Auteur Topic: Parkietje ziek :(  (gelezen 3077 keer)

SKonigs

• Gast
Parkietje ziek :(
« Gepost op: juli 05, 2008, 21:48:34 pm »
Sinds een paar dagen ziet onze parkiet Siebje (6,5 jaar oud) er ziekjes uit. Hij zit liefst de hele dag op zijn stok, opgeblazen, en slaapt vrij veel. Hij heeft wat last gehad van diarree maar daar lijkt hij nu vanaf te zijn. We hebben hem hiervoor "Bogena Astricycline" gekocht en toegediend via water en voer. Zijn poepjes blijven echter plakken aan zijn poepgaatje of de veertjes dicht erbij in de buurt... en vallen er vaker in grotere hoopjes vanaf..

We hebben hem onder een rode lamp gezet voor de warmte en laten hem af en toe in een lauw warm badje rond lopen zodat de poepjes losweken. Het wordt er echter niet beter of slechter op.. Hij speelt af en toe nog even met zijn spiegeltje en piept een beetje. Normaal is hij druk in de weer... dus er is zeker iets aan de hand... Hij reageert wel als je hem op een vinger zet (spelen met vingers, bijten) maar minder als normaal... Weet iemand wat er hier aan de hand is?  :cry:

Kunnen we hier zelf nog iets aan doen of moeten we toch eens een dierenarts opzoeken?

Hulp is welkom! Dank

Stefan

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Geslacht: Vrouw
  • Parakeet-Crazy
Re: Parkietje ziek :(
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2008, 21:53:11 pm »
vervelend zeg, eet hij nog wel goed?
Vaak is dat het beste teken of ze er nog zin in hebben.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
Re: Parkiettje ziek :(
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2008, 21:55:12 pm »
Hoi stefan,
Wat zielig voor je parkietje! console

Vertel me, hoe oud is hij/zij? is hij/zij al eens in de rui geweest?

heb je ook een gedeelte geen rode lamp gelaten, teveel is ook niet goed he ;)
het medicijn is goed, hou je aan de beschrijving he ;) niet teveel!

het plakken van de poep aan zijn kontje is geen goed teken.. maar als het diaree is is het wel de oorzaak van het blijven plakken. :CENS

heeft hij de afgelopen dagen lekker buiten gezeten? of voor een open raam vanwege de warme dagen?
dan kan hij daar de diaree opgelopen hebben, de wind in zijn veertjes geslagen ofzo.. een koudje opgelopen :CENS
heb je nog meer vogels? dan zou ik hem wel daar vandaan houden vanwege besmetting ;)
verkoudheid is een virus dus dan zouden de andere het ook krijgen, of hij heeft het van anderen.. is maar een gok he verkoudheid!

Ik denk dat je het beste maandag naar een vogel arts kan gaan, want een dierenarts heeft niet alle kennis over vogels,
denk dat je daar weg komt met een Antibiotica, terwijl een vogel arts misschien kan zeggen wat er ECHT is!
Er is hier een lijst met vogel artsen te vinden, misschien is er 1 voor je in de buurt!

veel sterkte! :-*

SKonigs

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2008, 21:55:12 pm »
Ja eten en drinken doet hij nog (te) veel gelukkig...

:a036:

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2008, 21:55:48 pm »
das toch wel een goed teken ;)

SKonigs

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2008, 22:00:30 pm »
In mijn bericht stond al dat hij een jaartje of 6,5 oud is en meerdere malen stevig in de rui geweest. Wel ondersteund met ruihulpvoeding. Daar heeft ie niet zon last van verder.

Hij heeft niet buiten gezeten, misschien met luchten van de woonkamer een beetje in de tocht gezeten alhoewel hij niet in de luchtstroom zit. Wel sprayen we hem af en toe nat omdat hij zelf niet in bad gaat. Heeft ie ook nooit gedaan trouwens.

Een vogelarts is niet in de buurt van Venlo te vinden. Toch maar dierenarts dan?

Gr Stefan

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2008, 22:03:19 pm »
Sorry dan heb ik te snel gelezen!  :-*

misschien voor maandag een goed idee!
Je kan ook altijd bellen naar de verschillende vogel artsen!  :thumsup:

SKonigs

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: juli 05, 2008, 22:08:27 pm »
Dat is wel een goed plan. Dank je... doen we.

Wellicht nog wat anders. Als hij normaliter gezond is willen we hem wel eens door te kamer laten vliegen. Alleen lukt hem dat nooit. Hij maakt vreemde bochten en schampt muren en deuren... land op de grond en wil dan niets liever als zijn kooitje weer in. Kan het zijn dat hij aan 1 kant minder ziet? we probere dat al 6,5 jaar maar nooit met succes. Omdat hij vaak ergens tegenaan vliegt vind ik het zielig om het vaker te proberen... bang dat hij wat breekt...
Zijn conditie zal daarom niet al te goed zijn...

Daar nog tips!?

Gr. stefan

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #8 Gepost op: juli 05, 2008, 22:18:28 pm »
goed mogelijk, dat zicht is goed te testen he, benader hem van links of rechts en kijk naar de reactie vermogen,
het is wel even puzzelen.. maar moet best lukken!

ik ben er van overtuigt dat ze zichzelf in goede contditie kunnen houden!
voorbeeld van een grotere gaai, die altijd gewiekt is geweest, en dus niet echt vloog, onlangs ineens mocht vliegen door nieuw gegroeide veren,
ging prima! geen problemen! dus denk dat conditie in die mate meer bepaald word door de leeftijd..

brutale vraag : roken jullie bij hem? staat hij vlak bij een kachel? staat hij vlak bij de dampen van de keuken?

Cor van mij kan ook niet zo goed zien hebben wij het idee.. maar haar vliegen lijdt daar niet echt onder.. tenzij er paniek is en het snel moet, of ze schrikt..
dan is het net een flipper kast soms :cry:

SKonigs

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2008, 10:40:26 am »
180Sonic,

Ik rook sigaartjes...Siebje staat 3,5 meter van een houtkachel af, die we maar eens in de zoveel tijd gebruiken... Siebje staat op zijn tafeltje in de woonkamer en de woonkamer heeft een open verbinding met de keuken (zonder gesloten deur).

Wat voor invloed hebben deze dingen op zijn huidige toestand? ???

Stefan

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2008, 11:23:22 am »
ik zou hem voor de zekerheid toch maar even laten testen op Chlamydia, de symptomen die ik lees lijken erg veel op die van mijn vogel destijds ;)

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2008, 11:28:07 am »
180Sonic,
Ik rook sigaartjes...Siebje staat 3,5 meter van een houtkachel af, die we maar eens in de zoveel tijd gebruiken... Siebje staat op zijn tafeltje in de woonkamer en de woonkamer heeft een open verbinding met de keuken (zonder gesloten deur).
Wat voor invloed hebben deze dingen op zijn huidige toestand? ???Stefan

een open keuken is ook niet zo best als je bv een koekepan gebruikt, daar zit meestal teflon in, en dat kan dodelijk zijn voor je vogel, roken is ook niet best natuurlijk voor een vogel, maar als je het ventileert zal het wel moeten kunnen ;)

Offline caradow

• Pas uitgevlogen
    • De ParkietenBende
« Reactie #12 Gepost op: juli 06, 2008, 11:43:09 am »
Met zieke vogels moet je naar mijn mening nooit zelf gaan dokteren... Ook moet je het niet te lang aankijken...

Wanneer de vogel laat zien dat hij zie is is hij al vrij ver heen.
 Ik zeg niet dat je dan te laat bent, maar een vogel laat het nu eenmaal niet snel zien, omdat hij in de natuur dan gelijk een makkelijke prooi zou zijn.

Dat jou parkiet nog steeds (te) veel eet en drinkt zegt helemaal niets... Veel zieke vogels eten en drinken normaal of zelfs meer.

Ik zou je willen adviseren om naar een vogelarts te gaan, is dit echt geen optie, dan naar een dierenarts, maar de meeste dierenartsen weten helaas te weinig af van vogels en doen het al snel af met een antibiotica terwijl het ook vaak voor komt dat er sprake is van bijv schimmels waarbij een antibiotica juist averechts werkt.

SKonigs

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: juli 06, 2008, 12:34:51 pm »
Dank voor alle adviezen. We gaan morgen sowieso even met 'm naar de dierenarts. Helaas is er geen vogelarts in de buurt.

Stefan

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #14 Gepost op: juli 06, 2008, 13:42:43 pm »
180Sonic,

Wat voor invloed hebben deze dingen op zijn huidige toestand? ???

Stefan

het kan zijn dat hij door de jaartjes heen genoeg sigaartjes heeft gerookt ;)
dat er een infectie in zijn longetjes is waar hij van versuft geraakt is..
dan wordt hij een klein astma patientje.. en dat is voor zijn hele lichaam niet goed natuurlijk..
misschien dat hij daardoor ook niet zo'n goede conditie heeft!
een astma patientje rent ook niet lang hard! ;)

Het ademhalingssysteem van een vogel werkt iets anders als dat van een mens, de longen zijn ook veeeeel gevoeliger als die van ons.
nu heeft dat voor de huidige situatie geen nut meer, maar het zou beter zijn om hem weg te halen bij de kachel..
En stoppen met roken.. :) geintje hoor.. maar het werkt er aan mee he.. ik zeg daar verder niets over! ;)
de keuken met teflon is verteld, ook dat kan door de jaren heen zijn bijdrage hebben in het geheel!

Nu moet je dit niet zien als aanvallend hoor! maar als informatie! Het is geen wijzende vinger van "Jij hebt het fout gedaan" ;)
We leren allemaal nog , elke dag!

Ik hoop dat morgen er een diagnose gesteld kan worden.. beter iets zeker weten als in het ongewis blijven!
misschien is het een flinke rui, of een ei dat dwars zit :) laten we het beste hopen :thumsup: