Auteur Topic: Kan een Pyrrhura bij een valkparkiet in de kooi?  (gelezen 6416 keer)

Jan

• Gast
Kan een Pyrrhura bij een valkparkiet in de kooi?
« Gepost op: september 29, 2008, 15:24:27 pm »
Hallo,

Ik heb twee valkparkieten, die niet langer bij elkaar kunnen, ze mogen elkaar gewoon niet. Eén zal er dus wegmoeten. Ik weet nog niet helemaal welke, ze zijn namelijk allebei erg lief. De ene (Leo) gaat veel sneller op onderzoek uit, de andere (Karel) zit gewoon graag te zitten. Lijkt soms ook wel zielig, maar ik denk dat dat vooral komt omdat Leo hem niet echt met rust laat. Ze zitten bijv. bijna nooit samen op één stok. Leo kan Karel gemeen in z'n poten bijten als hij bijv. wil dat Karel niet bij hem in de buurt zit. Ik heb zelfs één keer kleine bloedplekjes in de kooi gehad. Leo zal ik dus wel willen houden omdat hij parmantiger is (en mooier qua uiterlijk, maar dat is niet het belangrijkste), Karel zal ik wel willen houden omdat hij lekker rustig is, rustig bij me kan zitten en heerlijk op z'n speelplaatsje kan zitten.

Nu de eigenlijke vraag. Ik wil eigenlijk al langer heel graag een pyrrhura. Maar mijn vraag is zou die bij de valkparkiet in de kooi kunnen? Twee kooien in onze kamer is namelijk nog even geen optie.

Ik weet dat arnootje pyrrhurra's kweekt, ik woon in de buurt van Gouda, weet iemand daar in de buurt ook een pyrrhura kweker?

Offline Bobbie

• Aan de leg
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kan een Pyrrhura bij een valkparkiet in de kooi?
« Reactie #1 Gepost op: september 29, 2008, 16:41:09 pm »
Triest dat je er 1 weg wilt doen.  :cry:  Wie weet hoe erg ze elkaar dan gaan missen. Wat is hun leeftijd? Soms "lezen" we de vogels verkeerd.
Kan je niet iets fabriceren dat er 2 kooien boven op elkaar kunnen staan? Dan zitten ze elkaar niet in de weg in de kooi en hebben ze buiten de kooi toch gezelschap aan elkaar. Ik begrijp dat er ruimtegebrek is, dus misschien een optie.

Wat je nu beschrijft komt eigenlijk nooit voor bij valkparkieten. Of de kooi moet erg klein zijn, dan wil dat wel eens gebeuren. Eigenlijk zijn valkparkieten best goedsullen en tolereren elkaar vrij snel, zeker met z'n 2-tjes.

Op de laatste alinea heb ik geen antwoord.

Juultje08

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 29, 2008, 16:48:24 pm »
Heel jammer dat je er 1 weg wil doen. T lijkt me ook erg moeilijk om een keuze te maken wie van de twee mag blijven. Hoelang zitten die twee al bij elkaar? En dan, stel dat je eindelijk de keuze maakt en dan achteraf blijkt dat de nieuwe vogel samen met de valkparkiet ook niet lekker gaat??
« Laatst bewerkt op: september 29, 2008, 16:50:44 pm door Juultje08 »

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #3 Gepost op: september 29, 2008, 18:31:20 pm »
beste jan,
ik weet niet of het kan, maar wel wil ik je dit even op het hart drukken,
wat juultje ook al aanhaalde:

Heel jammer dat je er 1 weg wil doen. T lijkt me ook erg moeilijk om een keuze te maken wie van de twee mag blijven. Hoelang zitten die twee al bij elkaar? En dan, stel dat je eindelijk de keuze maakt en dan achteraf blijkt dat de nieuwe vogel samen met de valkparkiet ook niet lekker gaat??

het lost niets op aan het gedrag van de valken als er 1 weg gaat. Het gedrag zal ook tegen de nieuwe bewoner worden geuit denk ik..

arnootje

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 29, 2008, 19:06:43 pm »
Ik zou zelf geen Pyrrhura bij een valkje zetten, dit in verband met dat een Pyrrhura behoorlijk fel/gemeen kan zijn. Je zult hier een grotere vogel tegenover moeten zetten, zoals bont boertje, meyer, caique oid. Bij een valkje zou ik eerder voor een gras parkiet gaan.

Als ik zie hoe onze Pyrrhura omgaat met onze meyer dan zou je dat een valkje echt niet aan doen, gelukkig dat onze meyer nog weleens van zichzelf afbijt als ie het beu is.

Dus dat lijkt me geen optie. Tja en om nu alle 2 je valkjes weg te doen voor een andere vogel, dan krijg ik een beetje gemengde gevoelens.

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #5 Gepost op: september 29, 2008, 19:18:02 pm »
ik heb hier een handopfok Pyrrhura, maar zodra ze de Amazone gaaien van mijn  zus ziet die ik hier een keer netjes op een standaard had gezet, vloof ze die gewoon aan.
ik had haar met 7 weken gehaald, en zelfs toen vloog ze al meteen volwassen papegaaien aan.
dus vergis je nu echt niet in zo'n secreten ding.
echt, ik ben dol op Pyrrhura's en heb er zelf 5.

maar wat jij van plan ben zie ik zelf geen oplossing is ;)

ik heb ook 1 kooi met 3 Australische parkieten, die zitten ook nooit bij elkaar, maar laten elkaar gewoon wel met rust, dus dan vind ik het best ;)

Jan

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2008, 20:06:54 pm »
Beste vogelliefhebbers,

Het is echt ongelofelijk!!! Ik was al langer van plan om jullie adviezen te vragen en wist al langer dat het niet goed ging met de twee valkjes bij elkaar. Maar wat nu gebeurd is enkele uren nadat ik m'n vraag gepost had... Ik zie Karel (de stille) in een hoekje van de kooi zitten, en doet helemaal niets meer. Nog geprobeerd om water met druivensuiker te geven en een kuurtje wat de vogelwinkel adviseerde. Maar hij wilde dat bijna niet meer, rochelde ook toen ik hem dat gaf. Ik heb Leo natuurlijk er gelijk bij vandaan gehaald en een lamp boven de kooi gezet om Karel warm te houden. Maar het heeft niet meer geholpen. Al na korte tijd fladderde hij een paar keer en ging met gespreide vleugels op de grond zitten, hij ademde toen al heel schokkerig. Ik heb hem net met de kinderen in de tuin begraven... Het was juist de vogel die ik eigenlijk wilde houden, omdat ik het zielig voor hem vond hoe hij samen met Leo leefde.

Ik wilde dit gelijk even delen met jullie, ga nu snel weer naar beneden, want ik ben jarig vandaag...

Offline Bobbie

• Aan de leg
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2008, 20:12:19 pm »
Dat is heel erg, zeker voor de kinderen. :cry:

cosch

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2008, 20:20:48 pm »
Ach wat naar!  :cry:

Offline NaOmi_W

• Super Parrot
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2008, 20:20:50 pm »
:( console

Offline Speggel

• Broedrijp
  • Stimpy, Druif,
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2008, 20:24:06 pm »
ow wat erg :cry:

zijn er geen tekenen dat ze elkaar daarom misschien niet zagen zitten?
dat deze misschien al zwak was, of het he dat nooit waar kunnen nemen?
echt rot rip

Offline Nicky

• Super Parrot
  • Parakeet-Crazy
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2008, 20:27:39 pm »
He, wat vervelend. En zielig voor Karel,  :(

Jan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2008, 23:46:42 pm »
Ik heb niet het idee dat Karel al ziek was, dan zou hij namelijk al drie maanden ziek moeten zijn. En dat lijkt me niet logisch.

Offline 180sonic

• Senior Parrot
  • ~ Cor & Lucky ~
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2008, 23:55:00 pm »
stress kan ook een belangrijke factor zijn he! dat hij het niet meer aan kon ofzo..
maar goed.. het is zo console we doen er niets meer aan console
en dat op je verjaardag.. Hoop dat je toch ondanks het verlies een redelijke dag hebt gehad dan :-*

Maar even terug naar je verhaaltje, als je nu het vechtende valkje over hebt zou ik er zo ie zo geen vogel bij doen,
ook geen grasje of ander soort.. omdat het een gedragsprobleempje heeft, en zelfs een maatje van eigensoort aanvalt..
en misschien verbeterd zijn attitude nu wel.. omdat hij alleen is..

Offline Antonia

• Senior Parrot
  • Ken je papegaai ...
« Reactie #14 Gepost op: september 30, 2008, 10:34:49 am »
Wat erg  :cry:

Sterkte ermee  :-*