14 maanden en nog nooit in de rui geweest? Is dat normaal voor grijsjes?
Het kan ook hormonaal plukken zijn, omdat hij (misschien door de komst van de andere gaai) broeds is geworden.
Broedrijp wordt een grijsje pas rond het 5e jaar. De ene iets eerder de ander iets later, maar zeker niet met 14 maanden.
Als het hormonaal plukken zou zijn, dan blijft ze toch plukken.
Als gaan plukken vanwege hormonaal gedrag, dan dien je iets aan dit gedrag te doen. Dit is heel lastig. Bij mij zit er een mannetje bij dat ervoor zorgt dat de hormoonhuishouding zijn natuurlijke gang kan gaan. Tevens heb ik een blok aangeboden dat in die periodes optimaal gebruikt wordt.
Niet door de rui heenkomen moet goed in de gaten gehouden worden. Het kost de papegaai veel energie, dus met zijn dagelijkse voeding krijgt hij niet voldoende voedingsstoffen binnen. Er zijn verschillende producten op de markt die kunnen helpen om door de rui heen te komen. Er zijn voedingssupplementen, krachtvoer etc. Ga echter zelf niet uitproberen, maar vraag advies bij een (vogel)arts.
Hou de gaai tijdens deze periode goed in de gaten.
Mocht het plukken echter een gedragsprobleem zijn, schenk er dan GEEN aandacht aan. Doe maar net alsof de gaai niet plukt. Zodra je er maar aandacht aan besteedt door ernaar te kijken, op te reageren om het af te leren of door alleen al je erom druk te maken, dan zal de vogel dit middel (plukken dus) gebruiken om aandacht te krijgen. Zodra je daarin belandt ben, dan is het einde voorlopig zoek. Want dan dien je dit gedrag weer af te leren en wat snel is aangeleerd, duurt een eeuwigheid om weer af te leren.
Probeer je geen zorgen te maken, ik weet wat het is als je vogel plukt. Adviseer maar bij je vogel(arts) wat je mogelijkheden zijn.