Ik ben leerkracht elektriciteit dus ik wil het wel eens proberen
Elektriciteit (en dus ook de ontlading die jij voelt) is niets minder dan een verplaatsing van negatief geladen deeltjes!
Elke stof is opgebouwd uit moleculen, de bouwstof van de moleculen zijn atomen ( er bestaan er een 120-tal (zie de tabel van mendeljev)) een atoom is op zijn beurt dan weer opgebouwd uit positieve geladen deeltjes die vast opgesloten zitten in de kern, en negatief geladen deeltjes die rond de kern "zweven" (zo een beetje zoals de planeten rond de zon "zweven"). Deze negatief geladen deeltjes noemen we elektronen (vandaar de term "elektriciteit"). Nu is het zo dat de elektronen die ver van de kern zitten minder goed aangetrokken worden door die kern en de neiging hebben om te gaan "zwerven" in de stof dit noemen we vrije elektronen. Deze vrije elektronen kunnen van de ene stof op de andere overgaan en dan wordt die stof dus opgeladen. Wanneer je dan een geleidend voorwerp aanraakt dan gebeurt de ontlading richting de aarde (beetje zoals de bliksem ook doet).
Nu is het zo dat bepaalde stoffen (bv het vel van een kat) gemakkelijk elektronen aannemen of afgeven en dus zichzelf opladen.
Het is dus heel persoonsgebonden.
Wat kan je eraan doen?
1. draag zoveel mogelijk natuurlijke materialen, die hebben minder snel de neiging om hun lading op jou over te dragen
2. zorg dat je jezelf constant ontlaadt door bv geleiders in je schoenzolen richting je huid te stoppen
volgens mij kunnen je gaaien er geen last van ondervinden omdat :
1. ze geen aanraking hebben met de grond (behalve jacco pinda dan die graag in de tuin ronddwaalt

)
2. ze gemaakt zijn van natuurlijke materialen en dus zelf niet gemakkelijk opgeladen zullen geraken
(dit is normaal de leerstof van enkele weken in de klas dus heb ik het zo kort mogelijk weergegeven en sterk vereenvoudigd, ik hoop dat je er wel wat aan hebt)
groetjes
Rita
PS : en nu ga ik het examen voor morgen opstellen (ik zal het niet te moeilijk maken voor de jongens)