Aangezien ik soms gewoon even wat kwijt wil over mn vogels, maar hier natuurlijk niet allemaal topics over ga openen

ook van mij nu een dagboek!
Zal om hem compleet te maken even een voorstelling geven van mijn schatjes:
Vorig jaar juli heb ik mijn eerste grasparkiet gekocht, een mooie groene met geel masker. Aangezien ik geen naam kon bedenken en ik em met mn stage in België als aanleiding heb gekocht, kreeg deze de naam (Mr) Ickx (Jacky Ickx is een oud Belgisch F1 coureur en ik doe de studie automotive engineering

). Ik was er helemaal gek op en ging op internet toch eens wat meer info zoeken. Kwam bij mn zoektocht een grasparkietenforum tegen en heb me hier aangemeld. Op dat forum had iemand een nestje en een van de vogeltjes stal direct mijn hart!! Ook al waren mn ouders niet blij dat ik toen al een parkiet had gekocht (ze wilden dat ik wachtte tot vlak voor mijn stageperiode) ben ik achter dit 2e parkietje aan gegaan. Zij kreeg de naam (Miss) Iggy.
Helemaal aangestoken ging ik eens kijken op marktplaats voor een grotere kooi... wat zag mijn oog?!

Een kamervolière voor een habbekrats! Wow, die moest ik hebben

Samen met paps daar heen gereden, was dezelfde dag nog, en die gehaald. Vlak erna had ik een studio-tje in België en hebben we daar de kooi opgezet en ingericht. Later verhuisde de 2 daar naartoe. Wat was dat wennen voor ze! Zo'n grote kooi in een vreemde omgeving. En ja, hij was ook groot

Mam... 'Ik wil er graag nog 2 parkietjes bij'

Daar zei ze geen nee op! (aangezien ze ook mee terug naar NL moesten aan het eind van de periode) De dag daarvoor had ik mn buurjongen leren kennen en de dag erna liet hij me de dierenwinkels zien, op zoek naar 2 parkietjes. Deze heb ik ook gevonden, Batty en Seppe (bijnaam van de buurjongen, nu mn vriend).
Helaas hebben we Iggy in december moeten begraven nadat ik haar 's ochtends dood op de bodem aantrof

Vond dat echt erg, ze was de clown van de bende, de jongste ook. Toch heb ik niet lang gewacht en dezelfde dag, of de dag erna, een nieuw parkietje gehaald, Muis (de naam die Iggy had bij haar 'kweekster', en ze had ook wat grijzig in haar verenpak). Muis is ook een jong ding en net zo'n clown als dat Iggy was.
Er hebben zich 2 koppels gevormd: Batty & Ickx en Muis & Seppe. Deze staan nu in de woonkamer bij mijn ouders thuis, waar ik ook weer woon. Helaas vind de rest van de bewoners hier het geluid dat ze soms met zijn 4-en produceren niet zo super... Ik ben eigenlijk de enige die ervan kan genieten... Uiteindelijk is er gezegd dat ze naar buiten moeten, dit gaat gebeuren in de buitenvolière die we bij mn vriend gaan zetten. Natuurlijk is zo'n volière wel errug groot voor 4 kleine parkietjes, dus ben na gaan denken over gezinsuitbreiding. Er komen er nog 2 bij via mn nicht, ook een man en pop, dus mooi 3 - 3.
Naast grasparkietjes vind ik andere parkietensoorten ook leuk, zo ook dus Catharina parkieten en valkparkieten

Gister een koppeltje catha's gehaald in Boxtel! Ze zijn 8 weken en iets ouder dan 8 weken. Zo totaal verschillend van grasparkieten tot nu toe! Zo anders, maar toch ook zo leuk

Gisteravond was ik na het ophalen nog even langs België gegaan om ze daar te showen. Onderweg zaten ze eerst nog in de tralies, maar het mannetje durfde het al snel om op een stokje te gaan zitten. Toen viel me pas op hoe mooi die eigenlijk is! Na een tijdje ging hij gewoon met zn koppie tussen de veertjes, het schatje. Het vrouwtje is nog wat voorzichtiger en kwam later pas op het stokje zitten. Ze begonnen zelfs al geluidjes te maken vlak voordat ik bij het huis was!

Aan het eind van de avond werd het vrouwtje niet toegelaten op het stokje

het mannetje pikte haar weg. In plaats van op het andere stokje te gaan zitten, is ze op de grond gaan slapen. Dacht eerst dat er iets ergs met haar was, maar gelukkig was het loos alarm. Ze zijn zo anders dan grasjes, dat ik me gewoon wat meer zorgen maak(te)
Vandaag wat dingetjes in de kooi gehangen en man... wat zijn ze nog onhandig

Het schommeltje... 2 zwiepen en ze liggen op de grond (al zag ik net het mannetje de poging succesvol afronden

) Het mannetje is trouwens ook wel nieuwsgierig, al best snel ging ie alle nieuwe dingen eens langs met zn snaveltje en tongetje, zo ook mn hand die ik even in de kooi hield. Ben benieuwd of het met deze lukt om ze tam te krijgen. Ze zullen hier blijven tot ik ook naar België verhuis, de grasjes achterna. De valkjes blijven ook even hier (zodra de kamervolière vrij is) om te kijken hoe dat gaat, sowieso om ze even te leren kennen. Daarna zien we wel hoe het met de acceptatie van mn ouders en broer staat!
Maar tot zover

de achtergrond lijkt me nu wel duidelijk