kooi vastgemaakt (ook weer zoals Pascello hebben wij ook zo’n opening aan de kooi maar wel ander nestkastje) het ei erin gelegd en lLola duidelijk laten zien waar het ei zou zijn...

We zijn nu een dag later maar ze gaan nog altijd niet het broedhok binnen... Ze komen nog altijd niet in de buurt...
Zal ik het eike terug op de bodem van de kooi leggen?
Als we het eike aan haar laten zien toont ze wel nog veel intresse..
Of zouden we gewoon het eike weggooien en kijken wat ze verder gaan doen...
Lola is nog altijd uit haar doen en doet nog altijd niet normaal ;)

We willen best eens proberen om te kweken maar voor ons komt het nu wel erg onverwachts en willen eigenlijk alleen maar het beste voor onze vogels.
En daarbij Is Rico wel geslachtsrijp en kan hij Het doen?

« Laatst bewerkt op: mei 17, 2008, 23:24:06 pm door lolarico »

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Help een ei...
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2008, 23:57:47 pm »
hoi hoi
aangezien ze nog wel intresse toont zou ik het ei gewoon lekker terug leggen tot ze het opgeeft!
als je het nu weg haald kan het zijn dat je deze hele cyclus weer opnieuw te voorduren krijgt!

als ze dit ei opgeeft, wat waarschijnlijk zal gebeuren door de verstoring en de nieuwigheid, dan moet je het blok erbij zetten,
dan kan ze op haar gemak kijken wat dat enge ding is, en er aan wennen, en er in ontdekken, en dan ook ontdekken dat het een mooi plekje is!
nu verplicht je haar om in het nieuwe enge ding te zitten met een ei, want ook nieuw is, en ze weet allemaal misschien niet wat ze er mee aan moet!

ik snap dat je het beste wilt nu voor het ei en voor het koppeltje :hart:
maar ik denk dat dat nu "op zijn beloop laten" is, en erna laten wennen!

veel succes en hou ons op de hoogte! :thumsup:
denk dat er trouwens nog meer met advies zullen komen hoor!
waarvan pascallo er 1 is :)

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2008, 10:58:10 am »
Ik denk ook dat je het nu op de bodem moet laten liggen. En dan hopen dat het goed gaat. En als deze ronde voorbij is.. het blok ophangen zodat ze er aan kunnen wennen.

Na een weekje kun je zien of ze HET goed gedaan hebben. Of het ei dus bevrucht is. Spannennnnnnd zeg!
Dat beloofd veel goeds!

(moest wel glimlachen om jouw eerste gedeelte van het verhaal.  :))

arnootje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2008, 11:18:48 am »
Ik zou gewoon het nestkastje eruit halen, en ze gewoon laten doen. Niet teveel mee bemoeien, geef ze maar lekker rust. misschen wat extra houtsnippers op de bodem. En als er iets uitkomt heb je geluk, en zo niet dan niet. Dan kun je voor een volgende keer altijd nog een blokje eraan hangen.

Eigenlijk moet je nu niet teveel veranderen, geef ze maar gewoon rust.

kokosnoot

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2008, 15:45:32 pm »
wat lijkt me dat spannend zeg  :)

lolarico

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2008, 22:31:22 pm »
Even een updatje. Naar mijn eigen gevoel moest ik dus ook dat ei terug op de bodem leggen... Wat juliie dus ook voorstelde.
Het nestkastje hebben we wel aan de buitenkant van de kooi laten hangen omdat Lola en Rico er niet echt bang van zijn en alleen het een beetje vermijden. Lola is vandag zelfs even met haar kopje (toen lag het ei nog erin) vlak bij het vlieggat gaan kijken..

Deze namiddag is het ei dus terug naar de bodem van de kooi gelegd en toen ging Lola ook meteen terug naar beneden om het ei te inspecteren en erop zitten Na dat te gezien te hebben (heel stom van mij shootme )heb ik weer het ei eruit gehaald en terug op een doek gelegd... Lola vond dit niks en is niet meer naar beneden gegaan...
Heb ik terug die doek eruit gehaald en het ei terug in de houtsnippers gelegd en me zelf in mijn kop gezet, ze doen maar, ik bemoei me er niet meer mee...

Lola zit nu op de bodem van de kooi te scharrellen  rond haar ei...

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat verlopen maar ik laat nu de natuur zijn gangetje gaan en bemoei me er niet meer mee..

Wel spookt er een idee in mijn hoofd om eventueel in een later stadium de hele kooi van onder wat af te schermen...

Morgen ga ik proberen wat foto’s erbij te zetten...

Groetjes Carolien

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2008, 22:42:32 pm »
he carolien, laat je nu het eitje liggen? lijkt wel pasen bij jou ;D
kan je je eitje niet kwijt :)

nee geintje hoor! :-*
sorry :-*

je bedoelt het hartstikke goed!!  :thumsup: maar voor nu weer lekker de natuur zijn gang laten gaan!

mocht je nu nog aan de haal willen met een ei, hebben we een heel eieren spreekwoorden topic :)

je afscherm idee is super, als ze het echt vertikken om in het blok te kruipen!
al denk ik dat als dit nestje eenmaal mislukt is, lola dus zelf het ei verlaat, ze vanzelf het blok gaan inspecteren!
dat komt dan van zelf goed! dan zal ze zien dat het daar veel beter zitten en broeden is!

nu heeft ze al een andere plek gekozen.. doe je niets meer aan ;)

veel succes.. enne.. niet meer aan het e... je weet wel :)
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2008, 22:47:07 pm door 180sonic »

giggles

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2008, 22:59:52 pm »
Instinctief zoeken ze de beste plek om te broeden...
Aangezien het broedblok er nog niet hing kozen ze ervoor om het op de bodem van de kooi te doen... (daar ligt nestmateriaal en ze kunnen het ook nergens anders naartoe brengen)
Volgende ronde zullen ze waarschijnlijk het broedblok gaan gebruiken, omdat deze ruimte voor hun makkelijker te bewaken is en ze hier de ruimte beter kunnen controleren. (ze hebben namelijk maar 1 gaatje om in de gaten te houden ipv de hele omgeving.)

Waarom je gaaitje niet het broedblok in ging om verder te broeden is waarschijnlijk omdat deze niet snapt waar haar eitje is gebleven en van wie dat eitje in dat blok is...
Ik denk dat jij ook raar staat te kijken als het wiegje van je baby zomaar ineens in de keuken staat ipv in de babykamer  :P

Goed dat je ze nu met rust laat en wie weet komen er nog spannende tijden aan  :thumsup:
Mamagaai weet instinctief wel wat ze moet doen  ;)

PS: Ik moest ook wel een beetje lachen om het begin van je verhaal  :-[ :-*

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2008, 23:01:27 pm »
ze doen maar, ik bemoei me er niet meer mee...
zeg.....waar bemoei jij je eigenlijk mee?  :CENS

;D  ;D   :P

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2008, 00:03:21 am »
leuk verhaal, ik hoop op een leuk vervolg  ;)

lolarico

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 19, 2008, 21:13:10 pm »
15 mei 1e ei
19 mei 2e ei  :)

Ja jullie lezen het goed Lola heeft deze morgen haar 2e ei gelegd. Ergens tussen  7 en half acht.
Enne ik ben er niet meer aangeweest  :)
Ze blijft er nu ook mooi opzitten komt alleen even naar boven om te eten of om goeiendag te zeggen als iemand thuiskomt.
Rico is er heel rustig bij en is wel eens beneden gaan kijken.

Ik heb de kooi vanonder afgeschermt met een paar lakens. Ik doe vaker mijne strijk naast de kooi dus daar zijn ze niet bang van, vanmorgen meteen een laken over een paar stoelen gehangen en die steeds dichter bij de kooi gezet en daarna de lakens vastgemaakt rond de kooi. Lola en Rico vonden het wel goed want ze reageerde er niet op :thumsup:
Nu zit ze wat rustiger want de kooi staat natuurlijk waar wij ook het meest door de dag zijn.

Ben heel benieuwd hoe het verder verloopt.
Het is nu wel erg stil in huis want Lola was de babbelaar en Rico die zecht niet zoveel.

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 19, 2008, 21:25:07 pm »
Ahhh een 2e ei!

Heel spannend zeg!

Hou je ons op de hoogte??

arnootje

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 19, 2008, 21:45:39 pm »
Goed dat je ze nu lekker laat doen, ik ben heel erg benieuwd hoe dit gaat verlopen. Lijkt me geweldig leuk zo'n nestje grijze in de huiskamer.

Ben je ook al begonnen om wat extra eivoer te verstrekken? Geef je elke dag al verschillende soorten fruit en groentes, want nu is de tijd dat ze wel wat extra's kunnen gebruiken.

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: mei 19, 2008, 22:31:04 pm »
Wat goed dat je de onderkant een beetje beschutter hebt gemaakt en dat ze het ook gelijk accepteren  :thumsup:

Gefeliciteerd met het 2e ei...
Ze zouden maar uitkomen zeg  :P

kokosnoot

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 19, 2008, 23:25:27 pm »
ik blijf dit topic volgen, wat spannend joh  :thumsup:
dat heb je slim gedaan met je stiekeme strijkwerk naast de kooi  ;D  :thumsup:
« Laatst bewerkt op: mei 20, 2008, 09:41:51 am door pietepoek »