Auteur Topic: 2e gaai  (gelezen 28859 keer)

Offline Rossi 46

• Het komt zoals het komt
  • Broedrijp
  • Geslacht: Man
  • TUVIX en KATO
2e gaai
« Gepost op: mei 19, 2008, 21:02:31 pm »
Hoi,

zoals jullie wel weten heb ik een grijsje (Tuvix). Nu wil ik in de toekomst een vriendje/kameraadje voor hem. Ik wil echter niet kweken. Nu vind ik zelf een ara of een edel schitterende vogels.

Graag jullie ideeen hierover. Wat het beste is en eventueel jullie ervaringen.

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Ken je papegaai ...
Re: 2e gaai
« Reactie #1 Gepost op: mei 19, 2008, 21:19:04 pm »
Ik heb geen grijsje dus ik kan je geen advies geven.

Ik wens je wel veel succes met je keuze  :-*

cosch

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: mei 19, 2008, 21:23:41 pm »
Het is zowel met een grijsje als met een andere gaai afwachten of het klikt!
Als je geen probleem heb met 2 kooien.. dan word de keuze weer wat groter.

Met een Edel moet je bijv rekening mee houden dat tie veel fruit eet enzo.
Een Ara heeft weer een grotere kooi nodig en ook groter/dikker speelgoed. Een Edel kan weer spelen met het speelgoed van je grijsje!

Nou er zitten aan beide voor en nadelen. Wat vind je zelf het mooiste?

arnootje

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: mei 19, 2008, 21:51:31 pm »
Kun je een ara hebben in de omgeving waar je nu woont? IVM geluid? :CENS

Ik zelf zou dan meer gaan voor eenzelfde grote qua grijsje hoor Jack, maar das persoonlijk. En zelf zeg je een maatje/kameraadje voor tuvix, dan zou je best voor een zelfde grote kunnen gaan.

giggles

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: mei 19, 2008, 22:25:32 pm »
Qua geluid kan een edel net zoveel geluid produceren als een ara is mijn ervaring....

Als je ze in 1 kooi wilt hebben zijn dingen als sloopcapaciteit is idd een groter probleem...
Waar een grijze en edel weken nodig hebben om iets te slopen, kan een ara hetzelfde speelgoed in 1 minuut kapot krijgen...

Verder moet je rekening houden met de kracht van de ara ten op zichte van de grijze...
In enthousiasme of boosheid zou de ara de grijze makkelijk kunnen verminken. Dit is een reden waarom ze hier niet bij elkaar in 1 kooi zitten en alleen onder toezicht samen mogen zitten.

Als je niet van plan bent om ze samen in 1 kooi te zetten kan een grijze en een ara heel goed samen gaan.
Het is idd wat Corina zegt...
Wat vind je zelf het mooiste en welke consequenties zitten eraan als ik voor de ene kies en welke voor de andere?

Als je ze samen in 1 kooi wilt houden, zou ik eerder neigen naar een edel als naar een ara.
Succes met je zoektocht en keuze Jack  :thumsup:

Offline vivke

• Senior Parrot
  • keitoffe site!!! heel informatief!!:
« Reactie #5 Gepost op: mei 19, 2008, 23:51:28 pm »
 :) succes me je keuze jack  ;)

Offline Rossi 46

• Broedrijp
  • TUVIX en KATO
« Reactie #6 Gepost op: mei 20, 2008, 07:48:59 am »
Eigenlijk wil ik ze bij elkaar in de kooi hebben. Ik weet dat dit met 1 van dezelfde soort ook geen 100% garantie geeft dat dit lukt.

Ik zit nog in het stadium dat ik ze beide erg mooi vind  :) Toch denk ik dat Tuvix meer heeft aan een soortgenoot. Maar ik kan het mis hebben.
Ben eigenlijks wel benieuwd wat de grootste verschillen zijn tussen een edel en een grijze in de praktijk?
En Jarno heb jij de edel en de grijze samen  zitten in 1 kooi?

Offline Lejah

• Super Parrot
« Reactie #7 Gepost op: mei 20, 2008, 08:06:09 am »
Giggles heeft idd zijn edel en grijze in 1 kooi.
Toch vraag ik mij weleens af hoe dat gaat met het dieet. Een edel heeft bijv veel meer groente en fruit nodig dan een grijze en ook andere pellets. Mijn edelman krijgt dus altijd die speciale pellets. Dus voor mijn gevoel kan het niet samen in 1 kooi. Je ziet bij het NOP immers ook speciale volieres voor de edels en de grijzen, amazones ed zitten wel gemengd. Maar ik ben benieuwd wat Giggles daarop te zeggen heeft.
Verder denk ik dat je moet gaan voor wat je hart je ingeeft. Jij moet immers de nieuwe gaai een levenlang verzorgen. Ik denk dat verschillende soorten best "aanspraak" aan elkaar kunnen hebben. Als je hier ziet hoe dol de edelpapegaai en 2 agaatjes op elkaar zijn, dat verbaasde me dat dat zo klikt.
Succes en veel plezier met je zoek en orientatie tocht!

kokosnoot

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: mei 20, 2008, 09:53:59 am »
ik heb in februari een Bonte boertje erbij gekocht, in het begin was Poekie erg bang voor hem (watje  :) )
sinds de laatste weken begint Poekie eindelijk van zich af te "bijten",
het gaat nu zelfs zo dat Poekie hem uitdaagd en ze beginnen te spelen samen  :thumsup:
ik heb ze nog steeds apart in kooien en dat zal zo blijven ook voorlopig,
Poekie is nog steeds een moeilijke eter alhoewel dit nu erg goed gaat wil ik dit toch een beetje in de gaten kunnen houden,
in de toekomst wil ik ze wel bij elkaar hebben omdat ik plannen heb om een halve slaapkamer voor ze in te richten,
ruimte zat, ben toch alleen met mijn zoon,
maar ik denk niet dat ik dat in deze woning doe, ik wacht tot ik eindelijk eens een andere woning krijg aangeboden......... 

Offline Rossi 46

• Broedrijp
  • TUVIX en KATO
« Reactie #9 Gepost op: mei 20, 2008, 18:41:05 pm »
Eigenlijk wil ik ze bij elkaar in de kooi hebben. Ik weet dat dit met 1 van dezelfde soort ook geen 100% garantie geeft dat dit lukt.

Ik zit nog in het stadium dat ik ze beide erg mooi vind  :) Toch denk ik dat Tuvix meer heeft aan een soortgenoot. Maar ik kan het mis hebben.
Ben eigenlijks wel benieuwd wat de grootste verschillen zijn tussen een edel en een grijze in de praktijk?

Dit had ik even anders moeten formuleren. Mijn gevoel zegt dat........

giggles

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: mei 20, 2008, 21:06:02 pm »

Dat klopt, Bij ons zitten de grijze en de edel samen in 1 kooi.
Bij ons was het één keer knokken, en toen wisten ze beiden hun plaats.
Nu zijn het de dikste maatjes, als je met een de kamer uitloopt, begint de andere meteen te roepen!  :hart:

Ook nootjes eten doen ze samen...
De grijze pakt tegenwoordig maar moeilijk nootjes aan, ze gaat liever het nootje van de edel opeten.  :)

Wat dieet betreft. In de natuur is het zo dat de vogels zelf voedsel zoeken wat goed voor ze is.

Wij bieden de vogels iedere dag verse groente en fruit aan (alle 3 de gaaien), en de pellets met zaadjes.
Voor elke soort vogel hebben wij andere soorten pellets. (ara, grijze roodstaart en eclectus)
Bij de grijze en edel mixen we deze in 1 grote bak. We gaan ervanuit dat de gaaien zelf zoeken wat goed voor ze is!
De edel dus meer groente/fruit/vitaminen en voor de edel met name voeding met extra kalk erin.

Wat wij ook super leuk aan de edel vinden....
Hij vind douchen zooooo leuk!!   :)
Als wij 's ochtends schoon water in de kooi zetten, springt hij er als eerste in  :hart:

Tiss natuurlijk alweer even geleden dat Tuvix bij de gaaienbende geweest is...
Als je het wat vind, mag je best een keer langskomen.  :P

kokosnoot

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: mei 20, 2008, 22:20:55 pm »
In de natuur is het zo dat de vogels zelf voedsel zoeken wat goed voor ze is.
in de natuur ja, maar zou dat in huis ook zo zijn?
ze pakken ook ongezonde dingen dus ik heb daar mijn bedenkingen over  :CENS
lijkt me ook moeilijk om te controleren of ze wel het juiste binnen krijgen.
maar het lijkt me minder erg als de edel de pellets van de grijze neemt als andersom,
de grijze moet wel de nodige calcium binnen krijgen.

giggles

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2008, 11:23:20 am »
Wij hadden in het begin ook onze bedenkingen over hoe we het voer moesten verdelen...

Na hier met meerdere kwekers ed over gesproken te hebben,
hebben wij geconcludeerd dat het op deze manier prima kan  :thumsup:

ze pakken ook ongezonde dingen dus ik heb daar mijn bedenkingen over  :CENS

Als je kinderen laat kiezen, patat of brood, dan hebben zij die keus ook snel gemaakt  ;) Toch? 

Zolang je ermaar voor zorgt dat er voor beide gaaien, voldoende te halen is.

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2008, 11:49:43 am »
Je merkt het binnen een jaar aan het verenkleed of één van de vogels stoffen tekort komt. In dat geval krijgen ze last van kokerveren.

Calcium kan je altijd aanvullen via het drinkwater. ;)

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2008, 14:23:00 pm »
Hier gaan ook steeds meer ideeën op om er een bont boertje bij te nemen.  blijkbaar gaat dat goed als ik pietekoek zo hoor.
Onze vraag is meer : wanneer?  Nu is Gizmo een jaar oud dus nog een eind verwijderd van zijn "publiciteitsjaren" Is het dan nu de beste moment of nog wat wachten? of zelfs wachten tot na zijn puberteit? (het is ook hier wel de bedoeling om ze samen in een kooi te houden kwestie van gezelschap)