Auteur Topic: Statische schok aan kooi  (gelezen 3581 keer)

cosch

• Gast
Statische schok aan kooi
« Gepost op: juni 16, 2008, 20:46:39 pm »
Af en toe krijg ik zo'n statische schok. Dat heeft iedereen wel es denk ik.
Ik heb er iets van gelezen dat dat kan liggen aan rubberen zolen en stoffen die langs elkaar schuiven waardoor je geladen word!

http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=693

Nu kreeg ik net een mega schok aan de kooi.

Nu vraag ik me af of de gaaien daar door ook wat kunnen voelen als ze bijv aan de tralies hangen.
Of na zo'n schok aan de tralies gaan hangen.

Is gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Weet iemand hoe dit werkt?

Offline Sanny

• Super Parrot
  • Geslacht: Man
  • me
Re: Statische schok aan kooi
« Reactie #1 Gepost op: juni 16, 2008, 21:23:25 pm »
nee een gaai heeft daar geen last van,

om de simpele reden dat hij geen contact heeft met de grond
en jij wel, statische energie is geladen (+) de grond is ongeladen (-)
en dat is een kortsluiting (jij)

net zoals een vogel op een hoogspanningkabel gaat zitten er geen last van heeft,
integendeel in de winter is het zelf lekker warm aan de pootjes.

gezien de kooi op plastieken wielen staat is hij geisoleerd
hoe lost je dit op ?

net zoals bij een wagen, leg een koper draad van de kooi naar de grond,
probleem opgelost

« Laatst bewerkt op: juni 16, 2008, 21:26:29 pm door Leon »

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: juni 16, 2008, 21:34:06 pm »
Ik ben leerkracht elektriciteit dus ik wil het wel eens proberen

Elektriciteit (en dus ook de ontlading die jij voelt) is niets minder dan een verplaatsing van negatief geladen deeltjes!

Elke stof is opgebouwd uit moleculen, de bouwstof van de moleculen zijn atomen ( er bestaan er een 120-tal (zie de tabel van mendeljev))  een atoom is op zijn beurt dan weer opgebouwd uit positieve geladen deeltjes die vast opgesloten zitten in de kern, en negatief geladen deeltjes die rond de kern "zweven" (zo een beetje zoals de planeten rond de zon "zweven").  Deze negatief geladen deeltjes noemen we elektronen (vandaar de term "elektriciteit").  Nu is het zo dat de elektronen die ver van de kern zitten minder goed aangetrokken worden door die kern en de neiging hebben om te gaan "zwerven" in de stof dit noemen we vrije elektronen.  Deze vrije elektronen kunnen van de ene stof op de andere overgaan en dan wordt die stof dus opgeladen.  Wanneer je dan een geleidend voorwerp aanraakt dan gebeurt de ontlading richting de aarde (beetje zoals de bliksem ook doet).

Nu is het zo dat bepaalde stoffen (bv het vel van een kat) gemakkelijk elektronen aannemen of afgeven en dus zichzelf opladen.

Het is dus heel persoonsgebonden.

Wat kan je eraan doen?
1.  draag zoveel mogelijk natuurlijke materialen, die hebben minder snel de neiging om hun lading op jou over te dragen
2.  zorg dat je jezelf constant ontlaadt door bv geleiders in je schoenzolen richting je huid te stoppen

volgens mij kunnen je gaaien er geen last van ondervinden omdat :
1.  ze geen aanraking hebben met de grond (behalve jacco pinda dan die graag in de tuin ronddwaalt  :))
2.  ze gemaakt zijn van natuurlijke materialen en dus zelf niet gemakkelijk opgeladen zullen geraken

(dit is normaal de leerstof van enkele weken in de klas dus heb ik het zo kort mogelijk weergegeven en sterk vereenvoudigd, ik hoop dat je er wel wat aan hebt)

groetjes

Rita

PS : en nu ga ik het examen voor morgen opstellen (ik zal het niet te moeilijk maken voor de jongens)

cosch

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 16, 2008, 21:41:47 pm »
Ik ben leerkracht elektriciteit dus ik wil het wel eens proberen
Nou dan ben ik gelijk bij de expert!  :yahoo:

Ik snap niet alles maar de grote lijnen wel!  :thumsup:
En dan samen met de uitleg van Leon is het duidelijk
Bedankt!

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juni 16, 2008, 21:57:42 pm »
volgens mij kunnen je gaaien er geen last van ondervinden omdat :
1.  ze geen aanraking hebben met de grond (behalve jacco pinda dan die graag in de tuin ronddwaalt  :))

Hier heb ik toch nog even een vraagje over.  :CENS

Als ze aan de kooi hangen dan hebben ze via de kooi toch aanraking met de grond?
Of zie ik dat verkeerd?

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juni 16, 2008, 22:08:46 pm »

het probleem ligt niet bij de kooi maar bij de persoon die de kooi aanraakt!
Jij bent dus statisch geladen via wrijving met je kleren, met de lucht,...
De kooi is niet geladen .
Jij ontlaadt je via de kooi omdat die van metaal is gemaakt en dus een goede geleider is.
Daar komt nog bij dat de bek van de papegaai is gemaakt van hoorn en dat is isolerend.
De pootjes hebben heel erg droog vel en hebben dus een grote weerstand en gaan dat niet zo gemakkelijk voelen omdat weerstand elektriciteit tegenhoudt.
Aangezien je gaaien IN de kooi zitten hebben ze dezelfde lading als de kooi dus geen ontlading !
en daar komt nog bij dat Faraday heeft aangetoond dat elektriciteit aan de buitenkant richting aarde gaat (kooi van faraday).
Zelfs al zou je de kooi onder heel hoge spanning zetten dan nog bevind de lading zich aan de buitenkant van de kooi en loop je binnen in de kooi geen enkel gevaar.  Denk maar aan als het bliksemt en je zit in de auto : geen enkel gevaar omdat je je in een "kooi van faraday" bevindt;

cosch

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: juni 16, 2008, 22:12:47 pm »
Okeeee! Interessant!  :CENS
Het is dus niet zo dat je je 'lading' overbrengt naar de kooi.
Het is niet zo dat die lading dan aan de kooi blijft hangen maar die gaat via de buitenkant van de kooi naar grond en dan is het weg.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juni 16, 2008, 22:13:59 pm »
ja zo is het !  het is een kortstondige stroom die jouw lading doet weggaan, de kooi zelf wordt niet geladen!

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Geslacht: Vrouw
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #8 Gepost op: juni 16, 2008, 22:15:17 pm »
ik heb er straks met de winter weer last van, als ik dan uit mijn auto stap moet ik de sleutel tegen de deur houden, dan zie ik eerst een lichtschok, en hoor geknetter en ben ik vrij.
ben er heel gevoelig voor, dus laat het hier maar zomer blijven.
heb het ook wel gehad met vriendjes, als ik die een zoen wilde geven stond gelijk zijn haar omhoog :o :) :)

cosch

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 16, 2008, 22:19:22 pm »
 :) :) :)

Ik heb er niet heel vaak last van. Soms ineens es een keer.

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 16, 2008, 22:24:39 pm »
in de winter als het vriest is de lucht droger, droge lucht heeft een grotere weerstand dan natte lucht, de lading die je opbouwt kan dan hoger worden, je huid is ook droger dus je houdt de lading al helemaal vast (mensen met droge huid hebben meer last van dit soort ontladingen)
op internet vind je ook filmpjes over wat statische elektriciteit kan doen bv met het tanken!!!

http://www.youtube.com/watch?v=ncFwVn2bTYs

dit gebeurde omdat de vrouw terug in de auto is gaan zitten, de auto is geladen door wrijving met de lucht, de vrouw laadt zichzelf dus op!  Op het moment dat de vrouw de (metalen, dus geleidende) kop van de tankslang aanraakt, ontstaat er een vonk waardoor de benzinedampen ontvlammen.  DUS dames, nooit terug in de auto gaan zitten en als je dat wel doet steeds jezelf ontladen door het metalen deel van de auto aan te raken ver weg van de tankdop!!!!

cosch

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 16, 2008, 22:27:07 pm »
Ik heb nog even een ander vraagje Rita. Als je het niet erg vind.

Heb een keer een heel eng verhaal gehoord over een ionisator van een luchtreiniger.
Zoals ik het begrijp geeft een ionisator ook geladen deeltjes af en dat hecht zich aan stof waardoor dat stof gaat dalen!

Nu heb ik een keer een verhaal gehoord dat daardoor een papegaaienkooi onder stroom is komen te staan omdat die geladen deeltjes ook op de kooi terecht komen.
In hoeverre is dit broodje aap? Of kan dat echt gebeuren.
Het lijkt mij toch dat zo'n aparaat niet zoveel uitzend dat het gevaarlijk wordt?

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: juni 16, 2008, 22:34:18 pm »
een ionisator zendt inderdaad geladen deeltjes uit die stofdeeltjes aantrekken en als die zwaar genoeg zijn dalen die tot op de grond.  Hij maakt een gedeelte van de lucht "geladen" !  Ik kan me echter niet voorstellen dat een kooi zooooo veel geladen kan worden dat het echt gevaarlijk wordt.  Voor de gaaien is er zeker geen gevaar (zie uitleg kooi van faraday).  Ik kan me wel voorstellen dat de lading die op de kooi is terecht gekomen zich weer gaat ontladen via jezelf naar de grond.  Maar ik denk nooit dat er apparaten mogen verkocht worden die deze lading zoooo groot laat worden dat het een gevaar zou worden voor mens (of dier).  Alle apparaten moeten een test ondergaan bij officiële instanties (kema keur voor ndl en Cebec voor belgie) en als ze ook maar vermoeden dat er een gevaar zou kunnen ontstaan met de geladen deeltjes dan mag dit apparaat niet verkocht worden, zo simpel werkt dat!

kyra/destiny

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juni 16, 2008, 22:37:30 pm »
voor bijlessen vraag ik normaal gezien 15 euro per uur !
Dus mag ik je even een overschrijvinkje doorsturen  tongue2  :whistling: :thanks:

cosch

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2008, 22:40:34 pm »
cheesy2
Zie het maar als oefening voor als je straks weer voor je leerlingen staat!  ;D ;D
cheesy2

Is duidelijk verhaal. Het leek mij ook allemaal een heel sterk verhaal maar ja aangezien je zelf niet het fijne ervan weet hou je dat toch wel in je achterhoofd.