Auteur Topic: Een paar vraagjes over pellets...  (gelezen 3744 keer)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Een paar vraagjes over pellets...
« Gepost op: juli 04, 2008, 09:58:59 am »
Is het er ook voor kleinere vogels zoals grasjes? En maakt het minder rotzooi dan zaadjes, daar heb je altijd nog de velletjes over die alle kanten opstuiven?
En hoe zit het met de jongen kunnen die het ook al eten, of toch eerst met trosgierst leren?

Offline Bobbie

• Aan de leg
Re: Een paar vraagjes over pellets...
« Reactie #1 Gepost op: juli 04, 2008, 12:41:18 pm »
Zelfs mijn kanaries eten het. Ik geef de fijne korrels van Harrison, de zakken met het oranje etiket.

Toen ik nog valkparkieten kweekte aten de jonkies eerder de pellets dan het zaad, ze zijn dus sneller zelfstandige eters.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #2 Gepost op: juli 04, 2008, 13:22:54 pm »
Mijn bende krijgt ook Harrisons.

Mocht je serieus wille overstappen, bedenk dan wel dat het niet altijd even makkelijk gaat bij die super eigenwijze grasjes en dat daar wel tijd en energie in zit.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #3 Gepost op: juli 04, 2008, 15:38:43 pm »
Maar hoe zit het met de rommel? meer of minder?

cosch

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: juli 04, 2008, 16:01:55 pm »
Ik heb dan geen parkietjes maar mijn gaaien halen een pellet op en eten em dan buiten de kooi op! :S
Nou dan kruimelt het wel behoorlijik. En bij mij gooien ze sneller een pellet buiten het bakje dan een zaadje.

Ik persoonlijk zou zeggen dat je zeker niet minder rommel hebt... van pellets.
Het is alleen niet zo licht als een velletje dus valt het misschien eerder gewoon op de bodem van de kooi/voliere.

Ik zou gewoon es een zakje proberen en erbij geven.

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #5 Gepost op: juli 04, 2008, 18:48:32 pm »
Rommel is geen motivatie om over te stappen op pellets..
Als je niet tegen de rommel kunt moet je uberhaupt niet aan vogels beginnen, maar goed daar ging het niet om.

Tja je hebt geen schillen van zaden meer, maar goed, de veren en het stof blijft, dus om het stoffen en zuigen hoe je het ook niet te doen, dat moet je toch wel.

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #6 Gepost op: juli 04, 2008, 18:53:52 pm »
Tja,tenzij je voliere op balkon is en de zaadvellen in je rubbertegels blijven haken en stof wel wegwaait.  tongue2
Weet heus wel dat vogels rommel geven en zit niet op dat soort kritiek te wachten hoor, stel alleen maar een vraag. Om een vergelijk te kunnen maken.

jet

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 04, 2008, 19:55:22 pm »
ik denk dat als gevallen pellets vochtig/nat worden als ze op de grond liggen dat ze ook lekker kunnen blijven plakken op rubber tegels ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #8 Gepost op: juli 04, 2008, 21:58:25 pm »
Mijn idee erachter was dat de gevallen en gekruimelde pellets op de bodem van de voliere door de wandelende parkieten wel weer opgepeuzeld worden, ze lopen vooral s'avonds vaak op de grond te scharrelen en als het etens bakje niet snel genoeg gevuld wordt gaan ze op zoek naar gevallen zaadjes. en opgegeten zaadjes, waarvan alleen velletjes overblijven die waaien op mijn balkon en tegels volle zaden niet. En je llopt ze ook je huis in dan.
En in de nieuwe vogelkamer dacht ik ook misschien is pellets handig want wat er valt kan nog opgepeuzelt worden door de wandelaars en de rest wappert mijn huis dan in.
Maar het was zo maar even ter informatie, ik geloof dat het ook stukken duurder is.

Kan je ze trouwens ook in zo'n silo voerbak van een kilo doen of zijn ze dan te grof voor de doorloop? ???

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #9 Gepost op: juli 04, 2008, 22:05:54 pm »
Ik geef pellets hier EN zaadvoer!

Cor moet niets van de pellets weten, en Lucky vind het wel ok..

Pellets: (harries fine) Zaadvoer

Pellets zijn dus brokjes, in dit voorbeeld de Harrisons fine voor volwassen vogels.

Je kan het eten van een pellet vergelijken met het eten van een koekje, het kruimeld en schiet alle kanten op hier!
Ik heb het idee dat lucky de pellet pelt.. terwijl dat dus niet hoeft, maar het zorgt er wel voor dat er allemaal hele kleine stukjes komen,
en deze eet hij dan wel op.. denk ik.. kan er eigenlijk niet meer veel wijs uit dan.. maar hij valt niet af.. dus eet genoeg!

Hoe het eten van zaad werkt weet je wel! het uitblazen van de schilvertjes is fluitje van een cent.. En je kan goed zien of er al gegeten is.. en hoeveel..
Aangezien er aan het eind van de dag een hoop gruis rond de kooi ligt en in het bakje van de pellets ook, weet ik dat Lucky ze eet, of er mee bezig is,
maar echte controle heb ik niet zoals bij het zaad.

Wat wel belangrijk is om te weten is dat ze bij pellets niet de lekkere er uit kunnen zoeken ;)
In elke pellet zit alles in princiepe, aanvulling met fruit kan, is niet verplicht, maar goed dan krijgen we het weer over de voedingswaarde enz enz
daar zijn vele topics over denk ik :CENS

terug naar je vraag...

Is het er ook voor kleinere vogels zoals grasjes? En maakt het minder rotzooi dan zaadjes, daar heb je altijd nog de velletjes over die alle kanten opstuiven?
En hoe zit het met de jongen kunnen die het ook al eten, of toch eerst met trosgierst leren?

Ja je hebt een nog kleine versie, de "super fine" dit is bijna poeder..
Er zijn geen velletjes,
Er zijn 2 hoofd soorten bij Harrisons:
De high potency, bedoeld voor de verzwakte vogel en de jonkies
en de adult life time, bedoeld voor de volwasse vogel

De hoofdsoorten zijn onderverdeeld in 4 delen
coarse(grote brokken) fine, (kleine blokjes, deze heb ik ongev.3 mm groot) super fine (voor grasjes)
mash (poeder voor vinken en andere ECHTE kleine vogeltjes)

LET OP ik heb het nu over de harrisons (de harries)
er zijn nog vele andere soorten pellets, deze kunnen ingedeeld zijn in vogelsoort, ipv leeftijd of soortgrootte.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!  :-*

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #10 Gepost op: juli 04, 2008, 22:10:26 pm »
Mijn idee erachter was dat de gevallen en gekruimelde pellets op de bodem van de voliere door de wandelende parkieten wel weer opgepeuzeld worden, ze lopen vooral s'avonds vaak op de grond te scharrelen en als het etens bakje niet snel genoeg gevuld wordt gaan ze op zoek naar gevallen zaadjes. en opgegeten zaadjes, waarvan alleen velletjes overblijven die waaien op mijn balkon en tegels volle zaden niet. En je llopt ze ook je huis in dan.
En in de nieuwe vogelkamer dacht ik ook misschien is pellets handig want wat er valt kan nog opgepeuzelt worden door de wandelaars en de rest wappert mijn huis dan in.
Maar het was zo maar even ter informatie, ik geloof dat het ook stukken duurder is.
Kan je ze trouwens ook in zo'n silo voerbak van een kilo doen of zijn ze dan te grof voor de doorloop? ???

Ik denk voor de maat die jij moet hebben dat een silo geen goed idee is omdat ie leeg loopt, is te klein!
denk dat die ik heb al te klein zijn!

Het is ZEKER duurder dan zaad! ik weet niet hoeveel, maar zaad voor grasjes is zooo goedkoop!
daar kan geen pellet tegen op!

Een ander verhaal is wel dat de gevallen schilletjes geen ongedierte aan trekt!
Maar je pelletkruimels in je kiertjes en gaatjes wel! ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #11 Gepost op: juli 04, 2008, 22:21:59 pm »
Dankje voor je informatie, daar heb ik wat aan! Zal er nog eens goed overnadenken, vooral dat ongedierte ding ;muizen brrrr en nog erger; ratten!

Alleen 1 ding snap ik niet, het is toch niet kleiner dan zaad dus kan er toch niet uit lopen uit zo'n voer ding. ik heb deze voor 1 kilo  ( rechts op de foto )

en zo'n kippen ding rood bakje met plastic emmer erop voor 3 liter ( voor eventueel vakantie voorraad ).

« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2008, 22:52:48 pm door Nicky »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #12 Gepost op: juli 04, 2008, 22:30:26 pm »
Hier zou het in kunnen! in beide denk ik wel!  :thumsup:

Ik dacht meer aan dit:

en deze loopt denk ik leeg omdat de pellets zwaarder zijn als het zaad.. maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen hoor ;)

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #13 Gepost op: juli 04, 2008, 22:35:34 pm »
Ah, thanks, ik ga er eens goed overnadenken en inderdaad eens een klein zakje halen om het te proberen, voor erbij voorlopig.  ;)

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: juli 04, 2008, 22:37:46 pm »
ik heb het hier voor erbij.. geef het ook als beloning!  :thumsup:
een klein zakje kost 16 euro ongeveer.. das 1 pound, 425kg?
daar kan jij al heeeel lang mee doen gok ik.. ik doe er ook erg lang mee!  :)
de kleine eters  :)