Auteur Topic: De rui  (gelezen 4435 keer)

FrannyM

• Gast
De rui
« Gepost op: juni 15, 2008, 12:49:59 pm »
Onze Diesel is nu inmiddels een jaar.Twee weken geleden is hij volgens ons begonnen met de rui.
Hij verloor heel veel veren en kleine veertjes en poetste heel veel.Na een week was eigenlijk het ergste wel over,dachten we.
Nu ziet hij er echter sinds een paar dagen uit als een ontplofte gaai.Heel rommelig en in de war.

Ik geef hem nu vitamines en laat hem regelmatig douchen maar wil toch eigenlijk wel weten of dit gewoon bij de rui hoort.
Hij is levendig genoeg,kletst de oren van je hoofd met soms een wat stillere dag er tussendoor.

Graag tips en ervaringen van andere!!!!!!!!
Alvast bedankt. :thumsup:

Offline VampieraNL

• Lovey & Whiskey
  • Pas uitgevlogen
  • Geslacht: Vrouw
  • Dierenleed mag niet!
Re: De rui
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2008, 13:06:52 pm »
Als hij gewoon zijn levendige zelf blijft zou ik me weinig zorgen maken. Je zou hem wat meer eivoer kunnen geven en evt. kalk. Inderdaad vitmines en dit bij voorkeur in de vorm van verse groenten ipv. preparaten/druppels etc.

Inderdaad wat vaker douchen en hem ook even met rust laten als je ziet dat ie moe is. Ruien vergt best veel van het organisme en daarnaast is het ook ronduit irritant want ze hebben soms jeuk.

Succes!

Edit: Ik weet uit ervaring wel dat die eerste grote rui vaak de ergste is!

FrannyM

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2008, 13:30:12 pm »
Hoi Vampiera,

Bedankt voor je reactie. Van groente en fruit is onze gaai niet echt een fan,banaan gaat er in als koek en soms wat tomaat en manderijn, dus dat vullen we aan met vitamine spray over zijn voer.
Hij zit volgens mij nog wel lekker in z'n vel dus ik maak me maar niet al te veel zorgen.Kalk krijgt hij sowieso en dat eivoer is een goeie tip.
Geef ik hem dat dan dagelijks zolang ik het idee heb dat ie in de rui is????

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2008, 15:07:23 pm »
eivoer is een extra voer he, is om altijd te geven denk ik te veel ;)
dus geef maar tijdens deze rui!

het kan best zijn dat dit zijn eerste rui is, en dat is inderdaad enorm!
maar zo te lezen komt hij er goed door heen, en krijgt hij wat nodig is!
vertroetel hem maar lekker en als hij wil mag je misschien wel mee hulsjes peuteren :)

als ze flink in de rui zijn zien ze er inderdaad niet uit ;D

ps Welkom op het forum ;)

FrannyM

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2008, 15:55:30 pm »
Hij vind het inderdaad heerlijk om lekker op zijn koppie gekrabbeld te worden.
Normaal gesproken al maar nu helemaal.

Hoe lang kan de rui ongeveer duren????

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2008, 15:57:52 pm »
dat is per rui en per vogel wel verschillend hoor,
de ene keer is de rui hier gebeurd in 1 week, de andere keer duurt het 2 weken.
maar omdat het zijn eerste rui is kan het best wat lang duren hoor! 2 tot 3 weken misschien  ???
doe hen maar lekker knuffelen dan!  :hart:

jet

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 17, 2008, 00:02:19 am »
pimmetje is nu ook precies 1 jaar oud en in de rui en hij is me een portie sacherijnig en ziet er ook uit als een ontplofte matras ;D ;D

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #7 Gepost op: juni 17, 2008, 11:45:07 am »
sjachrijnig is ook 1 van de dingen die per vogel verschilt!
zelfs per rui!

cor van mij ruit moeilijk, en dan is ze 2 weken flink sjacho!  :o
en de andere keer is het een week en gaat alles goed  :thumsup:

voor lucky moet ik nog afwachten  :nailbiting:

jet

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: juni 17, 2008, 13:39:20 pm »
ik mag niet eens meer lekker krabbelen, hij zit er volgens mij toch wel al een paar weken in nu, hoop dat het snel weer over is, het is een echte brombeer nou ;D

Offline Billybird

• Broedrijp
  • Jacco Pinda
    • MatchinCare bemiddelt in nannies en nurses
« Reactie #9 Gepost op: juni 17, 2008, 16:27:04 pm »
Jacco krijgt ei voer als hij in de rui is, en dan elke dag. Na de rui stop ik er weer mee en krijgt hij alleen po zondag een eitje. Hij heeft ook een hekel aan fruit, dus gheef ik hem Xtravital, daar zitten ook extra vitamines in.

Verder sproei ik hem een paar keer per week met water met Aloe Vera gel (dat maakt de nieuwe pennetjes lekker soepel) en voor de rest is het vroeg slapen voor hem, en veel knuffelen en kroelen (en dan ondertussen de hulsjes van de pennetjes pulken).

Soms is hij chagerijnig, soms helemaal niet. Hij verliest meestal veel donsveren, maar echt ontploffen doet hij eigenlijk nooit.

FrannyM

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juli 05, 2008, 18:33:08 pm »
Diesel is nu al 3 weken in de rui.Verliest de ene keer meer veertjes dan de andere keer.
Maar we maken ons toch een beetje zorgen,hij ziet er echt vreselijk uit met veel pluis,alsof ie door de mangel gehaald is.
Hij is nogsteeds lekker in de weer,kletst lekker,leert nieuwe woordjes dus wat dat betreft maken we ons niet druk maar moeten we niet eens naar zijn veren laten kijken??????
Of hoort dit echt gewoon bij de rui en duurt dat bij hem wat langer?

Offline 180sonic

• Moderator
  • Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #11 Gepost op: juli 05, 2008, 21:08:19 pm »
Meestal zien ze er vreselijk uit met de rui! Vooral de hevige, die jij beschrijft, die lang duren of moeizaam gaan! dan is het echt een drama  :cry:

Post is een foto van de veren die je vind, zorg wel voor scherpe foto's dan zien we het makkelijker! ;)
als je nu geen mogelijkheid hebt om ze te uppen, mail je ze maar naar me dan plaats ik ze wel!

Als hij nog steeds lekker kletst en bezig is hoef je je denk ik weinig zorgen te maken!
Lekker een extra douche is goed tegen de pluis misschien!  :thumsup:

succes en sterkte ermee  :-*

cosch

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juli 05, 2008, 22:25:13 pm »
Als je je zorgen maakt is een telefoontje naar een vogelarts ook zo gemaakt he! ;)
Dan heb je zekerheid!

giggles

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 05, 2008, 22:43:09 pm »
Als de pennen van de veren die uitvallen er mooi uitzien zou ik me geen zorgen maken...
Hier zitten ze ook al weken in de rui hoor. Bij grotere vogels kan het wel een tijd duren...

Als bij me ara haar staartveer eruitvalt, kan het bijvoorbeeld al wel 4,5 soms wel 6 weken duren voor deze weer terug is gegroeit...
Heb gewoon geduld en bij twijfel altijd een VA bellen natuurlijk...

Controleer het gewicht van je gaai regelmatig (afvallen is een eerste indicatie dat het niet goed met hem gaat)
En controleer de pennen van de uitgevallen veren...

Extra vitamines, eivoer en elke dag even besproeien met een plantenspuit zijn erg goed en bevordelijk voor de rui...

Groeten Jarno

FrannyM

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2008, 12:04:43 pm »
Bedankt voor jullie tips en info.Ik kijk het nog even aan en kan altijd ff bellen voor de zekerheid.
Weet iemand een goeie vogelarts in de omgeving van Rotterdam??